Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: eerste opzet klein baanplan 80x150
wederom dank wim!!
ga er van de week mee aan de slag, het komt steeds meer in de buurt zo.
van het rechtsom rijden wist ik niet
groet, erik
ga er van de week mee aan de slag, het komt steeds meer in de buurt zo.
van het rechtsom rijden wist ik niet
groet, erik
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
kastplankbaan 60x75 (titel aangepast)
hallo allen,
heb helaas niet de nodige ruimte beschikbaar kunnen krijgen voor de baan die ik had willen maken...
maar ben geinspireerd geraakt door een ander draadje, nu is mijn ruimte nog iets kleiner 75cm breed en 60cm diep.
zodat het in een kast past.
ben toch aan het plannen geslagen en heb voor nu dit bedacht.
ovaaltje met onderaan wat rangeersporen, en boven een klein schaduwstation.
heb wel bochtwissels moeten gebruiken omdat ik met rechte wissels niet uitkom.
tips en op/aanmerkingen zijn wederom welkom
heb helaas niet de nodige ruimte beschikbaar kunnen krijgen voor de baan die ik had willen maken...
maar ben geinspireerd geraakt door een ander draadje, nu is mijn ruimte nog iets kleiner 75cm breed en 60cm diep.
zodat het in een kast past.
ben toch aan het plannen geslagen en heb voor nu dit bedacht.
ovaaltje met onderaan wat rangeersporen, en boven een klein schaduwstation.
heb wel bochtwissels moeten gebruiken omdat ik met rechte wissels niet uitkom.
tips en op/aanmerkingen zijn wederom welkom
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
hoi Erik,
je zou het wissel midden boven kunnen vervangen door een links wissel en dus al in de bocht linksboven al kunnen beginnen met je schaduwstation. dat levert je meer lengte op en de slinger is eruit.
groet,
Bert
je zou het wissel midden boven kunnen vervangen door een links wissel en dus al in de bocht linksboven al kunnen beginnen met je schaduwstation. dat levert je meer lengte op en de slinger is eruit.
groet,
Bert
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
leuk plan!
dit is ook ongeveer het maximale wat je op de kleine oppervlakte kwijt kan denk ik zonder alles vol te leggen.
een deel van de bogen en het schaduwstation verbergen onder landschap en het geheel kan een leuk geheel worden.
groet,
Bert
dit is ook ongeveer het maximale wat je op de kleine oppervlakte kwijt kan denk ik zonder alles vol te leggen.
een deel van de bogen en het schaduwstation verbergen onder landschap en het geheel kan een leuk geheel worden.
groet,
Bert
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Dank je wel
Van die wissel is nog wel een goeie ja.
Lijkt mij ook wel leuk zo, heb ik iig nog wat ruimte over voor scenery.
Erik
Van die wissel is nog wel een goeie ja.
Lijkt mij ook wel leuk zo, heb ik iig nog wat ruimte over voor scenery.
Erik
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Hallo Erik,
Dat is een flinke reductie in ruimte... De mogelijkheden worden nu wel erg beperkt. Een paar opmerkingen/suggesties:
Met wat voor treinen ga je rijden? De opstelruimte in je schaduwsporen is namelijk heel erg klein. Net genoeg voor een railbus met bijwagen. Door de aanpassing van Bert te doen wordt het net ietsje beter (al houdt het niet over...).
Edit: ik zie dat je het schaduwstation al hebt aangepast. Helemaal goed zo!
Ik zou van het grijze spoor dat nu parallel aan de 2 schaduwsporen ligt, een kopspoortje maken. Dit spoor kan dan nog net iets omhoog worden gebracht (2-3 cm hoger dan het doorgangsstation) en vormt dan een soort zijlijntje. Op het eindpunt kun je dan een halte maken. Boven het schaduwstation zou je dan een stadspoort van de "Altstad" kunnen bouwen (incl muur enz). Dat geeft net iets meer speelplezier dan een extra rondje. Het kopspoor geeft een doel voor een kort treinstel.
De afstand tussen de sporen in je doorgangsstation lijkt aan de linker kant erg (te?) klein. Dat beperkt de nuttige lengte van die sporen. Door het meegebogen wissel iets naar links te schuiven, wordt het beter. Dat schuiven kan alleen als je het andere wissel weglaat (waar het 3e paralle spoor nu aansluit).
Groet, Wim
Dat is een flinke reductie in ruimte... De mogelijkheden worden nu wel erg beperkt. Een paar opmerkingen/suggesties:
Met wat voor treinen ga je rijden? De opstelruimte in je schaduwsporen is namelijk heel erg klein. Net genoeg voor een railbus met bijwagen. Door de aanpassing van Bert te doen wordt het net ietsje beter (al houdt het niet over...).
Edit: ik zie dat je het schaduwstation al hebt aangepast. Helemaal goed zo!
Ik zou van het grijze spoor dat nu parallel aan de 2 schaduwsporen ligt, een kopspoortje maken. Dit spoor kan dan nog net iets omhoog worden gebracht (2-3 cm hoger dan het doorgangsstation) en vormt dan een soort zijlijntje. Op het eindpunt kun je dan een halte maken. Boven het schaduwstation zou je dan een stadspoort van de "Altstad" kunnen bouwen (incl muur enz). Dat geeft net iets meer speelplezier dan een extra rondje. Het kopspoor geeft een doel voor een kort treinstel.
De afstand tussen de sporen in je doorgangsstation lijkt aan de linker kant erg (te?) klein. Dat beperkt de nuttige lengte van die sporen. Door het meegebogen wissel iets naar links te schuiven, wordt het beter. Dat schuiven kan alleen als je het andere wissel weglaat (waar het 3e paralle spoor nu aansluit).
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
nog even aan het knutselen geweest, en volens mij heb ik het aardig voor elkaar zo.
ruimte bij het doorgangsstation is wat ruimer nu.
erik
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
ziet er goed uit!
je zou nog 1 of meer van de onderste rangeersporen door kunnen laten lopen tot de rand voor een evt. toekomstige uitbreiding of een fiddleyard oid.
verder zou ik zeggen:bouwen maar!
Bert
je zou nog 1 of meer van de onderste rangeersporen door kunnen laten lopen tot de rand voor een evt. toekomstige uitbreiding of een fiddleyard oid.
verder zou ik zeggen:bouwen maar!
Bert
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Kan ik nu gaan bedenken wat ik wil qua centrale.
Neig een beetje naar de z21.
Het zullen een paar korte treinen worden, stoom en diesel en een rangeerlocje.
Wederom dank voor het meedenken!!
Erik
Neig een beetje naar de z21.
Het zullen een paar korte treinen worden, stoom en diesel en een rangeerlocje.
Wederom dank voor het meedenken!!
Erik
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Helemaal goed Erik!
Nog een laatste puntje: ik zou de 2 rangeersporen aan de rechterkant recht laten lopen ipv met gebogen railstukken. Dan zijn ze net iets beter te gebruiken omdat het aankoppelen van wagens dan beter gaat.
Wat betreft de centrale: ik ben geen digitaal expert, maar misschien is de Piko Smartcontrol Light iets voor je?
https://www.scaletrading.nl/modelspoor/ ... rol-light/
Groet, Wim
Nog een laatste puntje: ik zou de 2 rangeersporen aan de rechterkant recht laten lopen ipv met gebogen railstukken. Dan zijn ze net iets beter te gebruiken omdat het aankoppelen van wagens dan beter gaat.
Wat betreft de centrale: ik ben geen digitaal expert, maar misschien is de Piko Smartcontrol Light iets voor je?
https://www.scaletrading.nl/modelspoor/ ... rol-light/
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
nou, dan moet dit hem gaan worden
de twee rechter rangeersporen idd iets aangepast, hebben ook iets meer lengte nu.
nu rustig aan beginnen met materiaal verzamelen en gaan bouwen
erik
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Ik zie nu wel dat ik nog een uitdaging heb met het ontkoppelen....
Die ontkoppelrail achter de wissel gaat hem niet worden.
Zou het werken met een repa ontkoppelaar iets in de bocht?
Krijg nu wagons niet achteruit getrokken op het rangeergedeelte.
Dacht dat ik klaar was
Erik
Die ontkoppelrail achter de wissel gaat hem niet worden.
Zou het werken met een repa ontkoppelaar iets in de bocht?
Krijg nu wagons niet achteruit getrokken op het rangeergedeelte.
Dacht dat ik klaar was
Erik
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Hoi Erik,
Ik zie het initiele probleem met de ontkoppelaar niet...Waarom zou dat niet werken?
Ik zie ook geen verschil in concept tussen de twee versies, behalve dat het laatste met de 3wegwissel iets langere opstelsporen geeft.
Maar misschien mis ik iets en moet er eerst nog meer koffie in...
Groet, Wim
Ik zie het initiele probleem met de ontkoppelaar niet...Waarom zou dat niet werken?
Ik zie ook geen verschil in concept tussen de twee versies, behalve dat het laatste met de 3wegwissel iets langere opstelsporen geeft.
Maar misschien mis ik iets en moet er eerst nog meer koffie in...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Heb je gelijk in, ontkoppelaar zit op de zelfde plek...
Maar als hij daar zit vlak na de wissel, dan kan een andere loc vanaf het rangeerspoor dat spoor niet op om wagons de rangeersporen op te trekken en ze vervolgens naar de andere twee sporen te duwen.
Of zie ik iets over het hoofd? (Heb ook nog niet zoveel koffie op )
Erik
Maar als hij daar zit vlak na de wissel, dan kan een andere loc vanaf het rangeerspoor dat spoor niet op om wagons de rangeersporen op te trekken en ze vervolgens naar de andere twee sporen te duwen.
Of zie ik iets over het hoofd? (Heb ook nog niet zoveel koffie op )
Erik
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
3 koppen koffie verder en ik ben wakker...
Ok, je wilt met een andere lok gaan rangeren? Ik had gedacht dat je dat met de lok van de trein zou doen.
Het probleempunt is dat het wissel naar het rangeerdeel aftakt in het midden van het doorgaande spoor. Als je dat wissel nog verder naar links verschuift (dus tegen het meegebogen wissel aan) dan heb je meer opstelruimte voor je trein op het doorgaande spoor. Wel opletten dat je uithaalspoor niet te kort wordt.
Groet, Wim
Ok, je wilt met een andere lok gaan rangeren? Ik had gedacht dat je dat met de lok van de trein zou doen.
Het probleempunt is dat het wissel naar het rangeerdeel aftakt in het midden van het doorgaande spoor. Als je dat wissel nog verder naar links verschuift (dus tegen het meegebogen wissel aan) dan heb je meer opstelruimte voor je trein op het doorgaande spoor. Wel opletten dat je uithaalspoor niet te kort wordt.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
hier is de koffiepot ook leeg inmiddels
rangeren met de zelfde loc is iid wel handiger ja.
heb de rangeersporen even gespiegeld ivm het rechtsom rijden.
wederom super bedankt voor het meedenken wim!!
erik
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Ok, omgekeerd kan ook, maar je blijft nog redelijk in het midden van het doorgaande spoor aftakken. Als je met je laatste plan het rangeerwerk met de treinlok wil doen, moet die helemaal omrijden.
Ik zat zelf meer aan dit te denken:
Dus aansluitwissel verder naar links (direct aan het meegebogen wissel).
De lok van een goederentrein(tje) die van rechts het station binnen komt, kan dan direct 1 of 2 wagens op de sporen rechtsonder plaatsen (terwijl de rest van de trein op het hoofdspoor blijft).
De rode cirkels zijn trouwens ontkoppelsporen.
Groet, Wim
Ik zat zelf meer aan dit te denken:
Dus aansluitwissel verder naar links (direct aan het meegebogen wissel).
De lok van een goederentrein(tje) die van rechts het station binnen komt, kan dan direct 1 of 2 wagens op de sporen rechtsonder plaatsen (terwijl de rest van de trein op het hoofdspoor blijft).
De rode cirkels zijn trouwens ontkoppelsporen.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Waarom ontkoppelen met een rail?
Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Omdat ik met profi-rails ga werken, en er achteraf gezien geen zin in heb om te gaan hakken en breken om er een repa in te knutselen.
Erik
Erik
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Het is geen schande om met de hand te ontkoppelen hoor Het is zelfs volledig volgens het grote voorbeeld; daar wordt het ook met de hand gedaan (op een enkele uitzondering met automatische koppelingen na). Neem gewoon een klein haakje om de koppeling te openen. Al je rangeersporen liggen aan de voorzijde van de baan dus ze zijn goed bereikbaar.
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Je kunt ook nog een speciale koppeling (digitaal aanstuurbaar) op je loc zetten. Mooier dan een rail lijkt me. Van de beschrijvingen op dit forum werkt dat mooi en simpel . Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee.
Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
ik ben er wel uit voor mezelf, en heb besloten dat dit het gaat worden. (zal straks met leggen vast hier en daar nog wat aangepast worden )
ontkoppelen idd met de hand, scheelt ook nog wat centjes
en voor wat het rangeren betreft laat ik het zo. treinloc kan rechtsom de rangeersporen op, en vervolgens duwen naar de twee sporen.
heb er nog een spoortje bij aan geknutseld als verzorgingsspoor oid.
erik
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Hallo Peter,Peter Ruifrok schreef: ↑25 jan 2019 09:23 Je kunt ook nog een speciale koppeling (digitaal aanstuurbaar) op je loc zetten. Mooier dan een rail lijkt me.
Tussen lok en wagen werkt het dan wel, maar hoe ontkoppel je 2 wagens onderling? Bv als je de 1e wagen van een trein op een losspoor wilt plaatsen moet toch echt de koppeling tussen wagen 1 en 2 worden ontkoppeld... En om nou op elk wagentje een digi koppeling te plaatsen, wordt wel weer heel duur...
Erik: goed plan! Nu snel gaan bouwen (zegt degene die zelf heeeel langzaam bouwt...)
Ik bedacht me nog dat je de goederentrein ook gewoon op spoor 1 (dus het binnenspoor) kunt parkeren. Dan heb je alle ruimte om er wagens uit te halen en op de rangeersporen te plaatsen, onafhankelijk waar dat wissel nou aftakt...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus