Eerste plan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Eerste plan

Bericht door Ruud O. »

Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met het plannen van mijn baan, met de volgende grondslagen:

Praktisch:
- L-vormige baan, 340cm x 210cm, en beide benen een breedte van 90cm
- Het wordt een digitale baan met als centrale de Digikeijs DR5000, reeds aanwezig
- De besturing dient automatisch te worden, nog geen keuze voor de software gemaakt
- Naar alle waarschijnlijkheid worden de ArCoMoRa spullen ingezet voor de sturing en de terugmelding
- Al het beschikbare materiaal aan rails, wissels (beide Minitrix), loc's en wagens zijn 2e hands en dat is de 'werkvoorraad'
Helaas is R2 de grootste straal die er bij zit, dus mijn ontwerp is daar wel een beetje op gebaseerd.
Een optie zou een behoorlijke hoeveelheid flexrails zijn die ook aanwezig is, en daarmee wat grotere bogen mogelijk.
- De loc's moeten nog van een decoder voorzien worden

Uitvoering:
- Gezien het materieel wat ik nu voorhanden heb, wordt het een DB baan in tijdperk III

Plan: Daar gaat het nog niet zo goed mee...

De afbeelding laat mijn idee over het schaduw station zien, dat noem ik voor het gemak even niveau 0.
Ik wil graag een dubbelsporige hoofdlijn welke als paradebaan langs de buitenkant van de tafel loopt. De sporen worden slechts in 1 richting bereden, de buitenste ring tegen de klok in, de binnenste ring met de klok mee.
Ik wil geen keerlus, die heb je m.i. bij een dubbelsporig traject ook niet nodig, en de treinen op het hoofdtraject moeten zowel rond kunnen rijden als pendelen. Daarvoor is het ovaal er in bedacht, waarin ook de opstelsporen zijn opgenomen.
Op het hoofdtraject rijden zoals het er nu naar uitziet 3 lange treinen hun rondjes, en deze mogen niet op het 'lokale' spoor terecht komen wat op niveau 1 gerealiseerd zal worden.
De kleinere (goederen)treinen van het zichtbare lokale spoor op niveau 1 waaromheen de scenery ook gebouwd zal worden, mogen wel op de hoofdlijn komen om af en toe een uitstapje te maken, en eventueel tijdelijk uit het zicht opgesteld kunne worden op het schaduw station.

De hoofdlijn komt aan de rechterkant met de klok mee gezien aan de voorkant van de tafel ná de bocht, dus met rechte rails uit een tunnel. Dan is het al op niveau 1. Daar komt het doorgangsstation, waarop ook de lokale baan op aansluit.

Aan de linkerkant verdwijnt de hoofdlijn dan op een gegeven moment weer in de tunnel om naar beneden te gaan naar het schaduw station.

Als ik er helemaal uit ben met niveau 0 (van de afbeelding) dan komt het zichtbare gedeelte aan de beurt om te bedenken.

Ik ben in principe niet echt een treinenkenner voor wat betreft samenstellingen en bedrijfsnummers etc. en ook geen doorgewinterde modelspoorder, en het eerste doel is om de baan besturingstechnisch voor elkaar te maken.

De kans is dus ook erg groot dat ik in dit plan dingen bedacht heb die absoluut af te raden zijn.
Dat is dan ook de rede dat ik mijn plan hier deel en ik hoop dat er door jullie met veel meer ervaring op gereageerd zal worden.

Gr. Ruud


Afbeelding


DCC met DR5000
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Eerste plan

Bericht door Hans »

Hallo Ruud,

Zoals ik bij het welkom al aangaf, vraag ik mij af of je bij een breedte van 90 cm overal bij kunt.
Om in de linkerhoek achter te komen moet je ongeveer 127 cm overbruggen. Ook al ben je lang, dat lukt volgens mij alleen als je er van de andere kant ook bij kunt.
Verder valt mij op dat de rails in de hoek vooraan vlak langs de rand komt. Dat is n.m.m. niet mooi, maar vooral link i.v.m. ontsporing en vallende treinen.
V.w.b. het plan zelf: ik vind het erg recht allemaal. Als een deel wat schuin ligt oogt dat m.i. beter. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Re: Eerste plan

Bericht door Ruud O. »

Beste Hans,

Bedankt voor je input. Ik zal met de achterste hoek inderdaad rekening moeten houden hier het meeste werk klaar te hebben voordat de voorkant aan de beurt is. De tafel ligt zowel aan de bovenkant als aan de linkerkant van de afbeelding langs een muur, dus praktisch gezien kan ik daar niet veel aan oplossen.

Je opmerking over de rechte stukken is zeker terecht en daar zal ik wat bochtenwerk in aanbrengen.
Het betreft dan alleen de lange stukken onderaan langs de rand wat ik wat naar binnen kan laten buigen.
En het stuk spoor langs de rechter rand van de poot van de L (links onder op de afbeelding).
Als ik de bocht in het dubbele spoor in de knie van de L daarmee wat naar binnen kan brengen, kan ik de tafel daar misschien ook wat minder diep maken.

De overige sporen, dus de ovaal en de opstelsporen en het dubbele spoor langs de linker zijkant liggen uit het zicht, d.w.z. onder niveau 1.

Ik ga weer even wat passen en meten!

Gr. Ruud


DCC met DR5000

Onderwerp starter
Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Re: Eerste plan

Bericht door Ruud O. »

Wellicht dat om de rechte lijnen te verminderen de cirkel aan de rechterkant verder door komt te lopen waardoor de paradebaan meer naar achteren komt te liggen. De lay-out op het niveau boven het schaduw station kan daar natuurlijk ook ‘omheen’ gepland worden.


DCC met DR5000
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Eerste plan

Bericht door Bjor »

Ruud O. schreef: 16 aug 2019 12:07 Ik zal met de achterste hoek inderdaad rekening moeten houden hier het meeste werk klaar te hebben voordat de voorkant aan de beurt is.
Ruud,

Volgens de wet van Murphy zal een storing in een wissel o.i.d altijd in de verste hoek plaatsvinden. Dat kan ook gebeuren als al het werk daar al klaar is. Je moet er dan niet alleen "bij" kunnen, maar ook (de)montagewerk kunnen verrichten. Dat is met uiterst gestrekte armen een waar genoegen :twisted: . (NOT)

Een forse inkeping in je baan kan een oplossing zijn, maar op die plek kun je dan geen scenery e.d. meer kwijt (tenzij je daar een los landschapsdeel in plaatst. Een andere mogelijkheid is de baan als segmentenbaan uitvoeren, waarbij de linker hoek op een eigen segment ligt. Tijdens de bouw, aankleding en onderhoud kun je dat segment dan uit de baan halen en op je werktafel onder handen nemen.

Zeker, het is meer werk; je moet de railovergangen vastzetten en elektrische koppelingen tussen de segmenten maken, maar je hoeft niet voor ieder draadje onder de baan te kruipen en je kunt overal bij. Je vind op dit forum voldoende informatie over segmentenbanen.

Maar het is uiteraard aan jou. Ik wens je veel bouwplezier.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

Onderwerp starter
Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Re: Eerste plan

Bericht door Ruud O. »

Beste Ben, bedankt voor de aanvulling.

Ik heb de waarschuwing voor de te grote diepte al vele malen voorbij zien komen, en toch genegeerd...
De wens is de vader van de gedachte, en toen de tafel stond dacht ik natuurlijk, net als velen waarschijnlijk, het valt wel mee.
Maar ik vraag om advies, en dan moet ik die adviezen natuurlijk ook ter harte nemen, dus bedankt! Ik ga kijken hoe ik het op kan lossen.
Jouw suggestie voor een uitneembaar segment is een goede. Gelukkig heb ik wel de open frame methode toegepast, dus van onder af kan ik gelukkig wel een boel bereiken.

Verder heb ik n.a.v. de opmerking van Hans over de rechte lijnen mijn plan een beetje aangepast.
Wat mij namelijk opvalt, en daar zal ik de enige niet in zijn, is dat je een soort fixatie oploopt (ik lijkt Freud wel ;-) met je eerste idee.
En dat het lastig is om daar van af te wijken. Nu ben ik er even voor gaan zitten, en heb het aangepast.

Ook heb ik een kleurtje toegepast, grijs is de onzichtbare baan, en groen is zeg maar op niveau 1, dus het zichtbare gedeelte.
Op dit moment heb ik alleen het hoofdtraject nog maar op mijn netvlies, op het groene niveau komt uiteraard ook nog het lokale sporenplan i te liggen.
Wellicht, maar daar ben ik nog niet uit, komt er ook nog een niveau erboven.

Het hoofdtraject wordt in ieder geval uitgevoerd met bovenleiding, het lokale traject waarschijnlijk ook.
Anders komt die mooie Krokodil niet tot zijn recht, en die had ik niet op het hoofdtraject bedacht.

Wat ik nu zou kunnen realiseren, maar dat is in heuvelachtig Duitsland natuurlijk een beetje raar, is een havengebied in de ontstane ruimte onder de groene boog.

Daar is namelijk genoeg diepte (er ligt geen spoor onder op niveau 0) om de diepte in te gaan.
Of ik maak de lokale baan zowel links als rechts van het hoofdtraject.

Zoals jullie zien, daar ben ik nog lang niet uit...

Industrieel lijkt me leuk, maar dat kan bijvoorbeeld ook aan de linkerkant, en dan rechts een landelijker tafereeltje.
Zo iets moet het maar worden denk ik, en dan blijft het binnenland van Duitsland ook gevrijwaard van havens en dergelijke.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot aan nu, dus de afgelopen tientallen jaren als ik aan een modelbaan dacht, altijd NS voor ogen had.
Maar door de door mij aangeschafte spulletjes is dat toch DB geworden.

Het voordeel is dan wel dat je de hellende sporen in een tunnelportaal kunt wegwerken, maar ik had bedacht als het NS wordt, omdat dat met mooie technische kunstwerken als spoorviaducten enzo te realiseren.

Kortom, ik ervaar nu dat nu de tijd zo ver is om werkelijk te beginnen, dat mijn periodes van nadenken van fantaseren over een modelbaan mijn praktische kant nu een beetje in de weg zitten. Ik heb de afgelopen 40 jaar al te veel ideeën bedacht om nu zonder hinder een geheel nieuwe opzet te beginnen.

Maar ik denk dat ik daar niet de enige in ben.

Afbeelding


DCC met DR5000
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Eerste plan

Bericht door Bjor »

Ruud,

Duitsland heeft veel binnenhavens langs de grote rivieren, die ook door heuvelland stromen. Een haven kan dus heel goed.

Bovenleiding is leuk, maar ook kwetsbaar, bijv. als je de rails schoon wilt maken of scenery aan wilt brengen. Ik kan me voorstellen dat je dat wilt, maar bedenk dan ook dat je nog een paar korte, scherpe bogen hebt in het zichtbare deel. Daar een bovenleiding boven hangen is moeilijk natuurgetrouw te krijgen, omdat de draad dan snel naast de rails hangt. Tenzij je de draad meebuigt met de boog, maar dat ziet er een beetje raar uit. Hoe ruimer de bogen, des te natuurgetrouwer kun je de bovenleiding vorm geven.
Wat sommigen ook wel doen is wel bovenleidingmasten plaatsen, maar de draad weglaten. In N zijn de draden heel dun als je ze in 1:160 wilt aanbrengen en dus bijna niet zichtbaar.

Maar blijf vooral dromen en nadenken; daar komen na verloop van tijd de mooiste ideeën uit voort ;) ;)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: Eerste plan

Bericht door hans-diesel »

Ik zou linksvoor i.p.v. in 2 keer 90 graden terug in 1 keer 180 graden. Dus 1 slappe bocht.
Maak hem zelfs meer dan 180 graden. Bijvoorbeeld rond de 200 graden. Laat hem aan jouw sta kant naar binnen lopen (kan je direct een hap nemen uit de plaat en daarmee kan je makkelijker linksachter geraken indien nodig) om daarna met een flauwe bocht de andere kant op naar rechts te gaan.
Ik heb het dus over het groene gedeelte.

Allemaal puur voor het uiterlijk.
Is wel mijn smaak, hoeft dus niet de jouwe te zijn.

Succes.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track

Onderwerp starter
Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Re: Eerste plan (v3.0 inmiddels)

Bericht door Ruud O. »

Beste Hans Diesel en Bjor,

Wederom bedankt voor het meedenken.

Ik heb het ontwerp aangepast en de diverse opmerkingen daarin meegenomen.
Ook even een extra kleurtje toegevoeg. Cyaan zijn de hellingen, grijs is niveau 0 en groen is niveau 1.

Het plan is nu dat het hoofdtraject in een soort geul op niveau 1 komt te lopen, en is op dit moment helemaal nergens verbonden met het nog te bedenken lokale plan. Misschien gaat dit ook helemaal niet gebeuren, en rijden de lange personentreinen gewoon hun rondjes los van al het andere.

Het lokale plan komt op niveau 2 te liggen, dus hier weer boven, en kruist het hoofdtraject met een of meerdere bruggen.
En het idee is om op het schuine gedeelte in het groene traject een station te plaatsen, welke op een niveau hoger ook een station voor het lokale gedeelte gaat worden. En misschien dan ook nog 1 aftakking van groen naar boven naar het lokale traject...

De opstelsporen zijn ingekort zodat de kortste lengte toch nog ruim 150cm is. Dat was in het eerste plan nog veel langer, maar dat is niet nodig gezien de samenstellingen die ik ga laten rijden. Dus zonde van de rails.

