Alvast even een voorschot op een nieuwe baan, want op dit moment heb ik geen ruimte voor een baan of om er een te bouwen. Wanneer deze af is heb ik wel ruimte
Maar goed, ondertussen dus wel even tijd om na te denken over een baanplan. Ik had in een ander draadje (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=6030) al eerder wat gedachten gedumpt, en ook al een keer een veel te megalomaan plan geschetst. Nu ben ik weer geland en heb iets kleiners in gedachten en ook wat verder uitgewerkt.
Afgelopen jaar heb ik meegebouwd aan een klein baantje in onze club (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10412). Dit was erg simpel van opzet, maar toch erg leuk om te bouwen en mee te rijden. Al is er maar een paar meter rails en 1 wissel zichtbaar. Een van de leuke details van dat baantje is de gekromde voorkant.
Ik zit nu te denken aan een iets grotere versie van hetzelfde concept:
Het thema is een klein-middelgroot station aan een dubbelspoor lijn ergens in midden Duitsland (hoe origineel ) Het stationsgebouw en perron zijn aan de linkerkant van de baan. De rest van de baan zijn de bijbehorende opstelsporen en goederenoverslag terrein wat op de meeste banen vergeten wordt.
(Lange) intercities rijden gewoon voorbij (er is evt ook 1 inhaalspoor), boemeltjes en korte eilzuge stoppen wel. Op de opstelsporen in het midden staan wat goederen treinen, dit is eigenlijk ook deel van het schaduwstation. Rechts onder is een fabriekje.
Het grootste deel van de baan is eigenlijk de goederenoverslag op de "Ladestrasse" (de grote grijze parkeerplaats in het midden). Hierbij moet je denken aan dit soort taferelen:
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/ ... /27671.jpg
http://www.kdtroeger.de/bfue01148.jpg
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/ ... /20631.jpg
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/ ... /17168.jpg
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/ ... /27336.jpg
De baan zelf is een simpel dubbelspoor rondje met achterin 4 opstelsporen van elk een dikke 4m lang die gebruikt worden als simpel FiFo schaduwstation. Alle sporen liggen op hetzelfde niveau en het grootste deel van de baan is vlak, maar achter de weg met huizen loopt het wat omhoog. Aan de rechterkant is het wat hoger. In de voorgrond loopt een rivier, maar die zie je maar op een paar plekken.
De baan bestaat uit 4 modules, 2 van 1.8 x 0.75m en 2 van 1.2 x 0.9 m. Samen past dit in mijn aanhangwagen
De totale breedte is een kleine 6 meter.
Dus deze keer minder rotsen en natuur dan je van mij gewend bent, en meer huizen en spoor, maar geen spaghetti
plannen voor de nieuwe baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1468
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
plannen voor de nieuwe baan
Laatst gewijzigd door evo op 05 jul 2017 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: plannen voor de nieuwe baan
Een concept dat ik wel herken met m'n eigen baan: groot station waar alle activiteiten van de modelbaan geconcentreerd zijn. Op het tijdperk en de regio na een concept dat me aanspreekt. Ik ben heel benieuwd hoe hoog je de lat gaat leggen met dit project, om te zeggen, Succes en vooral geniet van het plannen en wanneer het zover is, het bouwen.
Betreffende het plan, waarschijnlijk is het zo gepland, maar er is geen zichtbare verbinden (dubbele oversteek) tussen de hoofdsporen links. En ik heb geen idee hoe zo'n ladestrasse in Duitsland werkt, maar de uittreksporen om goedernwagens heen en weer de manoevreren lijken erg kort. Maar ik ben ervan overtuigd dat je alles onder controle hebt. Leuk project! Ikke nieuwsgierig!
Betreffende het plan, waarschijnlijk is het zo gepland, maar er is geen zichtbare verbinden (dubbele oversteek) tussen de hoofdsporen links. En ik heb geen idee hoe zo'n ladestrasse in Duitsland werkt, maar de uittreksporen om goedernwagens heen en weer de manoevreren lijken erg kort. Maar ik ben ervan overtuigd dat je alles onder controle hebt. Leuk project! Ikke nieuwsgierig!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1468
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: plannen voor de nieuwe baan
Dat zal nog wel even duren, en wie weet hoeveel andere plannen er voor die tijd nog komen ...Michiel schreef:Succes en vooral geniet van het plannen en wanneer het zover is, het bouwen.
Klopt, maar beiden waren in het origineel ook het geval. Het is bijna een exact 1:160 uitvoering van een echt station, waarbij zowel de spoorlengtes als het sporenplan vrij precies kloppen.Michiel schreef:Betreffende het plan, waarschijnlijk is het zo gepland, maar er is geen zichtbare verbinden (dubbele oversteek) tussen de hoofdsporen links. En ik heb geen idee hoe zo'n ladestrasse in Duitsland werkt, maar de uittreksporen om goedernwagens heen en weer de manoevreren lijken erg kort.
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1468
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: plannen voor de nieuwe baan
Door de (onzichtbare) radius aan de kopse kanten te verkleinen, heb ik de opstelsporen in het schaduwstation behoorlijk langer kunnen maken. Het sporenplan ziet er nu zo uit:
Iets uitvergroot:
Het zichtbare deel is niet veranderd.
Iets uitvergroot:
Het zichtbare deel is niet veranderd.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: plannen voor de nieuwe baan
Hallo Evo,
Misschien een idee om de sporen die het station verlaten ook weer te laten terugkeren aan dezelfde kant? Daardoor lijkt het erop dat een trein een lange reis maakt en tenslotte terugkomt in het station. Volgens mij maakt dat het station levendiger.
Groet Bart
Misschien een idee om de sporen die het station verlaten ook weer te laten terugkeren aan dezelfde kant? Daardoor lijkt het erop dat een trein een lange reis maakt en tenslotte terugkomt in het station. Volgens mij maakt dat het station levendiger.
Groet Bart
-
Onderwerp starter - Berichten: 1468
- Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
- Locatie: Land van Maas & Waal
Re: plannen voor de nieuwe baan
Hallo Bart,
Bedoel je om er een (opgevouwen) hondenbot van te maken? Dat heb ik bewust niet gedaan, omdat er dan niveauverschillen (moeten) komen. Ik wil alle sporen graag in 1 vlak (horizontaal) laten lopen. Dat is weer een bron van problemen minder /
Voor levendig ben ik niet zo bang, want met 4 opstelsporen van 6+ m lang kunnen er nogal wat treinen in het schaduwstation, plus dat er nog wat goederentreinen in het zicht opgesteld staan.
Groeten,
Edwin
Bedoel je om er een (opgevouwen) hondenbot van te maken? Dat heb ik bewust niet gedaan, omdat er dan niveauverschillen (moeten) komen. Ik wil alle sporen graag in 1 vlak (horizontaal) laten lopen. Dat is weer een bron van problemen minder /
Voor levendig ben ik niet zo bang, want met 4 opstelsporen van 6+ m lang kunnen er nogal wat treinen in het schaduwstation, plus dat er nog wat goederentreinen in het zicht opgesteld staan.
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan