Baanplan 150 bij 90 cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Na lang zwoegen en na denken ben ik er eindelijk uit dit is mijn eerste N baanplan voor een kleine oppervlakte

Ik rij niet echt tijd gebonden er rijd van alles door elkaar.
De 2 achterste sporen komen iets omhoog hoeveel weet ik nog niet dat wordt een parade stuk of iets anders dat zie ik wel tijdens de bouw als het zover is.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Erik
Bijlagen
N baan.jpg
N baan.jpg (63.86 KiB) 10301 keer bekeken


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Nico Essers »

Leuke grootte om mee te beginnen. Mijn eigen baan is zelfs nog enkele cm kleiner.
Wat me opvalt is dat het buitenste spoor maar met 1 wissel is verbonden met het binnen spoor.
Dit zou ik zeker aanpassen omdat het je sterk beperkt met rijden.
Ik weet uit ervaring dat het best moeilijk is om op dit oppervlak een gevarieerd rail plan te maken.
Toch zou ik proberen om het wat minder rechthoekig te maken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Rene-k »

Hallo Erik,
Ik heb zelf ook een baantje van 150x90 cm. Deze is echter op een aantal verschillende niveau's gebouwd. Hierdoor kun je het baanplan wat gevarieerder maken.
Bijlagen
Kopstation
Kopstation
image.jpg (15.09 KiB) 10248 keer bekeken
Station
Station
image.jpg (21.94 KiB) 10248 keer bekeken
Helix
Helix
image.jpg (14.08 KiB) 10248 keer bekeken
Schaduw station
Schaduw station
image.jpg (20.1 KiB) 10248 keer bekeken


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Rene-k »

Nog een 3D afbeelding
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (22.84 KiB) 10249 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (23.11 KiB) 10249 keer bekeken


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door spoor65 »

Gezien de afmeting, waar echt niets mis mee is, want daar kun je best iets leuks op maken, wil ik je toch wel het advies geven om van eenvoud uit te gaan.

Een dubbel spoor traject, zou ik niet aanbevelen, want daarmee leg jij jezelf veel beperkingen op,
Ook zou ik uitgaan van korte buurtspoor treinen (met af en toe een wat te lange verdwaalde trein, die het station zo voorbij dendert)

Je hebt dan veel meer mogelijkheden om en het geheel wat speelser te maken, dan alleen zo op het oog, een rondje om de kerk.

Waarom ook buurtspoor traject? door de kortere treinen, met veelal kortere wagons rijtuigen of railbus, kun je met een gerust hart iets krappere bogen nemen, zonder er veel problemen mee te krijgen..

Laatste punt, 150x 90, zolang je er van 3 kanten bij kunt zal het geen probleem geven (max reikwijdte is dan 75cm.)
indien het echter in een nis staat, en je er alleen vanaf de langste kant bij kunt, is 90cm voor velen al een erg grote afstand om goed te kunnen werken, zorg dan dus dat je hem naar voren kunt trekken, om er makkelijker bij te kunnen vanaf de andere kant.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Spoor65 bedankt voor je eerlijke mening en suggesties ik zal de komende tijd over nadenken wat je precies bedoeld , wat betreft de tafel maten ik kan er van 2kanten bij maar als het past in een of andere baanplan kan ik altijd een mangat maken.

Groetjes Erik



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Ronaldp »

Weet je al welk merk rails je gaat gebruiken ;)

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

De baanplan krijgt een make over :D Wanneer die online komt dat weet ik nog niet maar ik zit aan bepaalde dingen te denken.

De keuze van de rails zal waarschijnlijk Fleischmann picolo worden ik was ook aan peco rails te denken maar het wordt toch Fleischmann rails.

Erik



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door tv_man »

Fleischmann klinkt als een prima keuze, zeker daar je dan beter houvast hebt aan de spoorgeometrie bij het plannen en bouwen dan bij peco wat waarschijnlijk sneller een bedrijfszekere baan zal opleveren.

Je zou misschien een L-vorm kunnen overwegen als de baan in een hoek staat. Kan je er beter bij.

Voordat je gaat bouwen zou je in gedachten of, zoals soms mogelijk is, in het sporenplanprogramma rond kunnen rijden op het spoor, zodat je een idee krijgt welke functie ieder stukje spoor heeft en hoe je daar kunt komen. En tegelijkertijd kan je kijken of de geplande treinen netjes overal passen. Heel vervelend wanneer je favoriete trein net niet op een inhaalspoor past of iets dergelijks.

Misschien heb je hier wat aan, zo niet, dan mag je m'n commentaar gerust negeren. :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Nee nee ik negeer geen enkele comentaar datvind ik juist fijn , ook toen ik in H0 bouwde.

En ja dat is misschien ook een kleine optie om een kleine L baan te maken daar zat ik ook al aan te denken.

Mijn favoritie trein is een 10delige thalys, een lange sleep van een DMM stel :D ik hou eenmaalvan lange treinen :D .

Ik heb al uitgerekend dat ik een traxx of zo gele 1800 lok plus 4rijtuigen in het station staat is dat ongeveer 72cm geen idee of dat ook een lange trein zal zijn dat moet ik gewoon afwachten.

Erik



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik bedacht mij wat opeens :D
Als ik nu links boven in een aftaking maak dan gaan er 2sporen naar de rechterkant en de verdwijnen dan onder de baan naar een lager nivo, waar dan een kleine schaduwstation komt of gewoon een grote lus.

Erik


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door spoor65 »

En juist die spoorgeometrie was voor mij een reden om destijds daar volledig van af te stappen, Geeft veels te veel beperkingen naar mijn mening.

peco werkt gewoon super, geen gezeur met een passtukje dat toch nog net te lang of te kort is, gewoon op maat zagen, en gaan.
Niet net een cm te weinig ruimte hebben omdat de standaard boog net te groot is (al is het beslist niet aan te raden om een boog kleiner te maken dan de standaard bogen van de fabrikanten.
Het is echt niet veel moeilijker dan kant en klare railstukken leggen, maar geeft wel veel meer voldoening.

Daarbij, als je voor fleischmann met vaste railbedding kiest, zit je al vast aan de ruime wissels die best veel plek vragen, en daarmee kortere sporen tot gevolg hebben in een station, ga je voor de rail zonder vaste bedding, (oude roco assortiment) kun je de kleine 24gr wissels gebruiken, en eventueel combineren met het minitrix assortiment rails, daar die de zelfde geometrie hanteren.

Dan ff het idee van lange treinen, je hebt een afmeting van 150cm, je hebt een treinlengte van 72cm, dan heb je zonder de wissels al zo`n 85 cm nodig om hem te kunnen laten stoppen, want een trein die afbuigend om deze heen wil, heeft ruimte nodig, en je kunt dus de trein niet in de boog naar het wissel laten stoppen.ook het rechte spoor tussen 2 wissels zul je aan beide kanten de eerste en laatste dikke 10cm vrij moeten houden om de zelfde reden.
Neem dan nog de wissels (rechte en geen boogwissels, want die zijn een ramp als het geen peco is) dan zit je met de kortste wissels al op pakweg 110cm die je nodig bent, heb je nog 40 cm over om bogen te maken, aan elke kant 20cm, dat gaat je niet lukken.

Mijn advies,
download het gratis probeer pakket van anyrail, waarmee je tot 50 railstukken kunt leggen, en probeer het maar eens uit,

Wil je toch graag lange treinen rijden, overweeg dan ook eens modulair te gaan bouwen. je bouwplekje waar je nu jouw baan hebt gepland, en waar je aan 1 module kunt bouwen.

en dan af en toe je vrouw gezellig op pad sturen met vriendinnen, om vervolgens lekker de modules in de woonkamer aan elkaar te kunnen koppelen en heerlijk te genieten van de lange treinen ;)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Er is plotseling onverwachts nieuws ik kan een L baan maken :D
De slalste deel van de baan wordt 1meter bij 60 cm en de grootste deel van de baan wordt 80 bij 80 cm.

Erik


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door spoor65 »

Dat is mooi man, wat meer ruimte geeft meer mogelijkheden, terug naar de tekentafel dus. succes.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik ben weer bezig met een nieuw baanplan heb een extra stuk erbij gekregen van 110 cm bij 60 cm.

Het sporenplan is bedacht uit volledig enkel spoor maar hij wordt in 2 richtingen gereden , bij de helix wil ik nog proberen om daar een rangeer stuk te maken maar dat is nog niet zeker.

Hier is een voorlopige baanplan en onder het zichtbare deel komt nog een schaduw station .

