Stoompie ...1ste baanontwerp ooit...(inmiddels 4de of 5de)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit

Bericht door Railzzz »

Hoi Vince,

Leuk ontwerp, met toch best wel wat mogelijkheden.
Pas op met de kurk dat je niet te veel houtlijm gebruikt. Hierdoor verlies je het effect van de geluidsdemping. Hoe zou ik dat toch weten :oops:
Qua digitaal zou ik op MP eens kijken of je een Intellibox oid op de kop kunt tikken. Dan heb je iets meer mogelijkheden en daarmee kun je nog een flink aantal jaartjes mee vooruit.


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit

Bericht door spoor65 »

Tja, wie weet dat niet, kurk is nu eenmaal poreus en houtlijm word knetterhard.

Daarom ook dat hier het merendeel al aanraad om boekbinderslijm te gebruiken, welke flexibel blijft.

Intellibox of iets dergelijks is leuk, maar naar mijn mening, direct veels te omslachtig voor iemand die op eenvoudige manier digitaal wil leren kennen.

Maar ach, eerst het baanplan is krijgen zoals Vince het graag zou willen, denk dat dat voor Vince eerst het belangrijkste is, de rest komt daarna vanzelf aan bod tzt.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit

Bericht door Stoompie »

Heren...allen dank voor jullie reacties,

Allereerste even de stand van zaken....mijn tafel is klaar. Het was een hoop gelijmd, geschroef en gezaag maar ben erg tevreden met het resultaat.

Het is ook gelijk duidelijk dat ik niet kan uitbreiden en het maximale aan ruimte heb gebruikt dat te gebruiken was.

Dus terug naar mijn ontwerp gegaan en aan het prutsen geweest met veranderingen. Ik zal dus digitaal gaan en was dat in een later stadium ook wel van plan maar merk dus dat het beter is om dat gelijk vanaf het begin te doen.

Het ontwerpen van een goed rangeerstuk is niet makkelijk, niet alleen door de beperkte ruimte die ik heb maar ook gewoonweg het bedenken van het plan en wat waar moet komen zodat ik de beste optie heb. Toch zou ik hier wel iets mee willen omdat ik al in gedachten had om op de bovenste 2 lagen iets van industrie aan te leggen wat voor mijn gevoel beter tot zijn recht komt met goede rangeermogelijkheden. Eigenlijk was het zo dat ik dacht dat het beter was om het rangeergedeelte op de bovenste lagen links en rechts helemaal apart te houden van de baan op de onderste lagen wat ik meer wilde gebruiken voor treinen met rijtuigen en passagiers.

N-project had ik inderdaad al gevonden en heb al een aardig stuk gelezen. De tip van een klein testbaantje lijkt me ook een goeie voor mij al is het maar om de basis ook in de praktijk te zien werken.

Eerst maar weer gummen en kijken of ik kan bedenken wat mijn ontwerp nodig heeft om aan jullie eisen te voldoen :lol:

Cheers
Vince



Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit

Bericht door Stoompie »

Geacht forum,

Het was even stil maar heb niet stil gezeten.....erger nog, ben behoorlijk besmet met het modelspoorvirus.

Ik heb veel tijd gestoken in het veranderen van mijn ontwerp. De grootste verandering is wel dat ik besloten heb om een laag minder te maken en ik heb tevens gekeken naar de optie van een schaduwstation onder de baan maar heb besloten dat ook achterwege te laten. Ik zou daarvoor zoveel moet schuiven en tevens ruimte in moeten leveren dat het niet opweegt tegen de voordelen. Ik ga er vanuit dat ik met dit ontwerp genoeg ruimte heb om voorlopig zonder schaduwstation uit de voeten te kunnen.

Door de onderste laag weg te halen heb ik meer ruimte vrij rondom het station en dat vond ik belangrijker omdat het allemaal wat krap werd. Ik heb ook meer ruimte tussen het dubbelspoor gehouden omdat ik merkte dat mijn rijtuigen in bochten wel heel erg dicht langs elkaar heen reden en ook de bochten in het algemeen zijn ruimer gemaakt om niet in de problemen te komen.

Ik ben zelf erg tevreden over de sporen voor het station, voor al het ongelijke van het in- en uitgaande spoor bevalt me. Merk wel dat er snel ruimte te kort is dus heb mijn rangeerstukken klein moeten houden aangezien ik genoeg ruimte over wil houden voor scenery.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik het ontwerpen een beetje zat begin te worden en graag aan de gang wil met het echte werk, ben ik ook begonnen met het leggen van wat proefstukken. Ik heb veel geprobeerd om te kijken wat de beste manier is om de rails te leggen met name qua geluid en vastleggen. Ben er achter dat het toch erg moeilijk is om geluid te dempen. Op mijn tafel ligt een kurklaag van 4 mm (misschien te dun ?) en zolang de rails er los op ligt, wordt het geluid behoorlijk goed gedempt maar zodra het vast komt te zitten wordt het een stuk minder.

Ben bezig geweest met een extra laag kurk onder de rails maar merkte maar weinig verschil. Ook het vastleggen dmv spijkertjes, lijm of dubbelzijdige tape lijkt weinig uit te maken. Heb een paar rollen Woodland trackbed gekocht en dat lijkt nu nog de beste oplossing....vraag daarbij is nu meer hoe ik dit vastleg, denk niet dat ik erg fan ben van dubbelzijdige tape al werkt het wel snel. Aangezien ik bochten moet buigen, denk ik dat de rails met tape los zal komen door de spanning. De dunne PECO spijkers zijn mooi maar halen het effect van dempen te veel weg en tevens zijn ze niet lang genoeg om voldoende grip te krijgen als ze door het foambed en twee lagen kurk moeten. Het zal lijmen worden van zowel het foambed op de kurklaag en vervolgens de rails op het foambed maar heb dit nog niet geprobeerd en heb dus geen idee of dat de gebogen bochten op zijn plaats houdt.

Ben wel erg tevreden over de PECO rails, vooral de lange lengtes zorgen voor een hele berg minder verbindingen en ook de wissels vind ik stukken mooier dat die van Fleischmann. Zal nu moeten kijken of ik echt tevreden ben met dit ontwerp, hoe ik de rails vast ga leggen en de baan moeten verdelen in blokken :shock:

Greetz
Vince



Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Vince,

Leuk ontwerp.
Dat je het ontwerpen zat begint te worden, kan ik begrijpen. Realiseer je, dat je beter in deze fase veel tijd kunt steken en daarbij proberen allerlei valkuilen en minder goed ontwerpen te vermijden.
Gaandeweg zul je merken, dat bepaalde zaken toch niet gaan zoals gedacht of lastiger te realiseren zijn.

Ik ben inmiddels aan mijn 6e baan bezig en heb voor het laatste ontwerp meer dan een 1 jaar uitgetrokken. Heel veel zaken eerst maar uitgeprobeerd, ook met scenery. Plaatsen op het vlak, dat er voor bedacht en kijken of het beeld aan de verwachting beantwoord. En toch.... ook nu toch nog weer kleine dingen, die net even anders gaandan gedacht.

In ieder geval veel succes met de mooie hobby.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit (ik blijf het proberen

Bericht door Stoompie »

Nog meer eenvoud om ruimte te maken voor scenery ipv rails....ik blijf het proberen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

gdisselkoen
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
Locatie: Breda

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit

Bericht door gdisselkoen »

Een modelspoorbaan is vooral iets van eigen keuzes. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om raad te vragen aan anderen en je te laten adviseren.

Zelf ben ik vorig jaar ook weer begonnen met deze hobby, na ruim 20 jaar. En er is in die periode veel veranderd.

Ik wilde van het begin af aan digitaal gaan rijden, maar was hier onbekend mee. Ik ben begonnen met een testbaantje, een dubbelsporig ovaal en een inhaalspoortje. Ik heb een niet al te dure centrale aangeschaft, de DR5000 van Digikeijs. Ook een module met bezetmelders en een schakeldecoder. Vervolgens de baan in blokken verdeeld en alles aangesloten. En toen testrondjes gaan maken.
Voor de aansturing van de baan gebruik ik RocRail. Niet zo bekend, maar kan alles dat andere pakketten ook kunnen. RocRail is open source en daardoor gratis te gebruiken. Al wordt een donatie op prijs gesteld.
Een ander voordeel is, dat RocRail beschikbaar is voor diverse platformen en het ook op een Raspberry PI kan draaien. Dat was voor mij een belangrijke reden om voor RocRail te kiezen.

Als je twijfelt om digitaal te gaan rijden, of nu het geld nog niet wilt uitgeven er aan, kun je er wel alvast rekening mee houden bij de aanleg van je baan. Maak alvast blokken en sluit deze aan op een ringleiding. Kun je later, als je digitaal wilt gaan rijden, dit vrij eenvoudig aanpassen en koppelen aan bezetmelders. Daarmee voorkom je dat je delen van de baan moet slopen om aan te kunnen passen om digitaal te kunnen gaan rijden.

Wat een schaduwstation betreft. Het geeft de mogelijkheid om met meer treinen te rijden en een afwisselender treinverkeer te creëren.

Tot slot nog een tip: Meer rails betekent niet automatisch meer rijplezier.


Met vriendelijke groet,

Guus

"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit...(inmiddels 4de of 5d

Bericht door Stoompie »

Wederom alles in de prullenbak gepropt en nu met dit op de proppen gekomen....hier heb ik nog het beste gevoel bij...het enigste wat ik nu niet echt heb is een stukkie rangeer/ industrie maar verder is dit qua bochten en hellingen vele malen ruimer in opzet zodat het in de praktijk hopelijk minder snel problemen veroorzaakt (waar ik bij de andere ontwerpen tegenaan liep).

Ook het station gedeelte zo aangepast dat er over meer sporen gereden kan worden en in het algemeen nu gezorgd dat er van het binnen naar het buitenspoor kan worden gereden door de keerlus en door de verbinding via de groen/blauwe lijn.

Medium radius wissels (Peco) gebruikt ipv kleine radius...lijkt me mooier en ook gebogen wissels gebruikt dit maal.

Donkerblauw/ station = 110 mm
Geel = 55 mm
Groen = 0 mm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cheers
Vince


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit...(inmiddels 4de of 5d

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Aardig baanplan, duidelijk gericht op rijden. Maar ik denk dat er toch nog een probleem in zit. Het probleem zit mogelijk in het donkergroene spoor. Rechts gaat dat onder het donderblauwe spoor door. Dat spoor ligt op 110mm. Dat betekent dat het donkergroene spoor onder het donkerblauwe spoor op 55mm moet liggen, een paar millimeter speling kan, hangt af van of je met of zonder bovenleiding gaat rijden. Echter het punt waar het donkergroene spoor begint, links bij de wissel op 110mm hoogte tot het punt dat het op ongeveer 55mm hoogte moet liggen is mogelijk te kort. Er staan geen maten bij de tafel. De kans is nu dat het donkergroene spoor een helling krijgt die groter is dan zeg 3%. En dan wordt het de vraag of al je materieel dat kan overwinnen.



Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit...(inmiddels 4de of 5d

Bericht door Stoompie »

De gehele tafel is 2.80 meter en de lengte van de rails (donkergroen) vanaf de paarse wissel links tot aan de dubbel gebogen wissels rechts is ongeveer 2.10 meter.....vanaf die twee punten gemeten is de daling 2.6 % :)


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit (ik blijf het proberen

Bericht door BenQ »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit

Bericht door BenQ »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben op zoek naar een nieuw baanplan en heb daarom de foto's zichtbaar gemaakt.
Dit baanplan kwam qua afmetingen in de buurt van wat ik nu als tafel heb gemaakt, 300*85 cm


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie