Zo toch bij het oude ontwerp gebleven. Wel dank allen voor de aanvullingen! zet je toch aan het denken.
Ik ga eerst het verhaal bij het station proberen te vertellen en daarna wat foto's om het uit te beelden.
Het stationnetje, gelegen aan een nevenlijn in het ooster buurland Duitsland, is een station aan het einde van een lijn/ halverwege/ bij een splitsing.
Niet het einde van één lijn, maar twee. Te vergelijken met het station Frauenwalkd (van de Rennsteigbahn wat door voert).
De passagiers treinen kunnen dan ook op twee manieren aan het perron komen.
-''boven langs'' bij het eerste wissel de gebogen kant nemen en helemaal langs het perron oprijden naar het end.
-''onder langs'' Het eerst wissel rechtdoor en daarna bij het derde wissel gebogen langs het perron.
Hierdoor krijg je de situatie zoals in het eerste plaatje dat de railbus al klaar staat om te vertrekken en de getrokken trein onderlangs aankomt, en eventueel eerst nog kan omlopen en de verzorging in (het groene vlak).
Op het perron aan gekomen ziet het eruit als op de tweede foto.
Wat het leuke hieraan is dat tijdens de spits (waar langere treinen rijden) een lange trein bovenlangs het hele perron kan gebruiken en de verzorging nog steeds kan in komen. Als hier al een lok staat, kan deze vast tegen de trein gezet worden en het eerste deel van de trein meenemen op zijn vervolg reis.
Op de derde foto is dan ook te zien hoe de ''spits'' trein hier staat.
Op deze foto is ook te zien dat de railbus, welke al eerder is terug gekomen, op het perron staat waar eventueel ook vee geladen kan worden staat. Hierdoor is de doorgang voor de goederentrein, welke na de passagierstrein binnen kwam, vrij om binnen te rijden. Hierdoor kan de passagierstrein weer vertrekken en kan de goederentrein vast omlopen zodat er gerangeerd kan worden. Na het rangeren, naar het meest bovenste spoortje, kunnen de voertuigen van de wagons gereden worden.
Worden de ronge wagens naar de houtoverslag gebracht. (waarvoor gekozen is om dit inderdaad achter de goederenloods te gaan lossen (bedankt voor de tip
). Oftewel langs de stukgoederen loods rijden om daar het hout te lossen. Kunnen de goederenwagens langs de loods terug getrokken worden. Volgt alleen het lossen van de kolen wagens nog. De vierde foto geeft dan ook het beeld vanaf de kolenoverslag met nog net een stoomloc bij de verzorging.
Er wordt nog aan het plan het een en ander bijgesteld. Zo kan de railbus lastig op het spoortje staan. Dit is eigenlijk te kort tussen de wissels. Hier ga ik dan ook 5cm schuiven om het wat langer te maken. Hierdoor wordt wel het eindspoortje om om te lopen iets korter. Ook de aftakking naar de stukgoederen-loods met daarachter de houtoverslag wordt verder naar links verlegt. Het is hier toch te krap geworden om met treinen langs elkaar heen te rijden en moet breder.
Als het weer getekend is komt het plan ook weer hier te staan.