BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Rene, ik heb het ontworpen als 2 aparte trajecten. De dallijn voor de kleinere treinstellen en de hoofdlijn naar het bergstation voor het groter materieel. Het kan natuurlijk wel maar dan moet het in het huidige ontwerp via het schaduwstation lopen. Het bergstation moet dan ook niet te letterlijk genomen worden, het ligt 10 cm boven het hoofdstation ofwel in werkelijkheid 16 meter hoger. Zie het meer als een traject door ons heuvelland ;).


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rene-k »

De reden waarom ik het vraag is: als je vanuit het dalstation via het schaduwstation naar het hoofdstation of verder wilt gaan, kom je niet op het rechter spoor uit. Je mist daar een wisselcombinatie of een aansluiting op het linker hoofdspoor (of ik heb nog steeds een jetlag😉)


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Rene, ik heb nog een aantal kleine wijzigingen aangebracht waardoor de mogelijke routes duidelijker zijn. Het dalspoor sluit nu rechtstreeks op het testspoor aan en blokkeert zodoende niet meer vertrekkende treinen van de groene sporen van het schaduwstation naar de hoofdbaan
Een treinstel dat vanaf het dalspoor komt rijdt via het donkerblauwe spoor naar het schaduwstation en komt op het blauwe testspoor uit dat hier dienst kan doen als een soort rondweg. Omdat een treinstel niet aan een richting gebonden is kan het vanaf het testspoor via alle 3 de verbindingen weer de baan op. De enige beperking in het schaduwstation is dat na de keuze voor de groene sporen bij binnenrijden vanaf de hoofdbaan er geen mogelijkheid meer is om op het blauwe rondspoor te komen zonder rangeerbeweging. Omdat deze groene sporen uiteindelijk alleen bedoelt zijn voor de langere treinen die niet op het dalspoor mogen komen zou dit geen probleem mogen zijn.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rene-k »

Ik denk persoonlijk dat je nu wel meer rijmogelijkheden hebt met de treinstellen Nico.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,

Ok, ik begrijp nu hoe je de kopsporen als opstelsporen wilt gebruiken, ook voor getrokken treinen (dmv achteruit rijden). Desalniettemin zou het niet mijn eerste keus zijn. Als je plaats genoeg hebt, zou ik het simpel houden en doorrijsporen in je schaduwstation aanleggen. Het achteruit terug rijden kost best veel tijd, en houdt de rest van het treinverkeer op. Maar ik begrijp ook dat bij jou juist het automatiseren een deel van de hobby is :)

Dan het verkeerd spoor rijden (als een treinstel de bruine opstelsporen in het "bergstation" verlaat). Ja, het kan wel, maar je gaat direct een enorme bottleneck voor het treinverkeer vormen. Dat kun je dan wel oplossen door her en der weer passeersporen te maken, maar waarom zou je zo moeilijk doen? Ook in het groot wordt "verkeerd spoor rijden" zelden gebruikt. Het voordeel van een dubbel sporig baanvak is juist dat de treinen per richting een spoor hebben en elkaar daardoor niet lastig vallen.

Er zijn wel weer uitzonderingen op, bv door het linker spoor te gebruiken voor een "fliegender Ueberholung". Dat werd bv in Duitsland langs de Rijn wel gebruikt. Het is echter echt een uitzondering. Zo snel de inhaalactie voorbij was, werd er via overloopwissels weer naar het rechter spoor gewisseld (met als doel het linkerspoor zsm weer vrij te maken voor het verkeer uit de tegenrichting).

Terug naar jou baanplan: stel je rijdt inderdaad "verkeerd spoor" vanaf de bruine opstelsporen naar beneden. Dan blijft die trein tegen de richting inrijden, totdat je bij het schaduwstation rechtsonder aankomt. Er zijn namelijk nergens mogelijkheden om terug naar het rechterspoor te gaan. Ik zie in je schaduwstation trouwens richtingspijlen staan. Daar gaat een verkeerd spoor rijdende trein tegen die pijl in. Het kan wel, maar waarom zou je?

Als je het kruisen van treinen een interessant concept vindt, dan kun je misschien beter een enkelsporige lijn nemen, met her en der stations om te kruisen. Of eventueel een dubbelsporige lijn die op bepaalde stukken enkelsporig is (zoals bv de Lahntalbahn, of de Siegstrecke).

Je schreef ook dat je huiverig bent voor overloopwissels, omdat die direct 2 keerlussen creeren. Dat klopt, maar dat is toch geen probleem? Er zijn hele simpele oplossing voor. Kant en klaar te koop. De kosten zijn het ook niet (vergeleken met de kosten voor alle railmateriaal in dit baanontwerp).

Tenslotte schreef je nog iets over het direct aansluiten van de lichtblauwe zijlijn op het ovaalspoor in het schaduwstation. Dat kan wel, maar dan creer je ook daar een keerlus en heb je dus een keerlusmodule nodig.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hallo Wim,

Ik heb in eerste instantie ook naar doorrij sporen gekeken maar dat was erg beperkt op de ruimte die ik voor het schaduwstation wil gebruiken. Daarom ben ik ook bij de kopsporen uit gekomen. Ik denk dat het oponthoud best zal meevallen. Op mijn huidige baan stopt de trein in het station en ca 2 a 3 sec na het stoppen rijdt hij al achteruit het kopspoor op. In het gelinkte filmpje op youtube duurt het veel langer dan volgens mij nodig is.

Bij het verkeerd spoor rijden denk ik dat je een goed punt hebt. iTrain deed dit onverwacht bij mijn huidige baan en ik was verrast door de zo ontstane variatie. Echter hier gaat het dus over grotendeels enkelsporige baanvakken. In dit ontwerp is het inderdaad niet logisch nu je het zo zegt. Dan moet ik eens gaan kijken hoeveel overloopwissels ik in het hoofdspoor het beste kan toepassen.

Trouwens ben ik niet huiverig voor keerlussen, daar zijn voldoende mogelijkheden voor zoals bijvoorbeeld de x-Treme Keerlus. Ik vond het alleen overbodig door de beoogde manier van rijden. Met overloopwissels is het natuurlijk wel nodig. Geen probleem.

De aansluiting van het dalspoor op het schaduwstation vormt geen keerlus omdat het dalspoor een zelfstandige spoorlijn is. Als het ware een heel lang kopspoor. Het blauwe spoor loopt namelijk onder het groene spoor door ( 6 cm hoogte verschil) en is dus geen gelijkvloerse kruising. Ik heb er wel over nagedacht om het dalspoor ook op het hoofdstation aan te sluiten en dan zou er wel een keerlus kunnen ontstaan. Waarschijnlijk ga ik dat echter niet toepassen.

Ondertussen heb ik al weer enkele wijzigingen aangebracht in het plan naar aanleiding van dit topic. Zodra ik de overloopwissels heb ingepast zal ik de nieuwste versie plaatsen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Het plan is ondertussen aangekomen bij versie 3. Het bergstation heeft nu een apart spoor voor het doorgaande treinverkeer en zodoende geen last van rangerende treinen op de kopsporen. Het hoofdstation ligt nu in een boog wat makkelijker was met de aansluitende sporen. Moet nog nadenken of ik het enkel spoor achter het hoofdstation wel of niet handhaaf. Er zijn op 3 plaatsen opverloopwissels aangebracht zodat de treinen altijd zo snel mogelijk weer op het juiste spoor rijden. Dit resulteert wel in 2 keerlussen die in de kleur paars zijn aangegeven. Het dalspoor is aangepast zodat het hoofdstation meer ruimte heeft. In het eerste plan maakte ik gebruik van Setrack insulfrog wissels van 24 graden. Deze heb ik eerst vervangen door 10 graden wissels maar die namen te veel plaats in met name in het schaduwstation. Bovenstaande plan maakt nu overal gebruik van 14 graden electrofrog wissels. Dit is wel code 80 rails maar dat vind ik geen probleem.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 11 mar 2019 23:59 Ik heb in eerste instantie ook naar doorrij sporen gekeken maar dat was erg beperkt op de ruimte die ik voor het schaduwstation wil gebruiken.
Was er een speciale reden dat je geen schaduwstation aan de linkerkant van de baan wilt? Daar is veel meer ruimte. Je zou er een open schaduwstation van kunnen maken. Dus achter een achtergrondplaat, zodat je er toch goed bij kunt in geval van nood.
Nico Essers schreef: 11 mar 2019 23:59 De aansluiting van het dalspoor op het schaduwstation vormt geen keerlus omdat het dalspoor een zelfstandige spoorlijn is. Als het ware een heel lang kopspoor. Het blauwe spoor loopt namelijk onder het groene spoor door ( 6 cm hoogte verschil) en is dus geen gelijkvloerse kruising.
Klopt. Ik dacht eerst dat je de zijlijn op 2 manieren op het schaduwstation wilde aansluiten. Dat zou een driehoek vormen en daarmee dus een keerlus.
Maar dat is dus niet het geval :)
Nico Essers schreef: 11 mar 2019 23:59 Er zijn op 3 plaatsen opverloopwissels aangebracht zodat de treinen altijd zo snel mogelijk weer op het juiste spoor rijden.
Persoonlijk zou ik overloopwissels vlak voor de tunnelingang linksonder plaatsen. Dus aan het einde van het rode paradetraject. Dan kun je op dat lange traject een inhaalactie simuleren waar een boemeltje wordt ingehaald door een IC. Zie ook:
https://de.wikipedia.org/wiki/Gleiswechselbetrieb

Het spoortje dat nu langs de achterzijde van het station langs loopt, vind ik wat minder geslaagd. Waarom zou hier een spoor liggen en niet alles aan de voorzijde? In het echt bestaan natuurlijk wel stations met het EG als een eiland tussen de sporen, maar dat zijn normaliter knooppunten waar meerdere lijnen samenkomen. Aan een 'gewone' dubbelsporige lijn verwacht ik het stationsgebouw aan de zijkant. Dat geeft ook meer mogelijkheden voor een stationsplein.

Ik zou het 5e spoor weglaten. Of er eventueel een kopspoortje van maken. Dan zou je kunnen pendelen tussen bergstation (rood) en het kopspoor in het doorgangsstation (groen).

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Wim,

Als ik het schaduwstation aan de linkerzijde maak dan verlies ik te veel ruimte voor de hoofdbaan aan die zijde. De ruime opzet van de hoofdbaan wil ik handhaven. Het voordeel van de huidige plaats van het schaduwstation is dat deze geen invloed heeft op de hoofdbaan. Het uitgangspunt is en blijft geen ondergronds schaduwstation met helixen. Daarbij kan ik niet veel anders met dit deel omdat ik het raam ten alle tijde goed bereikbaar wil hebben en daar dus geen 70 cm diepe tafel wil plaatsen. De huidige 3 spoortjes kan ik gemakkelijk onder een wat diepere vensterbank doorlaten lopen.
Ik heb het schaduwstation vol met kopsporen getekend om te kijken wat er mogelijk is op de beschikbare ruimte. Er is in het huidige plan plaats voor meer dan 30 treinen. De vraag is of ik het ooit nodig heb en daarom worden de kopsporen gefaseerd aangelegd afhankelijk van de groeiende collectie. Daarbij is het test en programmeer spoor nu ideaal in het schaduwstation verwerkt.

Dat idee van ICE en boemeltje vind ik een leuke tip, dat gaan we onderzoeken.

Het 5e spoor achter het station is zo ontstaan om bij het uitrijden vanaf het kopspoortje het hoofdstation niet te blokkeren. Maar eerlijk gezegd vind ik het ook geen goede oplossing. Ik denk dat ik dat laat vervallen of het station toch weer anders indeel aan de voorzijde. De gebogen vorm is mooi maar zorgt ook voor beperkingen voor wat betreft toevoegen wissels. Hier zal ik nog de nodige variaties gaan uitproberen zowel recht als gebogen.
Met een overloopwissel zou ik inderdaad een kopspoor voor een pendeltrein kunnen maken maken.

In ieder geval weer genoeg huiswerk.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Zo, ondertussen al bij versie 8 terecht gekomen van mijn toekomstige baan. Alle sporen en wissels zijn nu code 55. Ik had in een eerdere versie schijnbaar de verkeerde wissels gebruikt waardoor ik met finescale niet uit kwam. Nu met de de small version wissels lukte het wel naar tevredenheid. Hopelijk worden deze op tijd als Unifrog leverbaar.

De tafel voor het schaduwstation is nu met 75 cm 5 cm dieper geworden. Het programmeerspoor is naar de voorzijde geplaatst voor betere toegankelijkheid. Het centraal station 1 is verder aangepast met aan de achterzijde plaats voor 2 pendeltreinen voor station 2. De keerlus om station 2 is gemaximaliseerd tot R=30 cm. Dit had ik ook bij de bocht boven station 4 gedaan. Daardoor kwam station 4 binnen de bocht te liggen en wel ca 11 cm dieper dan het hoofdspoor. Omdat ik hier over bleef twijfelen heb ik dit stationnetje toch weer aan de voorzijde van de baan gezet. De binnenbocht is dan wel maar R=23 cm maar dat wordt door een groot bos gecamoufleerd. In de lange bocht heb ik overloopwissels gehad maar deze zijn uiteindelijk toch weer verwijderd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door bpieters »

lijkt me een prima plan zo. rustig sporenplan. je hebt lekker de ruimte om het landschap en scenery vorm te geven.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,
Het lange rode paradetraject ziet er prima uit!

Nog een paar kleine vragen/opmerkingen:
1. Heb je in station 1 voldoende ruimte tussen de sporen voor perrons?
2. De kopspoortjes die in station 1 nu op het stationsplein eindigen vind ik persoonlijk minder geslaagd. Ik zou ze dichter bij de doorgaande sporen leggen. Het stationsgebouw kan nog iets naar rechts worden verschoven.
3. Misschien heb je nog plaats voor een extra wachtspoor in de keerlus bij station 2? (bergspoor). Dan blijft een trein wat langer uit het zicht. Nu komt hij direct weer terug.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Thanks Bert, de ruimte voor de scenery vind ik erg belangrijk voor deze baan. Het zal zeker niet (veel) drukker worden qua spoor.

Wim,
In deze versie is er tussen de sporen geen ruimte voor de perrons dus die zouden beide aan de buitenkant komen te liggen.
Met de kopspoortjes voor de pendel ben ik nog altijd zoekende. Misschien moet ik ze als 5e spoor in de bocht mee leggen.
Ik ga daar nog eens mee spelen.
Het wachtspoor is iets om over na te denken, ruimte genoeg door de grotere straal.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Goedemorgen Nico,
Nico Essers schreef: 18 mar 2019 23:30 In deze versie is er tussen de sporen geen ruimte voor de perrons dus die zouden beide aan de buitenkant komen te liggen.
Ah! Ok, interessant! De binnenste sporen worden dus alleen door inhalende IC's gebruikt? (of goederentreinen).
Ik heb zelf wel eens over zo'n constructie gedacht, maar ik heb het nog nooit iemand zien toepassen. Leuk dat jij dit wel gaat doen!
Veel mensen leggen het liefst 6 doorgaande sporen (of meer) in hun station, en dan aan elk spoor een perron. Voor een simpel doorgangsstation aan een dubbelsporige lijn is dat vaak iets te veel van het goede.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

De baan heeft nu voor mijn gevoel de definitieve indeling gekregen. Ik heb ter illustratie de perrons ingetekend zoals ik ze in gedachte heb.
Volgende stap is om dit plan in Sketchup uit te werken zodat er een beter beeld komt van de baan. Aangezien dit best veel werk is (maar wel heel leuk om te doen) zal het wel even duren alvorens ik dit kan delen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door dwarsligger »

Nico,

Ik begrijp de reden van de situatie met het schaduwstation nog niet helemaal.

Mijn voorstel zou zijn om rechtsonder blauw en paars om te draaien. Blauw moet dan over 2 sporen heen.

Daarna kun je in paars en groen een hosentrager, kruisingswissel plaatsen. Dan heb je weliswaar 2 keerlussen, maar dan kun je optimaal gebruik maken van je kopsporen in je schaduwstation.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hannes,

Zou je dit met een schetsje kunnen toelichten want ik begrijp niet goed wat je bedoeld.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Cornelis
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2018 21:17
Locatie: Utrecht

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Cornelis »

Ziet er mooi uit Nico, leuke rijmogelijkheden en veel ruimte voor landschap. Ga dit zeker volgen en als inspiratie gebruiken voor mijn eigen baan!


N-spoor beginner
Mijn Baanplan
Mijn Baan

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door dwarsligger »

Nico,

Plaatje is wat klein, dus hoop dat het duidelijk is zo.

Groen zijn de in en uitgaande normale sporen. Ernaast heb ik de hosentrager getekend. 4 wissels met een kruis in het midden, daarmee kun je dan ieder spoor bereiken.

Paars is dan het spoor naar de enkele lijn, deze moet over beide groene sporen heen.

Je zult de wisselstraten in je schaduwstation dan nog wel moeten aanpassen, oa in de cirkel.

Als je trekduw combinaties en/of treinstellen hebt, hoef je niet te steken. Je rijdt dan vooruit het schaduwstation in en achterwaarts er weer uit. onder de hosentrager is dan alles 2 richtingsverkeer, er boven niet meer. Via de hosentrager kun je dan altijd weer op het juiste spoor komen.

HOpelijk is het zo duidelijk.
Bijlagen
Voorstel2.jpg
Voorstel2.jpg (14.07 KiB) 5677 keer bekeken


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Thanks Hannes, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik heb de kruiswissel echter rechts van het station geplaatst vlak voor de tunnelingang onder station 2. Zo'n kruiswissel wil ik goed bereikbaar houden en niet in een tunnel plaatsen. Daarbij hoeft er nu niets verandert te worden rondom het schaduwstation. Dat gaf te steile hellingen en een te korte lengte voor de keerlus. Enig nadeel nu is dat de kruiswissel ca 150 cm verder ligt en dat de treinen dus later naar de goede baanhelft kunnen rijden.

Cornelis, de opzet is inderdaad voldoende ruimte voor landschapsbouw en grotere rijlengtes.
Helaas zal het nog minimaal 2 jaar duren alvorens de kamer beschikbaar komt voor deze baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 21 mar 2019 23:59 ... Ik heb de kruiswissel echter rechts van het station geplaatst vlak voor de tunnelingang onder station 2. Zo'n kruiswissel wil ik goed bereikbaar houden en niet in een tunnel plaatsen....
Hallo Nico,
Maar het smalle deel rechts is toch geen tunnel? Daar zit toch het raam? De bereikbaarheid is daar dan juist prima.
Vlak voor de tunnelingang onder station 2 heb je echter een brug liggen. Dat bemoeilijkt de toegankelijkheid. Ook omdat er daar juist landschap omheen ligt.
Los van de plek: waarom ben je zo bezorgd over kruiswissels? Het zijn toch gewoon 4 normale wissels met een kruising? Heb je negatieve ervaring met die dingen?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hallo Wim,

Klopt dat daar het raam zit. De rails komt daar echter in een soort koker te lopen onder een verdiepte vensterbank. De voorzijde van de koker wordt wel toegankelijk dmv een klep. Op deze wijze is het spoor beschermd tijdens ramen wassen enz. Maar ik moet deze optie nog eens op het gemak bekijken.
De kruiswissel heb ik op dit moment tussen het station en de brug gesitueerd dus zat zal geen probleem geven. We komen hierop terug.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door dwarsligger »

Nico,

Ik begrijp best dat je concessies moet doen en dat je geen hosentrager in een tunnel wil maken. Maar je moet het wel goed uitdenken, want anders krijg je al heel erg snel spijt van je ontwerp.

Ik zou het als volgt doen. De enkelsporige spoorlijn zou ik lager leggen dan de rest van de baan en niet hoger. Beetje raar als je vooraan hoog begint en naar achteren lager eindigd.

Verder zou ik geen landschap maken voor het raam. Laat dat onderdeel zijn van je schaduwstation. desnoods met een afneembaar stuk landschap. Het verplaatsen van de hosentrager richting je station ziet er vreemd uit. TENZIJ:

je ervoor kiest om vanaf je station niet een dubbelsporig traject te maken waarbij ze soms verkeerd rijdend de tunnel in of uit gaan. Maar kies ervoor om er een splitsing van te maken en daarmee dus 2x een enkelspoor simuleert. Dan is die situatie heel erg plausibel. Echter is het dan wel mooier om de tunnel ingangen niet direct naast elkaar te maken, maar er een geruime afstand tussen te laten. Zelfs 1 van beide echt afbuigend.

Daarmee is jouw situatie weer plausibel en het brengt je dan ook nog meer vrijheid.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hannes,

De enkelsporige lijn naar doorgangs station 3 en kopstation 4 ligt op niveau 0 cm.
Het Centraal Station 1 ligt op niveau 7 cm.
Het kopstation 2 ligt op niveau 20 cm.

Voor het raam zelf is geen landschap ingepland. Het landschap begint pas vanaf het diepe deel bij station 2.

Ik vind dat laatste punt een goed idee om de sporen als zogenaamd enkele sporen te laten lijken.
Ik moet nu gaan werken dus laat het idee eens goed op me inwerken hoe dit toe te passen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

De sporen richting het schaduwstation zijn nu als enkel spoor uitgevoerd met ieder hun eigen passeer spoor.
De groene tafels geven aan waar landschap komt en de gele tafels horen bij het schaduwstation.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie