BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hallo Wim,

Ik heb in eerste instantie ook naar doorrij sporen gekeken maar dat was erg beperkt op de ruimte die ik voor het schaduwstation wil gebruiken. Daarom ben ik ook bij de kopsporen uit gekomen. Ik denk dat het oponthoud best zal meevallen. Op mijn huidige baan stopt de trein in het station en ca 2 a 3 sec na het stoppen rijdt hij al achteruit het kopspoor op. In het gelinkte filmpje op youtube duurt het veel langer dan volgens mij nodig is.

Bij het verkeerd spoor rijden denk ik dat je een goed punt hebt. iTrain deed dit onverwacht bij mijn huidige baan en ik was verrast door de zo ontstane variatie. Echter hier gaat het dus over grotendeels enkelsporige baanvakken. In dit ontwerp is het inderdaad niet logisch nu je het zo zegt. Dan moet ik eens gaan kijken hoeveel overloopwissels ik in het hoofdspoor het beste kan toepassen.

Trouwens ben ik niet huiverig voor keerlussen, daar zijn voldoende mogelijkheden voor zoals bijvoorbeeld de x-Treme Keerlus. Ik vond het alleen overbodig door de beoogde manier van rijden. Met overloopwissels is het natuurlijk wel nodig. Geen probleem.

De aansluiting van het dalspoor op het schaduwstation vormt geen keerlus omdat het dalspoor een zelfstandige spoorlijn is. Als het ware een heel lang kopspoor. Het blauwe spoor loopt namelijk onder het groene spoor door ( 6 cm hoogte verschil) en is dus geen gelijkvloerse kruising. Ik heb er wel over nagedacht om het dalspoor ook op het hoofdstation aan te sluiten en dan zou er wel een keerlus kunnen ontstaan. Waarschijnlijk ga ik dat echter niet toepassen.

Ondertussen heb ik al weer enkele wijzigingen aangebracht in het plan naar aanleiding van dit topic. Zodra ik de overloopwissels heb ingepast zal ik de nieuwste versie plaatsen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Het plan is ondertussen aangekomen bij versie 3. Het bergstation heeft nu een apart spoor voor het doorgaande treinverkeer en zodoende geen last van rangerende treinen op de kopsporen. Het hoofdstation ligt nu in een boog wat makkelijker was met de aansluitende sporen. Moet nog nadenken of ik het enkel spoor achter het hoofdstation wel of niet handhaaf. Er zijn op 3 plaatsen opverloopwissels aangebracht zodat de treinen altijd zo snel mogelijk weer op het juiste spoor rijden. Dit resulteert wel in 2 keerlussen die in de kleur paars zijn aangegeven. Het dalspoor is aangepast zodat het hoofdstation meer ruimte heeft. In het eerste plan maakte ik gebruik van Setrack insulfrog wissels van 24 graden. Deze heb ik eerst vervangen door 10 graden wissels maar die namen te veel plaats in met name in het schaduwstation. Bovenstaande plan maakt nu overal gebruik van 14 graden electrofrog wissels. Dit is wel code 80 rails maar dat vind ik geen probleem.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 11 mar 2019 23:59 Ik heb in eerste instantie ook naar doorrij sporen gekeken maar dat was erg beperkt op de ruimte die ik voor het schaduwstation wil gebruiken.
Was er een speciale reden dat je geen schaduwstation aan de linkerkant van de baan wilt? Daar is veel meer ruimte. Je zou er een open schaduwstation van kunnen maken. Dus achter een achtergrondplaat, zodat je er toch goed bij kunt in geval van nood.
Nico Essers schreef: 11 mar 2019 23:59 De aansluiting van het dalspoor op het schaduwstation vormt geen keerlus omdat het dalspoor een zelfstandige spoorlijn is. Als het ware een heel lang kopspoor. Het blauwe spoor loopt namelijk onder het groene spoor door ( 6 cm hoogte verschil) en is dus geen gelijkvloerse kruising.
Klopt. Ik dacht eerst dat je de zijlijn op 2 manieren op het schaduwstation wilde aansluiten. Dat zou een driehoek vormen en daarmee dus een keerlus.
Maar dat is dus niet het geval :)
Nico Essers schreef: 11 mar 2019 23:59 Er zijn op 3 plaatsen opverloopwissels aangebracht zodat de treinen altijd zo snel mogelijk weer op het juiste spoor rijden.
Persoonlijk zou ik overloopwissels vlak voor de tunnelingang linksonder plaatsen. Dus aan het einde van het rode paradetraject. Dan kun je op dat lange traject een inhaalactie simuleren waar een boemeltje wordt ingehaald door een IC. Zie ook:
https://de.wikipedia.org/wiki/Gleiswechselbetrieb

Het spoortje dat nu langs de achterzijde van het station langs loopt, vind ik wat minder geslaagd. Waarom zou hier een spoor liggen en niet alles aan de voorzijde? In het echt bestaan natuurlijk wel stations met het EG als een eiland tussen de sporen, maar dat zijn normaliter knooppunten waar meerdere lijnen samenkomen. Aan een 'gewone' dubbelsporige lijn verwacht ik het stationsgebouw aan de zijkant. Dat geeft ook meer mogelijkheden voor een stationsplein.

Ik zou het 5e spoor weglaten. Of er eventueel een kopspoortje van maken. Dan zou je kunnen pendelen tussen bergstation (rood) en het kopspoor in het doorgangsstation (groen).

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Wim,

Als ik het schaduwstation aan de linkerzijde maak dan verlies ik te veel ruimte voor de hoofdbaan aan die zijde. De ruime opzet van de hoofdbaan wil ik handhaven. Het voordeel van de huidige plaats van het schaduwstation is dat deze geen invloed heeft op de hoofdbaan. Het uitgangspunt is en blijft geen ondergronds schaduwstation met helixen. Daarbij kan ik niet veel anders met dit deel omdat ik het raam ten alle tijde goed bereikbaar wil hebben en daar dus geen 70 cm diepe tafel wil plaatsen. De huidige 3 spoortjes kan ik gemakkelijk onder een wat diepere vensterbank doorlaten lopen.
Ik heb het schaduwstation vol met kopsporen getekend om te kijken wat er mogelijk is op de beschikbare ruimte. Er is in het huidige plan plaats voor meer dan 30 treinen. De vraag is of ik het ooit nodig heb en daarom worden de kopsporen gefaseerd aangelegd afhankelijk van de groeiende collectie. Daarbij is het test en programmeer spoor nu ideaal in het schaduwstation verwerkt.

Dat idee van ICE en boemeltje vind ik een leuke tip, dat gaan we onderzoeken.

Het 5e spoor achter het station is zo ontstaan om bij het uitrijden vanaf het kopspoortje het hoofdstation niet te blokkeren. Maar eerlijk gezegd vind ik het ook geen goede oplossing. Ik denk dat ik dat laat vervallen of het station toch weer anders indeel aan de voorzijde. De gebogen vorm is mooi maar zorgt ook voor beperkingen voor wat betreft toevoegen wissels. Hier zal ik nog de nodige variaties gaan uitproberen zowel recht als gebogen.
Met een overloopwissel zou ik inderdaad een kopspoor voor een pendeltrein kunnen maken maken.

In ieder geval weer genoeg huiswerk.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Zo, ondertussen al bij versie 8 terecht gekomen van mijn toekomstige baan. Alle sporen en wissels zijn nu code 55. Ik had in een eerdere versie schijnbaar de verkeerde wissels gebruikt waardoor ik met finescale niet uit kwam. Nu met de de small version wissels lukte het wel naar tevredenheid. Hopelijk worden deze op tijd als Unifrog leverbaar.

De tafel voor het schaduwstation is nu met 75 cm 5 cm dieper geworden. Het programmeerspoor is naar de voorzijde geplaatst voor betere toegankelijkheid. Het centraal station 1 is verder aangepast met aan de achterzijde plaats voor 2 pendeltreinen voor station 2. De keerlus om station 2 is gemaximaliseerd tot R=30 cm. Dit had ik ook bij de bocht boven station 4 gedaan. Daardoor kwam station 4 binnen de bocht te liggen en wel ca 11 cm dieper dan het hoofdspoor. Omdat ik hier over bleef twijfelen heb ik dit stationnetje toch weer aan de voorzijde van de baan gezet. De binnenbocht is dan wel maar R=23 cm maar dat wordt door een groot bos gecamoufleerd. In de lange bocht heb ik overloopwissels gehad maar deze zijn uiteindelijk toch weer verwijderd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door bpieters »

lijkt me een prima plan zo. rustig sporenplan. je hebt lekker de ruimte om het landschap en scenery vorm te geven.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,
Het lange rode paradetraject ziet er prima uit!

Nog een paar kleine vragen/opmerkingen:
1. Heb je in station 1 voldoende ruimte tussen de sporen voor perrons?
2. De kopspoortjes die in station 1 nu op het stationsplein eindigen vind ik persoonlijk minder geslaagd. Ik zou ze dichter bij de doorgaande sporen leggen. Het stationsgebouw kan nog iets naar rechts worden verschoven.
3. Misschien heb je nog plaats voor een extra wachtspoor in de keerlus bij station 2? (bergspoor). Dan blijft een trein wat langer uit het zicht. Nu komt hij direct weer terug.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Thanks Bert, de ruimte voor de scenery vind ik erg belangrijk voor deze baan. Het zal zeker niet (veel) drukker worden qua spoor.

Wim,
In deze versie is er tussen de sporen geen ruimte voor de perrons dus die zouden beide aan de buitenkant komen te liggen.
Met de kopspoortjes voor de pendel ben ik nog altijd zoekende. Misschien moet ik ze als 5e spoor in de bocht mee leggen.
Ik ga daar nog eens mee spelen.
Het wachtspoor is iets om over na te denken, ruimte genoeg door de grotere straal.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Goedemorgen Nico,
Nico Essers schreef: 18 mar 2019 23:30 In deze versie is er tussen de sporen geen ruimte voor de perrons dus die zouden beide aan de buitenkant komen te liggen.
Ah! Ok, interessant! De binnenste sporen worden dus alleen door inhalende IC's gebruikt? (of goederentreinen).
Ik heb zelf wel eens over zo'n constructie gedacht, maar ik heb het nog nooit iemand zien toepassen. Leuk dat jij dit wel gaat doen!
Veel mensen leggen het liefst 6 doorgaande sporen (of meer) in hun station, en dan aan elk spoor een perron. Voor een simpel doorgangsstation aan een dubbelsporige lijn is dat vaak iets te veel van het goede.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

De baan heeft nu voor mijn gevoel de definitieve indeling gekregen. Ik heb ter illustratie de perrons ingetekend zoals ik ze in gedachte heb.
Volgende stap is om dit plan in Sketchup uit te werken zodat er een beter beeld komt van de baan. Aangezien dit best veel werk is (maar wel heel leuk om te doen) zal het wel even duren alvorens ik dit kan delen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door dwarsligger »

Nico,

Ik begrijp de reden van de situatie met het schaduwstation nog niet helemaal.

Mijn voorstel zou zijn om rechtsonder blauw en paars om te draaien. Blauw moet dan over 2 sporen heen.

Daarna kun je in paars en groen een hosentrager, kruisingswissel plaatsen. Dan heb je weliswaar 2 keerlussen, maar dan kun je optimaal gebruik maken van je kopsporen in je schaduwstation.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hannes,

Zou je dit met een schetsje kunnen toelichten want ik begrijp niet goed wat je bedoeld.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Cornelis
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2018 21:17
Locatie: Utrecht

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Cornelis »

Ziet er mooi uit Nico, leuke rijmogelijkheden en veel ruimte voor landschap. Ga dit zeker volgen en als inspiratie gebruiken voor mijn eigen baan!


N-spoor beginner
Mijn Baanplan
Mijn Baan

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door dwarsligger »

Nico,

Plaatje is wat klein, dus hoop dat het duidelijk is zo.

Groen zijn de in en uitgaande normale sporen. Ernaast heb ik de hosentrager getekend. 4 wissels met een kruis in het midden, daarmee kun je dan ieder spoor bereiken.

Paars is dan het spoor naar de enkele lijn, deze moet over beide groene sporen heen.

Je zult de wisselstraten in je schaduwstation dan nog wel moeten aanpassen, oa in de cirkel.

Als je trekduw combinaties en/of treinstellen hebt, hoef je niet te steken. Je rijdt dan vooruit het schaduwstation in en achterwaarts er weer uit. onder de hosentrager is dan alles 2 richtingsverkeer, er boven niet meer. Via de hosentrager kun je dan altijd weer op het juiste spoor komen.

HOpelijk is het zo duidelijk.
Bijlagen
Voorstel2.jpg
Voorstel2.jpg (14.07 KiB) 5665 keer bekeken


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Thanks Hannes, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik heb de kruiswissel echter rechts van het station geplaatst vlak voor de tunnelingang onder station 2. Zo'n kruiswissel wil ik goed bereikbaar houden en niet in een tunnel plaatsen. Daarbij hoeft er nu niets verandert te worden rondom het schaduwstation. Dat gaf te steile hellingen en een te korte lengte voor de keerlus. Enig nadeel nu is dat de kruiswissel ca 150 cm verder ligt en dat de treinen dus later naar de goede baanhelft kunnen rijden.

Cornelis, de opzet is inderdaad voldoende ruimte voor landschapsbouw en grotere rijlengtes.
Helaas zal het nog minimaal 2 jaar duren alvorens de kamer beschikbaar komt voor deze baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 21 mar 2019 23:59 ... Ik heb de kruiswissel echter rechts van het station geplaatst vlak voor de tunnelingang onder station 2. Zo'n kruiswissel wil ik goed bereikbaar houden en niet in een tunnel plaatsen....
Hallo Nico,
Maar het smalle deel rechts is toch geen tunnel? Daar zit toch het raam? De bereikbaarheid is daar dan juist prima.
Vlak voor de tunnelingang onder station 2 heb je echter een brug liggen. Dat bemoeilijkt de toegankelijkheid. Ook omdat er daar juist landschap omheen ligt.
Los van de plek: waarom ben je zo bezorgd over kruiswissels? Het zijn toch gewoon 4 normale wissels met een kruising? Heb je negatieve ervaring met die dingen?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hallo Wim,

Klopt dat daar het raam zit. De rails komt daar echter in een soort koker te lopen onder een verdiepte vensterbank. De voorzijde van de koker wordt wel toegankelijk dmv een klep. Op deze wijze is het spoor beschermd tijdens ramen wassen enz. Maar ik moet deze optie nog eens op het gemak bekijken.
De kruiswissel heb ik op dit moment tussen het station en de brug gesitueerd dus zat zal geen probleem geven. We komen hierop terug.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door dwarsligger »

Nico,

Ik begrijp best dat je concessies moet doen en dat je geen hosentrager in een tunnel wil maken. Maar je moet het wel goed uitdenken, want anders krijg je al heel erg snel spijt van je ontwerp.

Ik zou het als volgt doen. De enkelsporige spoorlijn zou ik lager leggen dan de rest van de baan en niet hoger. Beetje raar als je vooraan hoog begint en naar achteren lager eindigd.

Verder zou ik geen landschap maken voor het raam. Laat dat onderdeel zijn van je schaduwstation. desnoods met een afneembaar stuk landschap. Het verplaatsen van de hosentrager richting je station ziet er vreemd uit. TENZIJ:

je ervoor kiest om vanaf je station niet een dubbelsporig traject te maken waarbij ze soms verkeerd rijdend de tunnel in of uit gaan. Maar kies ervoor om er een splitsing van te maken en daarmee dus 2x een enkelspoor simuleert. Dan is die situatie heel erg plausibel. Echter is het dan wel mooier om de tunnel ingangen niet direct naast elkaar te maken, maar er een geruime afstand tussen te laten. Zelfs 1 van beide echt afbuigend.

Daarmee is jouw situatie weer plausibel en het brengt je dan ook nog meer vrijheid.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hannes,

De enkelsporige lijn naar doorgangs station 3 en kopstation 4 ligt op niveau 0 cm.
Het Centraal Station 1 ligt op niveau 7 cm.
Het kopstation 2 ligt op niveau 20 cm.

Voor het raam zelf is geen landschap ingepland. Het landschap begint pas vanaf het diepe deel bij station 2.

Ik vind dat laatste punt een goed idee om de sporen als zogenaamd enkele sporen te laten lijken.
Ik moet nu gaan werken dus laat het idee eens goed op me inwerken hoe dit toe te passen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

De sporen richting het schaduwstation zijn nu als enkel spoor uitgevoerd met ieder hun eigen passeer spoor.
De groene tafels geven aan waar landschap komt en de gele tafels horen bij het schaduwstation.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,
De splitsing van de dubbelsporige lijn in 2 enkelsporige, ziet er erg interessant uit! Dat geeft afwisseling tov een standaard dubbelspoor, waar de treinen alleen maar doorrijden.
Ik zat nog te denken hoe je de enkelsporige zijlijn (blauwe met stations 3 en 4) hier zou kunnen aansluiten. Momenteel hangt deze er een beetje los bij. Hij is alleen via het schaduwstation met de rest van de baan verbonden. Je zou hem ook in het hoofdstation kunnen laten aftakken. Dan kun je aansluitingen simuleren en/of treinen die van de hoofdlijn op de enkelsporige lijn overgaan.

Hieronder een schetsje:
Afbeelding

De dubbelsporige lijn komt nog steeds vanuit het schaduwstation. Vlak voordat hij de tunnel uit komt, wordt hij echter enkelsporig. Daarna kom je station 1 binnen. Het stukje enkelspoor geeft natuurlijk een kleine bottleneck, maar dat kan juist de extra krent in de pap vormen. :)
De blauwe zijlijn stijgt nu in de rechterbovenhoek en komt dan als de 2e enkelsporige lijn het station binnen.

Ik denk dat je nu nog wel een extra perron nodig hebt. Dus misschien toch een perron tussen de 2 hoofdsporen leggen. Of anders van het 5e spoor (kopspoor) een doorgaand spoor maken.

Gewoon wat wilde ideeen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Wim,

Het zijn net de wilde ideeën die bijzondere oplossingen vormen. Ik ga hier zeker mee aan de slag want dit bevalt me wel. Hierdoor kan het schaduwstation op dezelfde hoogte komen als het centraal station dus geen onnodige hellingen en de koker onder het raam minder diep worden.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Vandaag weer een uurtje gespeeld met Rail Modeller Pro. Zo denk je dat het ontwerp klaar is en vervolgens wijzigt er weer een hoop als gevolg van de input op het forum.

Afbeelding

Ik ben vandaag met het "wilde" idee van Wim aan de slag gegaan omdat ik hier wel wat voordelen in zag. Ten eerste is de aansluiting naar het schaduwstation vereenvoudigd. Omdat het schaduwstation nu op gelijke hoogte ligt met het centraal station zijn er geen hellingen meer aanwezig waardoor de verbindingskoker onder de vensterbank vrij compact kan worden uitgevoerd en dus ook de vensterbank maximaal 5 cm dieper wordt.
Het dalspoor heeft de grootste update gekregen en is nu ook bruikbaar voor kortere goederentreinen van maximaal 50 cm. Vanaf het centraal station 1 is er nu aan de linker zijde een rechtstreekse verbinding met station 4. Deze aansluiting is grotendeels als tunnel uitgevoerd zodat het aanzicht van de baan niet veel drukker wordt ten opzichte van de vorige ontwerpen. Aan de rechter zijde is de rechtstreekse verbinding van het dalspoor naar het schaduwstation vervallen. Het spoor draait nu onder station 2 door terug naar het centraal station 1. De rijmogelijkheden zijn nu dus veel uitgebreider dan voorheen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,
Dat ziet er goed uit!
Nico Essers schreef: 25 mar 2019 01:04 Zo denk je dat het ontwerp klaar is en vervolgens wijzigt er weer een hoop als gevolg van de input op het forum.
Ja sorry, ik hou andere mensen graag bezig... ;) :P :lol:

Om je nog langer bezig te houden heb ik nog een paar opmerkingen / wilde ideeen verzonnen:

1. Station 4
Het doorgaande spoor passeert het eigenlijke station hier. Het is misschien mooier om het een onderdeel van het station te maken. Ik zou er dan 2 doorgaande sporen van maken, met nog een 3e kopspoor voor treinen die in station 4 eindigen. Dat geeft je ook de mogelijkheid om personentreinen van station 4 direct weer naar station 1 te laten rijden.
Om ruimte vrij te maken, zou je het stukje dubbelspoor tussen station 3 en 4 kunnen weglaten. Sowieso is het nu erg druk met passeerstukken en heb je weinig enkelsporige baan (in het zicht). Mocht je toch nog een extra passeermogelijkheid willen hebben, dan zou je dat in het tunneltraject tussen station 1 en 4 kunnen plaatsen.

2. Station 1
Er komen nu 2 zijlijnen uit in station 1. Op zich prima, maar als je 2 zijlijntreinen wilt laten kruisen (zonder dat 1 van beide op de hoofdbaan verder rijdt) dan kan dat nu niet in station 1. Door de aansluiting van de linker zijlijn iets te verplaatsen (tot links van de overloopwissels in de dubbelsporige hoofdbaan), heb je meer mogelijkheden.

3. Schaduwstation
Om de bovenste (linksboven) gele harp te bereiken, moet je eerst een rondje maken over het blauwe ovaal. Door het inrijwissel (overloop van groen naar blauw) iets naar rechts te verschuiven, kun je die gele harp direct binnen rijden.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Maakt niet uit Wim, zo blijf ik van de straat :lol:
Dit is het voordeel van het forum, vaak ben je gefocust op een deel en zie je andere mogelijkheden niet meteen.
Daarbij heb ik genoeg tijd voordat deze baan werkelijkheid wordt dus laat maar komen die ideeën.

Station 4 is inderdaad niet ideaal op deze manier. Dat had ik zelf ook al gezien. Ik denk dat ik het inhaalspoor in de bocht laat vervallen waardoor het station meer richting de middelste module verplaatst wordt. Het inhaalspoor kan dan gecombineerd worden met station 4.

De aansluiting op station 1 wordt moeilijker ivm de hoogteverschillen. Het dubbelspoor begint meteen achter het station te stijgen. Dus hoe verder de aansluiting naar links ligt des te steiler wordt de aansluiting vanaf station 4. Er moet ook voldoende hoogteverschil blijven waar de sporen zich kruisen.
Een alternatief zou kunnen zijn om de aansluiting geheel achterlangs te laten lopen en aan te sluiten vlak voor het kopspoortje. Het mooiste zou zijn om hier ook een kruiswissel toe te passen zoals aan de rechterzijde.

In het schaduwstation heb ik reeds naar deze mogelijkheid gekeken. Dat gaat het gemakkelijkste met een engelse wissel. Staat op de optielijst.
Het rondje rijden vindt ik geen probleem.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie