schaduwstation

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ronbloem
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 aug 2017 15:29

schaduwstation

Bericht door Ronbloem »

Eindelijk heb ik mijn schaduwstation in Anyrail staan, graag jullie tips en of opmerkingen.
Schaduwstation is vrij groot, er zit 80 meter rails in al.
maat is 380 breed vanaf de helix en de poot is 260
Groet Ron :D
de Roos schaduwstation 6-3-18 (Small).jpg
de Roos schaduwstation 6-3-18 (Small).jpg (51.61 KiB) 5193 keer bekeken



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: schaduwstation

Bericht door Ronaldp »

Welke straal hebben je bochten?
Ze lijken bijna haaks.
Zou de bochte zo ruim mogelijk maken.
Je hebt ruimte zat ervoor.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Ronbloem
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 aug 2017 15:29

Re: schaduwstation

Bericht door Ronbloem »

De straal is R1, ik heb van uit het verleden veel van die rails, ik denk die kan ik in het schaduwstation gebruiken.



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: schaduwstation

Bericht door TonN »

Ik zou ook die r1 rails wegleggen. Als je toch zoveel rails koopt, kunnen die bochten er ook wel bij.

Tussen helix en wisselstraat van binnenste groep sporen zit een rare s bocht. Dat kan ook storingen geven. De eerste wissel ka beter een linker wissel zijn.



Onderwerp starter
Ronbloem
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 aug 2017 15:29

Re: schaduwstation

Bericht door Ronbloem »

Beste Ton,

Wissel aangepast en S-bocht ook.
Bedankt voor de tip.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: schaduwstation

Bericht door Wim H »

Hallo Ron,

Een goed en leuk begin, maar ik heb nog wel een paar vragen/opmerkingen:

1. Waarom heb je 2 aparte groepen opstelsporen genomen? Deze liggen nu in elkaars verlengde waardoor er altijd 1 spoor in beide groepen vrij moet blijven (om vrije keuze in je trein te hebben die je rond laat rijden). Alle sporen parallel geeft meer vrijheid.

2. De eerste groep sporen zijn veel korter dan de 2e groep. Is dat bewust? Of wil je in de 2e groep meerdere treinen achter elkaar op 1 spoor plaatsen?

3. Waarom heb je voor zoveel (12!) opstelsporen gekozen? Heb je grote plannen voor de rest van de baan? Misschien heb je aan 6 sporen al meer dan genoeg? Het huidige plan vreet rails (80 m schreef je zelf) en dus ook tijd en geld.

4. Je geeft aan dat je nog veel R1 gebogen rails hebt liggen en die wilt gebruiken (om geld te besparen?). Zoals anderen al aangaven, kun je die beter niet gebruiken. Beter een paar euro uitgeven aan rails die wel bedrijfszekerheid geeft. Tov de lengtes spoor die je plant, alsmede het aantal wissels, zijn de kosten voor een paar gebogen rials R3 verwaarloosbaar.

5. Scherpe bogen in opstelsporen kunnen tot lamme veertjes in je koppelingen leiden. Bij voorkeur rechte opstelsporen plannen, of hele ruime bogen met flexrail. Ook kan een lange trein eenvoudig ontsporen als je vanuit stilstand wegrijdt in een scherpe boog. Hij kiept dan gewoon om naar de binnenzijde.

6. Kun je wel overal bij komen? De tafel is 80 cm breed. Dat is op het randje. De hoek rechtsboven ligt nog verder van de bedienzijde. Is de tafel verschuifbaar? Of kun je er aan de achterzijde ook langs lopen?
Bedenk ook dat als je schaduwstation met landschap is bedekt dat het nog lastiger wordt om overal bij te komen. Bij voorkeur zou ik de schaduwsporen aan de voorzijde leggen.

Verder ben ik erg benieuwd naar het plan voor het zichtbare deel.
Succes!

Groet, Wim



Onderwerp starter
Ronbloem
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 aug 2017 15:29

Re: schaduwstation

Bericht door Ronbloem »

Beste Wim,

Zie antwoorden op je vragen.

1. Waarom heb je 2 aparte groepen opstelsporen genomen? Deze liggen nu in elkaars verlengde waardoor er altijd 1 spoor in beide groepen vrij moet blijven (om vrije keuze in je trein te hebben die je rond laat rijden). Alle sporen parallel geeft meer vrijheid.

Dat was geen bewuste keuze, ik ben nog zoekende , bedankt voor de tip.

2. De eerste groep sporen zijn veel korter dan de 2e groep. Is dat bewust? Of wil je in de 2e groep meerdere treinen achter elkaar op 1 spoor plaatsen?

Niet bewust, gewoon zo veel mogelijk sporen erop.

3. Waarom heb je voor zoveel (12!) opstelsporen gekozen? Heb je grote plannen voor de rest van de baan? Misschien heb je aan 6 sporen al meer dan genoeg? Het huidige plan vreet rails (80 m schreef je zelf) en dus ook tijd en geld.

Ik heb nog helemaal geen grote plannen voor de rest van de baan, het is meer zo ik heb de ruimte en die wil ik vol zetten.
Ik kom meer en meer tot de conclusie dat ik beter eerst kleiner kan gaan.

4. Je geeft aan dat je nog veel R1 gebogen rails hebt liggen en die wilt gebruiken (om geld te besparen?). Zoals anderen al aangaven, kun je die beter niet gebruiken. Beter een paar euro uitgeven aan rails die wel bedrijfszekerheid geeft. Tov de lengtes spoor die je plant, alsmede het aantal wissels, zijn de kosten voor een paar gebogen rials R3 verwaarloosbaar.

Dat vind ik zonde, ik wil graag alles gebruiken van de rails die ik heb,
als ik tussen de R1 eerst een rechte rail doe , gaat het dan wel goed?

5. Scherpe bogen in opstelsporen kunnen tot lamme veertjes in je koppelingen leiden. Bij voorkeur rechte opstelsporen plannen, of hele ruime bogen met flexrail. Ook kan een lange trein eenvoudig ontsporen als je vanuit stilstand wegrijdt in een scherpe boog. Hij kiept dan gewoon om naar de binnenzijde.


6. Kun je wel overal bij komen? De tafel is 80 cm breed. Dat is op het randje. De hoek rechtsboven ligt nog verder van de bedienzijde. Is de tafel verschuifbaar? Of kun je er aan de achterzijde ook langs lopen?
Bedenk ook dat als je schaduwstation met landschap is bedekt dat het nog lastiger wordt om overal bij te komen. Bij voorkeur zou ik de schaduwsporen aan de voorzijde leggen

Ik ga het aanpassen en eerst kleiner beginnen.
Bedankt voor je vragen en tips.

Groet Ron.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: schaduwstation

Bericht door FidOo »

R1 zou ik gewoon echt weg laten. Zie dat gewoon als leergeld. Verkoop het, en gebruik dat geld om meer in r2 of beter flex rails te investeren. Minimum radius zou ik op 250mm houden. Ook een stukje Recht tussen een bocht helpt niets. De radius blijft te krap.

Maar goed verplicht ben je niets. Maar dit is gewoon het meest gehoorde tip die gegeven wordt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: schaduwstation

Bericht door Wim H »

Ronbloem schreef:...Niet bewust, gewoon zo veel mogelijk sporen erop.....
Ronbloem schreef:...Ik heb nog helemaal geen grote plannen voor de rest van de baan, het is meer zo ik heb de ruimte en die wil ik vol zetten.....
Dat klinkt bekend. En gevaarlijk... ;) Veel mensen hebben hier "last" van. Ik zelf ook trouwens. Maar bedenk dat het feit dat je een grote ruimte hebt, niet betekent dat je hem helemaal moet gebruiken. Stel, je krijgt opeens een grote hal ter beschikking van bv 20 x 30 m. Dan kun je daar een gigantische baan in bouwen. Alleen heb je daar (waarschijnlijk) niet de tijd en het geld voor. Datzelfde geldt ook voor een kleinere ruimte. Het is altijd goed om te kijken wat je budget (zowel tijd als geld) is. Als je te veel hooi in 1 keer op je vork neemt, loop je het risico dat je modelbaan verzandt in een eeuwige bouwplaats. Met als gevolg dat je het plezier in de hobby misschien verliest en dat zou zonde zijn.
Ronbloem schreef:...Ik kom meer en meer tot de conclusie dat ik beter eerst kleiner kan gaan......
Goed idee naar mijn mening. Ik zou klein beginnen en mogelijkheden om uit te breiden meenemen in je ontwerp. Begin met een eenvoudige baan. Als nou blijkt dat de bouw daarvan snel gaat, dan kun je daarna gewoon door met de uitbreiding, zonder dat je eerste bouwwerk bij het grof vuil kan/moet.

Ik zou ook direct het zichtbare deel meeplannen. Normaliter hangt de grootte van een schaduwstation af van het zichtbare deel van de baan. Als je een klein eindstation van een zijlijntje hebt, heb je aan 3 of 4 sporen in je schaduwstation genoeg. Als je daarentegen de Links-Rheinische Eisenbahn tussen Koblenz en Bingen in de planning hebt, heb je aan een schaduwstation met 40 sporen nog niet genoeg... ;)
Ronbloem schreef:....Dat vind ik zonde, ik wil graag alles gebruiken van de rails die ik heb,
als ik tussen de R1 eerst een rechte rail doe , gaat het dan wel goed?...

Tsja, het is en blijft natuurlijk je eigen keus. Maar ik zou de R1 laten liggen of proberen te verkopen. Waarom zou je rails gebruiken die problemen gaan geven (ervaring van velen hier op het forum)? Alleen als je met hele kleine loks en wagens en korte treintjes gaat rijden, is het technisch wel acceptabel. Maar iets zegt mij dat jij meer wilt: langere treinen, loks en wagens. En dan geeft r1 gewoon problemen.

Het tussenvoegen van rechte rails helpt niet. Veel loks (met name langere stoomloks, maar dat zijn zeker niet de enige) zijn te star en komen gewoon niet goed door de R1 heen.

Succes met verder plannen!
Groet, Wim



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: schaduwstation

Bericht door erik-n-fan »

Roerend met Wim eens. Ik heb sinds 2010 4 of 5 varianten van banen/bouwvormen gehad maar ben pas een jaartje met scenery bezig. In de USA zie je TOMA (The One Module Approach) ontstaan. Begin met 1 (of 2) module(s) als Keerlussen of puur setje schaduwstation eindsporen en bouw er leuke modules aan vast / tussenin. Zodoende leer je ruwbouw, electronica, digitaal, scenery enz enz en zal je merken bij module 2 wil je zaken alweer anders/beter. Bouw zo lekker door in modules tot je een gave baan hebt die alsnog dynamisch is/ vervangen/ verplaatsbaar en uitgebreid kan worden zo het je uitkomt. Ik had mezelf die tip willen geven in 2010 :D
Heel veel succes gewenst met bouwen!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Ronbloem
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 aug 2017 15:29

Re: schaduwstation

Bericht door Ronbloem »

Allemaal bedankt voor de tips en adviezen, ik ga er wat mee doen.

Groet Ron.


Plaats reactie