Baanplan 'Negenhoven', graag jullie mening :)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
laserpiente
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2017 16:39

Baanplan 'Negenhoven', graag jullie mening :)

Bericht door laserpiente »

Hoi allemaal,

even een korte intro: Zo'n 10 jaar geleden heb ik (bijna) al mijn n-spul weggedaan i.v.m. chronisch tijd-, geld- en ruimtegebrek. Eigenlijk altijd al spijt van gehad en na de afgelopen 2 edities is het 'virus' toch weer dusdanig gaan kriebelen dat ik een multimaus-setje op marktplaats gescoord heb. Ik had nog een proefbaantje en wat 'jeugdsentiment' treintjes (mijn eerste startset en een locje dat nog van mijn vader is geweest)

Voorlopig vermaak ik me met dat dubbele ovaaltje en mijn jeugdsentiment, maar uiteindelijk wil ik wel iets 'groters'. Omdat ruimte (en geld :roll: ) nog altijd schaars zijn, zal het een (in mijn ogen) kleine module baan moeten worden, bestaande uit 2 modules van 61x122. Totaal dus 61x244. Ik heb al even zitten rommelen in Scarm, met onderstaande als resultaat:

Allereerst het schaduwstation, met keerlus en wat opstelsporen voor treinstellen:
Afbeelding

Dan de klim naar boven (danwel afdaling naar beneden, ik rijd rechts), vrij simpel, nog altijd niet zichtbaar/ondergronds:
Afbeelding

En als laatste het zichtbare deel, het station:
Afbeelding

Het idee is om de oranje sporen 'buiten bedrijf te stellen' ivm werkzaamheden, maar om op deze manier een latere uitbreiding mogelijk te houden. De 2 bovenste sporen zijn kopsporen, de onderste 2 eventueel voor wat goederen, wellicht dat die vervallen en plek maken voor een 'mooier stationsplein'. Hoofdmoot zal in ieder geval met name personenvervoer zijn. Links dan nog 2 opstelspoortjes om een loc tijdelijk te kunnen stallen.

Ik wil (uiteindelijk, lange termijn) de baan laten aansturen door koploper. Ik zie het spul graag automatisch komen en gaan :) Landschap wil ik Nederlands-ogend houden, maar qua materieel gaat er buiten NS/Breng/Veolia, ook hier en daar een 'vreemdeling' rijden. Ik koop tzt gewoon wat ik mooi vind :) En oh ja, -de binnenbochten zijn allemaal R2- edit: nu 250mm (minitrix radius, PECO rails :mrgreen: )

Ik ben benieuwd naar jullie opbouwende kritiek :mrgreen:

Grt,

Peter
Laatst gewijzigd door laserpiente op 17 apr 2018 07:59, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Baanplan 'Negenhoven', graag jullie mening :)

Bericht door martindomburg »

Vind het er best leuk uitzien. Persoonlijk zou ik proberen te werken met minimaal 250mm radius. Sommige treinen hebben echt nog wel moeite met R2.

Ligt er ook aan welke treinen je laat rijden inderdaad


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
laserpiente
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2017 16:39

Re: Baanplan 'Negenhoven', graag jullie mening :)

Bericht door laserpiente »

Hoi Martin,

bedankt voor je antwoord... Ik kan proberen de bochten nog iets op te rekken tot de rand, maar wil het spoor ook weer niet te dicht bij de rand hebben...
Materieel vanaf pak em beet 1980 tot heden. Dus alles tussen hondenkop en GTW's van Arriva/Breng :) Geen stoom in ieder geval. Of wel, de T3 uit de startset waar ik het hierboven over had misschien. Héél misschien...

Groet,

Peter


Groet,
Peter

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Baanplan 'Negenhoven', graag jullie mening :)

Bericht door MadSeven »

Ik ga met Martin mee in deze; mijn vorige poging had als minimale radius R2. Dat heeft ertoe geleid dat ik uiteindelijk alle rails weer opgepakt heb en opnieuw begonnen ben, de langere stoomlocs liepen er gewoon niet lekker doorheen.
Je zou misschien in 4 delen kunnen werken; de buitenste twee op 60x70, de middelste twee op 60x60. Ik ben voor 80 gegaan omdat dit echt mijn laatste poging is, in de lange draai zit ik op 341 (binnen) en 375 (buiten)....
Kanttekening; als je op "n-spoor prutser" in het woordenboek zoekt...kom je mij tegen, dus neem het met wat zout!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
laserpiente
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2017 16:39

Re: Baanplan 'Negenhoven', graag jullie mening :)

Bericht door laserpiente »

Hoi MadSeven/N-spoor pruster"

Dank voor jullie antwoord... Ik ga even kijken wat ik kwijt kan... Grotere radius houdt nl niet alleen in dat de module breder moet worden, maar dat er ook (iets) minder ruimte overblijft in de lengte voor bijv. de stationssporen... Ik heb naar de zijkanten toe in ieder geval nog wat speling, Ik bouw de bochten dus zo ruim als het gaat... Stoom zal er niet gaan rijden, dus daar heb ik geen last van. Onderstaande is wat ik voor nu op mijn verlanglijstje heb staan aan materieel (althans, wat ik zo snel uit mijn hoofd kan bedenken):
  • PIKO GTW 2/8 Stadler (Breng/Veolia) en/of de 2/6 Arriva
  • PIKO Hondekop
  • PIKO 2200 (goederen of plan E's)
  • Minitrix koploper(s)
  • Minitrix 1100 met plan E oid
  • Minitrix OF Piko 1200
  • Fleischmann/Minitrix 16/1800
  • Arnold Motorpost (indien ik die ooit nog ergens voor een redelijke prijs kan krijgen)
  • Minitrix BR 261 (jeugd-sentiment-ding)
  • Minitrix T3 stoomlocje (jeugdsentiment-ding, alléén indien deze na opknapbeurt en digitalisering enigzins acceptabel rijdbaar te krijgen is)
Daar kan dan nog ander (buitenlands) modern materieel bijkomen. Maar dat geeft iig een beetje de sfeer weer van wat ik wil hebben rijden...

Groet en nogmaals dank voor de feedback,

Peter
Laatst gewijzigd door laserpiente op 27 nov 2017 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet,
Peter

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan 'Negenhoven', graag jullie mening :)

Bericht door FidOo »

Ik zou je niet te druk maken over R2.. zeker niet met de lengtes en het materieel waar je nu over praat...

Zorgvuldig je rails neer leggen is van veel groter belang.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Baanplan 'Negenhoven', graag jullie mening :)

Bericht door nspoorkees »

Het is dus een 100% kopstation? Ik dacht eerst dat er nog een 4e baanplan/tafel/module miste daar waar het station verderging, de 2 oranje sporen lijken echt op de rand te stoppen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
laserpiente
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2017 16:39

Re: Baanplan 'Negenhoven', graag jullie mening :)

Bericht door laserpiente »

Hoi (nspoor)kees,

Het is voor nu een kopstation en inderdaad, de sporen lopen inderdaad door tot de rand...
Ik heb nu helaas geen ruimte voor meer modules dan deze 2, als de kids ooit het huis uit zijn ofzo, wie weet..

Idee is om die sporen (die oranje gekleurd zijn) nu buiten bedrijf te stellen, ivm werkzaamheden (oid). Ik zet er een werktrein op, iemand die met de bovenleiding bezig is, zoiets. Treinen kunnen dus inderdaad voor nu het wissel niet voorbij rijden. Tegen de tijd dat er dan meer ruimte komt, kan ik dan relatief eenvoudig gaan uitbreiden met extra modules. Dus ja, het is voor nu een kopstation, maar wordt ooit een doorgangs-station (heet dat zo?) met 2 doorgaande sporen en 2 kopsporen. Kort stond dat in mijn openingsbericht ook al genoemd :)

Seinpalen (afgekruist uiteraard) en wissels worden ter voorbereiding dus ook al geplaatst. Later is het dan een kwestie van kruisjes van seinpalen af, module bij bouwen en klaar :)

@FidOo: Thanks, maar druk maken doe ik me niet. De GTW's en de hondekop hebben en minimale boogstraal van R2 nodig dacht ik, dus dat moet gaan, mar hoe ruimer de boog hoe mooier, dat weet ik al wel, dus als ik de ruimte heb zal ik de bochten wat ruimer maken. Zo niet, dan niet en blijft de binnenbocht R2. Zorgvuldig neerleggen was al het plan, maar als je nog extra (productie)tips hebt, ze zijn welkom!

Edit: nog even zitten 'tekenen' in SCARM, 250mm en 280mm kan ik makkelijk kwijt :D dus gewijzigd...Binnenbochten zijn dus 250mm en geen 228mm

Groet,

Peter
Laatst gewijzigd door laserpiente op 28 nov 2017 00:22, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Baanplan 'Negenhoven', graag jullie mening :)

Bericht door martindomburg »

FidOo schreef:Ik zou je niet te druk maken over R2.. zeker niet met de lengtes en het materieel waar je nu over praat...

Zorgvuldig je rails neer leggen is van veel groter belang.
De GTW stellen en ook bijv de Liliput flirts "kunnen" moeite hebben met R2 (220mm) Het is voor die stellen een beetje een randgeval. De meesten doen het gewoon op R2 alleen die koppeling en de veer vinden het niet zo prettig. Vanuitgaand op de feedback die ik vaak krijg op de treinstellen.

Zelf heb ik meeste van de genoemde stellen en die gaan nagenoeg goed door R2 zijnde het optisch niet echt meer verantwoord is. Mocht je breder kunnen is dat zeker ook voor het oog aan te raden. je hebt voor 250 een minimum breedte nodig van 60cm zodat de 250 en 280 bogen netjes liggen. je hebt dan aan beide zijden ruimte speling. Je zou je kopstation wat schuiner kunnen leggen en voor de bocht de overloop wissels plaatsen.

Dat van de rails is echt met stip een GOUDEN tip, daar los je de meestevan je storingen mee op. Ook is een goede installatie van de bedrading belangrijk om storingen te voorkomen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie