Minibaan 60x96 (kastplank)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Erik Hendriksen »

Ben zelf ook beperkt in mijn ruimte, blijf dit zeker volgen ;)


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Wim H »

Goedemorgen,
Ik zat al een tijdje te denken dat het concept me bekend voor kwam. Opeens wist ik het weer: uit een uitgave van Miba:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/mode ... _1308.html

Je kunt de 1e negen paginas ook gratis downloaden:
https://shop.vgbahn.info/media/pdf/Blic ... 087447.pdf
Het baanplan is hier ook te zien. De afmetingen staan er niet bij maar zou voor N op ongeveer 90 x 70 cm moeten uitkomen (kan ik vanavond nog even opzoeken want ik heb het blad zelf thuis liggen). Dat is vrijwel gelijk aan wat jij beschikbaar hebt. Welliswaar iets breder, maar ook korter dus met wat schuiven moet het wel lukken.
Uiteraard is dit puur ter inspiratie. :)
Groet, Wim



Onderwerp starter
ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door ljjnl »

Bedankt Wim, leuk artikel! Een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is op een klein stukje ruimte.
Geeft mij extra vertrouwen dat mijn plan wel moet lukken :D


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Wim H »

Hallo Len,
Ik heb de afmetingen even opgezocht: 75 x 90 cm. Wel iets breder dan wat jij hebt, maar het is altijd als inspiratiebron te gebruiken. Het hele blad is trouwens een aanrader: de hele bouw van het baantje wordt stap voor stap beschreven.
Groet, Wim



Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Erik Hendriksen »

Zijn er al vorderingen met deze baan?
Ben wel benieuwd eigenlijk, moet zelf mijn plannen drastisch omgooien en ben ook aangewezen op een kastplank.

Erik



Onderwerp starter
ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door ljjnl »

Hallo Erik, ja zeker! Ik ben inmiddels al rails aan het leggen :) Het baanplan is iets aangepast, zo ga ik niet meer de hoogte in want er bleef door de hellingen erg weinig ruimte over.
Ik zal zsm een nieuwe afbeelding plaatsen. En meteen even een baan-topic maken om de voortgang te laten zien.



Erik Hendriksen
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
Locatie: Apeldoorn

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Erik Hendriksen »

Mooi man!
Ben benieuwd, heb al wel wat inspiratie geput uit dit draadje.
Wat gebruik jij voor de aansturing, digitaal of analoog?

Erik


Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door Prutsert »

Hallo Len, als je een tekort aan lengte hebt om de hoogte in te kunnen gaan, dan lukt het misschien wel als spoor wat onderdoor gaat iets door je plank laat zakken en spoor wat er overheen gaat iets laat stijgen, dan hoe je beide sporen maar 2 cm te laten stijgen en het andere spoor maar 2 cm te laten zakken om op de kruising van beide sporen 4 cm verschil te krijgen en dan red je het misschien wel met je baanplan.
Het is even anders denken maar je hoeft alleen het stukje waar het spoor komt te liggen in te zagen zodat je omlaag kan brengen of 2 kast planken op elkaar plakken zodat hij dikker is waarbij je in de bovenste plankm de diepte kan maken.

Succes met bouwen en misschien heb je hier iets aan.

Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299

Onderwerp starter
ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Re: Minibaan 60x96 (kastplank)

Bericht door ljjnl »

Erik Hendriksen schreef: 19 jan 2019 17:19 Wat gebruik jij voor de aansturing, digitaal of analoog?
Digitaal, de besturing via een App werkt zo fijn dat ik meteen digitaal ben begonnen :)
Prutsert schreef: 20 jan 2019 00:42 ... lukt het misschien wel als spoor wat onderdoor gaat iets door je plank laat zakken en spoor wat er overheen gaat iets laat stijgen, dan hoe je beide sporen maar 2 cm te laten stijgen en het andere spoor maar 2 cm te laten zakken om op de kruising van beide sporen 4 cm verschil te krijgen en dan red je het misschien wel met je baanplan.
Bedankt voor de tip Hans, dat is inderdaad een goede optie. Dat neem ik mee voor mijn volgende grotere baan want daarmee kan ik het inderdaad heel anders aanpakken :) Voor deze eerste baan heb ik er toch maar voor gekozen om gelijkvloers te blijven om het eenvoudig te houden.

Hierbij nog even het baanplan zoals ik hem nu aan het leggen ben:

Afbeelding

De volgende post zal een link zijn naar mijn (nog aan te maken) bouw-topic :)


Plaats reactie