Graag advies op baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
DMarijs
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2017 18:52

Graag advies op baanplan

Bericht door DMarijs »

Goedenavond,

Ik ben onlangs weer begonnen met deze mooie hobby. Ik ben echter nog helemaal niet bedreven in wat er mogelijk is en of iets handig is of totaal niet.
Vandaar de vraag of jullie het baanplan van commentaar kunnen voorzien. Kan iets handiger, beter. Alle info is welkom.

Gegevens:
- Grondplaat van 1800mm x 700 mm;
- basis startset van Fleischmann, n spoor picollo met de Z21
- in de toekomst alles electrisch bedienbaar en via pc of tablet te bedienen.

Doel is om een dorpje te hebben met wat berglandschap. Mijn zoontje wil graag een "berg" waar de trein uitkomt die dan over een spoorbrug rijd.

Wat gedachtes bij het plan:
- Station met wat wissels voor rangeren.
- Een ovaal gelijkvloers met 1 zijspoor als "schaduwstation"
- Vanaf de gelijkvloerse ovaal langzaam stijgen 2 % naar de eerste elevatie
- Na een stukje over de elevatie te hebben gereden langs wat huisjes weer afdalen (2%) naar de ovaal om hier weer aan te sluiten.
- De bochten die ik gebruikt heb zijn straal R1 om de buitenste bocht links na.

- Het plan is qua maat voering niet sluitend in het tekenprogramma want dat lukte nog niet.

Zo, weer een heel verhaal, ik hoop dat jullie het snappen.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
3D plaatje, helaas geen gebouwen te zien
3D plaatje, helaas geen gebouwen te zien
Baanplan N rev 0_3D.jpg (62.94 KiB) 6366 keer bekeken
Baanplan
Baanplan
Baanplan N rev 0.jpg (61.58 KiB) 6366 keer bekeken



Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Rene-k »

Ik zou in ieder geval zo min mogelijk de bochten R1 gebruiken, ook als je met kort materiaal gaat rijden. Dit is toch voor alle Loks wringen in de bochten.
Gebruik waar mogelijk minimaal R2, liefst nog groter. Met flex-rail kun je de radius aanpassen aan de ruimte die je hebt.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Detlev »

Ik zou aan de rechterkant dubbelsporig het station in gaan. Desnoods met overloopwissels, maar nu creëer je een bottleneck die niet nodig is.



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door MadSeven »

Rene-k schreef:Ik zou in ieder geval zo min mogelijk de bochten R1 gebruiken, ook als je met kort materiaal gaat rijden. Dit is toch voor alle Loks wringen in de bochten.
Gebruik waar mogelijk minimaal R2, liefst nog groter. Met flex-rail kun je de radius aanpassen aan de ruimte die je hebt.
I'm with him. Ooit ook gelegd met R1 en R2 en een paar maanden later alles weer opgepakt; het liep gewoon niet lekker...Op 700mm breedte kun je grotere radius gebruiken, ik zou dat zeker doen...
Misschien kun je de rechte stukken iets inkorten, je onderste spoor is zo rond de 120cm?



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door nspoorkees »

Inderdaad, ruimere, soepele bochten, maak ze ook organischer en niet zo perfect. Al vermoed ik dat je dan niet meer alle bochten kunt maken op dit oppervlakte, misschien moet je naar 80 of 90 cm diep. Niet alle bochten lopen van rand tot rand tenslotte. Leg het station schuin of in een lange flauwe bocht. Probeer niet zo strak parallel aan de randen van de tafel te werken. Dat bergspoor is ook weer kaarsrecht en superstrak, laat dat ding in een mooie boog lopen. Werk niet met de standaard losse railstukken bij je ontwerp, dat geeft je dit soort onnatuurlijke symmetrische baanplannen. Gebruik flexrails. Maak zo veel mogelijk sporen in het schaduwstation onder de berg. Zorg dat je er ook bij kunt. Let op het stijgingspercentage (niet meer dan 3%, liefst niet meer dan 2%) en haal die vernauwing rechts weg en werk daar dubbelsporig. De 2e wissel links, na de boogwissel, ligt verkeerd om, dat geeft een rare knik. Je hebt ook nog genoeg ruimte in het 'dorp' om daar een leuk industriespoortje ofzo te maken naar een boomzagerij, steengroeve, overslag, verzin het maar. Misschien is er bovenop de berg wel iets met een aftakking van het bergspoor, waar men wat laadt in een goederentrein, wat dan beneden in het dorp gelost moet worden.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Wim H »

Hallo Dmarijs (heb je misschien ook een voornaam? Dat praat wat gemakkelijker),

Je baanplan is een mooi startpunt om samen met je zoontje treinen te laten rijden. Ik zou nog wel een paar dingen aanpassen:
- Zoals hiervoor ook al gezegd, is het erg "star" en recht. Door je station iets schuin te leggen ipv parallel aan de voorkant, wordt het speelser en daardoor natuurlijker.
- Aan de linkerzijde heb je veel slingers in je spoor: daar waar het spoor van de kleine ronde aftakt via een rechts wissel, maak je eerst weer een bocht naar links om daarna de boog naar rechts in te gaan. Ik zou direct vanaf het wissel naar rechts blijven afbuigen. Dat maakt de treinenloop soepeler en natuurlijker.
- In het station heb je een heel kort kopspoortje. Wil je hier een goederenloods oid plaatsen? Ik zou het spoortje in ieder geval 2 keer zo lang maken zodat je er ook wagens kunt plaatsen. Nu past er misschien 1 heel kort wagentje
- In de lange ronde (met de brug op hoger niveau) heb je geen enkele kruisingsmogelijkheid. Dat betekent dat hier slechts 1 trein kan rijden. Ik zou hier 1 of 2 inhaalsporen maken zodat je meer mogelijkheden krijgt.

Groet, Wim



Onderwerp starter
DMarijs
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2017 18:52

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door DMarijs »

Hallo allemaal,

Dank voor het meedenken en de vele tips. Ik ben intussen begonnen met wat nieuwe ideeen maar merk dat ik het nog lastig vind het vakjargon te begrijpen.
Bijvoorbeeld: dubbelspoors het station in te gaan met overloopspoor...

Hebben jullie een inschatting wat ik aan rechte lengte nodig heb bij een station? Kan ik hier nog inkorten? Ik begrijp dat dit gekoppeld is aan de lengte van de trein maar wellicht dan maar max 3 wagonnen oid.
Hebben jullie bijvoorbeeld een screenshot van wat jullie bedoelen?? (ben nogal visueel ingesteld... :oops: )

Ik ga weer lekker aan de gang! (helaas niet dagelijks...) Als ik weer wat heb verzonnen laat ik het weer even zien.

Alvast bedankt!!

Mvg,

Dingenis
(wil je weten waar de naam vandaan komt kijk dan bij "voorstellen")


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Wim H »

DMarijs schreef:(wil je weten waar de naam vandaan komt kijk dan bij "voorstellen")
Hallo Dingenis,
Daar had ik gekeken, maar daar stond het berichtje met je naam toen nog niet ;)
Inderdaad een ongebruikelijke naam trouwens, maar wel 1 met een verhaal. :)
Ik zal morgen eens kijken of ik een schetsje kan toevoegen.
Groet, Wim



Onderwerp starter
DMarijs
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2017 18:52

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door DMarijs »

Hallo Wim,

Dank voor de opmerkingen. Ik het schetsje graag tegemoet. Ik heb al meerdere pogingen geprobeerd maar ik krijg het niet sluitend.

Wellicht dat jou schets me kan helpen.

Mvg,

Dingenis


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Wim H »

Sorry, ik ben momenteel nogal druk (werk en thuis). Ik probeer morgen wat antwoorden op je vragen te geven en een schetsje te maken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Wim H »

DMarijs schreef:Hebben jullie een inschatting wat ik aan rechte lengte nodig heb bij een station? Kan ik hier nog inkorten? Ik begrijp dat dit gekoppeld is aan de lengte van de trein maar wellicht dan maar max 3 wagonnen oid.
Hallo Dingenis,
Ik neem even aan dat je 3 lange rijtuigen bedoelt, die zijn 16 cm lang dus 48 totaal. Nog een lok van 10 cm en je zit afgerond op 60 cm treinlengte. Voor een stationsspoor zou ik dan 80 cm tussen de wissels nemen, zodat je een trein netjes kunt opstellen. Een wisselstraat van 2 wissels is 2x11=22 cm. Totaal is je station dan 124 cm lang. Dat is ongeveer wat je nu ook hebt, het past precies op de plaat van 180 cm lang (rekening houdend met de bogen aan het eind).
Groet, Wim

Ps het schetsje komt er aan, maar ik werk momenteel van een tablet en dat tekent lastiger


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Wim H »

Onder het mom "wat in het vat zit, verzuurt niet..." hier dan eindelijk de beloofde schets:
Afbeelding
Baanplan N rev 0 by Wim Hesselink, on Flickr
NB de oranje strepen geven de plek aan waar ik een tunnelportaal zou plaatsen.

Eerst je vraag over overloopspoor: dat is een wisselverbinding tussen 2 parallelle sporen, zodat je van het ene naar het andere spoor kunt wisselen. (zie mijn schets, onder het plaatje met het eigenlijke baanplan). De suggestie werd gedaan om het knelpunt aan de rechterkant (alle treinen moeten via 1 spoor het station in) weg te halen. Persoonlijk zou ik het enkelspoor houden. Dat knelpunt geeft je juist iets te doen. Het is sowieso geen drukke baan waar heel veel treinen rijden. Een kleine flessehals is dan juist interessant.

Wat ik wel heb aangepast is:
- bergspoor iets minder strak en symmetrisch gelegd
- extra opstel/passeer spoor (ondergronds) in je lange ronde (meer afwisseling)
- in het bergtraject een kopspoortje om hout te laden
- beneden in het station een zagerij toegevoegd (en het kopspoortje wat langer gemaakt)
- de kronkel bij de wisselstraat links verwijderd

Je zou het station ook nog iets schuin kunnen leggen, maar dat was me te veel werk om te schetsen.

Groet, Wim



Onderwerp starter
DMarijs
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2017 18:52

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door DMarijs »

Hallo Wim,

Mijn excuses voor de late reactie, computer was gecrashed en had de kerst vakantie hier geen tijd voor.

Super bedankt voor je meedenken, schets en antwoorden. Ik kan hier wel wat mee. Moet alleen mijn creativiteit uitbuiten maar dat is dan mijn uitdaging.

Ik ga hiermee aan de slag en hoop op korte termijn iets te kunnen laten zien.

Groeten,

Dingenis


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Wim H »

Geen probleem, succes!
Wim


Plaats reactie