Het eindstation

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Het eindstation

Bericht door rc.amsterdam »

Afbeelding

Hier iets van "mijn" eind station.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Het eindstation

Bericht door FidOo »

Rob, photo's uploaden via Photobucket werkt niet meer. Wij krijgen dan een plaatje te zien van photobucket zelf waarop staat dat linken naar forums niet meer is toegestaan en dat je je account moet upgraden (voor een hoop geld!).


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Het eindstation

Bericht door Stanley »

Inderdaad, die emmer heb ik naar de eeuwige jachtvelden gedonderd (verwijderd dus)...

Ik zag her en der dat er veel gebruikt wordt van Flickr, Imgur en dergelijke. Ik zelf upload 1 voor 1 via TinyPic, gratis onbeperkt omzetten naar linkjes voor berichtenforums. Nadeel is dan dat je 1 voor 1 moet doen maargoed die moeite neem ik voor lief.


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Het eindstation

Bericht door peter5143 »

Zo toch bij het oude ontwerp gebleven. Wel dank allen voor de aanvullingen! zet je toch aan het denken.

Ik ga eerst het verhaal bij het station proberen te vertellen en daarna wat foto's om het uit te beelden.

Het stationnetje, gelegen aan een nevenlijn in het ooster buurland Duitsland, is een station aan het einde van een lijn/ halverwege/ bij een splitsing.
Niet het einde van één lijn, maar twee. Te vergelijken met het station Frauenwalkd (van de Rennsteigbahn wat door voert).
De passagiers treinen kunnen dan ook op twee manieren aan het perron komen.
-''boven langs'' bij het eerste wissel de gebogen kant nemen en helemaal langs het perron oprijden naar het end.
-''onder langs'' Het eerst wissel rechtdoor en daarna bij het derde wissel gebogen langs het perron.

Hierdoor krijg je de situatie zoals in het eerste plaatje dat de railbus al klaar staat om te vertrekken en de getrokken trein onderlangs aankomt, en eventueel eerst nog kan omlopen en de verzorging in (het groene vlak).
Op het perron aan gekomen ziet het eruit als op de tweede foto.

Wat het leuke hieraan is dat tijdens de spits (waar langere treinen rijden) een lange trein bovenlangs het hele perron kan gebruiken en de verzorging nog steeds kan in komen. Als hier al een lok staat, kan deze vast tegen de trein gezet worden en het eerste deel van de trein meenemen op zijn vervolg reis.
Op de derde foto is dan ook te zien hoe de ''spits'' trein hier staat.
Op deze foto is ook te zien dat de railbus, welke al eerder is terug gekomen, op het perron staat waar eventueel ook vee geladen kan worden staat. Hierdoor is de doorgang voor de goederentrein, welke na de passagierstrein binnen kwam, vrij om binnen te rijden. Hierdoor kan de passagierstrein weer vertrekken en kan de goederentrein vast omlopen zodat er gerangeerd kan worden. Na het rangeren, naar het meest bovenste spoortje, kunnen de voertuigen van de wagons gereden worden.
Worden de ronge wagens naar de houtoverslag gebracht. (waarvoor gekozen is om dit inderdaad achter de goederenloods te gaan lossen (bedankt voor de tip ;) ). Oftewel langs de stukgoederen loods rijden om daar het hout te lossen. Kunnen de goederenwagens langs de loods terug getrokken worden. Volgt alleen het lossen van de kolen wagens nog. De vierde foto geeft dan ook het beeld vanaf de kolenoverslag met nog net een stoomloc bij de verzorging.

Er wordt nog aan het plan het een en ander bijgesteld. Zo kan de railbus lastig op het spoortje staan. Dit is eigenlijk te kort tussen de wissels. Hier ga ik dan ook 5cm schuiven om het wat langer te maken. Hierdoor wordt wel het eindspoortje om om te lopen iets korter. Ook de aftakking naar de stukgoederen-loods met daarachter de houtoverslag wordt verder naar links verlegt. Het is hier toch te krap geworden om met treinen langs elkaar heen te rijden en moet breder.

Als het weer getekend is komt het plan ook weer hier te staan.





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Het eindstation

Bericht door Wim H »

Hallo Peter,
Leuk om het plan uitgeprint te zien! Met treinen er op krijg je ook direct een beter beeld van de afmetingen en beschikbare lengte van de diverse sporen.
peter5143 schreef:Op deze foto is ook te zien dat de railbus, welke al eerder is terug gekomen, op het perron staat waar eventueel ook vee geladen kan worden staat.
Ik weet niet of de reizigers dit wel zo fijn zullen vinden... ;) Hoewel de varkens het misschien wel leuk vinden om hun laatste reisje met een railbus te maken....

Groet, Wim



Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Het eindstation

Bericht door Ton Duits »

Ziet er allemaal gaaf uit zeg. Je maak er wel werk van. Hoe krijg je dat uit je printer? :oops:
Ook ik ga een eindstation maken, ben er nog niet helemaal uit. Ik blijf je volgen, interessant hoor...


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Het eindstation

Bericht door Stanley »

Dit brengt heel veel belangstelling hoe je dit gaat bouwen, daar ben ik vooral benieuwd naar, leuk plan!
En, zoals eerder aangegeven, hoe print je dit zo netjes uit? ;)


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Het eindstation

Bericht door OBBinN »

Op A4 en alles netjes knippen en plakken.. Zo heb ik het met mn schaduwstation gedaan.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Het eindstation

Bericht door peter5143 »

Ik heb het geluk dat ik A1 kan printen. Ik heb de randen eraf geknipt en aan elkaar geplakt met plakbank.

Geeft wel een heel goed overzicht hoe alles zit.


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Het eindstation

Bericht door OBBinN »

Dat is zeker een geluk! Zag later pas dat het op groter papier was afgedrukt. ;)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Het eindstation

Bericht door Ton Duits »

Zeker fijn op A1 printen, en op het juiste formaat ook nog!
Ben benieuwd hoe jij e.e.a. Gaat aanpakken!

Zelf teken ik met Railroader Pro op de iMac.


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Het eindstation

Bericht door peter5143 »

Omdat het toch een hele kleine baan is gebruik ik Anyrail om te tekenen. Hiermee kom ik uit de voeten omdat ik minder als 50 rail elementen hoef te gebruiken.


Plaats reactie