We zijn live met het nieuwe forum.
Mocht er onverwachts nog iets niet werken, meld het dan even in dit topic .

fladderwoord 3.0

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 582
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: fladderwoord 3.0

Bericht door Wim H » 04 jan 2019 14:35

Bij deze nog een schetsje van je schaduwstation. Totaal 8 wissels minder, terwijl de rijmogelijkheden en aantal opstelsporen gelijk zijn gebleven:

Afbeelding

In de twee groene cirkels links heb ik een wisselverbinding weggehaald (scheelt 4 wissels)

In de oranje cirkel in het midden 2 wisselverbindingen minder. Om toch 7 lange opstelsporen te houden heb ik aan de bovenzijde 1 spoor toegevoegd. Netto 2 wissels minder.

In de blauwe cirkel (rechts) heb ik ook een wisselverbinding weggehaald. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je tegelijkertijd een rondje wilt rijden (in je schaduwstation) met 1 trein, terwijl een ander naar de helix vertrekt. Ook dit scheelt 2 wissels.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Berichten: 499
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: fladderwoord 3.0

Bericht door Thrillseeka » 04 jan 2019 15:57

Wim H schreef:Bij deze nog een schetsje van je schaduwstation. Totaal 8 wissels minder, terwijl de rijmogelijkheden en aantal opstelsporen gelijk zijn gebleven:

Afbeelding

In de twee groene cirkels links heb ik een wisselverbinding weggehaald (scheelt 4 wissels)

In de oranje cirkel in het midden 2 wisselverbindingen minder. Om toch 7 lange opstelsporen te houden heb ik aan de bovenzijde 1 spoor toegevoegd. Netto 2 wissels minder.

In de blauwe cirkel (rechts) heb ik ook een wisselverbinding weggehaald. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je tegelijkertijd een rondje wilt rijden (in je schaduwstation) met 1 trein, terwijl een ander naar de helix vertrekt. Ook dit scheelt 2 wissels.

Groet, Wim
Bedankt voor de input en op zich heb je in sommige dingen gelijk dat het beter kan :)
Aan de andere kant moet je ook de geschiedenis zien het schaduwstation is nog gedeeltelijk van me vorige baan dus vandaar dat ik minimale aanpassingen gedaan heb zoals de kruis wissels erin.

Het schaduwstation ook al in elkaar en is operationeel dit topic ging ook voornamelijk over de bovenbaan :)
Op dit filmpje is het schaduwstation redelijk goed al te zien.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 582
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: fladderwoord 3.0

Bericht door Wim H » 06 jan 2019 22:11

Thrillseeka schreef:Het schaduwstation ook al in elkaar en is operationeel dit topic ging ook voornamelijk over de bovenbaan :)
Oeps! Tsja.... Goed lezen is ook een vak... Het staat al in je openingsbericht. Sorry... :oops:
Als het hele schaduwdeel al ligt en funktioneert, dan is er uiteraard geen reden om het aan te passen.
Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Berichten: 499
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: fladderwoord 3.0

Bericht door Thrillseeka » 06 jan 2019 22:18

Wim H schreef:
Thrillseeka schreef:Het schaduwstation ook al in elkaar en is operationeel dit topic ging ook voornamelijk over de bovenbaan :)
Oeps! Tsja.... Goed lezen is ook een vak... Het staat al in je openingsbericht. Sorry... :oops:
Als het hele schaduwdeel al ligt en funktioneert, dan is er uiteraard geen reden om het aan te passen.
Groet, Wim
Haha geen probleem. Nog suggesties op de bovenbaan ;)


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 582
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: fladderwoord 3.0

Bericht door Wim H » 08 jan 2019 20:58

Voor het zichtbare deel alleen de volgende puntjes:

- Het sporenplan is vrij recht en star. Bv het 4 sporige paradetraject: dat ligt parallel aan de rand van de baan. Door het in een hele lange ruime boog (straal > 5 m) te leggen wordt het iets speelser.

- Ook het Hauptbahnhof vormt nu een behoorlijk massief "blok". Door ook dat in een ruime boog te leggen, wordt het wat natuurlijker. Bv zoals in de baan van Bob Vermeulen hier op het forum (Feldberg).

- Je zegt dat je graag verschillende routes wilt kunnen rijden. Momenteel is het eigenlijk 1 lang dubbelsporig baanvak (ok, met een zijlijntje). Maar misschien kun je het Hauptbahnhof ombouwen tot een splitsingsstation van dubbelsporige lijnen. Dat klopt dan ook beter bij de grootte van dit station: 3 perronsporen per richting is nogal veel. Met een splitsingsstation krijg je meer variatie (en heb je al die perronsporen ook nodig.

- het nieuw toegevoegde pendelbaantje tussen Hbf en station Nord is een goed idee, maar ik denk dat de helling nogal steil wordt

- tenslotte zou ik in de keerlus links nog 2 extra opstelsporen leggen. Dan komt een trein niet direct weer terug in het zichtbare deel

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Debvd
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: fladderwoord 3.0

Bericht door Debvd » 08 jan 2019 21:06

HI thrillseeka,

Vindt het juist leuk dat je de stations zo recht hebt gelegd of elk station tegenwoordig in een bocht licht :roll:

Dat je dat doet voor het kleine station kan ik me goed voorstellen...maar blijft jouw plan dus benieuwd naar het vervolg :-)

Groetjes Bjorn



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 582
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: fladderwoord 3.0

Bericht door Wim H » 09 jan 2019 12:05

Hallo Bjorn,

Je hebt helemaal gelijk dat stations in werkelijkheid juist recht zijn (mits mogelijk).

Echter, op een modelbaan hebben we doorgaans een probleem met ruimte. Dat betekent dat een sporenplan moet worden opgevouwen om in de kamer te passen. Wat in werkelijkheid een kaarsrecht station aan een kaarsrechte lijn is, past niet in een standaard modelbaankamer. We moeten de hoek om. Dat zie je ook in het baanplan van de TS. Het grote station is kaarsrecht, maar direct na het verlaten van het station moet je vrij scherp opzij buigen. Dat ziet er in mijn ogen wat onnatuurlijk uit. Als het station kaarsrecht is, verwacht ik dat ook van de aansluitende baanvakken. Dat past natuurlijk niet, maar door het station in een lichte boog te leggen, is het ook logischer dat de aansluitende baanvakken in een boog liggen. Uiteraard is dit helemaal een kwestie van smaak.

Wat ik me nog wel afvraag: waarom zou je juist het kleine station wel in een boog leggen en het grote niet? Ik zou het dan eerder andersom verwachten...

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Berichten: 499
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: fladderwoord 3.0

Bericht door Thrillseeka » 11 jan 2019 18:08

Gebogen sporen in het station zou kunnen echter vind ik dat zelf niet zo mooi en ben je ook echt verplicht om een perron zelf te bouwen. Met een recht perron zou je ook een bouw pakket kunnen kopen.


Wat betreft het recht en statisch geheel, wellicht tijdens de bouw komen er nog wat kronkelingen in. Ik ben meer iemand die tekent wat uit en dan word het ongeveer zo.. tijdens de bouw zal er nog behoorlijk wat gaan veranderen vermoed ik
.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 582
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: fladderwoord 3.0

Bericht door Wim H » 14 jan 2019 08:47

Goedemorgen,

Gebogen stationssporen zijn geen must. Ik denk alleen dat het geheel (station + aansluitende trajecten) er beter uit ziet. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. Als je zelf niet van gebogen stationssporen houdt, dan zou ik ze zeker recht houden :)

Of er wel of geen kant en klare perrons voor te vinden zijn, is denk ik minder van belang. Een eigenbouw perron is niet zo moeilijk en ook nog eens (veel) goedkoper. Je kunt de losse zijkanten gebruiken die Brawa of Auhagen leveren. Die zijn buigzaam en pas je dus eenvoudig aan het verloop van de sporen aan. Voor de bovenkant neem je platen met tegelmorief (schuim, karton, oid). Of je vult het met gips of zo op. Alleen als je een perronoverkapping wilt, is recht natuurlijk veel eenvoudiger. Anders wordt het zelfbouw (zie bv Backeramm van Jeroen).

Let er trouwens op dat kant en klare perrons ook niet altijd te gebruiken zijn, want die hebben namelijk een bepaalde breedte. Als je voor jouw station een net iets andere perronbreedte nodig hebt, zit je alsnog aan zelfbouw vast.

Voor alle andere sporen: ik zou her en der een hele flauwe slinger in het spoor leggen (radius > 5 m). Dat hoeft natuurlijk niet overal, maar op een paar plekken, bv het 4 sporige paradebaanvak. Een trein die door een lange boog rijdt ziet er doorgaans wat dynamischer uit. Kijk bv weer naar de baan van Jeroen (Backeramm).

Groetjes, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Plaats reactie