Miniatuur Elzas - de modulebaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Miniatuur Elzas - de modulebaan

Bericht door Timtrein85 »

Beste mensen,

Zoals in mijn draadje over mijn baan 'Miniatuur Elzas' aangegeven, zou ik mijn plan voor mijn modulebaan als alternatief op mijn vaste baan presenteren. Hierbij mijn eerste idee voor het baanplan.

De baan wil ik ook nu weer eenvoudig houden. Geen ingewikkelde wisselstraten, geen hoogteverschillen in het sporenplan en geen keerlussen. In feite dus wederom een in elkaar gevouwen hondenbot. Ik wil een aantal delen uit mijn oude baan in de modulebaan hergebruiken. Zo zie je in groen de perrons van de 2 stations die ik eerder in mijn vaste baan had. Deze lijken prima te integreren. Echter zijn deze stations onderdeel van 2 verschillende landschappen. De modulescheiding is in feite de scheiding tussen de 2 zichtbare diorama's. De modulebaan heeft dus 2 voorkanten. Het deel in het zicht is echter vrij beperkt. Het schaduwstation is die sporenbundel aan de onderkant die dan via de modules op de kop met het zichtbare gedeelte verbonden zijn. De zwarte lijnen zijn de scheidingen tussen de modules. De grootste module is 175 x 50 cm.

Hieronder zie je een afbeelding van het sporenplan. Dit heb ik even snel in CAD uitgetekend.

Afbeelding

Graag hoor ik jullie reacties op dit sporenplan.

Verder heb ik nog nooit eerder met modulebakken gewerkt, dus verneem graag tips en advies.

Alvast 2 vragen daarbij:
- is het handig om eerst alle bakken te bouwen, die aan elkaar te bevestigen, de rails leggen en dan de rails doorsnijden op de scheiding tussen modules?
- wat is handig om de ringleiding en alle bedrading voor bezetmelders etc door te koppelen?


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Oude baan:
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Nieuwe Elzas-baan in ontwerpfase! Binnenkort meer!

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Miniatuur Elzas - de modulebaan

Bericht door Timtrein85 »

Beste mensen,

Ik zie dat mijn baanplan al aardig vaak bekeken is, maar is er niemand die daarop wil reageren? :)
Hoor het graag! Dank!


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Oude baan:
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Nieuwe Elzas-baan in ontwerpfase! Binnenkort meer!

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1219
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Miniatuur Elzas - de modulebaan

Bericht door CC72000 »

Ik denk dat miniatuur elzas veranderd moet worden in miniatuur lgv.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Miniatuur Elzas - de modulebaan

Bericht door piksov »

Ok, jij je zin .... :lol:

Je kan rijden, ik zie een hondebot, dus keerlus aan beide kanten.

Je treinen komen uit dezelfde richting terug als waar ze naar vertrokken.

En ik zie 1 schaduwstation, met steeds 2 inhaalsporen. Wel mooie lange sporen.

Maar dat is het dan ook.

Ik zie geen mogelijkheid voor trek-duw sporen in het zichtbare station, en ook niet in het schaduwstation.

Je hebt geen enkele opstel mogelijkheid in het zichtbare station.

Dit klink heel erg negatief, zo bedoel ik het echter niet, ik weet hoe moeilijk het is om een sporenplan te verzinnen.

Ik weet niet hoe erg jij vast wilt houden aan het links weg = links terug en rechts weg = rechts terug, je zou ook rondjes kunnen gaan rijden.

Dan zou je eens naar mijn plan kunnen kijken: http://www.piksov.com/pictures/sporenplan12.jpg

Of je kijkt eens naar het sporenplan dat Jeroni had gemaakt voor Station N Spoor. (heb zo gauw niet een goede foto paraat)

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Miniatuur Elzas - de modulebaan

Bericht door Timtrein85 »

@Diederik: :lol: :lol: :lol:

@Piksov: Het klopt helemaal wat je zegt: het is doeltreffend en functioneel. Het concept is vrijwel hetzelfde als mijn vaste baan die nu ontmanteld is.
Mijn uiteindelijke doel is het laten zien van een continue treinenloop. Ik heb verder geen trek/duw combinaties dus daar hoef ik ook geen infrastructuur voor in te richten.

Los van het baanplan: klopt de verdeling van de modulebakken een beetje?


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Oude baan:
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Nieuwe Elzas-baan in ontwerpfase! Binnenkort meer!

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Miniatuur Elzas - de modulebaan

Bericht door Wim H »

Hallo Tim,

Ten eerste gefeliciteerd met de zwangerschap! Een spannende en leuke tijd, maar je hebt al twee kinderen dus je weet er alles van! :)

Dan je baanplan voor de modulebaan. Welliswaar noem je het modules, maar hij kan in feite maar op 1 manier worden opgebouwd.
Ik vind het nogal vol en druk. Zijn alle sporen zichtbaar? Het schaduwstation ook? Je schrijft dat al het spoor op hetzelfde niveau ligt, maar dan blijft er niet veel ruimte over voor landschap.
Je schrijft ook dat je doel is om een continue treinenloop te laten zien. In principe zou een paradetraject dan al voldoende zijn. Uiteraard kan daar ook een station in zitten. Twee stations zou ik persoonlijk dan niet doen.

Blijft deze baan trouwens wel langere tijd op een vaste plek staan, of kun je hem slechts tijdelijk opbouwen (in het weekend bv) en moet je hem daarna weer opruimen? Dat maakt nogal uit voor het ontwerp.
Een tussenweg is misschien een schaduwstation dat op een vaste plek staat, en daaraan diverse aanbouwdelen met zichtbaar spoor (bv paradespoor en station). Na een rijsessie, rij je alle treinen het schaduwstation in. De andere delen van de baan worden dan afgekoppeld en opgeruimd.

Als je er een flexibel ontwerp van maakt, heb je nog meer mogelijkheden. Dus een baan die in variabele grootte is op te bouwen. Bv een sectie met schaduwstation, dan een stationssectie en een sectie met keerlus.
Als uitbreiding zou je dan een extra paradebaanvak en een sectie met halte kunnen gebruiken. Heb je normaal weinig ruimte, dan maak je een kleine baan. Heb je tijdelijk meer ruimte, dan kunnen er extra secties/modules worden toegevoegd.

Het gebruik van een scheidingswand in het midden (die dus voor beide zijden de achtergrond vormt) is een goed idee. Dat geeft direct meer gevoel van ruimte, omdat niet de hele baan in 1 keer te zien is.

Ik zou het ontwerp nog niet te snel vast pinnen, maar nog even kijken wat voor mogelijkheden je hebt. Voor je het weet moet je ook deze baan weer demonteren en is hij op een nieuwe lokatie niet meer te gebruiken. En dat zou zonde zijn...

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Miniatuur Elzas - de modulebaan

Bericht door Timtrein85 »

Beste allen,
Ik heb na lang wikken en wegen besloten voorlopig geen vervolg te geven aan de modulebaan.
Dit ivm ruimtegebrek en gebrek aan tijd. :?
Over een aantal jaar hopen we groter te wonen met daardoor wellicht de mogelijkheid om weer wat op te bouwen.
Voorlopig van mijn kant geen nieuws te melden.
Een aantal delen van mijn oude baan (Miniatuur Elzas) zet ik momenteel in de verkoop, waaronder ook een partij rails en wissels.
Al mijn rollend materieel bewaar ik voorlopig wel.


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Oude baan:
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Nieuwe Elzas-baan in ontwerpfase! Binnenkort meer!

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Miniatuur Elzas - de modulebaan

Bericht door Wim H »

Hallo Tim,

Dat is jammer! :o Het zal vast een moeilijke beslissing zijn geweest. In ieder geval erg dapper om de realiteit onder ogen te zien en te accepteren dat je te weinig tijd (en ruimte) voor een modelbaan hebt!
Daar kan ik zelf nog wat van leren. Mijn baantje is niet groot, maar ik heb ook erg weinig tijd. Het gaat me nog jaren kosten om die paar meter van mij van landschap te voorzien. En dat terwijl ik toch al druk over uitbreiding fantaseer... :roll:

Misschien dat je de hobby toch nog niet helemaal in de ijskast hoeft te zetten. Je zegt dat je je rollend materieel bewaart. Heb je daar een vitrine voor? Sinds ik een kleine vitrine aan de muur heb, kan ik daar ook prima van genieten. Soms verander ik de samenstelling van een buurtgoederentrein en droom hoe deze (ooit) over mijn baan zal rijden. Uiteraard zou ik mijn tijd beter kunnen besteden door te bouwen, ipv te dromen maar dat is een ander verhaal.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een soort van aangeklede vitrine bouwen door bv op een boekenplank van zeg 20 cm breed en 120 cm lang een soort van minidiorama/module bouwen. Die is nog prima aan de muur te hangen en hoeft dus niet echt ruimte te kosten. Tegelijkertijd geeft het je de gelegenheid om nog wat aan modelbouw te doen en je treinen in een landschap te presenteren.
Een enkel spoor dat licht slingerend over de plank loopt, geeft nog voldoende mogelijkheden voor wat landschap links en rechts van het spoor. Bv een brug over een beekje, een weiland, een halte met perron en half relief huisjes, enz. Ik noem maar wat.

Uiteraard kun je er niet op rijden, maar als je het goed plant, kun je deze module later in een grotere modelbaan onderbrengen.

Groet, Wim


Plaats reactie