Pagina 1 van 1

Nieuw project

Geplaatst: 14 jan 2018 21:16
door Lucky Luke
Beste Forum leden,

Voor een nieuw project hebben we een nieuwe lay-out klaar gezet. Voor we definitief beginnen met het plaatsen van de rails wil ik het ontwerp toch op dit forum plaatsen.
Het is een grote segmenten baan, hij bestaat uit 11 segmenten van 120 x 60 cm. Enkele segmenten zullen het zicht op andere segmenten ontnemen. Het overgrote deel is vanaf 2 zijden te bekijken.
De gedachte erachter is een stations gebied aan een dubbele spoorlijn met een kruising met een enkelsporige zijlijn. Aan het station licht een "betriebswerk" oranje gekleurd op de tekening deze vormt de overgang naar een haven gebied met industrie de groene sporen. De lokaal spoor heeft een aantal eigen sporen , ook groen. de dubbelsporige hoofdbaan krijgt aan de zuidzijde meteen een mogelijkheid om te splitsen, de ene route volgt de 2-sporige paradebaan die geheel rondloopt. Aan de andere zijde is er tevens een splitsing om de paradebaan te volgen of netals aan de andere kant richting schaduw station te gaan. Het schaduwstation is nog niet bij de onderstaande tekening weergegeven.
Laat jullie oordeel er eens over gaan, met name of het een beetje natuur getrouw is en het sporen verloop klopt. De tekening is gemaakt in Excel en geeft een schematische weergave weer.

Afbeelding

Ik zie jullie reacties tegemoet,
Luc

Re: Nieuw project

Geplaatst: 06 apr 2018 22:23
door tv_man
Vreemd dat niemand hier op gereageerd heeft. Ten eerste moet het gezegd worden dat dit een heel ambitieus ontwerp is. Maar gelijk zou ik willen toevoegen dat het baanplan wat onoverzichtelijk is, dus het is niet altijd duidelijk waar wat voor sporen lopen. Misschien een idee om het sporenplan uit te tekenen met een (gratis) sporenplanprogramma om ook gelijk te zien of alles in elkaar past? En wat bij grote projecten een risico is is dat je een hele lange tijd hebt dat je niet kunt rijden: heb je een andere baan om te gebruiken tot deze operationeel is? Maar dus een duidelijker sporenplan zou commentaar geven gemakkelijker maken. Denk ik zo.

Re: Nieuw project

Geplaatst: 09 mei 2018 14:49
door Lucky Luke
Hallo TV-man, Norm,

Hartelijk dank voor de reactie, zal eens kijken of ik betere afbeeldingen heb waar het een en ander duidelijker wordt.
Het project wordt door 5 n-spoorders uitgevoerd. We komen 1 x per week bij elkaar om aan de baan te werken, toch is het streven om over enkele weken al op het schaduw station te rijden.
De segmenten 3 t/m 7 zullen aan 2 kanten worden bereden, het landschap is links en rechts verdeeld.

Met vriendelijke groet,
Luc

Re: Nieuw project

Geplaatst: 09 mei 2018 16:35
door Bjor
Luc,

Wat mij opvalt is dat de treinen heel klassiek rondjes rijden. Ze vertrekken uit het station naar links en komen van rechts weer binnen (en andersom), terwijl als je het onderste, slingerende spoor door het station laat lopen en er dus meer een "hondenbot" van maakt, krijg je een typisch doorgangsstation waaruit een trein bijv. naar links vertrekt, maar ook van links weer binnenkomt.
Je hebt dan ook meer perronsporen wat het station meer "body"geeft (als je dat leuk vindt uiteraard).
Bovendien kun je dan de verbindingssporen waarmee je van rijrichting verandert (de beide keerlussen) ook in het station opnemen, zodat treinen daar de sporen kunnen kruisen en er een afwisselender exploitatie kan plaatsvinden. Die verbindingssporen liggen nu wat verloren buiten het station.

De tekening is misschien niet in de juiste schaal en proporties weergegeven, maar zoals ik het nu zie, is er weinig ruimte voor een stationsgebouw met bijbehorend voorterrein. Zeker als de modulen maar 60cm diep zijn. Daar lopen nu de voorste, slingerende sporen doorheen. Dat lijkt me scenerytechnisch moeilijker in te vullen dan wanneer de voorste sporen bij de stationssporen worden getrokken.

Ik ben verder benieuwd naar de inrichting van de lokverzorgingssporen. Rij je met stoom? Dan heb je aardig wat ruimte nodig voor de daarbij benodigde installaties. Ik zie nu sporen die vrij dicht bij elkaar liggen. Of komt het depot volledig op de nog ontbrekende modulen?

Ben

Re: Nieuw project

Geplaatst: 14 mei 2018 18:07
door Lucky Luke
Hallo Ben,

Hartelijk dank voor jouw feedback. Het is inderdaad een klassiek ontwerp, maar het schaduwstation zorgt voor de nodige afwisseling, ik zal onderaan enkele afbeeldingen plaatsen.
Het onderste spoor wordt door de midden afscheiding aan het zicht ontrokken en vormt een eigen baan op zich. De treinen kunnen vanuit het station kiezen voor een "standaard rondje", links station uit en rechts weer binnen of richting schaduwstation daar wachten of keren.

Het verzorgings-gedeelte was voorheen stoom en wordt straks ingericht als diesel. We willen straks gaan rijden met diesels en elektrische locomotieven. De sporen krijgen in werkelijkheid iets meer ruimte.

Scenery technisch wordt het inderdaad een hele uitdaging.

De eerste 3 bijlage's geven, schematisch, het schaduwstation weer. Er wordt vanaf het hoofdspoor in twee richtingen de mogelijkheid geboden om het schaduwstation te bereiken. Hier liggen 6 opstel sporen en de verbinding naar het lokaal spoor.
Misschien verduidelijkt dit wat meer de gekozen opzet van het sporen plan.

De laatste bijlage is het gedeelte wat haaks aangesloten wordt op segment 07

Met vriendelijke groet,
Luc

Re: Nieuw project

Geplaatst: 03 mar 2019 21:29
door Lucky Luke
beste forum lezers,

Enige tijd geleden heb ik hier voor een nieuw project een baanplan neergezet. Dit was getekend met behulp van excel en liet geen goede weergave zien van de werkelijkheid. Het ontwerp is ondertussen opnieuw getekend:
msc baanplan rev-2c.PNG
msc baanplan rev-2c.PNG (119.04 KiB) 4093 keer bekeken
msc baanplan schaduwstation rev-2.PNG
msc baanplan schaduwstation rev-2.PNG (87.95 KiB) 4093 keer bekeken
Het geheel bestaat uit 11 segmenten die in een vaste opstelling worden geplaatst.

Re: Nieuw project

Geplaatst: 03 mar 2019 22:34
door Bjor
Luc,

Het is nu iets overzichtelijker, maar ik vind het nog steeds wat moeilijk te doorgronden, maar dat kan ook aan mijn verouderende ogen liggen. Is op de 6e module het depot gedacht? Je schreef dat je met e-locs en diesels gaat rijden, maar ik vraag me af waar dan de lokloods en/of de opstelsporen voor de loks zijn gedacht?
De industriemodule vind ik wat stijfjes. Hier heb je juist mogelijkheden om laad- en lossporen langs en tussen gebouwen te laten lopen en/of een spoor in een fabriekshal te laten eindigen. In deze Miba heb ik voor mijn eigen baan een paar leuke ideeën gevonden:
https://shop.vgbahn.info/media/pdf/Blic ... 010415.pdf

Ik vroeg me af of er al foto's waren, maar zie dat die op de site van de club staan: https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com/
Er wordt strak werk geleverd! :P


Ben

Re: Nieuw project

Geplaatst: 04 mar 2019 20:22
door bpieters
Luc,
jik heb jullie site bekeken en ik moet zeggen dat het er al prima uitziet!
het houtwerk is netjes en de rails ligt er strak bij.
ik blijf het project volgen.
groet,
Bert

Re: Nieuw project

Geplaatst: 01 apr 2019 20:02
door Lucky Luke
Beste Bert, Ben,

Hartelijk dank voor jullie feedback.

Ik zal proberen het ontwerp nader toe te lichten.
Het ontwerp bestaat uit een aantal afzonderlijke gedeeltes, ieder met een eigen invulling:
1) linker gedeelte, het gedeelte waar de stationsporen komen te liggen, als er nog ruimte is komt het station haaks boven de sporen te liggen, anders komt er een apart gedeelte naast de sporen. Het station ligt aan een dubbelsporige hoofdlijn en komt samen met een enkelsporige lijn.
2) rechter gedeelte, het gedeelte waar de dubbelsporige lijn ruimte krijgt in het landschap, het accent zal liggen op de spoorlijn, de parallel lopende "Bundestrasse" en het landschap.
3) de kijkdoos, of te wel diorama dit is een gedeelte wat niet in 1 oogopslag te zien is met de rest van de baan. Hier maken de 2 verschillende trajecten, hoofdbaan en lokaalspoor een 180 grd bocht. Deze zal met diverse bewegende delen worden opgeleukt.
4) het industriegedeelte, het industrie gedeelte was oorspronkelijk een om de bocht gelegen "Betriebswerk" de onderhoudssporen liggen nog net voor het station de locloods ligt direct vooraan op de eerste van de 2 segmenten. Met name deze 2 segmenten kunnen nog wel extra input krijgen over wat is haalbaar. Het industrie gebied wordt ontsloten door een enkelsporige aansluiting op de lokaalbaan, bij het naderen van het station kan een keuze worden gemaakt voor de hoofdbaan, lokaalbaan of het doorgaande goederen spoor.
5) het schaduwstation; vanaf de hoofdbaan is er 2x een mogelijkheid om via een dubbelsporige aftakking het schaduwstation te bereiken. De lokaalbaan gebruikt 1 spoor als doorgaand spoor en kan wel gebruik maken van het gehele schaduwstation. De lokaalbaan komt vlak voor de kijkdoos weer bovengronds en gaat parallel verder naast de hoofdlijn.

Hopelijk is het zoiets duidelijker, met name de aankleding van het industriegebied zijn we nog mee aan het worstelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding