Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

Hallo ik ben Geert en heb me vorige week voorgesteld op het forum.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=12329

Afgelopen zondag zijn we naar Eurospoor geweest met het gezin en we vonden het fantastisch.
We hebben onze ogen uitgekeken met al die prachtige banen, demonstraties gevolgd, onze eerste sauna gekocht :lol:
en heel veel geleerd van de enorme bak kennis en ervaring van de modelspoorfanaten op de beurs.

Iedereen heeft er zin in om zelf thuis aan de slag te gaan.
Ik heb vele kladjes gemaakt en heb nu eindelijk een schetsje van een baanplan waarvan ik denk dat je lekker kunt manoeuvreren en ondanks
de beperkte ruimte veel plaats hebt voor scenery.

Ik wil graag jullie tips ter verbetering zodat ik het daarna kan gaan uitwerken op de computer.

Ook over het programma heb ik nog vragen. Ik heb een Mac en vond Railmodeller wel wat, maar bij de proefversie kwam ik erachter
dat Fleischmann zonder bedding niet in de database stond, niet erg praktisch.
Bij XTrackCAD klopte de schema's van wisselaansluiting niet die ik uit de Fleischmann catalogus had gehaald.
Ben terecht gekomen bij Traxeditor online, maar dat werkt niet echt prettig.
Iemand met een Mac ervaring welke ontwerpsoftware prettig werkt?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten Geert
Laatst gewijzigd door geertvt op 12 nov 2018 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

Schets baanplan.jpg
Schets baanplan.jpg (121.76 KiB) 6609 keer bekeken
Ik rijd met Nederlands materiaal omdat dat voor mij nostalgische waarde heeft.
De baan wordt een fantasiebaan, want in Nederland heb je niet echt bergen... nou vooruit, in Limburg dan.
Veel plek voor grappige scenes zoals een camping, sauna, crime scene investigation, gat in de weg, heide met schapen, etc...

Ik wil graag rond kunnen rijden, maar vind het niet leuk als dezelfde treinen altijd dezelfde kant oprijden, dus vandaar
de reverse loop (heb je nodig kwam ik door te klooien met de rails achter ;-) )
Ook heb ik op internet ondertussen geleerd wat een schaduwstation is en die wil ik plaatsen onder het bergstation.
Mijn vrouw is weg van een draaischijf, dus die er ook ingetekend.
Alles uit de losse pols, dus of het kan qua scherpte van de bochten heb ik nu puur op inschatting gedaan.
2 ontkoppelpunten, al weet ik niet of die aan de voorkant goed geplaatst is.
Er hoeven van mij geen 10 treinen tegelijk te rijden... want die heb ik toch (nog) niet!

De bergkant komt in de hoek te staan, dus om in de hoek te komen moet ik 110 cm overbruggen
en bijvoorbeeld het bergstation in zijn geheel kunnen liften of de tafel op wielen zetten of
via het raam dat achter de berg schuil gaat :mrgreen:
Jullie een idee wat ik daar het beste mee kan doen?

Ben benieuwd naar jullie reacties op mijn baantje!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Hallo Geert,

Alsnog welkom op het forum. Ook ik maak gebruik van een iMac. Als ontwerp programma gebruik ook Railmodeler Pro. Het is eigenlijk het enige goede programma voor macOS. Ik ben er tevreden over, werkt prettig en wordt regelmatig geupdate. Bij de rail bibliotheken kun je Fleischmann N kiezen. Dit is volgens mij de Picolo rails met bedding. Zelf gebruik ik Peco. Dit wordt ook door de meesten hier aangeraden dus als je nog geen rails hebt dan zou ik dit overwegen.
Je ontwerp ziet er leuk uit, als je het in Railmodeller verder uitwerkt kun je ook goed zien of de hellingen niet te steil worden. Verder maak je gebruik van een keerlus waardoor je de treinen de andere kant op laat rijden. Echter is er geen mogelijkheid om daarna weer te draaien. Je hebt dus een tweede keerlus nodig tenzij je hiervoor de draaischijf wilt gebruiken. Dit lijkt me echter niet handig.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

Hoi Nico,

bedankt voor je reactie!
Ik heb Railmodeller gemaild en ze gaan het aanpassen. Tot die tijd maak ik gebruik van het niet meer leverbare Roco, want de typenummers zijn hetzelfde.
Peco ziet er inderdaad erg mooi uit, maar zie ik meer iets voor de toekomst als ik wat meer ervaren ben met flexibele rails zagen en wissels solderen.
Ik heb goed gekeken naar het stijgingspercentage van de baan. Ik wil namelijk maar iets van 6 cm verhogen (inc tunnelplafond) en dat lukt prima omdat ik meer dan 2 meter heb. Met de keerlus ben ik nog aan het stoeien, daar had ik inderdaad nog niet goed genoeg over nagedacht.

Ik heb ondertussen heel jouw project bekeken. Wat werk jij fantastisch geordend en wat ziet er tof uit op zo'n kleine oppervlakte. Echt een inspiratie voor mij! Mijn dank daarvoor.

Groeten Geert


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Michiel »

Leuk sporenplan: keerlus is complemantair met het berg-kopstation, en in combinatie met het klein dal-dorpsstationnetje kan het interessant rijden worden met korte, merkwaardige treinsamenstellingen. Naar mijn idee is dit een leuk en eigenzinnige baanplan, met een potentieel om scenerisch en exploitatietechnisch iets unieks te worden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Thanks Geert, dat is het mooie van dit forum. Inspiratie opdoen van andere banen en waar iets niet duidelijk is gewoon vragen.
Ik zou de baan op wieltjes zetten. Is altijd prettiger werken als je overal goed bij komt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Hallo Geert,
Leuk klein baantje! Ik zou de wisselverbinding aan de linkerkant van je station "andersom" leggen:
De basis van je baan is nu een enkelsporig ovaal met aan de achterzijde een schaduwstation en aan de voorzijde een zichtbaar station.
Echter, je kunt nu geen treinen laten kruisen in het zichtbare station waarna beide treinen terug gaan naar het schaduwstation.
Vanaf het spoor langs het stationsgebouw kun je alleen naar het bergstation. Door de wissels anders te leggen, kun je ook terug naar het schaduwstation. Dat maakt de treinbeweging iets flexibeler.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Hoontje »

Hallo Geert,

Wat een enthousiasme! Heerlijk. Tevens een inspirerend, behapbaar baanplan. Wat Wim al opmerkte, je treinen kunnen nu niet kruisen in het station. Ook is het bergstationnetje en traject erheen afgesloten als er een trein in het grote station staat.
Zou je de hoofdbaan/ovaal dubbelsporig uitvoeren van schaduwstation naar station , dan kan het bergspoor als derde spoor aftakken in het station. Met de juiste wisselstraat links en rechts heb je dan overloop mogelijkheden genoeg (lees zijn van alle kanten alle sporen bereikbaar voor een aankomende trein)
Ook tempert deze baan waar je volgens mij heel lang plezier van kunt hebben, niet je enthousiasme en eventuele nieuwe aankopen dan. Je hebt wat meer treinbewegingen wat een baan gewoon levendiger maakt.

Dan wat betreft je ontkoppelaars. Er zijn verschillende systemen op de markt, waarvan vele met uiterste precisie aangelegd moeten worden, of lelijke rails hebben. Ikzelf ben erg gecharmeerd van het DAPOL ontkoppel systeem. Ook zijn er bij digitale treinen mogelijkheden om automatische koppelingen in te bouwen. Je hoeft dan geen ontkoppelrails te gebruiken. Je geeft met behulp van je centrale dan een commando, ontkoppel en dat doet de trein dan. Bij automatisch rijden (met computer) goed de handleiding van de software lezen of demoversies (gratis vaak!) Uitproberen of ze het automatisch koppelen ondersteunen of niet en wat je daarvoor aan moet leggen! Doe dat voordat je scenery aangelegd is, hoe zou ik dat weten ;)


Blijf je volgen,

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Ik zou voor dit baantje niet voor dubbelspoor gaan. Het wordt dan namelijk al heel snel simpel rondje rijden op het ovaal. Alleen het lijntje naar het bergstation geeft dan afwisseling.
Door een enkelsporige baan te gebruiken, móeten de treinen in het station op elkaar wachten. Dat creeert welliswaar een bottleneck, maar bij zo'n klein baantje als dit geeft dat juist de nodige afwisseling.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Michiel: bedankt voor je positieve commentaar. Leuk om te horen. Ben wel benieuwd wat je bedoelt met merkwaardige treinsamenstellingen. Geef eens een voorbeeld ;)

@ Nico: de wieltjes had ik al opgemerkt bij jouw baan. Dat ga ik zeker doen! Sterkte met je rug!

@ Wim: in één van mijn vele schetsjes had ik meer mogelijkheden ingetekend, maar ben allang over het budget heen wat ik met mezelf had afgesproken, vandaar de wissel helemaal rechts.
Niet goed nagedacht over het stoppen op het station. Ga weer wat schetsjes maken en verder sparen :mrgreen: Mooi om jouw baanplan te zien ontwikkelen... interessant en goed bedacht thema!

@ Hoontje: bedankt voor je aanvulling. Het rails verhaal snijdt hout, daar ga ik nog even serieus over nadenken en bespreken met mijn vrouw ;-) Het ontkoppelverhaal ga ik nog verder induiken, daar weet ik echt nog te weinig van. Bedankt voor de tip! Ik heb met veel enthousiasme jouw youtube kanaal bekeken. Traject (Oisterwijk) Tilburg - Breda was voor mij als kind de treinreis die ik dagelijks maakte om op school te komen. Heel herkenbaar dus. Top!
Je diorama is werkelijk prachtig. Dat prikkelt enorm. Ik wil er in de toekomst één gaan maken van de munitietrein in Oisterwijk. Had je vroeger ook niet een munitie depot op de Vijf Eikenweg?

@ Allen: Ik ga kijken of ik alle tips kan combineren. Jullie hebben me in ieder geval weer aan het denken gezet. Erg fijn!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

geertvt schreef:@ Wim: in één van mijn vele schetsjes had ik meer mogelijkheden ingetekend, maar ben allang over het budget heen wat ik met mezelf had afgesproken, vandaar de wissel helemaal rechts.
Welk wissel bedoel je hier precies?

Als je over je budget heen bent, kun je ook in fases bouwen. Het hoeft niet morgen allemaal al klaar te zijn. Het berglijntje kun je in eerste instantie weglaten. Dat scheelt een paar meter spoor + 2 wissels in het bergstation. Ook de (geldverslindende) draaischijf zou je later kunnen inbouwen.
Zelf zou ik hem helemaal weglaten, maar ja, als je vrouw er dol op is, ontkom je er niet aan ;)

Groet, Wim

PS het is geen schande om met de hand te ontkoppelen :) Een klein haakje doet wonderen!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

Ik heb de baan enkelspoor gelaten, maar er een station met 4 sporen van gemaakt. Zodat treinen elkaar kunnen kruisen.
Op het achterste spoor 4 wil ik een Schienenbus laten pendelen naar het bergstation. Op spoor 3 kan een trein wachten van of naar het bergspoor.
Op spoor 1 en 2 aan de voorkant kunnen treinen kruisen richting het schaduwstation.
Op de draaischijf bezuinig ik nu. Dat wordt een losse industriemodule die ik ga maken in 2020 :roll:

Bedankt voor alle input, daar heb ik echt wat aan gehad!

Ik ga samen met mijn vrouw in de kerstvakantie de tafel maken, het spoor plaatsen en beginnen aan de bergen.
Tevens heb ik me opgegeven voor de beginnerscursus iTrain... want daar wil ik ook graag mee aan de slag.

Op Railmodeller bezuinigd door alleen de Expresversie te gebruiken, maar volgens mij is het zo ook wel duidelijk...
Bijlagen
IMG_2525.jpg
IMG_2525.jpg (92.4 KiB) 5268 keer bekeken
IMG_2522.jpg
IMG_2522.jpg (64.43 KiB) 5268 keer bekeken
IMG_2523.jpeg
IMG_2523.jpeg (63.66 KiB) 5268 keer bekeken


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Hoontje »

Jup, het blijft een leuk ontwerp. Zo heb je een levendig station en inderdaad geen dubbelspoor traject nodig.

Offtopic; Gilze Vijf Eiken defensie complex bestaat nog altijd inclusief spooraansluiting. Wel is die onbruikbaar... Toevallig afgelopen week erover gehad met mijn vriendin of ik dat ook niet moet bouwen... Alleen de ruimte is wel een ding helaas! Eerst maar eens dit afbouwen!

Succes met de tafel bouw en veel plezier bij de workshop! Bij wie ga je hem volgen als ik vragen mag?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Hallo Geert,
Dat ziet er al beter uit!
Wel valt me op dat je veelvuldig gebruik maakt van driewegwissels, en dan ook nog in combinatie met een tegenboog. Dit soort wissels zijn berucht vanwege de veel grotere kans op ontsporingen, zeker als er dan ook nog een tegenboog aan zit.
Ik zou ze vervangen door 2 enkele wissels. Je hebt er voldoende plaats voor. Bijkomend voordeel is dat je opstellengte nog iets groter wordt.

In het zichtbare station heb je nu een kruisingsmogelijkheid. Toch zou ik de wisselverbinding links omkeren. Je kunt nu nl vanaf de bovenste 2 sporen alleen naar het bergstation. Op dit berglijntje is het echter niet zo druk. Door de overloopwissels andersom te leggen, kun je nog steeds naar het bergstation, maar ook naar het schaduwstation en zijn die sporen dus ook voor je "basisovaal" beschikbaar.

De engelsman links van het station maakt het vrij druk. Ik zou de aansluiting van de keerlus veranderen en loskoppelen van je station.
Hierdoor krijg je een meer "lineair" verkeer: van het bergstation via het doorgangsstation en schaduwstation naar de keerlus (en dan weer terug). Tussendoor kun je dan rondjes rijden op het basisovaal.

Bij deze nog een schetsje omdat een tekening meer zegt dan 1000 woorden:
Afbeelding
Groet, Wim



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door FidOo »

Wim super dat je die schets gemaakt hebt zeg.

Dit was namelijk precies het commentaar dat ik ook voor ogen had.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Wim heeft inderdaad een aantal pijnpunten uit het ontwerp gehaald. Dit ziet er al heel goed uit. Echter blijf ik het jammer vinden dat als je het blauwe station aan de linkerzijde verlaat dat je dan de keerlus niet kunt gebruiken om bijvoorbeeld een korte sleep van richting te laten veranderen. Nu is het dan natuurlijk de vraag met welk materieel je wilt gaan rijden. Met treinstellen kun je alle kanten op. Wil je echter stomers gaan inzetten dan zit je vast aan het zelfde rondje linksom. Op zich geen probleem omdat de treinstellen voor voldoende variatie zorgen. Je zou natuur wel een verbinding kunnen maken vanuit het onderste spoor naar de keerlus waardoor de stomer kan kiezen voor een klein of groot rondje. Het zijn zo maar wat losse hersenspinsels van me. Het is altijd jammer als je tijdens het testrijden erachter komt dat je net die ene mogelijkheid mist.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Rene-k »

Daar heeft Nico een heel goed punt. In het echt rijdt een trein van A naar B en weer terug, m.a.w. links het station uit, ook weer links het station in. Dit is in dit ontwerp, door het missen van de 2e keerlus niet mogelijk. Dat kan alleen als je rechts het station uit rijdt.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Hoontje: Thanks! Ik ga de 28e december naar Lochem. Kan ik daar meteen lekker rondsnuffelen.
De trainer is Mathijs Huls.

@ Wim: Super bedankt voor je hulp. Fijn dat je een schetsje hebt gemaakt, dat waardeer ik zeer!
Ik snap nu je overloopwissel tip! Ik was niet op de hoogte van het probleem met driewegwissels,
dus goed dat je een suggestie doet ter verbetering.
Ik vond zo'n Engelsman wel mooi en het gaf me de mogelijkheid om na het keren meteen het bergspoor
op te rijden, maar is inderdaad wel druk.

@ Nico & René: Ik ben het eens met jullie extra keerlus en wil die graag in de baan verwerken!
... maar waar zou ik die op deze ruimte kunnen plaatsen?
- Vanuit het schaduwstation één opstelspoor opofferen en een scherpe lus maken?
- Twee keerlussen door elkaar verweven met kruiswissels? Heb geen idee of dat technisch mogelijk is.
- Een andere plek waar ik nog niet aan gedacht heb? Heb geen mogelijkheid om de plank groter te maken.
- Welke keerlusmodule(s) kan ik het beste aanschaffen. Ik heb een Digikeijs dr5000 als centrale.

@ Allen: Super bedankt voor al jullie tips. Ik voel me erg geholpen en krijg er steeds meer zin in
om er echt iets goeds van te gaan maken.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

Hallo allemaal,
Tsja, het blijft natuurlijk een klein oppervlak en dus is er geen ruimte om alles kwijt te kunnen. Dan kom je dus snel op een ovaal uit. Het hoeft niet, je kunt ook point to point gaan rijden (eigenlijk point to loop), maar dan ben je gedwongen om elke trein telkens naar het bergstation te sturen en daar van richting laten veranderen. Dan moet je dus rangeren. Geert gaf juist aan graag te willen rijden dus dan is een ovaal als basis denk ik niet zo slecht.
Nico Essers schreef:Met treinstellen kun je alle kanten op. Wil je echter stomers gaan inzetten dan zit je vast aan het zelfde rondje linksom.
Waarom zou je met stoomloks slechts linksom kunnen rijden? Ook stoomloks mogen gewoon achteruit rijden. Voor tenderloks is het sowieso geen probleem. En als het loks met losse tender zijn, wel langzamer dan vooruit (op een paar uitzonderingen na), maar het is niet verboden. Sterker nog, het kwam erg veel voor, zeker op zijlijntjes.
Je kunt zelfs een stoomlok laten duwen (mits er een stuurstandwagen aan de voorzijde van de trein zit). Typisch voorbeeld: BR38 met Silberlingen.
Nico Essers schreef:Echter blijf ik het jammer vinden dat als je het blauwe station aan de linkerzijde verlaat dat je dan de keerlus niet kunt gebruiken om bijvoorbeeld een korte sleep van richting te laten veranderen.
Daarvoor kun je de zijlijn naar het bergstation gebruiken. In het bergstation kun je van richting veranderen (bij getrokken treinen uiteraard na omlopen).
Maar je kunt ook gewoon in het blauwe station van richting veranderen. Niet iedere trein is verplicht hier door te rijden. Een trein die van rechts binnen komt, kan langs het perron stoppen. De lok koppelt af en loopt om. Na aankoppelen aan de rechterzijde vertrekt de trein weer naar rechts. Mogelijkheden genoeg. Je moet wel van rangeren (omlopen in dit geval) houden.

Een ding dat me nu nog opvalt: de lengte van het omloopspoor in het bergstation is erg kort. Ik zou het nog iets langer maken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Wim H »

geertvt schreef: @ Nico & René: Ik ben het eens met jullie extra keerlus en wil die graag in de baan verwerken!
... maar waar zou ik die op deze ruimte kunnen plaatsen?
- Vanuit het schaduwstation één opstelspoor opofferen en een scherpe lus maken?
- Twee keerlussen door elkaar verweven met kruiswissels? Heb geen idee of dat technisch mogelijk is.
- Een andere plek waar ik nog niet aan gedacht heb? Heb geen mogelijkheid om de plank groter te maken.
- Welke keerlusmodule(s) kan ik het beste aanschaffen. Ik heb een Digikeijs dr5000 als centrale.
Hallo Geert,
Het zou wel kunnen, maar dan wordt je baan direct weer een stuk gecompliceerder (oa veel meer hoogteverschillen). Het gaat dan direct véél meer tijd en geld kosten. Ik kan me voorstellen dat je toch snel wilt kunnen rijden en dingen gaan uitproberen. Bezig met landschapsbouw bv. Dan is het voor een eerst modelbaan na 30 jaar, misschien beter om het simpel te houden. Blijkt nu na een tijd dat je toch iets anders wilt, dan bouw je een nieuwe modelbaan. Deze baan hoeft niet de rest van je leven mee te gaan. De tijd die je in de eerste baan hebt geinvesteerd, is niet weggegooid, maar een goede investering. Je leert veel nieuwe dingen/technieken terwijl je er ook lol aan hebt om het te bouwen.
Met name die lol is denk ik het belangrijkste. Je kunt wel proberen de ultieme baan te ontwerpen en dan jaren lang er aan bouwen, maar het betekent wel dat je jaren lang met een bouwplaats zit, waar met name kaal hout te vinden is. Terwijl ik uit je eerste bericht (voorsteldraadje) begrijp dat je juist ook erg in kleine scenes geinteresseerd bent. En je vrouw en kinderen ook.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Geert,

Ik vind het altijd leuk om een uitdaging aan te gaan en heb daarom een beetje gestoeid met jouw ontwerp en de opmerkingen die gegeven zijn.
Het is mogelijk om een tweede keerlus toe te passen en een baan te bouwen met heel veel rij mogelijkheden. Het basis ontwerp van je baan wordt behouden en enkel uitgebreid met een rood spoor (keerlus) dat achterom vanaf het blauwe bergspoor afdaalt en linksom zijn weg zoekt naar uiteindelijk het groene station op de voorgrond. Het enige dat je blijft zien is het gele spoor dat links uit de tunnel komt en voorlangs naar het station loopt. Om voldoende ruimte te creëren voor een keerlus module in je eerste rode omloop is de overloopwissel zover mogelijk naar achteren geplaatst. Ter verduidelijking 2 overzichten.

Afbeelding

Afbeelding

Het is alleen de vraag of je het bergspoor voor een deel wilt inzetten om op de keerlus te komen. Je wilt iTrain gaan gebruiken en die regelt dat prima voor je zodat er zeer gevarieerde treinbewegingen ontstaan.
Er zijn vast nog meer mogelijkheden te bedenken maar dan wordt het zoals Wim ook aangeeft al snel te complex.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Wim: bedankt voor al je tips. Maak je geen zorgen we zijn al lang bezig met de scenery. Mijn vrouw vindt het fantastisch om boompjes te maken en de sauna, camping en moestuin begint al vorm te krijgen. Ook de oude huisjes uit mijn jeugd zitten voor het grootste gedeelte weer in elkaar. Ze gaat ook thematisch aan de slag in hoekje wat wisselt van herfst, Kerst, verjaardag... Over jarenlang een bouwplaats ben ik niet bang, daar delen wij onze tijd te goed voor in :mrgreen: Afijn komt goed!
Wat de treinen betreft voel ik me nog helemaal vrij. Vanaf mijn kinderjaren ben ik fan van NS materiaal, maar ook de Schienenbus die ik nog ken vanuit Schin op Geul wil ik graag aanschaffen om te pendelen tussen bergstation en het hoofdstation. De Arriva-treinen rijden mooi soepel en stoomlocs vind ik ook prachtig... gelukkig keus genoeg! :D

@ Nico: Wow, wat gaaf dat je dit gedaan hebt voor ons! Ik was erg aan het stoeien met al jullie goede adviezen (zie mijn ontwerpjes)
Dat idee van de keerlus in de berg vind ik erg interessant... daar ga ik eens goed over slapen ;-)
- Hoe zou je de keerlusmodule moeten aansluiten in het extra bergspoor?
- Met welk tekenprogramma heb je gewerkt?
- Welke wissels zijn dat? Ik heb Fleischmann wissels zonder bedding.
Bijlagen
Grote omloop.jpg
Grote omloop.jpg (57.7 KiB) 7803 keer bekeken
Schaduwstation.jpg
Schaduwstation.jpg (53.94 KiB) 7803 keer bekeken
Bergstation.jpg
Bergstation.jpg (72.53 KiB) 7803 keer bekeken


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Nico Essers »

Geert,

-Hoe je de keerlus aansluit is afhankelijk van welke module je wilt gebruiken. Je hebt de veel gebruikte Rosoft xTreme keerlus en Domburg heeft de Keerplus 3 module. Beide gebruiken bezetmelders om op het juiste moment de polariteit omschakelen zonder dat er kortsluiting ontstaat. Ook de bekende merken als Digikeijs, Lenz, Fleischmann enz hebben keerlusmodules. Deze werken meestal dmv kortsluiting die de polariteit omschakeld. Van belang is altijd dat je voldoende lengte hebt zodat altijd de langste trein op de om te schakelen sectie past. Deze lengte is in het ontwerp voldoende aanwezig er van uitgaande dat je treinen maximaal 70 cm lang zijn.

-Ik werk met hetzelfde programma als jij gebruikt :D alleen niet de gratis Express versie maar de betaalde Pro versie.

-Omdat ik beter op de hoogte ben van de Peco Setrack geometrie (benamingen) heb ik dit ook gebruikt voor het ontwerp. De Fleischmann geometrie zal hier vrij aardig mee overeenkomen. Er zijn geen bijzondere wissels gebruikt. Gewoon de standaard rechte en gebogen wissels.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door geertvt »

@ Nico, bedankt voor je snelle reactie!

- dus wat je gebruikt voor een keerlus maakt niet uit, ook niet als je een Digikeijscentrale hebt?
Ga eens kijken naar jouw voorbeelden. Spreekt jou daarin iets het meeste aan? Wat gebruik jij?
Treinen gaan bij mij niet langer worden dan 50 cm.

- Je bent gewoon een stuk handiger met Railmodeller :lol:
Hoe doe je dat met de afmetingen van de tafel? Dat heb ik nergens kunnen vinden!
Zou je mij de file kunnen sturen die je gebruikt hebt om deze baan te maken? Dat zou echt ideaal zijn!!!
Ga ik toch maar voor de Pro versie dan!

- Welke Peco is dat, ik kom steeds 3 verschillende tegen. Ik deins een beetje terug voor het aansluiten van de wissels, dat is bij Fleischmann min of meer plug en play. Maar de Peco wissels zien er wel mooier uit!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Baanplan 180x85 + reverse loop. Tips welkom!

Bericht door Hoontje »

Ik ben wel geen Nico,

Maar ik zou met PECO Code 55, flex ontwerpen.
En qua modules zoals bezetmelders en keerlus modules kun je een aantal dingen door elkaar gebruiken, zolang het hetzelfde communicatie protocol hanteert. Bijvoorbeeld de S88 bezetmeldmodule van Rosoft gecombineerd met de keerlus oplossing van Domburg. Digikeijs en Rosoft hebben zelf ook prima volledige programma's waarbij ikzelf voor Rosoft zou gaan. Hoor daar betere verhalen over qua werkbaarheid en service over i.v.m. digikeijs. Let wel, da's "van horen zeggen". Zelf gebruik ik een totaal ander besturingssysteem namelijk.

Groetjes

Hoontje


Plaats reactie