Pagina 1 van 1

Re: engelse baan

Geplaatst: 12 jan 2018 13:36
door bertvz
Hallo Bert,

Dat wordt dan inderdaad een duur grapje.
Ik begrijp niet helemaal hoe je dat bedoelt met een kruiswissel in de keerlus, zou je daar een schetsje van kunnen maken.
Anders kan ik toch beter de sporen uit elkaar houden, dan heb ik ook al aardig wat mogelijkheden om te rijden.

Groeten,
Bert

Re: engelse baan

Geplaatst: 12 jan 2018 15:23
door LCW
Hallo Bert,

Hierbij een ruwe schets voor de keerlus met kruiswissel in jou baanplan. Het is in feite een uitbreiding van de raildriehoek. Ik heb een schema gemaakt op basis van de Rosoft module. Ik heb er zelf drie in mijn baan zitten en ben er erg tevreden over. Als je voor een ander merk kiest kunnen de aansluitingen een beetje anders zijn.
keerlus met kruiswissel.png
keerlus met kruiswissel.png (34.54 KiB) 3471 keer bekeken
De rode lijnen worden door de keerlusmodule geschakeld. Als je van AB naar BA (of van ED naar DE) rijdt wordt bij het inrijden gecontroleerd of de stroom goed staat. Indien nodig wordt de stroom in de keerlus omgepoold. Rijd je van AB naar DE (of andersom) dan wordt bij het inrijden en het uitrijden gecontroleerd of de stroom goed staat. De stroom wordt automatisch goed gezet.
Zorg er altijd voor dat het C1 deel lang genoeg is voor je langste trein.

Ik hoop dat de tekening duidelijk genoeg is, anders hoor ik het wel.

Groeten Bert

Re: engelse baan

Geplaatst: 12 jan 2018 17:54
door bertvz
Mooie duidelijke schets Bert, ik snap wat je bedoelt, de keerlus begint digitaal al voor de kruiswissel, zodat de keerlusmodule vanaf daar al de polariteit van de stroom kan regelen.
Mijn treinen worden niet langer dan 500mm, dat gaat prima passen in C1 en C2.
Bedankt voor de uitleg, ik ga eerst maar eens uitzoeken of ik digitaal ga rijden en met welk merk.
Goed om te weten dat dit met de Rosoft module goed werkt.