Mijn baan idee

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn baan idee

Bericht door Wim H »

Hoi Marc,
Inderdaad! Ik zie het nu ook. Ze zijn goed verstopt :)
Ik zou dit setje overloop wissels dan nog iets opschuiven naar het noorden, zodat het deel waar je links rijdt dan minder lang is.
Groet, Wim



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mijn baan idee

Bericht door FidOo »

bpieters schreef: 15 mar 2019 19:37 hoi,
ik rij zelf ook analoog en heb er veel plezier in om met eenvoudige schakelingen de baan te bedienen.Het uitdenken daarvan is ook onderdeel van de hobby.In mijn werkzame leven hele dagen achter de pc gezeten,maar in mijn hobby dus liever niet meer.Ook het ombouwen van ouder materieel leek me te ingewikkeld en kostbaar afgezien nog van de haalbaarheid.
Ik begrijp dat de meesten hier op dit forum digitaal willen rijden maar als iemand aangeeft analoog te rijden moet dat ook gerespecteerd worden vind ik.De indruk onstaat dat analoog iets achterlijks is terwijl een hoop mensen er plezier aan beleven.Bij bijna elke bespreking van een baanplan wordt de link gelegd naar digitaal.Het financiele plaatje is ook maatgevend en om dat nu op dit forum elke keer uit te leggen wordt wat vermoeiend.
Bert
Ik denk dat dit wel een beetje te zwart wit is, maar inderdaad is digitaal nu wat meer de standaard in plaats van analoog. Op het puntje van persoonlijke voorkeur om "X reden" na, is digitaal rijden op alle vlakken gewoon beter. Ik respecteer de keuze verder natuurlijk wel, ik kan je alleen vertellen dat je geen PC nodig hebt om digitaal te rijden.
Ik haal mijn plezier van het digitaal rijden juist vooral uit het ombouwen van analoge loks naar digitaal. (een stekker is wel praktisch maar wel saai)
Het digitale rijden (en dan dus wissels/seinen/bezetmelders/PC besturing uitgesloten) houdt alleen in dat je 1 centrale bediening hebt, en elke lok een decoder. Je krijgt daar dan de volgende gemakken voor terug: geen gescheiden stroomkringen voor verschillende rondjes (en dus geen gedonder met kortsluiting of rare dingen bij het rijden van de ene stroomkring naar de andere), makkelijker af te regelen snelheid per lok, meerdere loks in de zelfde stroomkring, mooiere rijeigenschappen, en als je zou willen dus zelfs geluid in je lok.
Je kunt dan nog steeds met de hand besturen, je wissels en seinen analoog bedienen alsof je de baan analoog bestuurt.

Ja de kosten zijn hoger. Je hebt een centrale (maar goed als je 4 trafo's nodig hebt en wat schakelingen, of 1 centrale lijkt mij dit te verwaarlozen.) Als je de decoders zelf inbouwd betaal je per lok zo'n 27,50 extra. Maar daar krijg je de bovenstaande extra's dan voor terug.

Maar nogmaals dit stukje tekst is vooral bedoeld om de nuance van digitaal rijden vs analoog rijden te verduidelijken. (en ja ook een stukje overhalen omdat ik zelf maar ook andere mensen deze keuze heb zien maken, en eigenlijk allemaal daar alleen maar plezier uitgehaald hebben)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baan idee

Bericht door bpieters »

Hoi Joost
Het ging er mij om dat als in dit kader een baanplan aangeboden wordt het in 1e instanie beoordeeld moet worden op de spoor-en bedrijfstechnische kant.Hoe eea dan wordt bediend is dan nog niet relevant.Een baanplan wordt niet beter door digitale aansturing.Ik heb overigens niets tegen digitaal.
Groet,
Bert



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mijn baan idee

Bericht door FidOo »

Ah Bert. Zo kwam het wel over op mij. Maar ook een baanplan kan soms afhankelijk zijn van aansturing. Denk daarbij aan keerlussen of overloopwissels.. In beide soorten aansturing is er wel een oplossing voor maar de praktische kant varieert daar wel van. Soms is dat handig om mee te nemen in de planning van het baanplan.
Maar goed terug naar het eigenlijke onderwerp.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Mijn baan idee

Bericht door Michiel »

Ik vind dit baanontwerp heerlijk eigenzinnig. Ik begin spontaan inbeeldingen te krijgen van hoe hoekjes en secties eruit zouden kunnen zien. Goe bezig, en ik hoop werkelijk dat je met dit concept van baanplan iets bouwt. Ik ben heel benieuwd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie