Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Geert,

Zelf heb ik geen keerlus in mijn baan dus ook niet de benodigde module. Ik maak gebruik van Rosoft en ben daar zeer tevreden over.
Over de andere merken kan ik dan ook geen oordeel geven hoewel de DTS Keerplus 3 mij ook interessant lijkt.

Wat Peco betreft heb je inderdaad 3 smaken.
-Peco Setrack Code 80 met wissels van 22,5 graden, maakt gebruik van vaste rail geometrie met veel keus in rechte en gebogen rails
-Peco Streamline Code 80 met slanke wissels van 8 of 14 graden, maakt alleen gebruik van vaste wissels en kruisingen en wordt aangevuld met flextrack
-Peco Streamline Finescale Code 55 met slanke wissels van 10 graden, maakt alleen gebruik van vaste wissels en kruisingen en wordt aangevuld met flextrack

De Finescale is favoriet vanwege de lage zichtbare railstaaf gecombineerd met de slanke realistische wissels.
Het nadeel van de Streamline is dat bij het gebruik van de slanke wissels de benodigde ruimte voor stations en rangeerterreinen veel groter is.
Als je dus een kleinere baan hebt dan wordt je door de Streamline serie te snel beperkt en is voor mij SeTrack de betere oplossing.
De SeTrack rechte wissels hebben een radius van 228 mm en zijn door vrijwel alle treinstellen en locs zonder problemen te gebruiken.
Bij het ontwerp van je baan heb ik dan ook gebruik gemaakt van de SeTrack wissels. Tijdens het ontwerp is het gemakkelijker om met vaste boogstralen te werken.
Ook hier heb ik de SeTrack geometrie gebruikt en deze waar nodig aangevuld met Streamline Code 80 flextrack. In de praktijk kun je al het bochtwerk met flextrack maken.

Het ontwerp zal ik publiceren via de Community Layouts van Railmodeller onder de naam Geerts Baan by Nicci1964. Je kunt hem dan openen via File - Browse Community Layouts in het programma.
Ik weet alleen niet of je hem kan openen met de Express versie vanwege de beperking van 50 elementen, het kan dus zijn dat je eerst de Pro versie nodig hebt.
In deze Pro versie vindt je dan ook de mogelijkheid voor de L tafel. Onder File - Add Baseboard kun je in de Express versie alleen een rechthoekige tafel maken.
Ik zou zeggen, stoei maar eens met het ontwerp en waarschijnlijk krijg je dan nog meer ideeën.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef:... Het basis ontwerp van je baan wordt behouden en enkel uitgebreid met een rood spoor (keerlus) dat achterom vanaf het blauwe bergspoor afdaalt en linksom zijn weg zoekt naar uiteindelijk het groene station op de voorgrond. Het enige dat je blijft zien is het gele spoor dat links uit de tunnel komt en voorlangs naar het station loopt.....
Hallo Nico,

Interessant om te zien hoe je de 2e keerlus hebt toevoegd. Erg creatief! Ik zat al veel moeilijker te denken met een extra niveau onder het doorgangsstation (met daar een keerlus en 2e schaduwstation). Echter, door alleen het rode spoor toe te voegen, kan het ook.
Het enige nadeel (voor mij) is dat de linkerkant van het station nu erg druk wordt met sporen die van her en der het station binnen komen of zelfs helemaal niet aandoen. De sfeer van een klein splitsingsstation is nu verdwenen...
Het zou zelfs nog iets simpeler kunnen: de wisselverbinding linksonder (met 2 meegebogen wissels tussen de 2 keerlussen) kan weg. Hij voegt geen rijmogelijkheden toe (want hij ligt parallel aan het groene spoor dat vanuit het schaduwstation direct het zichtbare station verbindt).

Geert, ik begrijp dat het probleem met budget niet meer bestaat? Er komen nl wel erg veel wissels en spoor bij...

Nog een laatste opmerking: 50 cm is erg kort voor een trein. Weet je zeker dat je niet een keer met langere treinen wilt rijden?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Hoontje: Bedankt voor je uitleg, weer wat extra's om uit te zoeken. :D

@ Nico: Ik heb het plan zien staan in de community layouts. Top! Helaas kan ik het niet met
de Express versie openen, maar dat had ik ook niet verwacht. :roll:
De uitleg over de Peco rails is me nu eindelijk duidelijk, maar ik zag op jouw baan allemaal
(voor mij) ingewikkelde aansluitingen met servo's en soldeerpunten. Ik hoor iedereen zeggen dat
het veel goedkoper is, maar als ik de prijzen zie inc. wisselmotoren dan is het echt duurder
dan de Fleischmann wissels die ik nu heb en die ik wel snap met de aansluiting.

@ Wim: Haha, je hebt me door... Dat budget verhaal is inderdaad wel een probleem(pje).
Ik heb in één maand €1000,- uitgegeven om de hobby nieuw leven in te blazen en
om dit plan uit te voeren kan ik dat nog eens neerleggen. Het zelfbedachte budget van €50,-
per maand gaat niet helemaal op zo! :mrgreen:
Gisteren daarom maar eens goed gepraat met mijn vrouw.
In 2019 wordt er een tuinoverkapping geplaatst en is de voortuin aan de beurt. Dus
ook daar willen we graag geld aan kunnen besteden.
We hebben besloten om niet ineens alles in eens aan te schaffen maar om in fases te gaan werken.
Op mijn lijstje staan nog behoorlijk wat zaken die ik toch nog moet leren:
- voor het eerst van mijn leven een treintafel maken.
- leren hoe je moet solderen en dat toepassen op de baan.
- werken vanuit een baanplan en niet zomaar een baantje neerleggen. Rails op
maat zagen heb ik nog nooit gedaan.
- hellingen met rails maken heb ik altijd met houten blokjes
uit de speelgoedmand gedaan. :lol: Dat wil ik nu heel precies doen.
- het maken van baanvakken en werken met een bezetmelder.
- het leren omgaan met iTrain en het kunnen toepassen op onze baan.
Je ziet het... een echte beginner dus! :o

Wissels uitsparen:
Je gaf ook aan dat het simpeler kon met de twee wissels onderin, dat dacht mijn vrouw ook.
Daarnaast dacht ik dat de 2 wissels op het station die perron 4 bedienen niet nodig zijn.
Je zou de gele lijn gewoon door kunnen trekken toch? Of mis ik dan echt iets heel belangrijks?
Het wordt dan makkelijk om de rode keerlus later aan te leggen.

@ Allen: Kun je een keerlus van 2 kanten inrijden? Dat lijkt me leuk bij het rode bergspoor.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Ronaldp »

Keerlus kan je gewoon van twee kanten in rijden...weet het zeker bij de rosoft keerlus modules.
Werk ik zelf mee.

Mvg ronald
Laatst gewijzigd door Ronaldp op 26 nov 2018 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Geert,

Ik zou de gebogen wissels linksonder laten zitten. Je hebt dat zowel rechts als linksom de keuze voor het grote ovaal of de keerlus.
De wissels tussen spoor 1 en 2 zijn niet noodzakelijk, het gele spoor kan doorlopen tot aan het eind van het station.
Je zou zelfs de wissels tussen spoor 2 en 3 kunnen weg halen. Die keuze kun je ook maken als als je links het station inrijdt. Je kunt dan alleen niet meer vanaf opstelspoor 4 de kleine ovaal op maar gaat altijd richting blauw bergspoor.
Het weglaten van de wissels heeft echter ook weer een nadeel. Je wilt straks met iTrain gaan rijden. Voor iTrain betekend iedere wissel 2 keuze mogelijkheden. Des te meer mogelijkheden des te gevarieerder het treinverloop. Noodzakelijk is het niet maar wel veel leuker om naar te kijken.
Hoe dan ook, uiteindelijk bepaald je budget wat je wel of niet kan realiseren.
Zoals eerder al aangegeven kun je een keerlus altijd van beide zijden in rijden, de keerlus module regelt vervolgens de juiste polariteit.
Wat betreft de community layouts, deze kun je ook met de iPad app Train Layouts (€ 2,29) gedetailleerd bekijken (min IOS 11) maar helaas niet bewerken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Hube »

Ik vind dit een heel leuk draadje met alle suggesties en oplossingen die voorbij komen.
Iedereen heeft zo zijn eigen inzichten. En pas als er gereden gaat worden op de nieuwe baan zal blijken of het voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker. Tot die tijd kun je alleen maar de ogen dicht doen en in gedachten de loopjes op de baan bepalen.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat de keerlussen een doel op zich beginnen te worden en de aandacht afleiden van een leuk bergbaantje en een mooi en efficiënt station. Wat zou er gebeuren als je de keerlussen weglaat? En die mooie bogenbrug die er komt in het spoor naar het bergstation, dat vraag om een spoortje er onderdoor....

