Baanplan 150 bij 90 cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Marksintpancras »

Erik,

Als ik jouw baan zie, dan wil jij graag met 2 delige treinstellen rijden, plus een korte goederen trein.

Let wel op dat jouw baanplaan niet geschikt is voor treinen can 1 meter lang ivm de baanlengte.

En ik denk dat jouw baan goed is, als je hierbij lekker los gaat met de scenery en de stations daardoor visueel kan scheiden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door doniek »

EJvH schreef:Beste onbekende hierboven,

Ik snap wat je bedoelt om de 2 kop stations links te combineren maar kan je het ook in een tekening duidelijk maken hoe je dat bedoeld.
Ik heb even snel wat in AnyRail getekend, maar ik bedoelde dus zoiets:
Afbeelding
Voordeel hieraan is dat als je rechts rijdt, je op het buitenste spoor van je helix kunt stijgen. Je kunt de drie sporen die uiteindelijk de stations ingaan bijvoorbeeld allemaal uit een tunnel laten komen als je dat leuk vindt.
EJvH schreef: Staat jou baanplannen hier ook op de forum zoja onder welke naam staat het dan?
Jep, zie: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 20#p170513
Al is deze alweer wat achterhaald :)

Veel succes en veel plezier!!

Groeten Doniek



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik snap iets niet ik maak het station voorbeeld na van doniek.
Hij heeft bij de 5 stations sporen aan het einde wissels getekend voor de lok te keren maar de staan toch op de verkeerde plaats?
Of ben ik verkeerd?

Mvg
Erik


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door maarten »

Keren is niet mogelijk, omlopen wel. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Wat vinden jullie van deze station ?

De bovenste sporen moet een rangeer of industrie terrein worden en de overige sporen zijn stations sporen de sporen rechts waar de 2 wissels zijn die gaan naar de helix.

Maar ook lopen ze om :D er is daar dan toch te weinig plaats ?

Mvg
Erik
Bijlagen
station voorbeeld.jpg
station voorbeeld.jpg (81.52 KiB) 8094 keer bekeken


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door spoor65 »

Kop station is leuk, maar vraagt wel het nodige extra`s.

Zoals je hem nu hebt getekend kun je alleen gebruik maken van treinstellen en/of treinen met stuurstand rijtuigen. anders moet je met de loc aan de verkeerde kant het station weer uit.

Omlopen heb je namelijk geen mogelijkheid voor gemaakt, ook heb je geen extra kort opstelspoor om eventueel een loc klaar te zetten en daarmee een locwissel te maken (wat dus de derde mogelijkheid is.

Kortom, er moet nog het nodige bij om dit station geloofwaardig te maken,
Bij kopstations van deze grote mis ook echt een aantal opstelsporen voor het station.
Veel mensen kiezen voor een kopstation omdat ze ruimte winnen door maar aan 1 kant een wisselstraat te hebben, maar vergeten, dat als ze een groot kopstation maken, er dan wel meer wissels aan die kant moeten, en meer mogelijkheden gemaakt moeten worden voor een mooi trein verloop.

Dus eigenlijk weer mijn oude mening, dat op deze oppervlakte je beter kunt kiezen voor een eenvoudige baan, met schaduwstation voor de broodnodige afwisseling, maar met een kleiner station.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Marksintpancras »

Helemaal met Freddy eens ;) :)

Op mijn vaste baan heb ik een klein station Brohl lutzing, die wordt alleen de door de RB en soms door een RE aangedaan, voor de rest raast er echt van alles door heen dat tussen koblenz en bonn/keulen moet wezen.

Voor de rest 2 kopstations op de nevenbaan, Markt Erlbach, hierbij is overlopen van een diesellok wel mogelijk.
En ook Oberstdorf met een opstelterrein, hierbij zal lok wissel moet en plaats vinden als het geen treinstel of stuurstand heeft.

Dus wil je iets realistch maken, beter iets kleiner, maar ik denk dat je te groot denkt en je rijdend materiaal aan jouw baan moet aanpassen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door spoor65 »

Wat groot denken betreft, zo ben ik ook begonnen ooit ;)

je ziet allemaal graag lange treinen rijden, ook in gedachten, op jouw baan,
In de loop der jaren ging het vanzelf de andere kant op, van eerst te lange treinen op te kleine tafel tot nu kortere treinen tot max pakweg 1 meter (uitzondering een enkele iets langere goederentrein) op een grotere tafel (die toch altijd weer te klein blijkt te zijn)

Ik tekende ooit ook altijd railplannen uit met stations groot genoeg voor Amsterdam Centraal of Berlijn, terwijl er op de plaat geen eens ruimte was voor het dorp Boekelo. en ik er met geluk nog en boerderij tussen kon proppen, zodat die veewagon niet voor niets koeien stond te laden.

maar zonder al die wilde plannen was ik niet gekomen tot de manier zoals ik tegenwoordig er naar kijk.
dus dat komt vanzelf goed, ik ben inmiddels ook al 40 jaar verder in tijd en gedachten :P

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik dacht aan om het station met een stuk of 4of5 sporen zover mogelijk voor aan te zetten (schuin) om daar achter een een rangeer station te maken.

Om dan links en rechts van het station een helix te maken en dan misschien een schaduw station te maken onder het zicht bare gedeelte wat denken jullie van het idee.

Erik


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door spoor65 »

Maar om te rangeren heb je wel een railplan nodig met voldoende overloop wissels
want zoals het nu is, valt er weinig te rangeren, als je met de loc naar voren het kopspoor op rijd, zal je ook met de hele sleep er weer uit moeten, omdat je loc voor het stootbuffer staat en er geen wissel is om hem daar weg te krijgen, zonder ook de wagons mee te nemen.

Je kopsporen zullen dus voorzien moeten worden van overloop wissels, om van het ene spoor op het andere te komen, zodat de loc om de afgezette wagons heen weg kan rijden, dat is mogelijk, maar daarmee maak je wel gelijk de nuttig bruikbare lengte van (laad/los)perrons een stuk korter, aangezien je al 25 cm op zijn minste kwijt bent voor wissel en stukje spoor achter het wissel, waar de loc eerst heen moet alvorens over het wissel weg te rijden.

bekijk volgende topic van Chris even, en dan even zijn tekeningen in de laatste post bekijken,
dat is een voorbeeld hoe een kopstation goed kan werken met treinen verloop, en met de nodige opstelsporen nog voor de perron sporen.

Ook de overloop wissels zie je liggen tussen de sporen langs het perron.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik weet bij a wat ik wil nu goed puzzelen in wintrack hoe ik het wil en of het past.
Heb schrik voor een helix waarom geen idee, dus waar denk ik aan.
Grondplaat wordt schaduw station met paar sporen op het smalle gedeelte (achteraan) voor aan een industrie/rangeer stukje om dan vervolgens rechts onderaan klein stukje omhoog te gaan om dan ergens een station te maken.

Erik



Ronaldp
Berichten: 1461
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Ronaldp »

Helix maken stelt niet zoveel voor hoor.
Kijk maar eens hier: http://treinmaarfijn.blogspot.lu/p/bouw-helix.html?m=1

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik blijf niet stil zitten met het uitwerken van verschillende ideeën voor een leuke baanplan.

Wat ik nu getekend heb is een tussen niveau met een kleine kopstation voor goederen als ze weg rijden moeten ze naar beneden rijden door de schaduw station om dan vervolgens naar boven te gaan.

de wissel complex in de helix hoe ik dat moet beveiligen zoek ik nog uit maar de andere 2 sporen gaan nog 1 niveau hoger daar komt een stad/dorp met een doorgaande station maar dat komt nog.

mvg
Erik
Bijlagen
Tussen nivo.jpg
Tussen nivo.jpg (122.25 KiB) 6027 keer bekeken



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 80 en 100 bij 60 cm L baan

Bericht door EJvH »

Sorry jongens hier is weer een nieuwe baanplan nu heb ik deze keer de tafel beetje veranderd en kon ik het station schuin plaatsen.

Zo kon ik langere stations sporen creëren en ook een rangeer/industrie stuk de stations sporen hebben een lengte van een flex rail dat is zo 91 cm en de kop sporen zijn bijna 70 cm.

De sporen die nog niet aangesloten zijn gaan dat nog naar beneden naar een schaduw station maar die wordt nog getekend en de rij richting is als volgt het stijgende spoor is de buitenste spoor

Ook deze keer ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden.

mvg
Erik
Bijlagen
Baanplan 11.jpg
Baanplan 11.jpg (103.33 KiB) 5976 keer bekeken



Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Modelspoorbarry »

Erik,

Heb je een idee hoe je achter in de hoek komt?
Door de schuine kant wordt de afstand tot de hoek achterin al gauw 130 cm.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door spoor65 »

Idd een grote afstand in de hoek, in dit geval zou ik de tafel zeker op wielen zetten zodat je hem naar voren kunt trekken om er aan te werken.

Want door de geringe ruimte die je beschikbaar hebt, is het wel een goed alternatief om net even iets meer te kunnen doen op jouw baan.

het goederen/rangeerdeel blijft wel een beetje een probleem, omdat je hier nog steeds niet kunt rangeren, zonder de hoofdbaan te belasten/stremmen.

Ik zou hier gaan kiezen voor 3 kopsporen, waarbij 2 bedoeld zijn voor lossen en laden, en het middelste spoor om een loc te laten omlopen zodat die weg kan.

Je zou dan een korte goederentrein door een rangeerloc kunnen laten binnen komen.
de loc laten omrijden en de wagons vanaf het andere spoor weer mee laten nemen. (om maar even een voorbeeld te noemen)

Dat er geen lange goederentrein kan staan, maakt eigenlijk niets uit, in de praktijd worden opstel/rangeer bundels ook vaak wat verder buiten een station geplaats domweg ivm de beschikbare ruimte, en grond dicht bij een centrum nu eenmaal duur is en graag anders benut word.

fictief zou dus een rangeerloc ergens van zo`n bundel kunnen komen om zijn werk te doen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Totaal iets anders nu is het een hoofdstation geworden zonder een groot rangeer gedeelte maar 3 kop sporen waar een loc kan staan , de tafel is ook een klein beetje aangepast maar wat ik nu met de rechter boven hoek moet doen is nog een raadsel.

Mvg
Erik
Bijlagen
hoofdstation2.jpg
hoofdstation2.jpg (94.95 KiB) 5739 keer bekeken



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Debvd »

Hoi Erik,

Kunnen de helixen gedraaid worden? Geen idee hoe de nullaag eruit ziet.

Dan kan het station in een boog gelegd worden aan de voorkant en. Heb je genoeg ruimte om een aftakking te maken naar een rangeerterrein aan de achterkant.


Gr Bjorn



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Net in wintrack een berekening laten maken voor de helix rechts onderaan de buiten bocht met 3% is 5,1 cm onder het spoor en de binnenste spoor 4,9 met 3% dus ik weet niet of 3,5 % ga zakken 3,5 vind ik weer te veel voor de locs.

Ben bang dat ik met deze oppervlak geen helix kan maken want dit zijn de maximale maten die ik heb misschien toch terug naar de teken tafel en iets anders bedenken :shock: :roll:

Groetjes
Erik


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Michiel »

Wanneer je de helix ovaal maakt (met rechte secties tussen de halve cirkels), dan kan je de hellingsgraad toch behoorlijk beperken, denk ik.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door spoor65 »

Erik,

Op zich een mooi station.
Maar denk toch echt dat je beter op deze afmeting voor "less is more" kunt gaan.

Ik zou bijna zeggen, zoek ff Marco zijn beursbaantje op: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=2057
Meer ruimte dan jouw baan, ik weet het, maar zoiets als ontwerp zou inspirerend kunnen zijn voor een baan op niet al te grote ruimte. voor wat het station betreft.

Je kunt elke cm vol willen proppen met rails, maar je moet ze ook nog aan elkaar kunnen aansluiten om er een mooi rijdende baan van te kunnen maken,
en daar zit nu juist het probleem op een kleine oppervlakte.

En ja, dan een klein schaduwstation ergens onder verstoppen geeft dan net dat extra van meer afwisselend beeld in voorbijkomende treinen, wat zo`n kleine baan dan weer de extra dimensie geeft.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Ik heb voorlopig nog niks veranderd aan het stations gedeelte maar heb de verdekte sporen getekend .

Heb nog in wintrack alles laten meten om zeker te zijn dat er geen problemen komen en dit was de uitkomst als ik dit zo zie haal ik het net, met 2.5 % heb ik een door rij hoogte van 4 cm onder het station van de helix links l doe ik dat met 3% dan is het verschil 4.8 cm
Ga ik dat met de helix rechts doen dan is het verschil met de buitenste spoor onder het station 4.3 met 2,5 % en 5,1 cm met 3%.

Ik heb ook nog 3 plaatjes erbij gedaan 1 station 2 verdekte sporen 3 alles bij elkaar.
Mvg Erik
Bijlagen
Hoofdstation4.jpg
Hoofdstation4.jpg (94.93 KiB) 6855 keer bekeken
Verdekte sporen2.jpg
Verdekte sporen2.jpg (96.23 KiB) 6855 keer bekeken
Alles2.jpg
Alles2.jpg (118.68 KiB) 6855 keer bekeken



Ronaldp
Berichten: 1461
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door Ronaldp »

Kijk hier maar eens wat je kunt doen als je bijna geen hoogte hebt tussen de helix.

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... &start=260

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Het station blijft zo ik vind hem goed op deze manier of hebben jullie een ander voorstel voor het station dat mag ook altijd daar leer ik van.

Er zijn nu 2 helixen bij gekomen van 3 halve cirkels, en een kleine parade spoor wat in een boog ligt en ja de helix zit een deel boven de parade spoor het kon niet anders.

Ik heb van alles geprobeerd om een schaduwstation bij te voegen maar moest een keuze maken via cirkels naar het schaduwstation of via een kleine parade spoor van de ene helix naar de andere helix rijden en ik heb voor de laatste gekozen.

Als er nog suggesties zijn toon het mij en ik zal eens kijken wat ik er dan kan van maken.
mvg
Erik
Bijlagen
station2.jpg
station2.jpg (116.15 KiB) 6746 keer bekeken
2 helixen.jpg
2 helixen.jpg (87.86 KiB) 6746 keer bekeken
Begin van de helix + parade spoor.jpg
Begin van de helix + parade spoor.jpg (84.69 KiB) 6746 keer bekeken



Onderwerp starter
EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Baanplan 150 bij 90 cm

Bericht door EJvH »

Er is iets mis gegaan denk ik het gaat over mijn nieuwe baanplan dat staat hier boven met test en uitleg en bijbehorende tekeningen.

Mvg
Erik


Plaats reactie