????City Noord en Zuid Baanontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

LCW
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2012 19:11
Locatie: Baarn

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door LCW »

Hallo Detlev,

Eerst een kleine correctie op mijn vorige uitleg. De zwarte letter R is voor de rode draad van de digitale stroom. De zwarte letter B is de bruine draad en niet zoals ik per ongeluk schreef de zwarte.

Het ziet er inderdaad raar uit maar het is wel degelijk goed. Ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen.
De keerlus werkt als volgt: aan de linkerkant bij AB rijd de trein de keerlus in en wordt er gecontroleerd of de polarisatie van de stroom in de keerlus goed of fout staat te opzichte van de rails waar de trein vandaan komt. Als het goed staat gebeurt er niets, als het fout staat wordt de stroom in de keerlus omgezet. Dus nog voor de trein in de keerlus komt.
Als de trein op de wissel rechtdoor rijdt komt hij in het deel DE. Hier wordt gekeken of de stroom gelijk gepoold is aan het stuk rail buiten de keerlus. Deze stroom is anders gepolariseerd dan voor de keerlus. Er moet dus omgepoold worden om zonder kortsluiting door te kunnen rijden. Tot zo ver is het een normale schakeling voor een keerlus.
Nu de andere mogelijkheid: de trein slaat linksaf op de wissel en rijdt naar de kruiswissels toe. De polarisatie van de stroom in het deel NA de keerlus is gelijk aan de stroom VOOR de keerlus (en dus ook aan de stroom IN de keerlus want die is bij AB goed gezet). Er mag dus niet eens omgepoold worden want dan krijg je juist kortsluiting. Het enige wat hier gebeurt is dat de sectie AB controleert of de stroom goed staat. De sectie wordt in dit geval alleen gebruikt voor de bezetmelding aan het eind van het blok.
Als een trein van de andere kant de keerlus inrijdt blijft het verhaal gelijk.

Let op: Als de stroom aan de rechterkant van het schema andersom gepoold zou zijn veranderen de secties AB en DE aan de rechterkant van de wissel van plaats.

Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitgelegd heb, anders hoor ik het graag.



Nog even voor Bjorn,

Door het gebruik van de kruiswissels midden boven kunnen er maar twee treinen gelijk door die wisselstraat heen. Er is in dit plan maar een mogelijkheid om met drie treinen tegelijk door de driehoeken te rijden. Dit kan als er een trein via de rode keerlus naar een van linker sporen bij de kruiswissels rijd, tegelijkertijd kan een trein via de rechtse kruiswissel naar het rechtse zwarte spoor rijden en er kan een trein in de groene keerlus rechtdoor rijden. Maar alleen als de wisselstraten met de wissels en kruisingen goed gedefinieerd zijn.

Groeten,

Bert



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Detlev »

Jah, ik zie hem nu.



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Hoi Bert,

Je hebt helemaal gelijk...max 3 treinen in de bochten :-)

Maar dat is ook mooi :-) ....de wissels en blokken definiëren gaat goed komen...zodra de huidige testbaan voluit draait dan ga ik deze module opzetten om te testen zodat het daarna toegepast kan worden in de uiteindelijke baan :D

Zodra ik er niet uit kom ga ik je ff lastigvallen :D :D :lol:

Dank je zover :D :D

Nu eerst verder tekenen en testen op de testbaan...hoop volgende week een filmpje te plaatsen van de testbaan :D

Groetjes,

Bjorn

P.s. iemand al op- of aanmerkingen over de station ideeën?


Gebruikersavatar

LCW
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2012 19:11
Locatie: Baarn

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door LCW »

Hallo Bjorn,

Ik was even een paar dagen uit lucht omdat een mislukte update mijn internettoegang blokkeerde.
Geen dank, het was een kleine moeite. Bovendien hebben andere forumleden mij ook al een aantal keren goed geholpen.
Ik zou het jammer vinden als zo'n grootschalig project vertraging oploopt omdat er een denkfoutje in de keerlussen zat.
Als er vragen zijn hoor ik het wel. Voor nu wacht ik op je filmpjes.

Groeten,

Bert



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Hoi Allen,

Hierbij weer een update van het ontwerpen van mijn baan.

Heb jullie suggesties en ideeën gelezen en volgens mij zijn ze vrijwel allemaal verwerkt :D :D

Was nog wel puzzelen af en toe en aangezien ik overstapte op flm moest alles opnieuw getekend worden....Zelfs een ideetje van Olaf erin mee genomen :shock: :D

Hieronder het totale baanplan van de zichtbare delen...schaduwstations e.d moet nog gedaan worden...maar dat is pas relevant voor mij als de bovenkant redelijk vast ligt...

de Legenda :lol:

Groen spoor : Spoor in het station
Blauw spoor : regulier spoor (snelheid max 100)
Rood Spoor : Hoge snelheidlijn (snelheid max 160 (lijkt de hsl wel :? :lol: ))
Oranje spoor : Rangeer of opstelspoor (die linksonder zit is voornamelijk opstelspoor voor ic en het onderste spor samen met de drie spoortjes naar links is voor een fabriek)
Spoor rechts aantal opstelsporen waarbij de linkse in en uithaalspoor is. daarnaast een locloods naast de draaichijf en een onderhoudslood voor treinen of treinstellen (2-delig)
Paars spoor : Is het spoor voor de oude treinstation waar wordt gereden met stoom. Heeft zijn oude station nog (de nieuwe is er later achter gebouwd moet je maar denken :D ) Daar staan ook link en recht zijn wagonnetjes en komt ook een kolenhoek en watertorentje.
Geel Spoor : rechtsboven...weet niet of ik dit blijft? dus suggesties welkom

Oh ja....toevoeging....de snelweg die je ziet liggen bij Station zuid is waar huizen/industrie gaat komen en nog een trammetje of 2 :-) maar ff gedaan om het nivo verschil goed zichtbaar te krijgen.

Afbeelding

Zo dat is ff een verhaal dus schiet er maar op :D :D :D :D

Hierbij nog een paar sfeeropname's om de pret te verhogen.....Oh Ja mocht jullie wat meer closeups willen van de tekening let me know en ik zet ze erop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uitzicht vanuit het station :lol: :lol:

Afbeelding

Afbeelding
@ Bert...de filmpjes staan in mijn andere draadje 8-)



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi,

Op verzoek nog ff de baan in de verschillende hoogte lagen...dus per laag apart zichtbaar :-) was niet helemaal goed zichtbaar had ik begrepen :oops:

Laag 0 is de bodem (voorlopig totdat de schaduwstations getekend zijn)

Laag 1 (paradespoor)

Afbeelding

Laag 2 (paradespoor andere kant en rangeer)

Afbeelding

Laag 3 (station, rangeer en stoomgebied)

Afbeelding

Laag 4 (HSL :lol: )

Afbeelding


EN kom gerust met op- en aanmerkingen ;)



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door nspoorkees »

Ik denk dat het mooier is als je wat minder strakke en rechte sporen maakt. Je hebt ruimte genoeg om er wat organischer, speelser, dynamischer geheel van te maken.
Die 'hsl' rode lijn bijv. kan makkelijk een beetje schuin liggen of in een hele lange flauwe bocht. Die bochten helemaal rechts onderin zijn sowieso veel te krap (R1?) en zeker voor een hsl wordt dat geen gezicht. De bocht rechtsboven van de hsl is wel moo 'flauw'. Doe dat onderaan ook.

Ook de overige sporen moet je beter wat meer in lange flauwe bochten leggen. Bijvoorbeeld de sporen onder de draaischijf, die naar de brug lopen.
De paradesporen lopen ook allemaal, heel voorspelbaar, strak langs de rand van de tafel.
De 2 bruggen strak parallel naast elkaar... leg de brug naar het rangeerterrein maar iets schever over het water tov de hsl brug, dat soort dingen.



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Hoi nspoorkees,

Dank je voor je feedback wat betreft de bocht in de hsl onder kan iets ruimer en is geen r1 :)

Wat betreft de bruggen moet ik ff kijken of die schever kan ...is idd speelser maar er komt ook nog een weg naast deze brug en deze brug (niet de hsl want die ligt hoger) moet ook open kunnen ..... Om de 10 min moet ie open gaan ...iets in die geest :)

Bjorn



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door nspoorkees »

Die bocht kan enorm veel ruimer, en ook de 2 kaarsrechte stukken spoor die er naartoe lopen... brrrr... zeker voor een hsl, die heeft hele lange ruime bochten nodig, bouw er dan ook wat verkanting in, dat wordt spectaculair.



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi....

Nou ff kleine update ...de HSL ja ben ik wel happy mee zo....schuine brug ...ook wel nu is alleen de driehoek voor het station wat erg recht geworden....al denk ik dat het wel zo mooier is geworden...graag jullie opinie

O ja nspoorkees.. het rangeer en de rails naar de brug in een bocht leggen wordt niet echt mooi...mede ook door de wissels die er in liggen.

Afbeelding


Gr. Bjorn



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door nspoorkees »

Ik bedoel meer zoiets. De hsl wordt eigenlijk 1 lange boog. Wordt bovenaan, vlak voor het water al een brug/viaduct en dat viaduct stopt pas NA de driehoek. De hsl is echt iets wat er later bijgebouwd is, net zoals de hsl in Nederland. Bijv. zoals bij de moerdijkbrug. De normale spoorbrug ligt er, maar er is een hogere, supermoderne brug naast gelegd voor de hsl, dat effect.

Ook de blauwe baan een beetje gebogen langs de rand ipv strak.

Afbeelding



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Hoi Nspoorkees,

Hsl vindt ik wel een goeie gedachte....ga kijken of dat past ook met het oog op de stad die daar nog moet komen :roll: ;)

Wat betreft de blauwe baan is dat vrijwel geen optie omdat de rails om de helix heenloopt die daar komt ..

Bezig met de update ...was afgelopen dagen ff bezig met de testbaan :D

Groetjes Bjorn



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door nspoorkees »

Debvd schreef: Wat betreft de blauwe baan is dat vrijwel geen optie omdat de rails om de helix heenloopt die daar komt ..
Dan buig je hem naar de andere kant... punt is, het is gewoon niet mooi om rails strak parallel aan de randen van de tafel te laten lopen, het oogt saai en onnatuurlijk. Het is leuker om de boel een beetje organischer te maken, vloeiender.



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

nspoorkees schreef:
Debvd schreef: Wat betreft de blauwe baan is dat vrijwel geen optie omdat de rails om de helix heenloopt die daar komt ..
Dan buig je hem naar de andere kant... punt is, het is gewoon niet mooi om rails strak parallel aan de randen van de tafel te laten lopen, het oogt saai en onnatuurlijk. Het is leuker om de boel een beetje organischer te maken, vloeiender.

Hoe bedoel je naar de andere kant? :?:


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Michiel »

Heb je al een technische oplossing (keerlusprobleatiek) voor de dubbelsporig driehoek (cyaan) recht-onderaan op het plan? Dat lijkt me wel een uitdaging.

De baan is overvol met sporen, maar dat is blijkbaar helemaal de opzet. Ik zou wel overwegen om de paarse sectie (onder het groene kopstaion bovenaan) niet te plaatsen, en meer plek overhouden om er wat duidende scenery rond het station te kunnen plaasten. Ook de kluster van bruggen onder de draaischijf zou ik iets meer aandacht geven. Het ziet er nu nogal overcomplex en geforceerd uit. Ik denk ook dat je op een aantal plaatsen de wisselstraten kan vereenvoudigen zonder te raken aan de rijmogelijkheden. Hier en daar een wisseltje minder kan het net iets boeiender maken.

Maar hoe dan ook, een indrukwekkend plan, van een technische baan waar je nog heel lang zal bezig zijn met sporen leggen, draden trekken en electronica solderen. Maar als dat je ding is, geen probleem. ;)

Succes!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Hoi Michiel,

Dank je voor je reactie :D

Klopt wil graag veel treinen laten zien aan de noordkant en zuid meer stad en industrie.

Wat betreft scenery zal Noord ook het nodige krijgen langs de achterwand komt de stad...zoals het nu in mijn hoofd zit modern ...en het paarse deel met het kleine station erbij wordt de oude stoomtram station met alle scenry wat erbij hoort. Zoals watertank, kolenopslag e.d. dus dat station moet ook op zichzelf een scenery worden.

De bruggen onder de draaischijf wordt 1 complete viaduct zeg maar ...zoals je dat ook in watergraafsmeer hebt waar de snelweg onderdoor loopt (a10).

Wat betreft wissels kan ik idd nog wel eenvoudiger denk ik op bepaalde plekken. Zodra deze tekening redelijk definitief is ga ik kijken of alle blokken erin kunnen en dat ook alle treinen er ook werkelijk kunnen staan. Mogelijk leidt dit tot verzettingen van wissels. Ben nu bezig met het tekenen van de schaduwsporen. Best wel complex als je idd zoals ik omgekeerd tekent :shock: :lol: :lol: :lol:

En idd hou ik wel complexe en technische banen ...dat is ook de reden dat de testbaan behoorlijk uitgebreid is....waarbij alle situaties moeten voorbij komen zoals die hier in de baantekening voorkomen.

Groetjes Bjorn
Laatst gewijzigd door Debvd op 04 mei 2017 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Michiel »

En heb je een elektrische oplossing voor de dubbel driehoek rechts-onderaan?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Michiel schreef:En heb je een elektrische oplossing voor de dubbel driehoek rechts-onderaan?

Ja :D

Wat er gaat gebeuren, staat wat hoger in dit draadje, is dat de max lengte van een trein 110 cm wordt genomen en daar wordt dan de keerlus van gemaakt en meteen blok.... dus houdt in dat de wissel een onderdeel worden van de 110 cm blok :D

Als het goed is moet ik het af kunnen met 2 keerlusmodule's :? ;)

Als de testbaan goed loopt dan ga ik dit deel testen met de keerlusmodule's ....maar dan moet eerst de testbaan 100% storingsvrij draaien.

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Nou nog geen update :?

Ben nu wel bezig met de schaduwstations maar kost ff tijd omdat goed te tekenen en functioneel te zijn :lol:

Wordt vervolgd :idea:
Laatst gewijzigd door Debvd op 16 mei 2017 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Marksintpancras »

:( tekenen :?: , he hebt ons kekker gemaakt, wordt tijd voor de bouw :lol: en natuutlijk foto's :!: :D


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

:lol: :lol: :lol:

Hoi Mark,

Snif ....is nu voornamelijk tekenen en tekenen en daarna de baan indelen in blokken of dat allemaal past dan tekenen in koploper en dan testen zodat ik zeker weet dat het relatief goed doorloopt met mijn ideeën :shock: :o :oops: :D ;)

Dus excuses als het wat langzaam gaat :lol: By the way kan ik binnenkort bij jou een flirt testen op de baan? ....Hij loopt hier nog weleens regelmatig uit het spoor op de wissels. Terwijl de ander totaal geen last heeft....gek genoeg.

Hierbij ff een update van hoe waarschijnlijk de SS1 (capaciteit 22 treinen) en de SS2 (capaciteit 10 treinen) eruit gaan zien ....hierboven nog een smallere editie van SS3 en SS4 tekenen en nog ergens een plek waar de treinstellen kunnen staan en dan de baan op :D

Afbeelding



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Update?

Jaaa, Nou ja nog steeds aan het tekenen als ik even de tijd heb....mijn winkel vreet momenteel meer tijd dan ooit...dus weinig tijd ervoor momenteel... maar hoop komende weken de uiteindelijk versie klaar te hebben...wordt vervolgd....



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Kleine update :lol:

Het ziet er nu nog als chaos uit. Moet nog 1 volledige schaduwstation tekenen en dan is de opzet grote lijnen klaar.... :D :D :D :D

Dan begint het blokken indelen of overal alles past (tussen de wissels etc) en dan begint het bouwen in koploper....en dan...eindelijk de baan....maar we vorderen weer :-)

Hieronder even met high overview met alle momenteel getekende sporen....Als ik het af heb plaats ik het weer in lagen ;) ;)

En zoals altijd ideeën of opmerkingen .....gewoon delen.

Afbeelding


Groetjes Bjorn



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Marksintpancras »

:lol: Bjorn, hopelijk koop je langzaam maar beetje je rails, anders heb je daadwerkelijk een gat in jo u wel s as ldo ;) :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Marksintpancras schreef::lol: Bjorn, hopelijk koop je langzaam maar beetje je rails, anders heb je daadwerkelijk een gat in jo u wel s as ldo ;) :lol:
Schaduwstation 1 en 2 heb ik volgens mij aan rails al liggen, maar idd tussendoor rails kopen :D 8-) aardig wat meters :D :D


Plaats reactie