Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door scighera »

nspoorkees schreef:Probeer het wat minder kaarsrecht te leggen, maar wat organischer, wat meer met lange, vloeiende bochten. Een station kan ook gebogen zijn... je hebt industriesporen en een haven, maar je zou die industrie en de bijbehorende sporen dus bij de haven verwachten. Kijk ook naar je stations, je kunt nergens van de binnenspoor naar buitenspoor en vice versa. Je rijd nu gewoon (2 losse) rondjes, wil je dat? Ook heb je ruimte genoeg voor een schaduwstation, misschien wel onder de tafel. Denk daar ook eens aan.
Klopt zeker, maar dat is de keuze met beschikbare ruimte

-rechts kan ik door de de muur geen flex gebruiken, want ik ik krijg het nooit goed vastgelegd
-gedeelte links zal meer met flex worden en dus vloeiender,.
- de grote 180 graden bocht links zullen niet zichtbaar zijn door een berg cq tunnel
-wisselen tussen binnen en buitenspoor kan op in de wisselstraat, beide kanten van het grote langeerterrein zijn inmiddels voorzien van wissels tussen deze twee, zodat ongeacht de rijrichting en ongeacht op welk spoor de trein rijdt er gewisseld kan worden.

-Naast de haven liggen twee zijsporen, in dit geval met aan beide kanten wissels zodat na een stop de trein weer verder kan

Tot slot,
Onder tafel, ligt nog een baan van dit oppervlak, en daaronder verhuisdozen. Bewust gekozen om geen schaduwstation te doen ivm alle klimspiralen, omdat ik daar tegen aan zat te hikken lag de bouw al een klein jaar stil. Dus het grote 18 spoors schaduwstation wat daar lag afgebroken en besloten om voor 3 losse banen te gaan met elk een ander thema. (en de 120 meter flexrails tbv de klimspiralen op de helix gelegd)
Hierboven komt tzt nog een baan, maar dan voor stoomlocs, een baan waar ik een stap vloeiender kan gaan werken omdat de treinlengte maar 70cm is.
Concessie die ik bij de baan op dit baanplan moest doen is dat ik het rollend materiaal ook kwijt moet (ja, luxe probleem, en een deel zal zelf verkocht worden als deze baan rijklaar is).

Bij deze baan wil ik 6 aa 7 goederenslepen kwijt kunnen plus de bijbehorende locs als ook een stoptrein, vandaar de extra sporen in het industriegebied.
Gezien het feit dat ik ook de loc van kant wil wisselen zijn er dus ook ontkoppel rails aangepast op het doorgaande buitenspoor, waar een sleep van 130cm aan wagons riant tussen past.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door Marksintpancras »

Tja, lange treinen op een beperkte rijlengte, dat is altijd een persoonlijke keuze.

Echter mijn advies, maak nu gewoon een mooie dieselstreken van, leuk gevarieerd treinen loop kan je maken. En genoeg aanbod in rijdend materiaal. En je kan mooie landschap bouwen.

Wil je lange treinen maken, tja maak echt gebruik van klimspiralen en schaduwstations.
Lukt het je zelf niet, je kan ze kopen of een support aanvraag neerleggen bij Domburg Train Support of Hollander OmbouwService.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door Debvd »

Mark,

Hij heeft drie landschappen boven elkaar zonder klimspiralen. Heb het gezien hoe hij het gaat doen en moet zeggen dat ik zijn gedachten hierover op dee manier ook weer prachtig vindt. 3 aparte sceneryś onder elkaar.

:D

@ Tieme,

Je gaat weer lekker snel man....BB snelheid :lol: :lol: :lol:



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door scighera »

@mark

Klopt keuzes, natuurlijk is er aanbod in diesels, maar als ik in mijn kast kijk liggen er een heleboel mooie E-locs klaar en stoom locs.
En ik ben van mening dat een schaduwstation met klimspiralen geen must is. Ook omdat ik niet automatisch ga rijden, met dezelfde reden als ik de klimspiralen heb laten varen, het kost onnodig tijd en geld. Het gaat mij om de treinen en de scenery, en door de mijn initiele plan aan te passen door de klimspiralen en schaduw station te schrapoen ben ik van 2x (320x80cm) baan efectieve baan oppervlak naar 3x (430x80xm) baan oppervlak gegaan met daardoor meer ruimte voor scenery.
Ja, het heeft nadelen, ik moet op elke laag wat parkeersporen intekenen.

En natuurlijk kan ik klimspiralen laten maken, maar ik weet ook hoeveel arbeidsuren er in gaan zitten en dus wat het prijskaartje is. En als ik dat meeneem met eerder genoemde voors en tegens dat is de keus voor mij makkelijk.

Baan 1 is in scenery fase, en vanuit die baan heb ik weer dingen geleerd die ik toepas op deze, hoogteverschil, niet teveel spoor dicht op elkaar op de voorgrond, spoor schuiner leggen ipv aan de rand (ook al had ik op de andere baan geen keus ivm een trein die 35cm radius nodig heeft)

@Björn
Haha ja, soms heb ik weer wat energie gevonden, een idee in mijn hoofd, en dan is het gewoon tijd om even de gedachtes in de praktijk ten uitvoer te brengen
Na deze 2e baan is het gewoon even rijden en scenery bouwen (ik wacht nog op ledstrips voor onder de lagen), deze baan vreet best wat rails weg.

Ben jij al inmiddels aan het bouwen geslagen?


Plaats reactie