Amerikaanse baan 4200x80/40

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
no_way_today
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Amerikaanse baan 4200x80/40

Bericht door no_way_today »

Beste mederailers en andere geïnteresseerden,

Via het Amerikaanse Märklin programma raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de Amerikaanse treinen. Eenmaal een keer in de VS te zijn geweest, was er geen weg of eigenlijk rail meer terug. Als je die treinen hebt gezien, ook de oude, met al hun robuustheid en kleuren, vergeet je het Europese pittoreske. Uiteraard zijn de Europese treinen ook schitterend, alleen vind ik een Challenger of Big Boy met een lange rij boxcars erachteraan door het ruige en lege Canyon landschap voor mij iets ultiem.

Nu heb ik inmiddels een behoorlijke verzameling van Märklin, alleen kocht ik een half jaar geleden een N-baantje voor de lol via een bekende tweedehands site. Door de N-schaal en de beschikbare afmetingen (4200x80/40), kun je gewoonweg veel meer dan in H0. Daarnaast zijn er veel meer Amerikaanse modellen te vinden in die schaal, dan dat het Märklin programma biedt. Ik ben er inmiddels ook wel achter dat een Athearn veel meer details biedt, dan bijvoorbeeld een Bachmann. Maar goed, genoeg of waarom de N-schaal.

In de zolder het zal komt het schuine dak naar beneden. Nu is de volledige lengte van de kamer 6 meter, maar ik wil de baan op een kast maken die er nu al staat en aan weerszijden wel een opstaande rand hebben, die minimaal 15/20 cm uitsteekt tov van de de hoogst liggende baan. In mijn geval kom je dan op 4200mm n lang uit.

De baan wil ik een schaduw station geven, waar de Challenger en Big Boy's opgesteld kunnen staan. Ik heb onlangs ook een draaischijf gekocht (met turn control, zodat deze digitaal te bedienen is), alleen is de brug te kort voor de langere Amerikaanse modellen. Behalve als het aanrijdspoor in de lijn licht van de uitrij (zie ontwerp), kun je een Big Boy wel kwijt. Deze kan echter niet 180 graden draaien. Om toch tot een ontwerp te komen dat treinen op een gegeven moment niet allemaal dezelfde kant op rijden heb ik twee keerlussen geplaatst. Gecombineerd met een keerlusmodule van bijv DK lijkt mij dit geen probleem.

Daarnaast wilde ik een grote flauwe bocht op een canyon in de lengte met een flauwe S-vorm (mede geïnspireerd door leden van het 3-rail forum) die daaronder door cirkelt. De bochten mogen geen kleinere radius hebben dan 280mm, vanwege de Big Boy en Challenger. De kleine bochten van Fleischmann vallen daardoor af. Met een Flexrail zit je niet gelijk vast aan de enorme radiussen van Fleischmann die daarna komen. Er is helaas geen tussen radius in het programma.

Mij ontwerp is als volgt:

foto1: volledig baanplan
Fleischmann N baan v31.jpg
Fleischmann N baan v31.jpg (115.16 KiB) 4603 keer bekeken
foto2: schaduwstation met hellingen
Fleischmann N baan v31l2.jpg
Fleischmann N baan v31l2.jpg (68.9 KiB) 4603 keer bekeken
foto3: bovenbaan
Fleischmann N baan v31l1.jpg
Fleischmann N baan v31l1.jpg (101.53 KiB) 4603 keer bekeken

Graag hoor ik jullie reacties!

Mocht je het ontwerp als scram willen hebben, graag een pm.


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Gebruikersavatar

Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Re: Amerikaanse baan 4200x80/40

Bericht door Honeybee »

Hee Wiebe,

Je bent aardig wat van plan. Wat ik je wil adviseren is om het emplacement van de bovenbaan niet parallel met de zijkant van de tafel te laten lopen. Dat ziet er nogal onnatuurlijk uit. Probeer dat dus wat schuin te laten lopen of als het kan nog een flauwe bocht in te maken. Dan is het minder recht-toe-recht-aan.

Verder heb ik van eerdere bouwplannen van mezelf geleerd om het baanplan in te passen in de bestaande "natuur". Bergen, rivieren etc. waren er eerder dan de treinen die daar doorheen moeten rijden. Met een dergelijke kijk op zaken krijg je automatisch een natuurlijker verloop van je baan in de scenery daaromheen en is het interessanter om naar je baan te kijken.

Wat je ook even kan doen is en 3D-voorstelling van je baan plaatsen. Die rails aan de bovenkant van je ontwerp lopen, lopen die over elkaar heen of kruisen ze elkaar?


Groet, Johan
Gebruikersavatar

Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Re: Amerikaanse baan 4200x80/40

Bericht door Honeybee »

En...

Ben je in beraad wat je met je sporenplan gaat doen?


Groet, Johan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
no_way_today
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Amerikaanse baan 4200x80/40

Bericht door no_way_today »

Ja ben bezig het in 3d iets verder op te maken zodat het beeld duidelijker wordt, zie hierbij de tussenstand!
Bijlagen
snapshot.jpg
snapshot.jpg (101.04 KiB) 4248 keer bekeken


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Gebruikersavatar

Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Re: Amerikaanse baan 4200x80/40

Bericht door Honeybee »

Mooi plaatje. Ik zou toch in dat emplacement een flauwe bocht verwerken met bijvoorbeeld flexrail. Dan past het ook beter bij de bochtige trajecten aan de flanken en achterkant van je baan. Als het emplacement de blikvanger moet worden van je baan kun je er ook voor kiezen om die trajecten op de achtergrond helemaal weg te werken en het emplacement wel rechttoe-rechtaan houden. Heb je ook meer ruimte voor gebouwen, laadperrons e.d. Maar wel schuin laten lopen t.o.v. de zijkant van je treintafel.


Groet, Johan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
no_way_today
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Amerikaanse baan 4200x80/40

Bericht door no_way_today »

Tx Johan,
Ik probeerde het scram bestand te uploaden (zodat anderen er mee kunnen ontwerpen/meedenken) alleen is dat niet toegestaan. Er zit veel flexrail in namelijk!
Als je het leuk vindt kan ik het je wel mailen. Moet je me even een pm sturen.


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Gebruikersavatar

Honeybee
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 nov 2017 20:07
Locatie: De Veluwe

Re: Amerikaanse baan 4200x80/40

Bericht door Honeybee »

Ik kan (nog) niet echt in Scarm werken. Wel gedownload, maar heb er geen handigheid in met verslepen van rails...


Groet, Johan
Plaats reactie