Station ter beoordeling!

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Station ter beoordeling!

Bericht door Ton Duits »

Ik heb een "Endbahnhof Gleisplan" gevonden op internet, dat mij wel aanstaat!

Willen jullie eens een blik werpen, en kijken of dit gaat kloppen? Ik wil het wel in een boog gaan leggen.
Het is de bedoeling dat ik minimaal met 2 personen treinen ga rijden, en goederen vervoer hoofdzakelijk hout overslag.
De ruimte die ik heb voor het station is ca 55 x 300 cm.
Bijlagen
170312 Dieseldani Bhf V3.jpg
170312 Dieseldani Bhf V3.jpg (87.86 KiB) 4818 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Station ter beoordeling!

Bericht door Michiel »

Dit is een heel leuk regionaal stationnetje met heel veel rangeermogelijheden. Het plan ziet er compleet en correct uit, en als centraal thema perfect. Een heel goeie vonst. 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Station ter beoordeling!

Bericht door Ton Duits »

Dank je Michiel,

Dan kan ik hiermee verder bouwen. :)


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Station ter beoordeling!

Bericht door TonN »

Wat ik jammer vind is dat de ingang van de lokschuppen niet in de richting van het station staat. Als je voor je modelbaan zit/staat, kijk je tegen de achterkant aan. Waarschijnlijk kan je, als de aansluiting naar nurnberg wat naar boven plaatst een veel mooiere plek maken met de deuren naar je toe, onder deze lijn. Verdwijnt achter het gebouw je verbinding naar buiten, leuk voordeeltje.

Boog lijkt me ee goed idee. Bolle kant naar je toe.



Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Station ter beoordeling!

Bericht door Ton Duits »

TonN,

De loods staat op de tekening idd niet op een ideale plaats. Maar wees gerust, hij komt met de deuren naar voor. Voor wat betreft de bolle kant naar me toe, dat gaat denk ik niet lukken! Maar wie weet komt dat ook nog goed!


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Station ter beoordeling!

Bericht door spoor65 »

Erg mooi plan, goed gevonden.

Persoonlijk stoort mij de plaatsing van de locloods niet,
Staat gewoon zoals die in praktijk het beste uitkwam.

Snap best dat velen graag direct de loods in willen kijken, maar dat geeft niet altijd realistische situatie weer, vaak doet het een ontwerp teniet, gaat het er te gekunsteld uit zien.

In dit geval zal het, als je het sporenplan wat in een boog zet, waarschijnlijk al vanzelf mee draaien in een kijkhoek, dat je de deuren ziet.

Bolle kant naar je toe, zou ook niet mijn keus zijn, want, dan ga je juist daar het effect creëren wat je door verplaatsten van de locloods wil veranderen, namelijk dat je de neus en de achterkant van de trein niet meer goed ziet.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Station ter beoordeling!

Bericht door Ton Duits »

Freddy,

De loods komt ook anders te staan, dit omdat de ruimte dit eist!
De boog naar je toe geeft bij mijn ook een vreemd idee!
Nog nooit zo naar een gebogen station gekeken!
Bij mij komt linksonder het spoor uit de helix, die is dubbel uitgevoerd.
Het buitenste spoor is de steigende, het binnenste is dalend.
Boven word door middel een wissel weer een enkel spoor gekreeerd.


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Station ter beoordeling!

Bericht door Wim H »

Hallo Ton,
Dat is een mooi klein stationnetje! Een mooi begin, maar er is nog wel wat aan te verbeteren:

1. Links bij het inrijwissel van het station is een heel kort kopspoortje. Wat is daar de funktie van? Er staat "Schützweiche" in het plaatje, maar dat soort wissels werden normaal alleen gebruikt als er direct buiten het station een steile afdaling begon. Bij weinig ruimte hier op de modelbaan zou ik hem weglaten. Dan kun je ook direct het engels wissel door een normaal wissel vervangen.

2. De Kopf/Seitenrampe staat op een vreemde plek: aan het eind van het omloopspoor. Als je nu een wagen aan de Seitenrampe plaatst, kun je niet meer omlopen: niet handig voor het normale treinbedrijf. Laad/lossporen mogen geen normale stationssporen blokkeren/hinderen. Ik zou de Rampe naar boven verplaatsen (naar het spoor waaraan de losweg ligt)

3. De Ladestrasse is een tikkeltje kort. Nou hebben we daar als modelspoorders al snel last van (te weinig ruimte), maar misschien kun je hem nog ietsje langer maken (je schrijft dat je toch nog gaat schuiven, station in een lange boog ed). Verder schreef je zegt dat het goederenvervoer met name op houtoverslag gericht zal zijn. Dit zal dan aan de losweg plaats vinden neem ik aan? Misschien kun je de Spedition weglaten, dat geeft net iets meer rust (en ruimte) langs de losweg.

4. Zoals anderen al schreven, staat de lokloods niet optimaal. Uiteraard kwam dit bij het voorbeeld ook wel voor, maar ik denk dat hij aan de voorzijde van de baan beter tot zijn recht komt. Daar heb je nog wat open ruimte (en kun je er ook beter in kijken, eventueel zelfs door de ramen in de zijkant). Ook zou ik de sporen voor de loods ietsje langer maken zodat er nog een kleine lokbehandeling (kolenbelading, waterkraan, ed) kan worden geplaatst.
Eventueel kun je ook de Brennstoffhandel en de lokloods van plaats verwisselen.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Ton Duits
Berichten: 249
Lid geworden op: 15 sep 2013 14:33
Locatie: Beverwijk

Re: Station ter beoordeling!

Bericht door Ton Duits »

Hoi Wim,

Ik neem alle opmerkingen mee in de vorming van mijn station. Alles kan nog aangepast worden.


Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Plus software 5.1.6, Z21 Pro Link 10838, 6x Roco 10836, 4x 10837, 5x 10819
Fleischmann Profie rails in spoor N. MP1 wisselaandrijving…
Plaats reactie