Nog een baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
blerf
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 jan 2009 21:48
Locatie: Grootebroek

Nog een baanplan

Bericht door blerf »

Van de week me netjes (nouja netjes) voorgesteld, waar ik beloofde
m'n baanplan te tonen.
nou hier is tie dan.....
Afbeelding

Een paar dingetjes moeten nog wat aangepast worden, maar dit is wel ongeveer het plan.
De tafel is 180 cm breed en 120 cm diep.
En omdat m'n armen toch niet lang genoeg waren voor calamiteiten achterop de baan,
heb ik onder het bouwwerk maar wieltjes gemonteerd, waarmee ik het gevaarte naar
voren kan rijden.

ik heb gelijk het dorp maar vast een beetje ingedeeld.
Het witte gedeelte in het midden is de tafelhoogte.
het lichtgrijze links is ongeveer 7 cm hoog, en het groene worden bergen (soort natuurgebied),
en die blauwe vlek een vijver/recreatieplas.

In de toekomst heb ik ook nog een schaduwstation in m'n hoofd (nouja niet letterlijk natuurlijk),
en zal dus het een en ander moeten aanpassen, maar wil eerst zien of ik dit voor elkaar krijg.
Laatst gewijzigd door blerf op 01 feb 2010 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.


N-Track.nl Updated: 06-03-2010
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Nog een baanplan

Bericht door Jos »

Hallo Marcel,

Een speels plan, echter 1 probleempje. De maximale stijging voor nog een klein beetje fatsoenlijke treinenloop is 3%. Dat betekent elke meter 3 cm stijgen of dalen.Dat ga jij links- en rechtsboven niet redden denk ik.
Je hebt minimaal 45 mm nodig voor een brug, dus 1,5 meter spoor om die hoogte te halen.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
blerf
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 jan 2009 21:48
Locatie: Grootebroek

Re: Nog een baanplan

Bericht door blerf »

Hi Jos,

Ja dat klopt, het is best stijl, ik ben daar nog over aan het nadenken, het gaat vooral om
de stijgingen aan de rechterkant.
ik zal kijken of ik daar het rails kan verlengen, zodat de stijginspercentage kleiner wordt.
Geld vooral van punt C naar punt D.

Punt A naar punt B gaat op zich wel (is ongeveer 140 cm).
Aan de Linkerkant boven gaat het binnen spoor bij punt E al dalen tot punt F,
Waar deze bij punt G pas weer onder gaat.
Afbeelding
(ik hoop dat ik een beetje duidelijk overkom).
Ik had de rails al uitgelegd op de tafel, en ik dacht ik rijd met korte lokaal treintjes,
dus moet lukken, maar zag ook dat de treinen moeite hadden met punt C
tot punt D.

Enfin, zondag eerst m'n digitale proefbaantje maar aanleggen, dan heb ik tijd genoeg
om probleem C t/m punt D op te lossen.

Groetjes,
Marcel D
Laatst gewijzigd door blerf op 01 feb 2010 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.


N-Track.nl Updated: 06-03-2010

Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Nog een baanplan

Bericht door Fladder »

Mijn complimenten met je baanplan! 8-)
Erg fraai en overzichtelijk vind ik.

En voor wat betreft je stijgings probleempje... Misschien een kleine stijg spiraal aanleggen?


Jan-Willem

Onderwerp starter
blerf
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 jan 2009 21:48
Locatie: Grootebroek

Re: Nog een baanplan

Bericht door blerf »

Doordat m'n digitale proefbaantje vandaag even niet doorging, ben ik
nog even aan het worstelen gegaan met m'nuiteindelijke baanplan.

Even een kleine aanpassing gemaakt in m'n baanplan.
Punt C t/m punt D heb ik iets kunnen verlengen.
er is ongeveer 40 cm bijgekomen.

Afbeelding

Het lichtgrijze deel heb ik iets verlaagd naar ongeveer 5,5 cm hoogte, dus
dat scheelt ook weer 1,5 a 2 cm klimhoogte :P

Groetjes,

Marcel D.


N-Track.nl Updated: 06-03-2010
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Nog een baanplan

Bericht door spoor65 »

Marcel,

De basis van jouw baanplan staat mij wel aan, het idee, met korte lokaal treintjes rijden is een goede keus.
Wat ik mij afvraag, is het niet een idee, om aan de rechter kant, daar waar je nu op zoek bent naar genoeg ruimte om de juiste stijgingen te kunnen maken, daar met klimspiralen iets meer uit te halen, nu kom je boven bij jouw station als een dubbelspoor de berg uit, je zou daar bv kunnen denken, er gewoon enkelspoor uit te komen, en dan door wat andere aansluitingen, zowel onder als rechts een extra verlaagde verdiepen te gaan maken, waar je dan eventueel ook nog een schaduwstation kunt maken.

je zult dan minder moeite hebben met de stijging, en tevens als extra, meer mogelijkheden hebben kwa rijden, en vooral kwa wisselen van treinen, zodat ze gewoon wat langer weg lijken te zijn, en je meer kunt afwisselen.

Hierbij even als aanvulling op mijn idee, een bewerkte afbeelding van jouw baan
het rode stuk boven bij het station dus laten vervallen, de zwarte lijnen geven dan een idee om de aansluitingen te gaan maken, en de lijnen dwars door jouw baan heen dan als lager nivo onder jouw dorpje door met wat schaduwsporen.

jouw station zou nog heel iets kunnen zakken, door het kleine tussenstukje tussen jouw beide wissels onderaan te laten vervallen, hierdoor krijg je bovenin wat meer ruimte voor jouw berg, waardoor je een klimspiraal nog beter zou kunnen wegwerken.

Overigens heb ik onderin, de sporen bij jouw brug, geen klimspiraal getekend om te zakken maar die zou je ook daar nog kunnen maken. om alles goed te laten verlopen.

Mvg

Freddy
Bijlagen
baan-b1.jpg
baan-b1.jpg (63.72 KiB) 6804 keer bekeken


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Nog een baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Jos schreef:Hallo Marcel,

Een speels plan, echter 1 probleempje. De maximale stijging voor nog een klein beetje fatsoenlijke treinenloop is 3%. Dat betekent elke meter 3 cm stijgen of dalen.Dat ga jij links- en rechtsboven niet redden denk ik.
Je hebt minimaal 45 mm nodig voor een brug, dus 1,5 meter spoor om die hoogte te halen.

Groetjes,
Jos
Is 3,5% stijging ook nog mogelijk of rek ik de mogelijkheden dan te veel op? :roll:



hansman
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 dec 2015 21:07

Re: Nog een baanplan

Bericht door hansman »

Weinig antwoord. Het laatste bericht was al 8 jaar geleden.


z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Nog een baanplan

Bericht door Folkert van Wijk »

Desalniettemin, blijft of is de vraag voor mij relevant is 3,5% stijging te veel?


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Nog een baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Folkert van Wijk schreef:Desalniettemin, blijft of is de vraag voor mij relevant is 3,5% stijging te veel?
De vraag zou in het algemeen beantwoord kunnen worden als "ja, het is te veel". Maar Arnold (toen Arnold nog Arnold was) hanteerde altijd al een maximum stijgingspercentage van 3,5%. Daarnaast zijn er locomotief modellen die rustig dergelijke hellingen nemen met een trein van 20 of meer wagons. Maar er zijn ook locomotief modellen die al bij een boog, tegenboog, boog (dus helling 0%) al moeite hebben met 1 3-assige wagon. Dus het hangt ervan af met welke modellen locomotieven je gaat rijden. In bovenstaand plan heb ik begrepen dat er gereden wordt met korte treinen, dus kleine locomotieven. En dergelijke modellen hebben vaak te weinig gewicht en vaak ook geen rubber bandjes om een of meerdere wielen. Voor dit plan is dan dus 3,5% te veel.


Plaats reactie