Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Dupaul »

Hallo allemaal!

Ik heb een lange tijd geleden hier al is een keer een baanplan ontwerp besproken maar dat is op niets uitgelopen omdat ik de ruimte niet meer tot beschikking had.
Ik heb nu weer wat ruimte beschikbaar en wil een kleine baan maken om bekend te worden met het digitaal aansturen van mijn baan via de computer met koploper.
Baan word Peco55. Afmeting van tafel zal ongeveer 160cm × 80cm zijn.

De kleuren in de afbeelding zullen aparte blokken moeten worden, ik heb een lichtere kleur variant van blauw en groen gebruikt om een apart blok aan te geven binnen een sectie met meerdere blokken.

Afbeelding

Ik wil de tafel wat breder maken zodat ik wat grotere boogstralen kan gebruiken, het is nu R205 en dit lijkt mij iets te krap?

Graag jullie visie op dit plan, ik weet dat het allemaal rechte stukken langs de randen zijn maar vind dit geen probleem aangezien dit een testbaantje moet worden.
Laatst gewijzigd door Dupaul op 03 jun 2017 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet van Paul

Spoor3b
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 mei 2017 12:54

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Spoor3b »

Die linkerkant zou ik zelf nooit zo hebben gedaan (maar moet je zelf weten). De trein uit de ene richting moet wachten op de ander?



Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Dupaul »

Daar zit zeker wat in, ik heb het plan wat aangepast, meteen boogstralen iets groter gemaakt.
Afbeelding


Groet van Paul

Daniel83
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 aug 2016 14:08
Locatie: Barendrecht

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Daniel83 »

Ziet er leuk uit. Zeker als testbaan. Hiermee kun je voorlopig wel even met verschillende technieken aan de slag.



Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Dupaul »

Dank je Daniel, kan hier inderdaad veel verschillende technieken mee uitproberen/oefenen. Eerst maar is al het spoor en randapparatuur verzamelen/aanschaffen.
Ik bezit momenteel 1 Rosoft S88SD16-N ,s88XPressNetLI_USB interface en een Digikeijs DR4024.

Wat zijn jullie ervaringen met de Servo decoder met puntstuk polarisatie van Rosoft, zijn deze makkelijk te programmeren en klopt het dat het puntstuk spanningsloos word gemaakt tijdens het omgaan van de wissels?
Ik ben namelijk niet helemaal tevreden met de DR4024 vanwege de onduidelijke handleiding(ligt hoogst waarschijnlijk aan mijzelf haha) en het feit dat de puntstuk polarisatie helaas niet spanningsloos word tijdens het omgaan van de wissels.

Alvast bedankt heren!


Groet van Paul

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Ronaldp »

Werk zelf ook met rosoft.
Bevalt mij goed.
En het klopt.dat de het punt stuk spanningsloos wordt tijdens over schakelen.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door nspoorkees »

Dupaul schreef: het feit dat de puntstuk polarisatie helaas niet spanningsloos word tijdens het omgaan van de wissels.
Zoals men hier pleegt te zeggen, RTFM. CV117, bit 3. Daarmee schakelt de uitgang in het midden van beide posities om, dus als de tongen beiden los zijn van de rail.



Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Dupaul »

nspoorkees schreef:
Dupaul schreef: het feit dat de puntstuk polarisatie helaas niet spanningsloos word tijdens het omgaan van de wissels.
Zoals men hier pleegt te zeggen, RTFM. CV117, bit 3. Daarmee schakelt de uitgang in het midden van beide posities om, dus als de tongen beiden los zijn van de rail.
Ja en daarmee is hij niet spanningsloos bij het omlopen maar word hij alleen omgepoolt. Om dan maar meteen te suggereren dat mensen de handleiding niet lezen schiet niemand wat mee op.
Dat dit voor mij van belang is komt omdat ik met geen mogelijkheid deze decoder geprogrammeerd krijg om de uitslag van de servomotor aan te passen, hiermee word het ook moeilijker om het middelpunt van de loop van de servo zo af te stellen dat de wisseltongen precies los liggen van de railstaaf. Ik weet dat hier een oplossing voor is, het isoleren van de binnenkant van de railtong zodat er geen kortsluiting ontstaat. Helaas is dit in mijn ogen een pleister plakken in plaats van oplossen.

Het beste zou absoluut zijn dat ik de uitslag van de servo ingesteld krijg, helaas is dit tot nu toe niet gelukt. En RTFM is dan makkelijk roepen, alleen als je met het lezen van de handleiding geen steek verder komt houdt het voor mij op.
Laatst gewijzigd door Dupaul op 05 jun 2017 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet van Paul

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door nspoorkees »

Tja als je de uitslag al niet ingesteld krijgt dan houd het snel op.



Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Dupaul »

nspoorkees schreef:Tja als je de uitslag al niet ingesteld krijgt dan houd het snel op.
Ja helaas wel aangezien ik de DR4024 een mooi product vind.
Meerdere keren tevergeefs met multimaus en handleiding van de servodecoder geprobeerd positie A en B in te stellen, maar tot nu toe bij stap 6 maar 1 keer gehad dat de servo naar de middenpositie loopt, en vervolgens bij stap 7 er niets gebeurd. De rest lukt allemaal wel zoals bijvoorbeeld het programmeren van puntstuk polarisatie.
Mocht ik dit wel werkend krijgen blijf ik liever bij dit product aangezien ik hier al wat van heb liggen.


Groet van Paul
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door shoven »

De Rosoft servoswitchen maken het puntstuk spanningsloos bij het omzetten.
Eigenlijk nooit een probleem, er zitten er meer dan 30 in de baan hier.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Dupaul »

Goed nieuws!

Het programmeren van de A en B posities van de servo's is gelukt.
In plaats van gebruik te maken van de stappen zoals omschreven op pagina 6 van de handleiding heb ik ze handmatig geprogrammeerd d.m.v. het aanpassen van de waardes van CV 122 t/m 136. :D :D


Groet van Paul
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Andre de Ruiter »

Paul, het zal je niet meevallen de puntstukpolarisatie van de Peco-wissels mbv de Digikeys 4024/4102 werkend te krijgen. De 4024 poolt de polariteit om als de servo in de middenstand staat. Dwz dat je servo zo moet monteren, dat de tongen van de wissel los zijn van de railstaven op het moment dat de servo in de middenstand staat. Zoniet dan krijg je sluiting bij het omleggen van de wissel.

Het gemakkelijkste en ook kostbaarste alternatief is vervanging door de servoswitch van Rosoft, deze maakt het puntstuk stroomloos tijdens het omleggen van de wissel.

Het andere minder kostbare maar bewerkelijker alternatief is het isoleren van het puntstuk. Je isoleert het puntstuk mbv van de Dremel van de wisseltongen. Het geïsoleerde puntstuk verbindt je met de 4102. De wisseltongen verbindt je met de aanliggende railstaven. Deze oplossing werkt ook zonder problemen.
Ter verduidelijking.

Afbeelding


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door nspoorkees »

Dat laatste is heel slecht advies, absoluut niet aan beginnen. Dit gaat compleet in tegen het principe van het voeden van het puntstuk bij electrofrogs.
Je voedt het puntstuk namelijk apart om de bedrijfszekerheid te verhogen, zodat je NIET meer afhankelijk bent van het mechanische contact tussen tong en rail.

De tongen worden op een gegeven moment vuil, corroderen en maken geen contact meer, dan zijn ze dus spanningsloos...
Als je dan toch afhankelijk wilt blijven van mechanisch contact, laat dan het hele puntstukvoeden achterwege. Die krijgt sowieso zijn polariteit van het tong-contact. Zolang het duurt....

Gewoon de servo in de middenstand zetten, en dan de servo zo onder de baan monteren dat de tongen ook in het midden staan. Klaar.


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Andre de Ruiter »

nspoorkees, ik ben bang dat je mijn advies niet helemaal begrepen hebt. Kijk nog eens goed. Het geïsoleerde puntstuk wordt gevoed door de 4102. De wisseltongen worden gevoed door een vaste verbinding met de aanliggende railstaven.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door FidOo »

Kees lees nou eens goed.,.. je praat echt onzin.

Andre jouw advies is het enige absolute juiste..

Voordeel Servoswitch rosoft. Schakelt volledige hartstuk plus tongen stroomloos! Met die bewerking dat je de tongen en hartstukken van elkaar los maakt kun je alles gebruiken en ben je niet afhankelijk van de exacte middenstand van je tongen.

Het is eigenlijk raar dat peco dit nooit fabrieksaf zo heeft gemaakt. Minitrix en FLM doen dit wel.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door martindomburg »

Ik ben het deels wel met Kees eens hoor. Zal je zeggen dat ik nog Nooit een wissel heb hoeven aan te passen. Ook nooit sluiting gehad erdoor. En kan wel zeggen dat ik er flink wat heb aangesloten.

Maar een inkeping maken, nee zou ik ook niet doen.
Gewoon een kwestie van een goede servodecoder waarbij je het midpoint kan bepalen en de timing kan corrigeren.

True ik gebruik de OC32 en met een gewone dcc decoder is de timing lastig te bepalen. De Rosoft is ook ren goede oplossing. Gewoon je.midpoint goed bepalen, dan maak je mij niet wijs dat de servo zodanig verloopt dat de tongen te veer doolopen.

Daarom ben.ik.het zowel met Kees.eens maar ook met André. Het is een luie oplossing.

Groetjes

P.s.: zal wel een dcc ding zijn :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door nspoorkees »

Andre de Ruiter schreef:nspoorkees, ik ben bang dat je mijn advies niet helemaal begrepen hebt. Kijk nog eens goed. Het geïsoleerde puntstuk wordt gevoed door de 4102. De wisseltongen worden gevoed door een vaste verbinding met de aanliggende railstaven.
Dat laatste is dus precies het probleem. Als die corroderen of vuil worden, werken ze niet meer... ben je weer terug bij af.
DAAROM voed je het puntstuk actief... want zonder actieve puntstukvoeding wordt je puntstuk (zolang het duurt!) namelijk gevoed door de tongen.

Nogmaals, DE reden waarom je het puntstuk actief voed, is omdat je NIET afhankelijk wilt zijn van het mechanische contact van de tongen... of je het polariseren vh puntstuk in het midden doet, of door 2 relais zoals Rosoft, staat daar eigenlijk los van.


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Andre de Ruiter »

nspoorkees, ik doe nog één poging.

Afbeelding

A wordt door de 4102 met de juiste polariteit gevoed, B en C worden gevoed door een draadje dat aan de aanliggende spoorstaaf is gesoldeerd. Ik hoop dat het je nu duidelijk is.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door martindomburg »

Jullie praten langs elkaar heen :lol:
Dinamo iemand? Geen gezeur meer.

Wat André aangeeft is inderdaad slim om te doen als.je een dr4102 of esu extention gebruikt. Omdat de timing daar niet zo makkelijk is in te stellen.

Gebruik je de Rosoft oplossing of een uitgebreide decoder als de OC32 of mijn eigen ASB is dit nutteloos om te doen. En dan heeft Kees absoluut gelijk.

Gewoon drie draden aan de wissel en gaan, niks scheidingen of inkepingen maken. En gewoon instellen zoals het hoort dus met een goede.midpoint en een goede schakeltiming.

Op Schellenbach liggen nu ruim 200 wissels zonder een inkeping. Geen sluitingen ook geen bezetmeldingen of verlopen wisseltongen...... gewoon een.goede wisselbediening die goed werkt en is ingesteld.

Enige wat ik toe moet geven is dat ik soms een rotte servo heb die ik moet vervangen omdat de uitslag niet meer goed blijft. Maar dat zijn er in de afgelopen 2 jaar slechts 3 geweest

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Andre de Ruiter »

Martin,
ik wilde Paul alleen alternatieve oplossingen voor zijn probleem aangeven op basis van ervaringen die ik heb gehad met mijn schaduwstation.
Oorspronkelijk had mijn schaduwstation 24 Flm. wissels, die geschakeld werden mbv de 4024. Puntstukschakeling werd opgelost door de Flm. wissel.
Ruim een jaar geleden heb ik het Flm. materiaal in het schaduwstation vervangen door Peco materiaal. Aanvankelijk liet ik het puntstuk polariseren door het mechanisch contact van de wisseltong met de aanliggende spoorstaaf. Dat werkt een paar maanden, daarna krijg je om de haverklap storingen met alle ergernissen van dien.
Dus schaf je een aantal 4102 aan om de puntstukken te schakelen en loop je tegen het probleem van het in de praktijk zeer lastige afregelen van de servo aan.
Bij de buren heb ik de oplossing met de inkeping in de wissel gevonden. Dit werkt uitstekend zeker in het schaduwstation. Echter bij wissels in de baan lastig uit te voeren eigenlijk moet je ze los nemen om de inkeping aan te brengen.
Om deze reden heb ik inmiddels gekozen om in voorkomende gevallen de 4024 te vervangen door de servoswitch van Rosoft.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door nspoorkees »

Andre de Ruiter schreef:nspoorkees, ik doe nog één poging.
B en C worden gevoed door een draadje dat aan de aanliggende spoorstaaf is gesoldeerd. Ik hoop dat het je nu duidelijk is.
Kijk, DAT solderen vertelde je er dus niet bij. Dat is nogal cruciaal. Je had het over "verbinden", ja dat kan dus ook mechanisch zijn.
Nog steeds een hele complexe oplossing voor iets heel simpels, maar zo ben ik het met je eens.

Ik blijf er bij, er is meer dan genoeg bewegingsruimte en tijd op de tongen om het puntstuk in het midden te schakelen, je moet de servo er inderdaad wel iets nauwkeuriger voor monteren of afstellen, maar is sowieso verstandig...



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door FidOo »

Er zit nog een ander voordeeltje aan die scheiding, dat is dat de naastliggende tong altijd dezelfde spanning heeft als de rail. Hierdoor heb je bij verkeerd ingestelde wielafstand of een ontspoorde lok niet gelijk kortsluiting.

En ja dat zijn beide situaties die niet voor zouden moeten komen maar toch!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Dupaul
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2013 21:43
Locatie: Wassenaar

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door Dupaul »

Ik zie dat hier een flinke discussie is ontstaan met de beste bedoelingen van iedereen.

Het solderen van de wisseltongen en het hartstuk isoleren heb ik overwogen, maar besloten achterwegen te laten aangezien ik niet in mijn Peco wissel wil slijpen. Toch bedankt voor deze optie.

Nu is het mij gisteravond na veel pogingen toch gelukt de servo posities van de DR4024 in te stellen, weliswaar niet via de methode met het verdraaien van de rijrichting knop, maar via het handmatig programmeren van de desbetreffende CV's in het register van de servodecoder. Hierbij is het niet meer van toepassing om het zaakje te modificeren en te solderen aangezien de polariteit d.m.v. het relais nu netjes in de middenstand word omgepoolt omdat ik dit nu netjes kan afstellen, bijkomend voordeel is dat de servo geen onnodige druk uitoefent.
Laatst gewijzigd door Dupaul op 09 jun 2017 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet van Paul

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Baanplan ontwerp om mee te beginnen.

Bericht door erik-n-fan »

martindomburg schreef:Wat André aangeeft is inderdaad slim om te doen als.je een dr4102 of esu extention gebruikt. Omdat de timing daar niet zo makkelijk is in te stellen.
Ik heb hier ESU extensions icm peco. Na een berg gepruts werkt dat oke; maar het grootste probleem is wanneer de centrale een rijweg schakelt en een van de wissels maakt toch sluiting. Aangezien overige wissels ook in beweging zijn is de puntstukpolarisatie na de kortsluiting vaak niet oke en is de beweging van de servo's van andere wissels niet voltooid. Een groot timing-drama.

Ik heb de intentie om voor de rosoft oplossing te gaan bij volgende projecten.... Of er moet iemand zijn die een printje ontwikkeld die een periode de output laag maakt na polariteitswissel van het hartstuk. Dus als extra toevoeging aan de esu setup tussen esu extension en hartstuk. Iemand hier die dat kan ontwikkelen? ;)


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Plaats reactie