Het plan voor niveau 2 is er nog helemaal niet, maar komt dus in hoofdzaak op de lange poot van de L, en zoals gezegd misschien ook een beetje in het overblijvende linker gedeelte waar het door middel van een of meerdere bruggen het groene traject kruist.
Maar dat is voor latere zorg.

Inmiddels begonnen met de opstelsporen netjes op een strook triplex met kurk te monteren.
Daarvoor is het denk ik de bedoeling om in het andere forum onderwerp 'Mijn N-baan / Collectie' de voortgang verder te tonen.
Ik zal ook meteen even uitzoeken hoe Photo Bucket werkt, omdat ik dan met echte foto's aan ga komen, en dit natuurlijk ruimte vreet op de server.

Groetjes Ruud
Afbeelding


DCC met DR5000
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eerste plan

Bericht door bpieters »

ik zou in het zichtbare groene gedeelte de boogstralen veel ruimer maken en dan ook flexrail toepassen.
eea maakt dan een minder strakke indruk.
gr Bert


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Eerste plan (v3.0 inmiddels)

Bericht door Bjor »

Ruud O. schreef: 17 aug 2019 19:55 Cyaan zijn de hellingen, grijs is niveau 0 en groen is niveau 1
Hoe lang zijn de hellingen en hoe hoog moeten ze worden? Ik vraag me af of ze genoeg lengte hebben.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

Onderwerp starter
Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Re: Eerste plan

Bericht door Ruud O. »

@Ben, dat klopt inderdaad, en het zichtbare gedeelte moet ook nog helemaal uitgedacht worden.
Ik ben me nu een beetje op het schaduw station aan het richten, en het groene gedeelte komt daarna wel.
Dit is nu alleen even om de test rondjes te kunnen rijden.

@Bjor, het hoogteverschil wordt ongeveer 6cm tussen maaiveld niveau 0 en onderkant plaat niveau 1.
Dit omdat ik overweek om bovenleiding te gaan gebruiken, en de loc's dus met opstaande pantografen moeten kunnen rijden.
Vandaar dat ik probeer om de lengte zo lang te maken dat ik ong. 3cm per meter stijg, dus zeg maar +/- 2 meter.
In het ontwerp kunnen de blauwe gedeeltes nog iets langer worden dan nu getekend.

Ben op dit moment druk bezig mijn 3D printer en de laser cutter / engraver op te stellen en aan te sluiten.
Dit om het rails leggen van de opstelsporen even te onderbreken en de levering van Arcomora even af te wachten.

Bedankt weer voor de op en aanmerkingen! Ruud


DCC met DR5000

Onderwerp starter
Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Re: Eerste plan

Bericht door Ruud O. »

Zooo, das lang geleden, bijna 3 jaar zie ik....

Maar er is in de tussentijd veel gebeurd, en ik las onlangs in het topic van @Barabas dat hij zijn plan baseert op "Der gemogelte Kopfbahnhof" van de site http://www.modellbahn-traumanlagen.de/gleisplan.htm

Laat ik daar na mijn plannen van 3 jaar geleden óók mee bezig zijn.

Ik heb het plan wel aangepast, en het is bij mij nu een dubbele hoofdbaan (met de Nederlandse rijrichtingen) die door het kopstation loopt.
Doordat ik de gelegenheid heb om een L-vormige tafel te gebruiken, heb ik helemaal links in het plan de hoofdbaan kunnen uitbreiden waardoor er meer mogelijkheden zijn ontstaan om links uit het station via de L-poot weer link in het station terug te komen. De andere optie is links uit het station via de buitenste baan weer naar het station terugrijden waar je dan vanaf de rechter kant binnen komt. Bijna alles ligt op niveau 0, maar daarover later meer.

Ik heb in tegenstelling tot het originele plan de stationsoverkapping niet naast elkaar maar achter elkaar bedacht, waarna de sporen aan de linkerzijde onder het stationsplein 'verdwijnen'.

Op het plaatje zijn alle blauwe rails niet zichtbaar, en alle rode rails wel zichtbaar. Wat in dit plan ook niet voorkomt is een keerlus situatie.

De laatste aanpassing is geweest om in de L-poot nog 3 opstelsporen te realiseren, omdat het oorspronkelijke plan daar niet erg in voorzag.
Het meest linker spoor, wat van blauw naar rood kleurt is een helling naar niveau 1. De rare slinger is even gemaakt om niveau 1 weer op het meest onderste spoor wat ook weer via een helling naar beneden loopt (gaat lijken op de helling bij de provinciale weg in Zaandam).
Het is de bedoeling dat op niveau 1 een dorps/lichte industrie situatie verrijst.

Afbeelding


DCC met DR5000
Plaats reactie