Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

geertvt schreef:@ Wim: in één van mijn vele schetsjes had ik meer mogelijkheden ingetekend, maar ben allang over het budget heen wat ik met mezelf had afgesproken, vandaar de wissel helemaal rechts.
Welk wissel bedoel je hier precies?

Als je over je budget heen bent, kun je ook in fases bouwen. Het hoeft niet morgen allemaal al klaar te zijn. Het berglijntje kun je in eerste instantie weglaten. Dat scheelt een paar meter spoor + 2 wissels in het bergstation. Ook de (geldverslindende) draaischijf zou je later kunnen inbouwen.
Zelf zou ik hem helemaal weglaten, maar ja, als je vrouw er dol op is, ontkom je er niet aan ;)

Groet, Wim

PS het is geen schande om met de hand te ontkoppelen :) Een klein haakje doet wonderen!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

Ik heb de baan enkelspoor gelaten, maar er een station met 4 sporen van gemaakt. Zodat treinen elkaar kunnen kruisen.
Op het achterste spoor 4 wil ik een Schienenbus laten pendelen naar het bergstation. Op spoor 3 kan een trein wachten van of naar het bergspoor.
Op spoor 1 en 2 aan de voorkant kunnen treinen kruisen richting het schaduwstation.
Op de draaischijf bezuinig ik nu. Dat wordt een losse industriemodule die ik ga maken in 2020 :roll:

Bedankt voor alle input, daar heb ik echt wat aan gehad!

Ik ga samen met mijn vrouw in de kerstvakantie de tafel maken, het spoor plaatsen en beginnen aan de bergen.
Tevens heb ik me opgegeven voor de beginnerscursus iTrain... want daar wil ik ook graag mee aan de slag.

Op Railmodeller bezuinigd door alleen de Expresversie te gebruiken, maar volgens mij is het zo ook wel duidelijk...
Bijlagen
IMG_2525.jpg
IMG_2525.jpg (92.4 KiB) 5272 keer bekeken
IMG_2522.jpg
IMG_2522.jpg (64.43 KiB) 5272 keer bekeken
IMG_2523.jpeg
IMG_2523.jpeg (63.66 KiB) 5272 keer bekeken


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Hoontje »

Jup, het blijft een leuk ontwerp. Zo heb je een levendig station en inderdaad geen dubbelspoor traject nodig.

Offtopic; Gilze Vijf Eiken defensie complex bestaat nog altijd inclusief spooraansluiting. Wel is die onbruikbaar... Toevallig afgelopen week erover gehad met mijn vriendin of ik dat ook niet moet bouwen... Alleen de ruimte is wel een ding helaas! Eerst maar eens dit afbouwen!

Succes met de tafel bouw en veel plezier bij de workshop! Bij wie ga je hem volgen als ik vragen mag?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Hallo Geert,
Dat ziet er al beter uit!
Wel valt me op dat je veelvuldig gebruik maakt van driewegwissels, en dan ook nog in combinatie met een tegenboog. Dit soort wissels zijn berucht vanwege de veel grotere kans op ontsporingen, zeker als er dan ook nog een tegenboog aan zit.
Ik zou ze vervangen door 2 enkele wissels. Je hebt er voldoende plaats voor. Bijkomend voordeel is dat je opstellengte nog iets groter wordt.

In het zichtbare station heb je nu een kruisingsmogelijkheid. Toch zou ik de wisselverbinding links omkeren. Je kunt nu nl vanaf de bovenste 2 sporen alleen naar het bergstation. Op dit berglijntje is het echter niet zo druk. Door de overloopwissels andersom te leggen, kun je nog steeds naar het bergstation, maar ook naar het schaduwstation en zijn die sporen dus ook voor je "basisovaal" beschikbaar.

De engelsman links van het station maakt het vrij druk. Ik zou de aansluiting van de keerlus veranderen en loskoppelen van je station.
Hierdoor krijg je een meer "lineair" verkeer: van het bergstation via het doorgangsstation en schaduwstation naar de keerlus (en dan weer terug). Tussendoor kun je dan rondjes rijden op het basisovaal.

Bij deze nog een schetsje omdat een tekening meer zegt dan 1000 woorden:
Afbeelding
Groet, Wim



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door FidOo »

Wim super dat je die schets gemaakt hebt zeg.

Dit was namelijk precies het commentaar dat ik ook voor ogen had.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Wim heeft inderdaad een aantal pijnpunten uit het ontwerp gehaald. Dit ziet er al heel goed uit. Echter blijf ik het jammer vinden dat als je het blauwe station aan de linkerzijde verlaat dat je dan de keerlus niet kunt gebruiken om bijvoorbeeld een korte sleep van richting te laten veranderen. Nu is het dan natuurlijk de vraag met welk materieel je wilt gaan rijden. Met treinstellen kun je alle kanten op. Wil je echter stomers gaan inzetten dan zit je vast aan het zelfde rondje linksom. Op zich geen probleem omdat de treinstellen voor voldoende variatie zorgen. Je zou natuur wel een verbinding kunnen maken vanuit het onderste spoor naar de keerlus waardoor de stomer kan kiezen voor een klein of groot rondje. Het zijn zo maar wat losse hersenspinsels van me. Het is altijd jammer als je tijdens het testrijden erachter komt dat je net die ene mogelijkheid mist.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Rene-k »

Daar heeft Nico een heel goed punt. In het echt rijdt een trein van A naar B en weer terug, m.a.w. links het station uit, ook weer links het station in. Dit is in dit ontwerp, door het missen van de 2e keerlus niet mogelijk. Dat kan alleen als je rechts het station uit rijdt.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Hoontje: Thanks! Ik ga de 28e december naar Lochem. Kan ik daar meteen lekker rondsnuffelen.
De trainer is Mathijs Huls.

@ Wim: Super bedankt voor je hulp. Fijn dat je een schetsje hebt gemaakt, dat waardeer ik zeer!
Ik snap nu je overloopwissel tip! Ik was niet op de hoogte van het probleem met driewegwissels,
dus goed dat je een suggestie doet ter verbetering.
Ik vond zo'n Engelsman wel mooi en het gaf me de mogelijkheid om na het keren meteen het bergspoor
op te rijden, maar is inderdaad wel druk.

@ Nico & René: Ik ben het eens met jullie extra keerlus en wil die graag in de baan verwerken!
... maar waar zou ik die op deze ruimte kunnen plaatsen?
- Vanuit het schaduwstation één opstelspoor opofferen en een scherpe lus maken?
- Twee keerlussen door elkaar verweven met kruiswissels? Heb geen idee of dat technisch mogelijk is.
- Een andere plek waar ik nog niet aan gedacht heb? Heb geen mogelijkheid om de plank groter te maken.
- Welke keerlusmodule(s) kan ik het beste aanschaffen. Ik heb een Digikeijs dr5000 als centrale.

@ Allen: Super bedankt voor al jullie tips. Ik voel me erg geholpen en krijg er steeds meer zin in
om er echt iets goeds van te gaan maken.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Hallo allemaal,
Tsja, het blijft natuurlijk een klein oppervlak en dus is er geen ruimte om alles kwijt te kunnen. Dan kom je dus snel op een ovaal uit. Het hoeft niet, je kunt ook point to point gaan rijden (eigenlijk point to loop), maar dan ben je gedwongen om elke trein telkens naar het bergstation te sturen en daar van richting laten veranderen. Dan moet je dus rangeren. Geert gaf juist aan graag te willen rijden dus dan is een ovaal als basis denk ik niet zo slecht.
Nico Essers schreef:Met treinstellen kun je alle kanten op. Wil je echter stomers gaan inzetten dan zit je vast aan het zelfde rondje linksom.
Waarom zou je met stoomloks slechts linksom kunnen rijden? Ook stoomloks mogen gewoon achteruit rijden. Voor tenderloks is het sowieso geen probleem. En als het loks met losse tender zijn, wel langzamer dan vooruit (op een paar uitzonderingen na), maar het is niet verboden. Sterker nog, het kwam erg veel voor, zeker op zijlijntjes.
Je kunt zelfs een stoomlok laten duwen (mits er een stuurstandwagen aan de voorzijde van de trein zit). Typisch voorbeeld: BR38 met Silberlingen.
Nico Essers schreef:Echter blijf ik het jammer vinden dat als je het blauwe station aan de linkerzijde verlaat dat je dan de keerlus niet kunt gebruiken om bijvoorbeeld een korte sleep van richting te laten veranderen.
Daarvoor kun je de zijlijn naar het bergstation gebruiken. In het bergstation kun je van richting veranderen (bij getrokken treinen uiteraard na omlopen).
Maar je kunt ook gewoon in het blauwe station van richting veranderen. Niet iedere trein is verplicht hier door te rijden. Een trein die van rechts binnen komt, kan langs het perron stoppen. De lok koppelt af en loopt om. Na aankoppelen aan de rechterzijde vertrekt de trein weer naar rechts. Mogelijkheden genoeg. Je moet wel van rangeren (omlopen in dit geval) houden.

Een ding dat me nu nog opvalt: de lengte van het omloopspoor in het bergstation is erg kort. Ik zou het nog iets langer maken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

geertvt schreef: @ Nico & René: Ik ben het eens met jullie extra keerlus en wil die graag in de baan verwerken!
... maar waar zou ik die op deze ruimte kunnen plaatsen?
- Vanuit het schaduwstation één opstelspoor opofferen en een scherpe lus maken?
- Twee keerlussen door elkaar verweven met kruiswissels? Heb geen idee of dat technisch mogelijk is.
- Een andere plek waar ik nog niet aan gedacht heb? Heb geen mogelijkheid om de plank groter te maken.
- Welke keerlusmodule(s) kan ik het beste aanschaffen. Ik heb een Digikeijs dr5000 als centrale.
Hallo Geert,
Het zou wel kunnen, maar dan wordt je baan direct weer een stuk gecompliceerder (oa veel meer hoogteverschillen). Het gaat dan direct véél meer tijd en geld kosten. Ik kan me voorstellen dat je toch snel wilt kunnen rijden en dingen gaan uitproberen. Bezig met landschapsbouw bv. Dan is het voor een eerst modelbaan na 30 jaar, misschien beter om het simpel te houden. Blijkt nu na een tijd dat je toch iets anders wilt, dan bouw je een nieuwe modelbaan. Deze baan hoeft niet de rest van je leven mee te gaan. De tijd die je in de eerste baan hebt geinvesteerd, is niet weggegooid, maar een goede investering. Je leert veel nieuwe dingen/technieken terwijl je er ook lol aan hebt om het te bouwen.
Met name die lol is denk ik het belangrijkste. Je kunt wel proberen de ultieme baan te ontwerpen en dan jaren lang er aan bouwen, maar het betekent wel dat je jaren lang met een bouwplaats zit, waar met name kaal hout te vinden is. Terwijl ik uit je eerste bericht (voorsteldraadje) begrijp dat je juist ook erg in kleine scenes geinteresseerd bent. En je vrouw en kinderen ook.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Geert,

Ik vind het altijd leuk om een uitdaging aan te gaan en heb daarom een beetje gestoeid met jouw ontwerp en de opmerkingen die gegeven zijn.
Het is mogelijk om een tweede keerlus toe te passen en een baan te bouwen met heel veel rij mogelijkheden. Het basis ontwerp van je baan wordt behouden en enkel uitgebreid met een rood spoor (keerlus) dat achterom vanaf het blauwe bergspoor afdaalt en linksom zijn weg zoekt naar uiteindelijk het groene station op de voorgrond. Het enige dat je blijft zien is het gele spoor dat links uit de tunnel komt en voorlangs naar het station loopt. Om voldoende ruimte te creëren voor een keerlus module in je eerste rode omloop is de overloopwissel zover mogelijk naar achteren geplaatst. Ter verduidelijking 2 overzichten.

Afbeelding

Afbeelding

Het is alleen de vraag of je het bergspoor voor een deel wilt inzetten om op de keerlus te komen. Je wilt iTrain gaan gebruiken en die regelt dat prima voor je zodat er zeer gevarieerde treinbewegingen ontstaan.
Er zijn vast nog meer mogelijkheden te bedenken maar dan wordt het zoals Wim ook aangeeft al snel te complex.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Wim: bedankt voor al je tips. Maak je geen zorgen we zijn al lang bezig met de scenery. Mijn vrouw vindt het fantastisch om boompjes te maken en de sauna, camping en moestuin begint al vorm te krijgen. Ook de oude huisjes uit mijn jeugd zitten voor het grootste gedeelte weer in elkaar. Ze gaat ook thematisch aan de slag in hoekje wat wisselt van herfst, Kerst, verjaardag... Over jarenlang een bouwplaats ben ik niet bang, daar delen wij onze tijd te goed voor in :mrgreen: Afijn komt goed!
Wat de treinen betreft voel ik me nog helemaal vrij. Vanaf mijn kinderjaren ben ik fan van NS materiaal, maar ook de Schienenbus die ik nog ken vanuit Schin op Geul wil ik graag aanschaffen om te pendelen tussen bergstation en het hoofdstation. De Arriva-treinen rijden mooi soepel en stoomlocs vind ik ook prachtig... gelukkig keus genoeg! :D

@ Nico: Wow, wat gaaf dat je dit gedaan hebt voor ons! Ik was erg aan het stoeien met al jullie goede adviezen (zie mijn ontwerpjes)
Dat idee van de keerlus in de berg vind ik erg interessant... daar ga ik eens goed over slapen ;-)
- Hoe zou je de keerlusmodule moeten aansluiten in het extra bergspoor?
- Met welk tekenprogramma heb je gewerkt?
- Welke wissels zijn dat? Ik heb Fleischmann wissels zonder bedding.
Bijlagen
Grote omloop.jpg
Grote omloop.jpg (57.7 KiB) 7810 keer bekeken
Schaduwstation.jpg
Schaduwstation.jpg (53.94 KiB) 7810 keer bekeken
Bergstation.jpg
Bergstation.jpg (72.53 KiB) 7810 keer bekeken


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Geert,

-Hoe je de keerlus aansluit is afhankelijk van welke module je wilt gebruiken. Je hebt de veel gebruikte Rosoft xTreme keerlus en Domburg heeft de Keerplus 3 module. Beide gebruiken bezetmelders om op het juiste moment de polariteit omschakelen zonder dat er kortsluiting ontstaat. Ook de bekende merken als Digikeijs, Lenz, Fleischmann enz hebben keerlusmodules. Deze werken meestal dmv kortsluiting die de polariteit omschakeld. Van belang is altijd dat je voldoende lengte hebt zodat altijd de langste trein op de om te schakelen sectie past. Deze lengte is in het ontwerp voldoende aanwezig er van uitgaande dat je treinen maximaal 70 cm lang zijn.

-Ik werk met hetzelfde programma als jij gebruikt :D alleen niet de gratis Express versie maar de betaalde Pro versie.

-Omdat ik beter op de hoogte ben van de Peco Setrack geometrie (benamingen) heb ik dit ook gebruikt voor het ontwerp. De Fleischmann geometrie zal hier vrij aardig mee overeenkomen. Er zijn geen bijzondere wissels gebruikt. Gewoon de standaard rechte en gebogen wissels.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Nico, bedankt voor je snelle reactie!

- dus wat je gebruikt voor een keerlus maakt niet uit, ook niet als je een Digikeijscentrale hebt?
Ga eens kijken naar jouw voorbeelden. Spreekt jou daarin iets het meeste aan? Wat gebruik jij?
Treinen gaan bij mij niet langer worden dan 50 cm.

- Je bent gewoon een stuk handiger met Railmodeller :lol:
Hoe doe je dat met de afmetingen van de tafel? Dat heb ik nergens kunnen vinden!
Zou je mij de file kunnen sturen die je gebruikt hebt om deze baan te maken? Dat zou echt ideaal zijn!!!
Ga ik toch maar voor de Pro versie dan!

- Welke Peco is dat, ik kom steeds 3 verschillende tegen. Ik deins een beetje terug voor het aansluiten van de wissels, dat is bij Fleischmann min of meer plug en play. Maar de Peco wissels zien er wel mooier uit!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Hoontje »

Ik ben wel geen Nico,

Maar ik zou met PECO Code 55, flex ontwerpen.
En qua modules zoals bezetmelders en keerlus modules kun je een aantal dingen door elkaar gebruiken, zolang het hetzelfde communicatie protocol hanteert. Bijvoorbeeld de S88 bezetmeldmodule van Rosoft gecombineerd met de keerlus oplossing van Domburg. Digikeijs en Rosoft hebben zelf ook prima volledige programma's waarbij ikzelf voor Rosoft zou gaan. Hoor daar betere verhalen over qua werkbaarheid en service over i.v.m. digikeijs. Let wel, da's "van horen zeggen". Zelf gebruik ik een totaal ander besturingssysteem namelijk.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Geert,

Zelf heb ik geen keerlus in mijn baan dus ook niet de benodigde module. Ik maak gebruik van Rosoft en ben daar zeer tevreden over.
Over de andere merken kan ik dan ook geen oordeel geven hoewel de DTS Keerplus 3 mij ook interessant lijkt.

Wat Peco betreft heb je inderdaad 3 smaken.
-Peco Setrack Code 80 met wissels van 22,5 graden, maakt gebruik van vaste rail geometrie met veel keus in rechte en gebogen rails
-Peco Streamline Code 80 met slanke wissels van 8 of 14 graden, maakt alleen gebruik van vaste wissels en kruisingen en wordt aangevuld met flextrack
-Peco Streamline Finescale Code 55 met slanke wissels van 10 graden, maakt alleen gebruik van vaste wissels en kruisingen en wordt aangevuld met flextrack

De Finescale is favoriet vanwege de lage zichtbare railstaaf gecombineerd met de slanke realistische wissels.
Het nadeel van de Streamline is dat bij het gebruik van de slanke wissels de benodigde ruimte voor stations en rangeerterreinen veel groter is.
Als je dus een kleinere baan hebt dan wordt je door de Streamline serie te snel beperkt en is voor mij SeTrack de betere oplossing.
De SeTrack rechte wissels hebben een radius van 228 mm en zijn door vrijwel alle treinstellen en locs zonder problemen te gebruiken.
Bij het ontwerp van je baan heb ik dan ook gebruik gemaakt van de SeTrack wissels. Tijdens het ontwerp is het gemakkelijker om met vaste boogstralen te werken.
Ook hier heb ik de SeTrack geometrie gebruikt en deze waar nodig aangevuld met Streamline Code 80 flextrack. In de praktijk kun je al het bochtwerk met flextrack maken.

Het ontwerp zal ik publiceren via de Community Layouts van Railmodeller onder de naam Geerts Baan by Nicci1964. Je kunt hem dan openen via File - Browse Community Layouts in het programma.
Ik weet alleen niet of je hem kan openen met de Express versie vanwege de beperking van 50 elementen, het kan dus zijn dat je eerst de Pro versie nodig hebt.
In deze Pro versie vindt je dan ook de mogelijkheid voor de L tafel. Onder File - Add Baseboard kun je in de Express versie alleen een rechthoekige tafel maken.
Ik zou zeggen, stoei maar eens met het ontwerp en waarschijnlijk krijg je dan nog meer ideeën.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef:... Het basis ontwerp van je baan wordt behouden en enkel uitgebreid met een rood spoor (keerlus) dat achterom vanaf het blauwe bergspoor afdaalt en linksom zijn weg zoekt naar uiteindelijk het groene station op de voorgrond. Het enige dat je blijft zien is het gele spoor dat links uit de tunnel komt en voorlangs naar het station loopt.....
Hallo Nico,

Interessant om te zien hoe je de 2e keerlus hebt toevoegd. Erg creatief! Ik zat al veel moeilijker te denken met een extra niveau onder het doorgangsstation (met daar een keerlus en 2e schaduwstation). Echter, door alleen het rode spoor toe te voegen, kan het ook.
Het enige nadeel (voor mij) is dat de linkerkant van het station nu erg druk wordt met sporen die van her en der het station binnen komen of zelfs helemaal niet aandoen. De sfeer van een klein splitsingsstation is nu verdwenen...
Het zou zelfs nog iets simpeler kunnen: de wisselverbinding linksonder (met 2 meegebogen wissels tussen de 2 keerlussen) kan weg. Hij voegt geen rijmogelijkheden toe (want hij ligt parallel aan het groene spoor dat vanuit het schaduwstation direct het zichtbare station verbindt).

Geert, ik begrijp dat het probleem met budget niet meer bestaat? Er komen nl wel erg veel wissels en spoor bij...

Nog een laatste opmerking: 50 cm is erg kort voor een trein. Weet je zeker dat je niet een keer met langere treinen wilt rijden?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Hoontje: Bedankt voor je uitleg, weer wat extra's om uit te zoeken. :D

@ Nico: Ik heb het plan zien staan in de community layouts. Top! Helaas kan ik het niet met
de Express versie openen, maar dat had ik ook niet verwacht. :roll:
De uitleg over de Peco rails is me nu eindelijk duidelijk, maar ik zag op jouw baan allemaal
(voor mij) ingewikkelde aansluitingen met servo's en soldeerpunten. Ik hoor iedereen zeggen dat
het veel goedkoper is, maar als ik de prijzen zie inc. wisselmotoren dan is het echt duurder
dan de Fleischmann wissels die ik nu heb en die ik wel snap met de aansluiting.

@ Wim: Haha, je hebt me door... Dat budget verhaal is inderdaad wel een probleem(pje).
Ik heb in één maand €1000,- uitgegeven om de hobby nieuw leven in te blazen en
om dit plan uit te voeren kan ik dat nog eens neerleggen. Het zelfbedachte budget van €50,-
per maand gaat niet helemaal op zo! :mrgreen:
Gisteren daarom maar eens goed gepraat met mijn vrouw.
In 2019 wordt er een tuinoverkapping geplaatst en is de voortuin aan de beurt. Dus
ook daar willen we graag geld aan kunnen besteden.
We hebben besloten om niet ineens alles in eens aan te schaffen maar om in fases te gaan werken.
Op mijn lijstje staan nog behoorlijk wat zaken die ik toch nog moet leren:
- voor het eerst van mijn leven een treintafel maken.
- leren hoe je moet solderen en dat toepassen op de baan.
- werken vanuit een baanplan en niet zomaar een baantje neerleggen. Rails op
maat zagen heb ik nog nooit gedaan.
- hellingen met rails maken heb ik altijd met houten blokjes
uit de speelgoedmand gedaan. :lol: Dat wil ik nu heel precies doen.
- het maken van baanvakken en werken met een bezetmelder.
- het leren omgaan met iTrain en het kunnen toepassen op onze baan.
Je ziet het... een echte beginner dus! :o

Wissels uitsparen:
Je gaf ook aan dat het simpeler kon met de twee wissels onderin, dat dacht mijn vrouw ook.
Daarnaast dacht ik dat de 2 wissels op het station die perron 4 bedienen niet nodig zijn.
Je zou de gele lijn gewoon door kunnen trekken toch? Of mis ik dan echt iets heel belangrijks?
Het wordt dan makkelijk om de rode keerlus later aan te leggen.

@ Allen: Kun je een keerlus van 2 kanten inrijden? Dat lijkt me leuk bij het rode bergspoor.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Ronaldp »

Keerlus kan je gewoon van twee kanten in rijden...weet het zeker bij de rosoft keerlus modules.
Werk ik zelf mee.

Mvg ronald
Laatst gewijzigd door Ronaldp op 26 nov 2018 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Geert,

Ik zou de gebogen wissels linksonder laten zitten. Je hebt dat zowel rechts als linksom de keuze voor het grote ovaal of de keerlus.
De wissels tussen spoor 1 en 2 zijn niet noodzakelijk, het gele spoor kan doorlopen tot aan het eind van het station.
Je zou zelfs de wissels tussen spoor 2 en 3 kunnen weg halen. Die keuze kun je ook maken als als je links het station inrijdt. Je kunt dan alleen niet meer vanaf opstelspoor 4 de kleine ovaal op maar gaat altijd richting blauw bergspoor.
Het weglaten van de wissels heeft echter ook weer een nadeel. Je wilt straks met iTrain gaan rijden. Voor iTrain betekend iedere wissel 2 keuze mogelijkheden. Des te meer mogelijkheden des te gevarieerder het treinverloop. Noodzakelijk is het niet maar wel veel leuker om naar te kijken.
Hoe dan ook, uiteindelijk bepaald je budget wat je wel of niet kan realiseren.
Zoals eerder al aangegeven kun je een keerlus altijd van beide zijden in rijden, de keerlus module regelt vervolgens de juiste polariteit.
Wat betreft de community layouts, deze kun je ook met de iPad app Train Layouts (€ 2,29) gedetailleerd bekijken (min IOS 11) maar helaas niet bewerken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Hube »

Ik vind dit een heel leuk draadje met alle suggesties en oplossingen die voorbij komen.
Iedereen heeft zo zijn eigen inzichten. En pas als er gereden gaat worden op de nieuwe baan zal blijken of het voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker. Tot die tijd kun je alleen maar de ogen dicht doen en in gedachten de loopjes op de baan bepalen.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat de keerlussen een doel op zich beginnen te worden en de aandacht afleiden van een leuk bergbaantje en een mooi en efficiënt station. Wat zou er gebeuren als je de keerlussen weglaat? En die mooie bogenbrug die er komt in het spoor naar het bergstation, dat vraag om een spoortje er onderdoor....

Met vriendelijke groeten,
Gerard Huiberts


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Hube schreef:Persoonlijk heb ik het gevoel dat de keerlussen een doel op zich beginnen te worden en de aandacht afleiden van een leuk bergbaantje en een mooi en efficiënt station. Wat zou er gebeuren als je de keerlussen weglaat?
Gerard, je haalt me de woorden uit mijn mond! ;)
Ik zou het ook wat simpeler houden. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Ronaldp: Bedankt voor de uitleg over de keerlus.
@ Nico: Ik snap je wisselverhaal helemaal, maar het wordt voor mij wel te duur en steeds
moeilijker om aan te leggen. Daarnaast heb ik pas 2 treinen die digitaal kunnen rijden
en mijn collectie zou ik ook graag gaan uitbreiden! :D
Ik heb toch Railmodeller Pro aangeschaft en heb jouw ontwerp als basis genomen.
Echt super veel van geleerd! Nogmaals heel erg bedankt!!!
@ Hube Ik heb over de baan al vele rondjes gemaakt, zelfs 's nachts... Iets te veel mee bezig dus! :roll:
Door je tip heb ik allerlei bogenbruggen bekeken en flink gepuzzeld om de sporen boven elkaar
te laten kruisen.
@ Wim: Ben het eens met simpeler, maar wordt ook weer enthousiast met alle rij mogelijkheden.
Beetje ertussen in dan maar. :mrgreen:
@ Allen: Het bergspoor heb ik na de het bergstation door laten lopen zodat ik toch aan een
2e keerlus kom. In het hoofdstation heb ik 24 graden wissels gebruikt. Kan dat?
Het schaduwstation kreeg ik niet mooi recht of maakt dat niets uit omdat je die toch
niet ziet?
Bijlagen
Bergstation2.jpg
Bergstation2.jpg (63.27 KiB) 9912 keer bekeken
Station2.jpg
Station2.jpg (60.09 KiB) 9912 keer bekeken


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Michiel »

Persoonlijk vind ik dat de charme en de opzet van het oorspronkelijk plan is onderuit gehaald; te geforceerd, teveel nutteloze sporen om "te rijden" maar verder zonder meerwaarde. Maar als je dit een leuk plan vind, dan is dat meer dan voldoende. We zoeken allemaal ons eigen ding in deze mooie hobby.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 276
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Michiel: Bedankt voor je opmerking, maar wat bedoel je precies met teveel nutteloze sporen? Voor mijn gevoel heb ik er alleen een extra berglus bij gemaakt en helemaal niet zoveel aan het oorspronkelijke plan veranderd. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar wat je bedoelt met de mogelijkheid met rijden met merkwaardige treinstellen!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Plaats reactie