Pagina 1 van 1

fladderwoord 3.0

Geplaatst: 30 dec 2018 20:32
door Thrillseeka
Vandaag beetje bezig geweest me een globale planning voor de boven baan.
Het schaduwstation zit al in elkaar en ben nu rustig met de helix bezig, maar die komt ook al tot leven. Eerste ronde ligt er inmiddels.

Zo ziet het schaduwstation er in anyrail uit:
Afbeelding

Maar goed zoals gezegd gaat dit topic over de boven baan.

Paar dingen wat ik wil:
- lekker lange passagiers treinen laten rijden. Eurostar 12 delen.
- Lange goederen treinen echter geen industrie gedeelte
- ben een rijder en niet een rangeerder dus wil verschillende routes kunnen rijden maar hoef dus niet te rangeren.
- ga met de computer rijden ,maar zal ook regel matig gewoon de multimuis of tabblad pakken om te rijden.
- Vind ook als een trein rechts het station uit komt hij niet links het station moet inkomen rijden. (maak als het waren een honde bot ervan met een twist)
- gedeeltelijk een module baan(wellicht ga ik ooit nog een beurs bezoeken ermee.


Dit word het totale baan plan.
Afbeelding


In stukjes opgedeeld:
Het saaiste gedeelte dit komt boven de trap en is puur om de treinen weer te draaien, wil dit wel in 2 module bakken gaan maken.
Afbeelding


Dit is het 3e station op de baan. Fladderwood Nörd.
Dit moet ook in modules worden gebouwd en hier ga ik misschien nog wat doen met faller car system. ( rondje om het station)
Afbeelding

Dit is het hoofd station:
Als je uit het schaduwstation komt dan rijd je bijna gelijk het station binnen.
Station met 7 sporen. Waarbij het meest linker spoor naar het dorp gaat. Dit word waarschijnlijk een klein pendel spoortje.
Zodra je het station boven in uit rijd ga je als het ware een tunnel in en gaat het spoor naar beneden.
Met een lang recht stuk die onzichtbaar word. Dan komt het beneden weer boven de grond en komt er een stukje van 4 baan als parade spoor.
De buitensporen vormen als het ware weer een keer lus.
De middelste 2 sporen komen en gaan naar fladderwood noord.
Afbeelding

Fladderdorf
Dit word een rustig dorpje. Deze is op 2 manieren bereikbaar.
1 via de parade baan
2 Rechtstreekse verbinding naar spoor 7 van het HBF

Afbeelding

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 31 dec 2018 21:33
door bpieters
hoi,
even een vraag.
vanuit het grote station gaan er 2 sporen naar het schaduwstation.
hoe sluit dat aan ? ook ivm de hoogte van het dorpsstation.ligt dat hoger en is dat voldoende voor de 2 stationssporen?
groet,
Bert

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 01 jan 2019 10:48
door spoor65
Zo te zien heb je lekker de ruimte, en ligt de focus vooral op rijden met , wat je ook al noemt, reizigersvervoer, rangeren is er niet echt bij.


Dan ziet dit ontwerp er goed uit, je geeft elke trein een doel door meerdere stations te plaatsen, en ze liggen mooi verspreid. Ik kan mij hier wel in vinden, geeft voor jouw gekozen thema, mooie mogelijkheden.


mvg

Freddy

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 01 jan 2019 14:08
door Alro
Mooi baanplan, Sander, met duidelijke uitleg.

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 04 jan 2019 11:46
door Thrillseeka
bpieters schreef:hoi,
even een vraag.
vanuit het grote station gaan er 2 sporen naar het schaduwstation.
hoe sluit dat aan ? ook ivm de hoogte van het dorpsstation.ligt dat hoger en is dat voldoende voor de 2 stationssporen?
groet,
Bert
Ja dat is nog wel een klein puntje van zorg bedenk ik me nu, echter loopt mijn helix een stuk verder door dan er nu getekend is. Dus verwacht eigenlijk dat het goed moet gaan.

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 04 jan 2019 12:00
door Wim H
Hallo,
Als ik het goed begrijp wordt het station Fladderdorf slechts in 1 richting bereden (van NO naar ZW). Ik neem aan dat dat een bewuste keuze is?
In hetzelfde station heb je ook een kopspoortje. Is dat alleen voor de sier? Als je er ook een trein wilt laten pendelen kom je in de problemen met je rijrichting. Hij komt dan op het verkeerde spoor op de rest van de baan uit.

Tenslotte zie ik in het schaduwstation veel slingers en veel dubbele (parallelle) verbindingen. Wat is daar de reden voor?

Groet, Wim

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 04 jan 2019 12:12
door Thrillseeka
Wim H schreef:Hallo,
Als ik het goed begrijp wordt het station Fladderdorf slechts in 1 richting bereden (van NO naar ZW). Ik neem aan dat dat een bewuste keuze is?
In hetzelfde station heb je ook een kopspoortje. Is dat alleen voor de sier? Als je er ook een trein wilt laten pendelen kom je in de problemen met je rijrichting. Hij komt dan op het verkeerde spoor op de rest van de baan uit.
In het dorp loopt ook een rechtstreekse verbinding naar het grote station. Hiervoor is dat kopspoortje bedoelt. Dus dat de trein pendelt tussen het grote station en het dorpje,
Inmiddels ook een extra route gemaakt van dat spoor naar het station op de noord zijde. Zodat de pendel dienst als het ware 3 stops krijgt.

Afbeelding
Tenslotte zie ik in het schaduwstation veel slingers en veel dubbele (parallelle) verbindingen. Wat is daar de reden voor?

Groet, Wim
Ja dat is eigenlijk bedoelt zodat het als het waren 3 losse schaduwstations zijn en je eigenlijk altijd vanaf elk willekeurig spoor kan vertrekken.
Ben iemand die gewoon ze multimuis wil kunnen pakken en met elke trein te kunnen gaan rijden ipv eerst diverse treinen weg te laten rijden. Het kost wel meer wissels en zo maar goed.

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 04 jan 2019 12:55
door heilko1970
Hoi,met welk programma teken je?

Ik zoek eigenlijk een redelijk betaalbaar programma wat ook prettig werkt.

groet Heilko

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 04 jan 2019 12:57
door Thrillseeka
heilko1970 schreef:Hoi,met welk programma teken je?

Ik zoek eigenlijk een redelijk betaalbaar programma wat ook prettig werkt.

groet Heilko
Anyrail

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 04 jan 2019 13:04
door Wim H
Thrillseeka schreef:Ja dat is eigenlijk bedoelt zodat het als het waren 3 losse schaduwstations zijn en je eigenlijk altijd vanaf elk willekeurig spoor kan vertrekken.
Ben iemand die gewoon ze multimuis wil kunnen pakken en met elke trein te kunnen gaan rijden ipv eerst diverse treinen weg te laten rijden. Het kost wel meer wissels en zo maar goed.
Ok, duidelijk. Maar kun je die 3 schaduwstations dan niet beter parallel leggen? Je hebt uiteindelijk maar 1 uitgang naar de zichtbare wereld (via de helix). Ik denk dat je met minder wissels toe kunt, zonder dat je flexibiliteit inlevert (of eerst andere treinen weg moet rijden).

Groet, Wim

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 04 jan 2019 14:35
door Wim H
Bij deze nog een schetsje van je schaduwstation. Totaal 8 wissels minder, terwijl de rijmogelijkheden en aantal opstelsporen gelijk zijn gebleven:

Afbeelding

In de twee groene cirkels links heb ik een wisselverbinding weggehaald (scheelt 4 wissels)

In de oranje cirkel in het midden 2 wisselverbindingen minder. Om toch 7 lange opstelsporen te houden heb ik aan de bovenzijde 1 spoor toegevoegd. Netto 2 wissels minder.

In de blauwe cirkel (rechts) heb ik ook een wisselverbinding weggehaald. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je tegelijkertijd een rondje wilt rijden (in je schaduwstation) met 1 trein, terwijl een ander naar de helix vertrekt. Ook dit scheelt 2 wissels.

Groet, Wim

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 04 jan 2019 15:57
door Thrillseeka
Wim H schreef:Bij deze nog een schetsje van je schaduwstation. Totaal 8 wissels minder, terwijl de rijmogelijkheden en aantal opstelsporen gelijk zijn gebleven:

Afbeelding

In de twee groene cirkels links heb ik een wisselverbinding weggehaald (scheelt 4 wissels)

In de oranje cirkel in het midden 2 wisselverbindingen minder. Om toch 7 lange opstelsporen te houden heb ik aan de bovenzijde 1 spoor toegevoegd. Netto 2 wissels minder.

In de blauwe cirkel (rechts) heb ik ook een wisselverbinding weggehaald. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je tegelijkertijd een rondje wilt rijden (in je schaduwstation) met 1 trein, terwijl een ander naar de helix vertrekt. Ook dit scheelt 2 wissels.

Groet, Wim
Bedankt voor de input en op zich heb je in sommige dingen gelijk dat het beter kan :)
Aan de andere kant moet je ook de geschiedenis zien het schaduwstation is nog gedeeltelijk van me vorige baan dus vandaar dat ik minimale aanpassingen gedaan heb zoals de kruis wissels erin.

Het schaduwstation ook al in elkaar en is operationeel dit topic ging ook voornamelijk over de bovenbaan :)
Op dit filmpje is het schaduwstation redelijk goed al te zien.

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 06 jan 2019 22:11
door Wim H
Thrillseeka schreef:Het schaduwstation ook al in elkaar en is operationeel dit topic ging ook voornamelijk over de bovenbaan :)
Oeps! Tsja.... Goed lezen is ook een vak... Het staat al in je openingsbericht. Sorry... :oops:
Als het hele schaduwdeel al ligt en funktioneert, dan is er uiteraard geen reden om het aan te passen.
Groet, Wim

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 06 jan 2019 22:18
door Thrillseeka
Wim H schreef:
Thrillseeka schreef:Het schaduwstation ook al in elkaar en is operationeel dit topic ging ook voornamelijk over de bovenbaan :)
Oeps! Tsja.... Goed lezen is ook een vak... Het staat al in je openingsbericht. Sorry... :oops:
Als het hele schaduwdeel al ligt en funktioneert, dan is er uiteraard geen reden om het aan te passen.
Groet, Wim
Haha geen probleem. Nog suggesties op de bovenbaan ;)

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 08 jan 2019 20:58
door Wim H
Voor het zichtbare deel alleen de volgende puntjes:

- Het sporenplan is vrij recht en star. Bv het 4 sporige paradetraject: dat ligt parallel aan de rand van de baan. Door het in een hele lange ruime boog (straal > 5 m) te leggen wordt het iets speelser.

- Ook het Hauptbahnhof vormt nu een behoorlijk massief "blok". Door ook dat in een ruime boog te leggen, wordt het wat natuurlijker. Bv zoals in de baan van Bob Vermeulen hier op het forum (Feldberg).

- Je zegt dat je graag verschillende routes wilt kunnen rijden. Momenteel is het eigenlijk 1 lang dubbelsporig baanvak (ok, met een zijlijntje). Maar misschien kun je het Hauptbahnhof ombouwen tot een splitsingsstation van dubbelsporige lijnen. Dat klopt dan ook beter bij de grootte van dit station: 3 perronsporen per richting is nogal veel. Met een splitsingsstation krijg je meer variatie (en heb je al die perronsporen ook nodig.

- het nieuw toegevoegde pendelbaantje tussen Hbf en station Nord is een goed idee, maar ik denk dat de helling nogal steil wordt

- tenslotte zou ik in de keerlus links nog 2 extra opstelsporen leggen. Dan komt een trein niet direct weer terug in het zichtbare deel

Groet, Wim

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 08 jan 2019 21:06
door Debvd
HI thrillseeka,

Vindt het juist leuk dat je de stations zo recht hebt gelegd of elk station tegenwoordig in een bocht licht :roll:

Dat je dat doet voor het kleine station kan ik me goed voorstellen...maar blijft jouw plan dus benieuwd naar het vervolg :-)

Groetjes Bjorn

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 09 jan 2019 12:05
door Wim H
Hallo Bjorn,

Je hebt helemaal gelijk dat stations in werkelijkheid juist recht zijn (mits mogelijk).

Echter, op een modelbaan hebben we doorgaans een probleem met ruimte. Dat betekent dat een sporenplan moet worden opgevouwen om in de kamer te passen. Wat in werkelijkheid een kaarsrecht station aan een kaarsrechte lijn is, past niet in een standaard modelbaankamer. We moeten de hoek om. Dat zie je ook in het baanplan van de TS. Het grote station is kaarsrecht, maar direct na het verlaten van het station moet je vrij scherp opzij buigen. Dat ziet er in mijn ogen wat onnatuurlijk uit. Als het station kaarsrecht is, verwacht ik dat ook van de aansluitende baanvakken. Dat past natuurlijk niet, maar door het station in een lichte boog te leggen, is het ook logischer dat de aansluitende baanvakken in een boog liggen. Uiteraard is dit helemaal een kwestie van smaak.

Wat ik me nog wel afvraag: waarom zou je juist het kleine station wel in een boog leggen en het grote niet? Ik zou het dan eerder andersom verwachten...

Groet, Wim

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 11 jan 2019 18:08
door Thrillseeka
Gebogen sporen in het station zou kunnen echter vind ik dat zelf niet zo mooi en ben je ook echt verplicht om een perron zelf te bouwen. Met een recht perron zou je ook een bouw pakket kunnen kopen.


Wat betreft het recht en statisch geheel, wellicht tijdens de bouw komen er nog wat kronkelingen in. Ik ben meer iemand die tekent wat uit en dan word het ongeveer zo.. tijdens de bouw zal er nog behoorlijk wat gaan veranderen vermoed ik
.

Re: fladderwoord 3.0

Geplaatst: 14 jan 2019 08:47
door Wim H
Goedemorgen,

Gebogen stationssporen zijn geen must. Ik denk alleen dat het geheel (station + aansluitende trajecten) er beter uit ziet. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. Als je zelf niet van gebogen stationssporen houdt, dan zou ik ze zeker recht houden :)

Of er wel of geen kant en klare perrons voor te vinden zijn, is denk ik minder van belang. Een eigenbouw perron is niet zo moeilijk en ook nog eens (veel) goedkoper. Je kunt de losse zijkanten gebruiken die Brawa of Auhagen leveren. Die zijn buigzaam en pas je dus eenvoudig aan het verloop van de sporen aan. Voor de bovenkant neem je platen met tegelmorief (schuim, karton, oid). Of je vult het met gips of zo op. Alleen als je een perronoverkapping wilt, is recht natuurlijk veel eenvoudiger. Anders wordt het zelfbouw (zie bv Backeramm van Jeroen).

Let er trouwens op dat kant en klare perrons ook niet altijd te gebruiken zijn, want die hebben namelijk een bepaalde breedte. Als je voor jouw station een net iets andere perronbreedte nodig hebt, zit je alsnog aan zelfbouw vast.

Voor alle andere sporen: ik zou her en der een hele flauwe slinger in het spoor leggen (radius > 5 m). Dat hoeft natuurlijk niet overal, maar op een paar plekken, bv het 4 sporige paradebaanvak. Een trein die door een lange boog rijdt ziet er doorgaans wat dynamischer uit. Kijk bv weer naar de baan van Jeroen (Backeramm).

Groetjes, Wim