Graag advies op baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Wim H »

DMarijs schreef:Hebben jullie een inschatting wat ik aan rechte lengte nodig heb bij een station? Kan ik hier nog inkorten? Ik begrijp dat dit gekoppeld is aan de lengte van de trein maar wellicht dan maar max 3 wagonnen oid.
Hallo Dingenis,
Ik neem even aan dat je 3 lange rijtuigen bedoelt, die zijn 16 cm lang dus 48 totaal. Nog een lok van 10 cm en je zit afgerond op 60 cm treinlengte. Voor een stationsspoor zou ik dan 80 cm tussen de wissels nemen, zodat je een trein netjes kunt opstellen. Een wisselstraat van 2 wissels is 2x11=22 cm. Totaal is je station dan 124 cm lang. Dat is ongeveer wat je nu ook hebt, het past precies op de plaat van 180 cm lang (rekening houdend met de bogen aan het eind).
Groet, Wim

Ps het schetsje komt er aan, maar ik werk momenteel van een tablet en dat tekent lastiger


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Wim H »

Onder het mom "wat in het vat zit, verzuurt niet..." hier dan eindelijk de beloofde schets:
Afbeelding
Baanplan N rev 0 by Wim Hesselink, on Flickr
NB de oranje strepen geven de plek aan waar ik een tunnelportaal zou plaatsen.

Eerst je vraag over overloopspoor: dat is een wisselverbinding tussen 2 parallelle sporen, zodat je van het ene naar het andere spoor kunt wisselen. (zie mijn schets, onder het plaatje met het eigenlijke baanplan). De suggestie werd gedaan om het knelpunt aan de rechterkant (alle treinen moeten via 1 spoor het station in) weg te halen. Persoonlijk zou ik het enkelspoor houden. Dat knelpunt geeft je juist iets te doen. Het is sowieso geen drukke baan waar heel veel treinen rijden. Een kleine flessehals is dan juist interessant.

Wat ik wel heb aangepast is:
- bergspoor iets minder strak en symmetrisch gelegd
- extra opstel/passeer spoor (ondergronds) in je lange ronde (meer afwisseling)
- in het bergtraject een kopspoortje om hout te laden
- beneden in het station een zagerij toegevoegd (en het kopspoortje wat langer gemaakt)
- de kronkel bij de wisselstraat links verwijderd

Je zou het station ook nog iets schuin kunnen leggen, maar dat was me te veel werk om te schetsen.

Groet, Wim



Onderwerp starter
DMarijs
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2017 18:52

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door DMarijs »

Hallo Wim,

Mijn excuses voor de late reactie, computer was gecrashed en had de kerst vakantie hier geen tijd voor.

Super bedankt voor je meedenken, schets en antwoorden. Ik kan hier wel wat mee. Moet alleen mijn creativiteit uitbuiten maar dat is dan mijn uitdaging.

Ik ga hiermee aan de slag en hoop op korte termijn iets te kunnen laten zien.

Groeten,

Dingenis


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Graag advies op baanplan

Bericht door Wim H »

Geen probleem, succes!
Wim


Plaats reactie