Mijn eerste baanidee

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ludo_nws
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2019 22:18

Mijn eerste baanidee

Bericht door ludo_nws »

Dus om opnieuw te starten effe denken over een baanplan dat binnen mijn ruimte past.

Dit is een eerste idee. Een hondenknook met grootte 2m90 op 1m.

De groene rails zijn de zichtbare rails. Het station is gedimensioneerd dat ik een loc met 5 personenwagons kan zetten. Als de trein uit het station vertrekt komt hij in de gele zone. De gele zone begint met een berg , de baan stijgt hier. Het gele traject bovenaan zit achter een achterwand, de gele bocht is ook in een berg (het gele spoor is dus niet zichtbaar). De trein komt uit de berg en zit dan voor de achterwand . Hier een aantal opstelsporen voor wat goederendingen. De trein komt dan in een boog , mooi omlaag naar het station. Terug voorbij het station komt de trein in een nieuwe berg gaat hij naar het schaduwstation (roze sporen). Schaduwstation met 5 opstelsporen…..

Nog effe laten bezinken 😊

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ludo_nws op 24 mar 2019 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door bpieters »

hoi Ludo,
als begin een niet onaardig ontwerp.
nadeel is in mijn ogen het strikte 1 richtingsverkeer wat op den duur saai zou kunnen worden.
llinksonder bij het begin van het station overloopwissels en aan de rechterkant bijv. een engels wissel icm een gewoon wissel terug naar geel maakt dat je het omhooggaande groene traject in 2 richtingen kan laten rijden.
je krijgt dan wel een keerlussituatie maar dat is op te lossen.
verder zou de boog links in geel wat ruimer kunnen en ook zou ik het station wat uitbreiden met wat extra sporen.
voor beiden heb je ruimte genoeg.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ludo_nws
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2019 22:18

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door ludo_nws »

OK Bert
tnx voor de tips , ik hou t in t oog
was ook maar een eerste idee:-)


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door Hans »

Hallo Ludo

Ik heb ook strikt eenrichtingverkeer, maar rijden is voor mij eigenlijk bijzaak. Ik ben vooral een scenery-man.
Zo te zien is er op jou ontwerp ook ruimte voor scenery, maar bij een meter breedte moet je opletten dat je overal bij kunt. Kun je er omheen lopen?

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door Nico Essers »

Hey Ludo,

Dat is best een leuk ontwerp voor je eerste baan. Het eenrichtingsverkeer kun je gemakkelijk doorbreken met enkele treinstellen. Voorzie je baan nog van enkele inhaalsporen op de lange rechte stukken aan de achterzijde en je hebt variatie genoeg.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door Wim H »

Hallo Ludo,

Leuk baanplan! Het opgevouwen hondebot is een prima uitgangspunt! Of dat op den duur saai gaat worden, hangt van je eigen wensen af. Als je graag treinen door een mooi landschap ziet rijden (dus veel scenery), kan eenrichtingsverkeer prima zijn. Een voorbeeld daarvan zijn de banen Brummenbach en Backeramm (hier op het forum). Simpel wat betreft baanplan, maar geweldig qua uitvoering.

Ben je liever met de treinen bezig (rijden en/of rangeren), dan kun je nog wat extra "krenten" aan de pap toevoegen. Je zou in je station extra wisselverbindingen kunnen leggen, maar mijns inziens is dat niet nodig. Ze moeten ook een funktie hebben. Inhaalsporen heb je nu al in je station (1 per richting) dus dat geeft al mogelijkheden om boemeltjes te laten inhalen door een IC.

Wat denk ik meer afwisseling zou geven, is een zijlijntje dat aftakt en naar een klein kopstation aan de achterzijde loopt. Treinen van de zijlijn zouden dan ook over kunnen gaan op de hoofdlijn en vice versa.

Ik vraag me nog wel af wat je met de 4 korte kopspoortjes aan de linkerkant van je station wilt doen. Zijn dat laad/lossporen voor goederen? Ze liggen er nu wat verloren bij.

Daarnaast schreef je dat de 3 opstelsporen (die boven het paarse schaduwstation liggen) voor "wat goederendingen" wilt gebruiken. De manier waarop ze nu zijn aangesloten is niet praktisch: om ze te bedienen moet je via de hoofdbaan rangeren. Dat blokkeert het treinverkeer daar. Ik zou de goederensporen dan direct op het station aansluiten.

Tegelijk zou ik dan in de groen/gele keerlus ook een klein schaduwstation maken (net als bij het paarse schaduwstation er onder).

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ludo_nws
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2019 22:18

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door ludo_nws »

-> Hans.... jaja ik kan eromheen lopen :-)

-> wim met de 4 korte kopspoortjes ben ik er nog niet uit. De 2 onderste voor een pakhuisje met wat beperkte goederen. De 2 bovenste loc-parking
Ook de 3 opstelsporen boven is niet duidelijk . Ik ga waarschijnlijk in de lus aftakken zodat ik ook niet achteruit moet binnenrijden..


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door Wim H »

Hallo Ludo

Bij deze nog een schetsje met ideeen:
Afbeelding

Ik heb in de gele keerlus nu ook een volledig schaduwstation geplaatst.

De kopssporen voor goederen heb ik nu in het station aangesloten. Dat is een meer logische plek dan ergens langs de vrije baan.
In het station een extra spoor om een goederentrein op te stellen (om er wagens uit te halen of bij te plaatsen). En een omrijspoor om ongestoord te kunnen rangeren met die wagens.

Ook heb ik nog een zijlijntje (blauw) als optie toegevoegd. Hier kun je pendelen tussen hoofdstation en hoger liggend kopstation. Er is een overgave mogelijkheid zodat je ook met een kort goederentreintje vanaf de hoofdbaan naar de zijlijn kunt.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ludo_nws
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2019 22:18

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door ludo_nws »

Hoi Wim

Mooi om mee te denken, een paar dingen ga ik denk ik wel meepikken:-)

het gele ga ik ook zo uitvoeren.. en het blauwe baantje is ook wel leuk.. Effe zien of dat op de ruimte past


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door bpieters »

hoi,
ik denk dat het moeilijk wordt met de hellingen met schaduwstations rose of geel op een helling.
rose zou je 2,5 cm kunnen laten zakken en geel 2,5 cm laten stijgen.Daar heb je dan wel een meter voor nodig wil je rond de 2,5% hellingspercentage en 5cm hoogteverschil uitkomen. Ik vraag me af of die lengte haalt.Het gele schaduwstation in het bovenste gele spoor leggen biedt misschien soelaas.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door Wim H »

Goedenavond heren,

De hellingen zullen inderdaad op het randje zijn. Zoals ik even snel had geschetst, wordt het inderdaad te steil, maar er is nog wel wat te schuiven. Zo kan bv het roze traject verder in de linker bovenhoek worden verschoven. Het roze schaduwstation naar rechtsboven. Door het gele deel dan iets naar voren te brengen, zullen ze elkaar minder in de weg zitten. Uiteindelijk moet je het even netjes uittekenen op schaal en dan de lengtes van de baanvakken berekenen.

Of het blauwe zijlijntje dan ook nog past, is de vraag. Deze moet ook omhoog. Misschien dat je een extra lus nodig hebt om hoogte te winnen, zodat het kopstation hoger dan het gele schaduwstation komt. Ook hier geldt: op schaal tekenen en uitproberen.

De opstelsporen van de schaduwstations zou ik (als het even kan) niet op een helling leggen, al is het eventueel wel mogelijk (lichte helling).

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn eerste baanidee

Bericht door Wim H »

Bij deze nog een schetsje:

Afbeelding

Een punt is de boogstraal van de keerlussen. Die had ik gecopieerd uit jouw oorspronkelijke baanplan. Nu ik nog eens terug lees, begrijp ik dat je baan 100 cm breed wordt. Dan lijken de keerlussen in bovenstaande tekening slechts 35 cm diameter te hebben. Dat is kleiner dan R1. Ik zou voor minimaal R2 gaan (straal van 22.5 cm, diameter lus 45 cm). De lussen gaan dus meer ruimte innemen.

Mocht bovenstaande schets nu niet passen, dan zijn er nog wel meer aanpassingen mogelijk. Je zou het roze spoor eerst langs de hele achterwand kunnen laten dalen. En dan een niveau lager het roze schaduwstation onder het gele station plaatsen. Dan heb je ruimte genoeg zonder steile hellingen te krijgen. Het betekent wel dat je een langer ondergronds traject krijgt, en dat je zichtbare station op 5 cm boven de onderplaat komt.
Dat laatste heeft ook voordelen: je kunt een natuurlijker landschap maken. Het spoor ligt dan iets hoger dan de rest van het landschap (op een spoordijk). Dat geeft dan ook mogelijkheden om bv een riviertje onder een spoorbrug te laten stromen.
Een ander voordeel is dat het gele spoor niet hoeft te stijgen. Dat station kan dan op dezelfde hoogte als je zichtbare station komen, wat het eenvoudiger maakt om het zijlijntje te plaatsen.

Mogelijkheden genoeg dus! :)

Groet, Wim


Plaats reactie