Baanplan voor een nog naamloze baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Baanplan voor een nog naamloze baan

Bericht door Evoluzione »

Goedenmiddag,

Na lange tijd niet te hebben kunnen sporen, heb ik dan eindelijk weer eens ruimte voor een kleine baan. Eerst zou ik een grotere baan bouwen, maar eerst toch gekozen voor een kleine behapbare baan. Als de verhuizing afgerond is, zal ik er dan ook mee kunnen beginnen. De afmetingen voor de baan zijn 240x60 cm, met aan de linkerzijde een "aanbouw" van 50cm, uitlopend tot 80 cm en 30 cm diep. Hier heb ik voor gekozen, aangezien rechts een deur zit, met daar naast zon 65 cm ruimte.

De wensen

Mijn wensen voor een groot doorgangsstation zijn helaas niet haalbaar op deze oppervlakte. Daarom dit idee laten varen, en een nevenlijn met aftakking nabootsen. Groot voorbeeld hiervoor was dan ook de baan Rothenburg. De volgende dingen wou ik graag verwerken in het plan:
- Doorgaand spoor voor langere treinen, eventueel voorzien van bovenleiding.
- Aftakkende lijn met alleen dieseltractie.
- Klein station, met 1 of 2 perronsporen, en een spoor voor goederenwagens op te stellen voor de aansluitingen.
- Aansluiting met een losweg en fabriek/industrie.
- Goederenloodsje naast het station.

Het plan



Het is een 3 sporig schaduwstation, met genoeg lengte om 2 kortere treinen op elk spoor neer te zetten, ook zit er een keerlus in verwerkt, zodat de treinen vanaf het station weer kunnen keren. Eventueel zou ik in het begin van de keerlus nog een aantal kopsporen kunnen plaatsen voor de eventuele trek-duwtreinen.



Vanaf de wissels van het schaduwstation begint het spoor langzaam te klimmen tot 2,5 cm bij het aftakkend wissel naar het station. Van daaruit klimt de aftakkende lijn door tot hij net na het uitkomen van de tunnel op 15 cm zit. De helling komt uit rond de 2,5%. Het doorgaande baanvak dient als een paradespoortje.



Op stationsniveau aangekomen gaan we over een brug over het paradespoor en komen we uit in het stationnetje. Bij het onderste spoor (spoor 1) had ik een perron met station in gedachten, met aan het einde na de overloopwissels een goederenloodsje met ruimte voor 1 of 2 wagons. Tussen het middelste (spoor 2) en bovenste spoor (spoor 3) kan een eilandperron gemaakt worden, zodat je nog een trein kan laten stoppen. Spoor 2 is tevens het overloopspoor voor zowel spoor 1 als 3. Spoor 3 dient bij mij als goederenspoor. Hier zit ook een aansluiting naar een losweg een een kleine fabriek/industrie, waar sporadisch een wagon heen gaat. Eventueel (misschien zelfs nog beter bedenk ik me net) kan de functie van spoor 1 en 2 omgewisseld worden, zodat de goederenwagens bij de goederenloods altijd bereikbaar blijven voor de rangerende locomotief.



Een totaalbeeld van de zichtbare sporen levert dan dit op:


Tot slot

Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en vooral verbeterpunten. Ik heb veel baanplannen door gelezen, en daar de tips uit mee genomen, maar ook ik kan iets over het hoofd zien. Het zullen vooral kortere treinen zijn, met een maximum lengte van 50-60 cm. Materiaal wat zal rijden zal DB zijn, en voornamelijk tijdperk 4 materieel spreekt me aan.

Mvg, Willem
Laatst gewijzigd door Evoluzione op 22 mei 2020 06:23, 1 keer totaal gewijzigd.



Pdehoog
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:48

Re: Baanplan voor een nog naamloze baan

Bericht door Pdehoog »

Dit is idd een beetje wat mijn baanplan had moeten worden :D


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan voor een nog naamloze baan

Bericht door Michiel »

Erg leuk baanplan van een klein kopstationnetje, met alle nodige rijmogelijkheden en convenabel schaduwstation. Een baan dat je veel voldoening kan brengen in zowel het bouwen als rijden. Mogelijk dat ik de 2 opstelspoortjes links van het station iets verder naar links zou laten lopen, want links op de baan is het spoortechnisch nogal kaal.

Maar het enige wat me stoort is de onhandige brug over de wissel links-vooraan. Ik zou proberen om deze sitautie minder geforceerd uit de voeren.

Voor de rest, een meer dan prima plan! I like! 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Baanplan voor een nog naamloze baan

Bericht door Evoluzione »

Michiel,

Bedankt voor je feedback! De brug en uitvoering daarvan zal natuurlijk ook afhangen van hoe het landschap gecreëerd wordt. Helemaal definitief is dit stukje nog niet qua opstelling enzo. Ik vondt het wel een speels idee, aflopende taluds naast de doorgaande sporen, die net voor de heuvel eerst door een insnijding in het landschap lopen. Misschien dat jij nog een idee hebt hoe ik dit kan oplossen?

Links op de baan wil ik een beetje de hoogte in, klein kasteeltje en vooral veel natuur. Daarom dat ik de sporen niet al te lang heb gemaakt, maar zeker het overwegen waard om ze misschien verder door te trekken, ook afhankelijk van hoe de landschapsbouw wordt:)

Pdehoog,

Dat idee had ik ook al, daarom ehb ik het ook gepost, zodat je inspiratie extra kan opdoen.


Plaats reactie