Baanplan. 1e poging

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Baanplan. 1e poging

Bericht door JaapVZ »

Ik ben nieuw op dit forum.
Op jonge leeftijd wilde ik al een trein. Helaas geen geld en later geen tijd. Ik heb inmiddels wel tijd en geld en heb het plan nu dan toch mijn baan te gaan maken.
Ik heb een eerste ontwerp gemaakt met Railmodeller. Een mooi plan maken dat toch niet al te ingewikkeld is valt niet mee.
In het tuinhuis kan ik een L-vorm tafel maken. Vooralsnog ga ik niet in etages werken; dat ik me te ingewikkeld.
Vanwege de beperkte ruimte kies ik voor N-spoor om een baan met een redelijke lengte te kunnen maken.

Ik ben benieuwd naar reacties van meer ervaren baanbouwers op mijn eerste poging.

Groet
Jaap
Bijlagen
layout.jpg
layout.jpg (95.03 KiB) 4855 keer bekeken



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Baanplan. 1e poging

Bericht door MadSeven »

Hi Jaap,

Ga je digitaal of analoog rijden?
Ik zou er nog een wissel tussen leggen, bijvoorbeeld rechts, tussen de twee bochten. Daarmee krijg je wat extra mogelijkheden?
Let dan wel op de diepte; bij 90 cm diepte kun je ze wellicht uitsluitend ergens "onderaan" bereiken..


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan. 1e poging

Bericht door shoven »

Wat ik me bij dit plan afvraag is hoe je treinen gaan rijden. In essentie zijn het twee rondjes. Ik zie wat overloopwissels, maar een loc die eenmaal linksom rijdt gaat nooit rechtsom rijden en omgekeerd (tenzij de loc keert). Wordt dat niet saai?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan. 1e poging

Bericht door spoor65 »

Zo te zien wil je graag veel rijlengte maken,

Maar ik moet me toch aansluiten bij mijn voorgangers,

Als eerste heb je eigenlijk 2 rondjes die wat door elkaar gedraaid zijn.
Maar echt veel mogelijkheden van afwisseling heb je niet, en je mist idd nog een overloopwissel.

Dan even de opmerking, dat je nog niet in meerdere etages wilt werken, maar toch zou je ergens hoogte moeten gaan maken, aangezien de rails elkaar wel
kruisen in de rechter bovenhoek.

Wat mij ook opvalt, je ontwerpt alles strak evenwijdig met tafelranden, als je wat speelser de boel laat lopen, b.v. wat meer gebogen trajecten en ergens schuin over de tafel een station, maakt dat het allemaal wat levendiger.

Dan de afmeting, mooie ruimte, maar om 90cm te overbruggen, zeker als er eenmaal dingen als huisjes en bomen e.d. tussen de rails staan, moet je wel hele lange armen hebben om nog achter aan bij de sporen te komen, als je daar eens bij moet.

bedenk daarbij dat in de hoek van jouw tafel, het diagonaal naar de rechter bovenhoek nog veel meer is dan die 90cm.

Dus bij deze afmeting zal de baan of van de muur geschoven moeten kunnen worden om er achterlangs te komen, of vast moeten staan met voldoende ruimte om de hele baan heen.

mvg.

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Baanplan. 1e poging

Bericht door Alfred »

Ik sluit me aan bij de wijze heren voor mij en probeer er nog wat aan toe te voegen. Maar de eerste vraag is; wat wil je bereiken? Er is bovenin iets wat op een station lijkt; moet het dat ook zijn? Waarom ligt deze dan helemaal boven en, naar ik aanneem, vrijwel tegen de muur? Het spoor daarvoor zal vanwege de fly-over deels het zicht wegnemen. En ik zie geen perrons. Als het een schaduwstation moet zijn dan is het derde spoor eigenlijk te kort om iets leuks mee te doen.

Voor de lange baanvakken kun je flexrails overwegen; PECO code 80 sluit prima aan op piccolo rails en is per strekkende meter 4 a 5 keer voordeliger dan vaste stukken rails. En met flexrails kan je makkelijker de speelsheid creëren.

Gezien de ruimte heb je veel mogelijkheden, ook als je niet met 'etages' gaat werken.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Baanplan. 1e poging

Bericht door Stanley »

Als je alleen lengte wil hebben en rondjes wil rijden is dit prima om mee te beginnen ( of ben ik nu heel tegendraads tegen de rest? :oops: )

Alleen zou ik (net zoals mijn voorgangers) willen adviseren om meer flexrail te gebruiken, je gebruikt veel R2 bochten in hoeken die je mooi vloeiend kan maken met flexrail en daarmee een grotere bocht kan maken.

Zou je misschien iets meer willen toelichten wat je wil bereiken met jouw baanplan? Ook hendig om te weten :)


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Baanplan. 1e poging

Bericht door MadSeven »

just playing...

Dit is ongeveer je ontwerp, maar dan met ruimere bochten...voor zover ik het erin geschetst kreeg..

Afbeelding

dit is een ander schetsje, met een enkele lijn die klimt (2,2% - doorrij 60mm). Voordelen; station minder recht, ruime bochten, toch lange route. Nadeel; minder totale rijlengte..


Afbeelding

Disclaimer; ik ken FLM niet goed, dus veul met flex gedaan....wat ik sowieso zou aanraden...


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan. 1e poging

Bericht door bpieters »

bij het onderste ontwerp kun je rechtsonder ook nog overloopwissels plaatsen,zodat de zijlijn in 2 richtingen bereden kan worden.

groet,
bert


Plaats reactie