Nog naamloos

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paul1978
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2017 13:03

Nog naamloos

Bericht door Paul1978 »

Afbeelding

Hallo, dit mijn aangepaste FLM sporenplan (2.2.2 uit de grote FLM bijbel).
Heb nog niet alles werkend, moet nog schakelaars aanschaffen. Waarmee ik gelijk op mijn vragen uitkom.
-Welke analoge schakelaars gebruiken jullie voor de wissels (gewone, Engelse en 3-weg)?
-Stroom word op drie punten op de baan toegevoerd, toch hebben mijn locs (vooral het Kofje) het moeilijk. Schokken en stilvallen bij de vleet.
-Veel wagons ontsporen soms op wissels, hoe kan dit?
Ik heb de rails vastgeschroefd en gewoon de railverbinders gebruikt. Wilde al alles aan elkaar solderen, maar dacht "laat ik hier eerst eens rondvragen".
hoop dat jullie kunnen helpen.

Groeten van Paul


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Nog naamloos

Bericht door BenQ »

Ik had in het begin ook alle rails aan elkaar gesoldeerd maar dan is het uit elkaar halen een stuk moeilijker.
Tegenwoordig soldeer ik aan elke rail twee draadjes die onder de plaat aan elkaar worden gesoldeerd.
Bij wissels hoef je alleen de twee buitenste rails te verbinden.
Daarna zal je een stuk minder problemen tegenkomen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Nog naamloos

Bericht door Harri »

Ik ga dit ff volgen want ook ik wil digitaal rijden maar de wissels voorlopig nog met ouderwetsche schakelaars aansturen.
Ik heb laatst drie types bij Conrad gezien die me wel aanspreken, maar heb de nummers ff niet paraat.
Het ging voor de wissels om een 3 standen schakelaartje aan/uit/aan zonder arretering,
voor de seinen een 3 standen schakelaar aan/uit/aan mét arretering,
en voor de verlichting inhuizennen de straat om een aan/uit schakelaartje mét arretering.

Volgens mij waren het oa deze (wat ik zo snel heb kunnen vinden):
https://www.conrad.nl/nl/apem-5537a-553 ... 00351.html

https://www.conrad.nl/nl/apem-5539a-553 ... 00365.html


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nog naamloos

Bericht door martindomburg »

Paul1978 schreef: -Welke analoge schakelaars gebruiken jullie voor de wissels (gewone, Engelse en 3-weg)?
Gewoon met een tuimelschakelaar, cheap en easy te gebruiken.

Mocht je met servo's willen werken, kijk dan eens naar de ASB
-Stroom word op drie punten op de baan toegevoerd, toch hebben mijn locs (vooral het Kofje) het moeilijk. Schokken en stilvallen bij de vleet.
Maak een centraal verdeelpunt onder de baan, of twee. En tak van elk verdeelpunt af naar een aantal punten op je baan. Een paar keer de raillassen aanknijpen wil ook helpen. FLM staat niet bekend om een perfecte geleiding.
-Veel wagons ontsporen soms op wissels, hoe kan dit?
Ik heb de rails vastgeschroefd en gewoon de railverbinders gebruikt. Wilde al alles aan elkaar solderen, maar dacht "laat ik hier eerst eens rondvragen".
hoop dat jullie kunnen helpen.

Groeten van Paul
Fleischmann kwaal, het meeste hobbelt over de wissels. Dat is ook een van de redenen dat ik deze rails gebruik als testspoor. Rijdt het daar goed dan wil het altijd. 8-)

Mijn advies zou zijn om met dit plan gewoon te beginnen en lekker te experimenteren. In de meeste gevallen stapt men af van een eerste plan na verloop van tijd doordat men door fouten te maken een stuk wijzer wordt. Of omdat de verzameling treinen te groot wordt of.......

Groetjes

Je kan dan altijd eens naar Peco code 55 rails kijken, dat is een wereld van verschil ten opzicht van Fleischmann


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Nog naamloos

Bericht door Sandopie »

Paul,

Onder de wissels van Fleischmann zit een ongeveer 0.2mm dikke afdekplaat, waardoor de wissels hoger zijn dan de normale rails. Verwijder de schroeven/spijkertjes van de rails, of in ieder geval die schroef/spijker aangrenzend aan de wissel, voor en na de wissels eens en kijk of het beter wordt. Deze tip heb ik ooit eens ergens gelezen, weet alleen niet meer waar.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nog naamloos

Bericht door martindomburg »

Nproject.org


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Nog naamloos

Bericht door TonN »

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat een probleem is.
Paul, kan je vertellen waar de wagen precies ontspoort? Wisseltong of puntstuk?
Ik heb weinig ervaring met FLM, maar kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de tongen niet scherp genoeg zijn.
Ook wil de wielafstand nog wel eens variëren van wagens.



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Nog naamloos

Bericht door Sandopie »

Martin,

Thanks.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Nog naamloos

Bericht door BenQ »

Ik had ook problemen met een Fleischmann wissel, er bestaan namelijk verschillende wisseltongen.
Hier het probleem bij mij, iets naar beneden scrollen:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... &start=120


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Nog naamloos

Bericht door TonN »

Je kan bij zo'n probleem rustig de tong scherper maken, met vijl of boormachientje met slijptolletje.


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Nog naamloos

Bericht door Andre de Ruiter »

Toen ik nog gebruik maakte van wissels van Fleischmann (met eindafschakeling) gebruikte ik eenvoudige drukschakelaars(NO) van Conrad. Ik gebruikte daarbij de volgende schakeling.

Afbeelding

De led-jes geven de wisselstand aan. Als de wissel rechtdoor staat brandt de linker LED en afbuigend de rechter LED. Ik heb geen ervaring met 3-weg- en engelse wissels. Maar ik aan dat iets soortgelijks te fabrieken is.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Onderwerp starter
Paul1978
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2017 13:03

Re: Nog naamloos

Bericht door Paul1978 »

Hallo, bedankt voor de tips!

De wagons ontsporen als ze de tongen al voorbij zijn, komende uit de richting die de pijl aan geeft.
Niet alle wagons ontsporen. Heb er nu een andere wissel in liggen en die doet het beter, heeft alleen geen geïsoleerd hartstuk.
Afbeelding

Groeten van Paul


Plaats reactie