Baanplan 150 bij 90 cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door spoor65 »

Erik,

Op zich een mooi station.
Maar denk toch echt dat je beter op deze afmeting voor "less is more" kunt gaan.

Ik zou bijna zeggen, zoek ff Marco zijn beursbaantje op: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=2057
Meer ruimte dan jouw baan, ik weet het, maar zoiets als ontwerp zou inspirerend kunnen zijn voor een baan op niet al te grote ruimte. voor wat het station betreft.

Je kunt elke cm vol willen proppen met rails, maar je moet ze ook nog aan elkaar kunnen aansluiten om er een mooi rijdende baan van te kunnen maken,
en daar zit nu juist het probleem op een kleine oppervlakte.

En ja, dan een klein schaduwstation ergens onder verstoppen geeft dan net dat extra van meer afwisselend beeld in voorbijkomende treinen, wat zo`n kleine baan dan weer de extra dimensie geeft.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik heb voorlopig nog niks veranderd aan het stations gedeelte maar heb de verdekte sporen getekend .

Heb nog in wintrack alles laten meten om zeker te zijn dat er geen problemen komen en dit was de uitkomst als ik dit zo zie haal ik het net, met 2.5 % heb ik een door rij hoogte van 4 cm onder het station van de helix links l doe ik dat met 3% dan is het verschil 4.8 cm
Ga ik dat met de helix rechts doen dan is het verschil met de buitenste spoor onder het station 4.3 met 2,5 % en 5,1 cm met 3%.

Ik heb ook nog 3 plaatjes erbij gedaan 1 station 2 verdekte sporen 3 alles bij elkaar.
Mvg Erik
Bijlagen
Hoofdstation4.jpg
Hoofdstation4.jpg (94.93 KiB) 6851 keer bekeken
Verdekte sporen2.jpg
Verdekte sporen2.jpg (96.23 KiB) 6851 keer bekeken
Alles2.jpg
Alles2.jpg (118.68 KiB) 6851 keer bekeken



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Ronaldp »

Kijk hier maar eens wat je kunt doen als je bijna geen hoogte hebt tussen de helix.

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... &start=260

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Het station blijft zo ik vind hem goed op deze manier of hebben jullie een ander voorstel voor het station dat mag ook altijd daar leer ik van.

Er zijn nu 2 helixen bij gekomen van 3 halve cirkels, en een kleine parade spoor wat in een boog ligt en ja de helix zit een deel boven de parade spoor het kon niet anders.

Ik heb van alles geprobeerd om een schaduwstation bij te voegen maar moest een keuze maken via cirkels naar het schaduwstation of via een kleine parade spoor van de ene helix naar de andere helix rijden en ik heb voor de laatste gekozen.

Als er nog suggesties zijn toon het mij en ik zal eens kijken wat ik er dan kan van maken.
mvg
Erik
Bijlagen
station2.jpg
station2.jpg (116.15 KiB) 6742 keer bekeken
2 helixen.jpg
2 helixen.jpg (87.86 KiB) 6742 keer bekeken
Begin van de helix + parade spoor.jpg
Begin van de helix + parade spoor.jpg (84.69 KiB) 6742 keer bekeken



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Er is iets mis gegaan denk ik het gaat over mijn nieuwe baanplan dat staat hier boven met test en uitleg en bijbehorende tekeningen.

Mvg
Erik



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door tv_man »

Ik zou geneigd zijn om een schaduwstation te suggereren dat min of meer evenwijdig loopt aan de paradesporen op het onderste niveau maar uit zicht. Dus dat net voor het paradespoor zichtbaar wordt een wissel naar de ruimte onder het bovenstation. Er is vast wel een wissel+engelse wissel in te bouwen aan beide eindes van de helixen voor het paradespoor. Schaduwstation niet ingewikkelder dan een stuk of drie lange bogen. Verder is ie mooi geworden. Mis een beetje iets om op het station van sporen te wisselen. Het is duidelijk dat het niet gepland is als rangeerfeest, maar het zou net wat meer opties geven zonder een heleboel extra spoor (en ja, ik zie de wissels in de helixen! :))


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

De zoveelste baanplan is in de prullenbak verdwenen : Het station en de helix zijn het zelfde gebleven maar er is iets nieuws bij gekomen :D

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden oja de onderste sporen in het nieuwe deel zijn ruim 1 meter lang.

Groetjes Erik
Bijlagen
Hoofdstatoin9.jpg
Hoofdstatoin9.jpg (112.75 KiB) 6518 keer bekeken
2Helixen.jpg
2Helixen.jpg (88.66 KiB) 6518 keer bekeken
schaduwstation2.jpg
schaduwstation2.jpg (92 KiB) 6518 keer bekeken


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door rjvanhouten »

EJvH schreef:De zoveelste baanplan is in de prullenbak verdwenen
Dit is zó herkenbaar! :D Zelf zit ik nu ruim een jaar te tekenen, en de baanontwerpen volgen elkaar nog steeds in rap tempo op. Ik blijf je pogingen geïnteresseerd (en geamuseerd) volgen... ;)

Groet en succes gewenst,
Robert Jan



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik denk dat nee ik weet het zeker dat ik het hierbij laat vind het een mooi plan zal wel wat werk inzitten maar beter dan dit zal het nooit worden denk ik , oke voor sommige onder ons vinden dat er in het station paar wissels te weinig liggen ik kan overal goed bij moest het nodig zijn dan ik er makkelijk aan werken.

mvg
Erik



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Zo er is geen weg meer terug het meeste hout is bijna gezaagd de meeste platen hout wordt gezaagd bij de houthandel.

Hopelijk binnenkort alles in elkaar bouwen en dan spoedig de eerste meter rails plaatsen.

Mvg
Erik



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Zo de platen zijn gezaagd en met de rest hout wat ik nog had ga ik de onder frame maken , die staat onder tussen alleen de binnenkant moet ik nog maken en dan is die frame klaar. Ergens volgende maand de rails bestellen en het bouwen kan dan echt gaan beginnen. De fotos volgen spoedig in een nieuwe topic.

Aan iedereen bedankt voor het mee denken en tips te geven hier op de forum en pb de laatste baanplan wordt klein beetje gewijzigd ipv 4 schaduwsporen worden er 2'

Mvg
Erik


Plaats reactie