Groetjes.
Erik
Bijlagen
nieuw N baanplan.jpg
nieuw N baanplan.jpg (108.51 KiB) 7826 keer bekeken



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door tv_man »

Ik zie dat er een helix is bijgekomen dus hoogteverschillen en nauwkeurig spoor leggen zullen geen problemen zijn. Een idee over hoe het sporenverloop wat vloeiender te maken (nu loopt het allemaal erg langs de randen van de tafel wat a. een risico met zich meebrengt bij ontsporingen en b. weinig ruimte overlaat voor natuurlijk ogend landschap. Redelijk vasthoudend aan je originele sporenverloop: de rode en de blauwe zijn gewoon varianten over hoe het spoor gelegd zou kunnen worden zodat het minder vastklampt aan de tafelranden. Het roze deel zou linksboven uit beeld kunnen verdwijnen achter het achtergrond of een tunnel in en zou dan op de voorgrond door een dal kunnen lopen (tunnels en bruggen waar die de rode en de blauwe kruist) Rechtsonder waar het rode deel vlakbij de tafelrand zijn zou je een kopspoor tot boven de helix kunnen leggen (daar gaat het spoor sowieso naar beneden) Daar heb je dan ruimte om wat treinen in het zicht op te stellen en te rangeren. Helemaal links de scherpe bocht achter bomen of huizen of in een tunnel leggen zodat de scherpe bocht minder opvalt.
Bijlagen
idee.jpg
idee.jpg (40.51 KiB) 7797 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik was met de laatste baanplan voorstel toch niet helemaal tevreden dus vandaag opnieuw naar de tekentafel en dit is te voorschijn gekomen.

Het is een baanplan met 2 kopstations 1 voor de personen vervoer het grijze gedeelte en het blauwe gedeelte is voor de goederen vervoer het spoor wat oranje is gestippeld en niet gestippeld is dat is voor personen vervoer en goederen vervoer.

Er is ook een helix erin rechts onderin die gaat naar een lager gedeelte daar komt een schaduwstation maar dat wordt nog getekend en hoe ik het spoor wat links is gestippeld verder ga maken ook dat moet ik nog verder uitzoeken .

mvg
Erik

Zoals gewoonlijk ben ik benieuwd naar jullie reacties.
Bijlagen
Peco Nbaanplan.jpg
Peco Nbaanplan.jpg (93.76 KiB) 7740 keer bekeken



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik heb nog paar dingen veranderd voornamelijk de stations sporen(grijs) daar zijn de bochten iets ruimer en ze lopen onder de blauwe kop sporen.

Ook heb ik een donker groene spoor getekend en ik twijfel of dit een keerlus is het wordt in 2 richtingen gereden vanaf de blauwe kop sporen.

Verder is er ook een schaduw station bij gekomen en de hele baan wordt in 2 richtingen gereden met de roco multimuis en koploper

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het van jullie.

Mvg
Erik
Bijlagen
schaduwstation.jpg
schaduwstation.jpg (83.04 KiB) 7674 keer bekeken
bovenste deel.jpg
bovenste deel.jpg (99.54 KiB) 7674 keer bekeken



doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door doniek »

Hoi Erik,

Een mooie ruimte om mee te werken!
Ik heb echter een paar dingen waar je wellicht rekening mee kan houden :).

Per kopspoor station heb je 1 spoor naar je helix. Dit betekent dus dat dalen en stijgen over hetzelfde spoor gebeurt. Dit kan soms nadelig zijn voor het stijgingspercentage (binnenste spoor heeft een kleinere radius dus ligt het stijgingspercentage daar wat hoger) maar het is zeker nadeling voor je treinenverloop. Als een trein daalt, kan er namelijk geen trein stijgen en vice versa. Het kan dus even duren voordat er treinen zichtbaar zijn nadat je er één het schaduwstation instuurt.
Je goederen station ligt naar mijn mening wat te simpel. Wat wil je gaan uitbeelden? Leg het station sowieso niet recht langs de rand van de baan maar een beetje schuin erop. Wat ook leuk kan zijn is om te na te denken wat je met de scenery aan wilt straks. Wil je er een simpele hout overslag maken? Wordt het een grote container terminal? Dat is namelijk nogal bepalend hoe je je sporen indeelt.

Kijk ook eens of je een of meerdere kopsporen uit kan rusten met een omloopmogelijkheid, zowel bij je personen als bij je goederenvervoer. Anders krijg je je locomotieven nooit meer voor je trein als ze je station verlaten en bij je goederenspoor kun je dan nooit wat wagons wegzetten en je locomotief wegrijden.

Als ik je baanplan en je ruimte zo zie zou ikzelf eerder de twee stations links in de hoek combineren. Je kunt dan met twee sporen uit je helix aankomen en kort daarna een mooie wisselstraat neerleggen voor de stations. Dan heb je daarachter nog de mogelijkheid voor de stations met omloopsporen.

In mijn baanontwerp wilde ik ook graag een soort paradespoor, dat past er ook niet echt in. Ik heb dit opgelost door een hap van 10cm uit mijn bovenbaan te nemen aan de voorkant. Hier heb ik op schaduwstation niveau (net voordat de sporen de helix in gaan of uitkomen) een paradespoor gemaakt.

Overigens is het grijze deel inderdaad een keerlus, maar met genoeg ruimte om in je oranjedeel een keerlusmodule aan te leggen. Je kunt dit overigens gemakkelijk testen door met je vinger of muisaanwijzer langs de binnen- of buitenkant van je baanplan te gaan. Je start en eindigt dan voor de wissel en volgt de sporen. Als je aan dezelfde kant weer uitkomt is er niets aan de hand. Kom je aan de andere uit, dan heb je een keerlus.

Neem mijn 'adviezen' niet te serieus. Ik heb ze zelf ook maar gehad van andere forumleden hier, maar ik ben nu blij dat iemand mij op dit soort dingen heeft gewezen. Doe vooral wat je zelf leuk vindt.
Zelf ben ik ongeveer een half jaar bezig geweest met plannen en tekenen. Als je mijn eerste en laatste versie van mijn baanplan ziet dan lijkt dat helemaal niet op elkaar :D

Veel plezier met tekenen en straks met bouwen!



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Beste onbekende hierboven,

Ik snap wat je bedoelt om de 2 kop stations links te combineren maar kan je het ook in een tekening duidelijk maken hoe je dat bedoeld.

En met keerlussen heb ik wel wat ervaring mee heb vroeger altijd een H0 baan gehad maar ik wilde het gewoon zeker wetendus dat betekend weer voor de zoveeltse keer terug naar de tekentafel in dit geval de pc.

Staat jou baanplannen hier ook op de forum zoja onder welke naam staat het dan?

Mvg
Erik



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Marksintpancras »

Erik,

Als ik jouw baan zie, dan wil jij graag met 2 delige treinstellen rijden, plus een korte goederen trein.

Let wel op dat jouw baanplaan niet geschikt is voor treinen can 1 meter lang ivm de baanlengte.

En ik denk dat jouw baan goed is, als je hierbij lekker los gaat met de scenery en de stations daardoor visueel kan scheiden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door doniek »

EJvH schreef:Beste onbekende hierboven,

Ik snap wat je bedoelt om de 2 kop stations links te combineren maar kan je het ook in een tekening duidelijk maken hoe je dat bedoeld.
Ik heb even snel wat in AnyRail getekend, maar ik bedoelde dus zoiets:
Afbeelding
Voordeel hieraan is dat als je rechts rijdt, je op het buitenste spoor van je helix kunt stijgen. Je kunt de drie sporen die uiteindelijk de stations ingaan bijvoorbeeld allemaal uit een tunnel laten komen als je dat leuk vindt.
EJvH schreef: Staat jou baanplannen hier ook op de forum zoja onder welke naam staat het dan?
Jep, zie: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 20#p170513
Al is deze alweer wat achterhaald :)

Veel succes en veel plezier!!

Groeten Doniek



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik snap iets niet ik maak het station voorbeeld na van doniek.
Hij heeft bij de 5 stations sporen aan het einde wissels getekend voor de lok te keren maar de staan toch op de verkeerde plaats?
Of ben ik verkeerd?

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door maarten »

Keren is niet mogelijk, omlopen wel. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Wat vinden jullie van deze station ?

De bovenste sporen moet een rangeer of industrie terrein worden en de overige sporen zijn stations sporen de sporen rechts waar de 2 wissels zijn die gaan naar de helix.

Maar ook lopen ze om :D er is daar dan toch te weinig plaats ?

Mvg
Erik
Bijlagen
station voorbeeld.jpg
station voorbeeld.jpg (81.52 KiB) 8091 keer bekeken


Plaats reactie