Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Andre de Ruiter »

Martin,
ik wilde Paul alleen alternatieve oplossingen voor zijn probleem aangeven op basis van ervaringen die ik heb gehad met mijn schaduwstation.
Oorspronkelijk had mijn schaduwstation 24 Flm. wissels, die geschakeld werden mbv de 4024. Puntstukschakeling werd opgelost door de Flm. wissel.
Ruim een jaar geleden heb ik het Flm. materiaal in het schaduwstation vervangen door Peco materiaal. Aanvankelijk liet ik het puntstuk polariseren door het mechanisch contact van de wisseltong met de aanliggende spoorstaaf. Dat werkt een paar maanden, daarna krijg je om de haverklap storingen met alle ergernissen van dien.
Dus schaf je een aantal 4102 aan om de puntstukken te schakelen en loop je tegen het probleem van het in de praktijk zeer lastige afregelen van de servo aan.
Bij de buren heb ik de oplossing met de inkeping in de wissel gevonden. Dit werkt uitstekend zeker in het schaduwstation. Echter bij wissels in de baan lastig uit te voeren eigenlijk moet je ze los nemen om de inkeping aan te brengen.
Om deze reden heb ik inmiddels gekozen om in voorkomende gevallen de 4024 te vervangen door de servoswitch van Rosoft.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door nspoorkees »

Andre de Ruiter schreef:nspoorkees, ik doe nog één poging.
B en C worden gevoed door een draadje dat aan de aanliggende spoorstaaf is gesoldeerd. Ik hoop dat het je nu duidelijk is.
Kijk, DAT solderen vertelde je er dus niet bij. Dat is nogal cruciaal. Je had het over "verbinden", ja dat kan dus ook mechanisch zijn.
Nog steeds een hele complexe oplossing voor iets heel simpels, maar zo ben ik het met je eens.

Ik blijf er bij, er is meer dan genoeg bewegingsruimte en tijd op de tongen om het puntstuk in het midden te schakelen, je moet de servo er inderdaad wel iets nauwkeuriger voor monteren of afstellen, maar is sowieso verstandig...



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door FidOo »

Er zit nog een ander voordeeltje aan die scheiding, dat is dat de naastliggende tong altijd dezelfde spanning heeft als de rail. Hierdoor heb je bij verkeerd ingestelde wielafstand of een ontspoorde lok niet gelijk kortsluiting.

En ja dat zijn beide situaties die niet voor zouden moeten komen maar toch!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Dupaul »

Ik zie dat hier een flinke discussie is ontstaan met de beste bedoelingen van iedereen.

Het solderen van de wisseltongen en het hartstuk isoleren heb ik overwogen, maar besloten achterwegen te laten aangezien ik niet in mijn Peco wissel wil slijpen. Toch bedankt voor deze optie.

Nu is het mij gisteravond na veel pogingen toch gelukt de servo posities van de DR4024 in te stellen, weliswaar niet via de methode met het verdraaien van de rijrichting knop, maar via het handmatig programmeren van de desbetreffende CV's in het register van de servodecoder. Hierbij is het niet meer van toepassing om het zaakje te modificeren en te solderen aangezien de polariteit d.m.v. het relais nu netjes in de middenstand word omgepoolt omdat ik dit nu netjes kan afstellen, bijkomend voordeel is dat de servo geen onnodige druk uitoefent.
Laatst gewijzigd door Dupaul op 09 jun 2017 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet van Paul

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door erik-n-fan »

martindomburg schreef:Wat André aangeeft is inderdaad slim om te doen als.je een dr4102 of esu extention gebruikt. Omdat de timing daar niet zo makkelijk is in te stellen.
Ik heb hier ESU extensions icm peco. Na een berg gepruts werkt dat oke; maar het grootste probleem is wanneer de centrale een rijweg schakelt en een van de wissels maakt toch sluiting. Aangezien overige wissels ook in beweging zijn is de puntstukpolarisatie na de kortsluiting vaak niet oke en is de beweging van de servo's van andere wissels niet voltooid. Een groot timing-drama.

Ik heb de intentie om voor de rosoft oplossing te gaan bij volgende projecten.... Of er moet iemand zijn die een printje ontwikkeld die een periode de output laag maakt na polariteitswissel van het hartstuk. Dus als extra toevoeging aan de esu setup tussen esu extension en hartstuk. Iemand hier die dat kan ontwikkelen? ;)


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door martindomburg »

Hieft helemaal niet, dat kan met een OC32 allemaal gemaakt worden. Je hebt er de maximale vrijheid mee.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door erik-n-fan »

martindomburg schreef:Hieft helemaal niet, dat kan met een OC32 allemaal gemaakt worden. Je hebt er de maximale vrijheid mee.

Groetjes
OC32... weer een researchproject voor op de lijst. Ik vind veel (ingewikkelde) info maar mis nog ff je denkwijze voor de simulatie van de rosoft schakeling....


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Plaats reactie