Een begin.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Een begin.

Bericht door Sandopie »

Wim,

Hieronder mijn reactie op jouw op-/aanmerkingen.

"Het keerlusprobleem heb je voor het schaduwstation nu opgelost. Maar hoe ga je vervolgens verder?"

Naar schaduwstation 2, staat op pagina 2 van dit draadje. Hier kan ik, met de beste wil van de wereld, geen keerlus in ontdekken. Ik ben echt niet van plan om te gaan grossieren in keerlussen :lol: .

"Als je in dat zichtbare station wisselverbindingen tussen de 2 hoofdsporen legt, krijg je daar weer een keerlus/kortsluitingsprobleem."

Zo als het er nu voorstaat, voorzie ik geen probleem. Dat wil niet zeggen dat ik geen keerlusschakeling nodig zal hebben.Feitelijk wordt de baan een groot "hondebot" met een vertakking naar een kopstation/locdepot. Deze laatste 2 onderdelen, inclusief de toegang, worden op modulebakken uitgevoerd en sluiten aan op de smalle poot van de "U".

"De reden is dat je sporen in de helix "tegengesteld" gepolariseerd zijn (zoals je dat ook voor een analoge baan zou doen)."

Bij mijn weten verschillen digitaal en analoog daarin niet en zie ik geen aanleiding om dit te gaan veranderen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Een begin.

Bericht door dentheo »

Wanneer je in de dogbone één keerlus steekt zodat beide rails van het been (dubbelspoor) hetzelfde gepolariseerd zijn , heb je op het andere boteinde ook een keerlus, anders kortsluiting

Of wel heb je totaal geen keerlus nodig en is je dogbone een samengeknepen rondlopend spoor, maar overloopwissels kun je dan wel vergeten.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Een begin.

Bericht door Wim H »

Sandopie schreef:Naar schaduwstation 2, staat op pagina 2 van dit draadje. Hier kan ik, met de beste wil van de wereld, geen keerlus in ontdekken. Ik ben echt niet van plan om te gaan grossieren in keerlussen :lol:
In dat 2e schaduwstation zit inderdaad geen keerlus. Maar afhankelijk van hoe je de twee schaduwstations op elkaar aansluit, kun je daar wel (onbedoeld) een keerlus creeren.
Ik snap je totale baanplan nog niet helemaal. De tekeningen zijn niet duidelijk in wat waar aansluit.
Je schrijft dat je eigenlijk een groot hondebot hebt. Dat betekent dus 2 lussen met een dubbelsporige lijn. De eerste lus zit in schaduwstation 1. Maar waar is de andere dan?
Ok schrijf je dat je een aftakking hebt naar een kopstation. Waar zit die precies en hoe ga je daar de wissels leggen? Ook in het kopstation kun je een kortsluiting (electrische keerlus) maken door de wisselverbindingen die je daar ongetwijfeld zult hebben.

Zou je de laatste stand van zaken nog eens kunnen plaatsen? Dus incl aanwijzingen waar welke tekening in de andere over gaat. En incl aftakking (en eventueel kopstation)?
Ik vermoed dat je keerlussen aan het maken bent zonder het zelf door te hebben.
Sandopie schreef:Bij mijn weten verschillen digitaal en analoog daarin niet en zie ik geen aanleiding om dit te gaan veranderen.
Helaas, er is wel degelijk verschil in de manier waarop het keerlusprobleem wordt opgelost. Bij analoog is de polariteit van elk spoor gebonden aan de rijrichting. Bij digitaal is dat niet nodig. Daar hoef je alleen maar te letten op mogelijke kortsluitingen die door keerlussen worden veroorzaakt.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Een begin.

Bericht door Wim H »

Het was even zoeken, maar uiteindelijk toch gevonden:
Bij de buren was er afgelopen zomer een lange discussie over het wel of niet aanwezig zijn van keerlussen in iemands baan.
Klaas Zondervan heeft daar uiteindelijk een hele nette uitleg gegeven:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221873153
In datzelfde draadje komt ook het verschil tussen analoog en digitaal voor 2 rail aan bod.
Groet, Wim


Plaats reactie