S-Bochten

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MikeNine
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 dec 2018 00:40

S-Bochten

Bericht door MikeNine »

Op internet lees ik weleens advies over rechte stukken tussen s-bochten, om ontsporing tegen te gaan.

Toch zie ik vaak baanplannen zonder zgn 'tangent', zonder dat iemand een kik geeft, ook op dit forum.

Logisch misschien, want een spoor N kruiswissel heeft ook s-bochten zonder tangent.

Mogelijk zijn er een aantal factoren die het belang van tangent bepalen.

Kan iemand er iets over vertellen?


GVM
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: S-Bochetn

Bericht door Bjor »

Mike,

Of je treinen door een boog en direct aanliggende tegenboog kunnen zonder te ontsporen ligt m.i. aan:
- de maximale uitslag van de koppelingen van de loks/rijtuigen;
- de straal van de bogen.

Door een R1 boog/tegenboog kun je nog wel een twee assig lokje met twee assige rijtuigjes trekken, maar veel 4-assers zullen elkaar uit de rails trekken, omdat de ene koppeling naar links uitzwaait en de andere naar rechts en de tussenafstand de maximaal haalbare tussenafstand overschrijdt.

Word de straal groter en de bogen dus flauwer, dan zwaaien de koppelingen minder ver uit en lopen ook langere rijtuigen en loks goed door de bogen. En dat is bij twee wissels en bij een Engelse wissel het geval. Maar ook als al je treinen goed door de bogen lopen, blijf ik het een lelijk gezicht vinden om rijtuigen abrupt van links naar rechts te zien zwaaien. (Nog afgezien van wat de meereizende Preisertjes daarvan vinden :mrgreen: ). Dus als het maar enigzins kan: altijd een recht stukje van liefst een rijtuiglengte tussen twee tegenbogen.

Is dat een antwoord op je vraag?


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: S-Bochetn

Bericht door Hube »

Bij kruiswissels en overloopwissels heb je altijd een S-bocht. Dit komt vooral voor bij stations of bij een emplacement. Dus vooral daar waar langzaam gereden wordt. In het hoofdspoor, dus stukken waar snel gereden wordt, zou ik ze niet toepassen. Vergelijkbaar met het grote voorbeeld.
In een schaduwstation kun je beter een S-bocht vermijden.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
MikeNine
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 dec 2018 00:40

Re: S-Bochten

Bericht door MikeNine »

Het advies "als het maar enigzins kan, altijd doen" is gegeven. Om dit advies in noodgevallen af te slaan valt samengevat het onderstaande te overwegen.

Genoteerde factoren die het belang van tangent kunnen bepalen:
- maximale uitslag van de koppelingen (gerelateerd aan bochtradius en materieel)
- rijsnelheid
- optisch, ethisch, natuurgetrouwheid, etc.
- door elkaar geschudde rezigers en/of lading, teruglopend aantal klanten, schadeclaims, etc.
- beschikbare ruimte ("als het maar enigzins kan, altijd doen")

Factoren die vlgsmy het belang van tangent kunnen bepalen:
- treinlengte, treingewicht, rolweerstand en stijgingpercentage/hellinghoek (gerelateerd aan rijsnelheid)
- constructiekwaliteit van baan en materieel

Off-topic op dit 'Baanplan' subforum, maar Bjors antwoord doet me denken aan voor- en nadelen van truckmount vs chassismount koppelingen. Ik wil een subforum zoeken voor dat onderwerp, dus reacties daarover mogen later elders.

( schrijffout in onderwerptitel hersteld )


GVM
Plaats reactie