start van 1e baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

start van 1e baan

Bericht door RvW »

hallo allen
ik ben nieuw op dit forum en wil mijn baanplan aan jullie laten zien.
tips zijn altijd welkom om te verbeteren

loop niet allemaal recht maar flexrails werkte nog niet zo mee
Bijlagen
baanplan 2 bij 1 paint.gif
baanplan 2 bij 1 paint.gif (25.23 KiB) 6089 keer bekeken



Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: start van 1e baan

Bericht door RvW »

rechts onderin die rechte lijn dat weet ik nog niet goed wat ik wil een haven of remise of tips
de rode lijn gaat naar schaduwstation
de gele lijn naar bergstation


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: start van 1e baan

Bericht door Hoontje »

Dat ziet er al leuk uit!

Wat dat haven/industrie/locdepot spoortje betreft. Je hebt daar nog best wat ruimte. Ik zou een kade spoor met omloop mogelijkheid er leggen... Dan heb je op de voorgrond een rangerende goederentrein terwijl in de achtergrond vele treinbewegingen mogelijk zijn.

Je zou er ook een industrie aansluiting met op het terrein enkele wissels en korte opstelspoortjes kunnen maken. Dan heb je een mini-Inglenook puzzeltje. (=Rangeerspel)

Groetjes

Hoontje



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: start van 1e baan

Bericht door tv_man »

Ziet eruit als een heel functioneel baanplan, ben benieuwd hoe het er straks in het echt uit gaat zien.

Wat betreft het stuk spoor op de voorgrond denk ik ook dat een eenvoudige mogelijkheid voor rangeren leuk zou zijn. Een haven of industrie is een goed excuus om goederenwagons erheen te rijden.

Heb je al een idee wat het thema wordt? Modern of stoom? Alpenlandschap (kijkend naar het bergstationnetje!)?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: start van 1e baan

Bericht door Michiel »

Dit is een heel eigenaardig sporenplan. Het dubbelspoor is geen dubbelspoor, want het verandert van links naar rechts regime na een rondje. In feit is het een spiraal van een enkelspoor dat elke winding weer een ander perron binnenrijdt. Het enkelspoor zal dus een dubbelrichtingsregime moeten hebben, waardoor treinen telkens in het station moeten wachten opdat de toekomende trein in tegenrichting de lijn vrij heeft gegeven.

Het lijkt me een heel lastig baanplan om te exploiteren. Het station zit er goed uit (behalve dan de ontbrekende oversteken om van buitenbaan op de verschillende perrons te kunnen komen en omgekeerd), alsook het idee om een dubbelsporge hoofdbaan te hebben met industrieaanslutingen eromheen. De uitwerking is echter nog niet optimaal.

De aansluiting van het schaduwstation is ook nogal eigenzinnig. Leuker zou zijn om het schaduwstation als een volwaardige verbinding te zien (extra station) naar een virtuele nabijgelegen stad (= meer doelgericht rijmogelijkehden), en niet zomaar een parkeerterrein met oprit buiten zicht.

En dan nog een detail: het bergspoor zou misschien beter op het tweede perronspoor toekomen (via een engelsman) zodat er twee perronsporen beschikbaar zijn voor het bergtraject = meer rijmogelijkheden.

Onderin is de perfect plek voor een goederenkoer met een laadspoor of twee, met activiteiten van de locale nijverheden eromheen.

Tenmisten, dat is mijn voorkeur. Indien je liever een dergelijk enkelspoorconcept hebt, dan is dat ook prima. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: start van 1e baan

Bericht door Wim H »

Hallo Michiel,
Ik ben het helemaal met je eens. :) Daarnaast vraag ik me ook af hoe diep de baan is (ivm bereikbaarheid).

Maar ik denk dat de topicstarter al weer verdwenen is van dit forum. Het draadje is van 19 april dit jaar en hij (of zij? mensen schijnen geen naam meer te hebben tegenwoordig... :roll: ) is sinds 23 april niet meer op het forum geweest.
Groet, Wim



Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: start van 1e baan

Bericht door RvW »

hallo bedankt allen voor reactie

denk dat de uitwerking inderdaad nog beetje lastig voor mij gaat worden,
en eerst maar even met een simpele baan gaan proberen om alles aan te sluiten en als dat me gaat lukken een verdere baan te gaan maken.

De diepte was tussen 100-110cm maar kan er rond eromheen komen dus dacht dat wel moest lukken toch?


Mvg Riny


Plaats reactie