Met vriendelijke groeten,
Gerard Huiberts


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Hube schreef:Persoonlijk heb ik het gevoel dat de keerlussen een doel op zich beginnen te worden en de aandacht afleiden van een leuk bergbaantje en een mooi en efficiënt station. Wat zou er gebeuren als je de keerlussen weglaat?
Gerard, je haalt me de woorden uit mijn mond! ;)
Ik zou het ook wat simpeler houden. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Ronaldp: Bedankt voor de uitleg over de keerlus.
@ Nico: Ik snap je wisselverhaal helemaal, maar het wordt voor mij wel te duur en steeds
moeilijker om aan te leggen. Daarnaast heb ik pas 2 treinen die digitaal kunnen rijden
en mijn collectie zou ik ook graag gaan uitbreiden! :D
Ik heb toch Railmodeller Pro aangeschaft en heb jouw ontwerp als basis genomen.
Echt super veel van geleerd! Nogmaals heel erg bedankt!!!
@ Hube Ik heb over de baan al vele rondjes gemaakt, zelfs 's nachts... Iets te veel mee bezig dus! :roll:
Door je tip heb ik allerlei bogenbruggen bekeken en flink gepuzzeld om de sporen boven elkaar
te laten kruisen.
@ Wim: Ben het eens met simpeler, maar wordt ook weer enthousiast met alle rij mogelijkheden.
Beetje ertussen in dan maar. :mrgreen:
@ Allen: Het bergspoor heb ik na de het bergstation door laten lopen zodat ik toch aan een
2e keerlus kom. In het hoofdstation heb ik 24 graden wissels gebruikt. Kan dat?
Het schaduwstation kreeg ik niet mooi recht of maakt dat niets uit omdat je die toch
niet ziet?
Bijlagen
Bergstation2.jpg
Bergstation2.jpg (63.27 KiB) 9893 keer bekeken
Station2.jpg
Station2.jpg (60.09 KiB) 9893 keer bekeken


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Michiel »

Persoonlijk vind ik dat de charme en de opzet van het oorspronkelijk plan is onderuit gehaald; te geforceerd, teveel nutteloze sporen om "te rijden" maar verder zonder meerwaarde. Maar als je dit een leuk plan vind, dan is dat meer dan voldoende. We zoeken allemaal ons eigen ding in deze mooie hobby.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Michiel: Bedankt voor je opmerking, maar wat bedoel je precies met teveel nutteloze sporen? Voor mijn gevoel heb ik er alleen een extra berglus bij gemaakt en helemaal niet zoveel aan het oorspronkelijke plan veranderd. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar wat je bedoelt met de mogelijkheid met rijden met merkwaardige treinstellen!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Michiel »

Dat rode spoor is naar mijn gevoel teveel, en maakt het overvol, en haalt het concept van het sporenplan onderuit. Maar dat is louter mijn gevoel. daar hoef jij verder geen last van te hebben. :D

Met "merkwaardige treinsamenstellingen" bedoel ik dat dit een zeer lokaal lijntje is, en dat je erg merkwaardige treintjes kan inzetten zonder te denken aan feiten of dat men vb bij KPEV of K.Bay.St wel een dergelijk treinen hadden. Dit is lokaalspoor, en je kan je helemaal uitleven in de treintjes dat je erop inzet. Het kan niet gek genoeg zijn, het is nooit fout. Kijk maar naar de lokale (privée)lijntjes in't echt... ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Geert,

Ik vind je aanpassingen geslaagd, ziet er goed uit. Je ziet dat iedereen op een andere manier naar je plan kijkt en dat is alleen maar positief. Zo kun je zelf de juiste afweging maken wat voor jou het belangrijkste is en wat je wel of niet mooi vindt. Het blijft tenslotte jouw baan. Het enige nadeel van het rode spoor is dat er aan de voorzijde een soort rail driehoek ontstaat. Deze kun je echter gedeeltelijk camoufleren met scenerie zoals boompjes, rotsen enz. Ik zou hem daarvoor niet weglaten omdat je dan de rijmogelijkheden beperkt. (Je kunt hem altijd nog als optie in een tunnel onder het station doorvoeren en aansluiten in het schaduwstation maar dat maakt het ontwerp weer een stuk complexer en moeilijker te bouwen)
Het terug brengen van het aantal wissels is altijd het overwegen waard als je je kan vinden in de overgebleven rijmogelijkheden.
De aanschaf van de Pro versie maakt het werken met Railmodeller een stuk prettiger omdat je nu niet meer beperkt bent.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Hallo Geert (en anderen),
Ik zou de lila keerlus onzichtbaar maken (dus bedekken met landschap). Dat maakt het al iets rustiger.
Vervolgens van het rode spoor een keerlus maken die de trein weer terug voert naar het blauwe bergstation (ipv naar beneden naar het groene station). De rode keerlus ligt dan 1 niveau hoger dan de lila keerlus en kan volledig zichtbaar blijven.
Tenslotte zou ik de sporen in het bergstation nog ietsje langer maken om meer flexibiliteit te hebben in treinlengte.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Michiel: Bedankt voor je input! Ik snap je bedenkingen... je lijkt mijn vrouw wel :mrgreen:
Je zult niet geloven welke stoomtrein ik heb aangevinkt in de Minitrix catalogus.
Die groene Minitrix 16183 K.Bay.Sts wilde ik als een soort Miljoenenlijtje als enige stoomtrein op mijn baan laten rijden.
Merkwaardig, maar wel prachtig idd. Wel ff sparen nog! :roll:
@ Nico: Bedankt voor al je hulp, dat stel ik echt zeer op prijs. Ben tot nu toe heel tevreden,
maar ben nog niet aan de bouw begonnen, dus om mezelf bezig te houden blijf ik lekker uitproberen.
Ben erg blij met de aanschaf van Railmodeller, mede door jouw voorbeeld baan, begin ik het
echt goed te snappen!
@ Wim: Hé interessant idee. Bedoel je dat het rode spoor dan boven het lilaspoor zou lopen, maar dan
een etage hoger? Ook speelde ik met het idee om één spoor naar een nog hoger gelegen station
te laten lopen. Ik snap wat je bedoelt met het grotere station, maar ik wil echt maar met
kleine treinstellen te gaan rijden. Een intercity en een mega goederentrein hoeft het bergstation
voor mij niet aan te doen!

