oude ontwerpen van Fenna

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

oude ontwerpen van Fenna

Bericht door fenix »

Hallo allemaal,
in een inmiddels wat grijs verleden had ik al de nodige baantjes ontworpen, maar nooit gebouwd.
De basis elementen uit die ontwerpen hebben wel bijgedragen tot het baantje waar ik nu weer mee aan de slag ben.
Een eenvoudige zijlijn ergens in zuid Duitsland met gemengde stoom/diesel tractie.

de volgorde waarin ik ze presenteer is niet perse chronologisch ;)
eerste op de lijst:
Felsenhohe Bahn:
Afbeelding
met schaduwstation:
Afbeelding

Dan de Perelbaan:
Afbeelding

en tot slot de Perelbaan 2:
Afbeelding

Fenna


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: oude ontwerpen van Fenna

Bericht door spoor65 »

Fenna,

Leuk om de oude baanplannen te zien, zo herkenbaar, tig plannen maken en telkens weer ergens anders op komen.

Wat mij vooral opvalt, dat het mooie ontwerpen zijn, niet te veel spoor, niet te weinig, gewoon mooi in evenwicht,
uitstekend uitgangspunt voor regionaal baantjes.

en zeker inspirerend om te zien.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: oude ontwerpen van Fenna

Bericht door bpieters »

hoi Fenna,
leuke ontwerpjes.Point to point rijden is icm fiddleyard cq schaduwstation afwisselend rijden op een klein oppervlak.Veel rangeren en handmatig treinen samenstellen ipv rondjes rijden.De baan die ik momenteel bouw heeft ongeveer hetzelfde concept als de perelbaan.Voor het rondjes rijden heb ik apart een klein ovaaltje als testbaan.
groet
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: oude ontwerpen van Fenna

Bericht door fenix »

Hallo

@Freddy,
Dank :) Ja zo werkt het (in ieder geval voor mij). Het begint met een idee, je tekent wat, laat het op je inwerken, maakt een 3d voorstelling in je gedachten en tekent opnieuw maar wat aangepast en zo zit je vanzelf in een ontwikkeling. De ontwerpen die ik hier laat zien, zijn zeker niet mijn eerste ontwerpen, maar wel de best bewaarde (de vele a4-tjes met potlood krassen zijn in de loop der jaren ergens tussen het oud papier beland ;))

@Bert,
Het point to point rijden voelt voor mij erg vanzelfsprekend als je een beetje volgens het groot bedrijf wilt rijden en is altijd een basis uitgangspunt geweest bij mij. In het begin tekende ik wel baantjes op basis van een ovaal dat op verschillende manieren in en door elkaar draaide, maar dat voegde uiteindelijk toch niet zo bij mij. En tig treinen tegelijk rijdend op de baan te hebben, is iets waar anderen veel beter in zijn :) (ieder rijdt uiteindelijk hoe het bij de persoon zelf het beste past ;))

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: oude ontwerpen van Fenna

Bericht door bpieters »

hoi Fenna,
Ik ben met meerdere banen aan het bouwen geweest aan banen volgens het principe rondrijdend traject of hondebot met zijlijn . Meestal na jaren bouwen tot de conclusie gekomen dat het rijden saai is want doelloos.Het ontwerp is dan dus niet goed. En dan de baan die nog niet eens afgewerkt is maar weer afbreken en opnieuw beginnen.Nu concentreer ik me op het point to point-rijden wat idd realistischer is.Bovendien is de opbouw wat eenvoudiger zodat je niet jarenlang in het houtwerk zit en je vrij snel wat kan rijden en testen.De vele meters aan onzichtbare trajecten over oa helixen is
op den duur storend.
Leuk dat er weer een p2p-ontwerp bijkomt want het komt toch niet veel voor op dit forum.
Ik blijf het volgen.
groet,
Bert


Plaats reactie