@ Allen: Ik blijf nog steeds lekker stoeien met het ontwerp en vind jullie input echt super waardevol.
Ik ben enorm dankbaar dat ik op deze manier op een fantastische manier weer als herintreder deze
geweldige hobby aan het herontdekken ben.
Laatst gewijzigd door geertvt op 01 dec 2018 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

geertvt schreef:.... Bedoel je dat het rode spoor dan boven het lilaspoor zou lopen, maar dan een etage hoger? .
Ja, klopt. :)
geertvt schreef:Ik snap wat je bedoelt met het grotere station, maar ik wil echt maar met kleine treinstellen te gaan rijden. Een intercity en een mega goederentrein hoeft het bergstation voor mij niet aan te doen!
OK, maar op dit moment ligt je bergstation in de keerlus.
De reden dat je uberhaupt twee keerlussen hebt, is dat je treinen van richting wilt kunnen laten veranderen (zodat ze niet steeds in 1 richting door je station rijden). Dat betekent dat alle treinen - ook de wat langere - door je keerlus met bergstation zullen rijden. Daarom zou ik die stationssporen ietsje langer maken. Niet heel veel, 20 cm is denk ik voldoende.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Wim: Goed idee! Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt en ook het bergstation wat groter gemaakt. We hebben op de beurs een baan gezien waar twee sporen vlak boven elkaar liepen met daartussen een soort van bergmuur. Stuk zichtbaar en een stuk in de berg. Leuke autobrug ernaar toe... Daar kunnen we wel wat mee! 8-)
Lukte niet helemaal om de tunnels zo te krijgen als dat het in mijn hoofd zit, maar daar gaan we later creatief mee aan de slag.
Bijlagen
bergspoor.jpg
bergspoor.jpg (81.09 KiB) 10717 keer bekeken
3d 2e keerlus.jpg
3d 2e keerlus.jpg (16.94 KiB) 10717 keer bekeken
Baan met hoge keerlus.jpg
Baan met hoge keerlus.jpg (54.92 KiB) 10717 keer bekeken


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Netjes Geert!
Nog 1 opmerking: de 24 graden wissels zou ik niet gebruiken. Ze doen afbreuk aan je station (speelgoedachtige indruk). Daarnaast heb je voldoende ruimte voor slankere wissels. Het station komt er dan natuurlijker uit te zien, en de treinen rijden er ook soepeler over.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Alfred »

Wellicht kan je ook overwegen om de wisselaansluiting rechtsboven anders te doen:

Afbeelding

a) je perronsporen worden langer
b) treinen maken minder 'slingers'


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door bpieters »

mooi plan Geert!
na het verwerken van de opmerking van Alfred is het denk ik perfect.
Bouwen maar!!!
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Wim: 24 graden wissels vervangen, dacht al dat die minder goed zouden zijn.
@ Alfred: Goede tip! Fijn zo'n duidelijk voorbeeld. Meteen aangepast.
@ bpieters: Bedankt voor je complimenten. Heb erg veel gehad aan de tips in dit draadje op mijn baanplan! Kan niet wachten
om in de kerstvakantie aan de slag te gaan!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed uit Geert. Mooie oplossing met de 2 keerlussen boven elkaar. Dat ziet er wat rustiger uit dan het eerdere plan. Ziet ernaar uit dat het bouwen kan beginnen. :D


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Inderdaad! We zien de fotos van de bouw met spanning tegemoet! :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Nico en Wim: Bedankt voor al jullie hulp!!! Zin in om aan te beginnen. Ik zal mijn bouwvorderingen met jullie delen op 'Mijn N-baan / Collectie.' :mrgreen:


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Plaats reactie