Verhuizing en nieuwe zolder

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand »

Hallo allemaal,

Het is een tijdje stil geweest en ben ondertussen verhuisd.
In mijn nieuwe huis heb ik een mooie grote zolder en dus plek voor een nieuwe modelbaan.
Gisteren heb ik Railmodeler Pro gekocht voor de Mac en ben aan het ontwerpen geslagen.
In de bijlage tref je de eerste schets aan.

Afbeelding

Edit: gelukt via de tip van Photobucket!

De schaduwstation, bovengrondse station, helix en stijgingen zijn naar wens.
Maar waar moet het 2e station komen?
en hoe moet ik ondergrond verder om alles optimaal te ontplooien?

Zelf vind ik het fijn om met lange moderne goederentreinen door het landschap te rijden.
Een dal, heuvels en berg gaan wel wat aankleden.
Iemand nog ideeen?

Naar reacties kijk ik uit.



Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand »

zo is ie rond en past ie bijna...

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door bpieters »

hoi Marvin,
kun je wat meer vertellen wat je voor ogen hebt met je ontwerp?
het eerste wat opvalt is dat met name rechts de bogen erg krap zijn terwijl er een zee aan ruimte is.
schaduwstation met 1 inhaalspoor is wat karig.
hoofdstation met ook maar 2 sporen en geen rangeer-en wegzetmogelijkheid is ook erg simpeltjes.
geziien de beschikbare ruimte moet er toch wel wat levendigers te maken zijn.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand »

uhm, heuvel berg landschap dat ik mooi wat weg kan werken.
Rijden met lange goederen treinen, paradespoor is gewenst.
Rechts is inderdaad karig, maar heb nog geen idee hoe of wat.
Wellicht in het midden nog een extra module met een kopstation met rangeergelegenheid / haven.
Afbeelding
Schaduwstation kan inderdaad met meer sporen, maar heeft iemand een idee voor automatisch wisselen?
(kan het nu automatisch met twee sporen, maar met meer wordt een stuk lastiger...).
Rijd analoog met hier en daar wat elektronische oplossingen.
Dank voor het meedenken alvast.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door bpieters »

als je met lange goederentreinen wilt rijden is een hellingspercentage max..2% raadzaam liefst nog iets minder.
zowel links als rechts is dat in jouw ontwerp niet zo.
dus als het kan ruimere lussen.
schaduwstation automatiseren kan denk ik het beste met reedcontacten icm stopwissels.
groet,
bert



Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand »

Bert, dank voor je reactie.
De hellingspercentages ga ik meer stoeien, alleen met R2 heb ik niet veel ruimte.
Wellicht weet je nog slimme trucjes? (of iemand anders?)
Bijvoorbeeld rechte stukken tussen de cirkel in bouwen ofzo?

Hierbij een aangepast ontwerp.
Het dakraam zorgde voor problemen, water lekte op de baan en zaken trokken krom...
Nu een verkleinde versie, voordeel is dat ik nu overal meer dan goed bij kan.
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door bpieters »

hoi Marvin,
Als je die 2% wil halen met een hoogteverschil van 5cm, dan heb je lussen nodig met een minimale straal van 40cm ,want een lengte nodig van 2,5 meter.
Rechts zou dat makkelijk gaan links wordt wat moeilijker.
Als je 2,5% aanhoudt zou je een straal van 32cm nodig hebben (lengte 2m) en dat zou links wel lukken denk ik.
Steiler zou ik niet gaan ivm de treinlengte.
Misschien kun je de ruimte naast de schoorsteen ook deels gebruiken.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Wim H »

Hallo Marvin,
Marvin Ouwehand schreef: 06 sep 2019 12:40 De hellingspercentages ga ik meer stoeien, alleen met R2 heb ik niet veel ruimte.
Wellicht weet je nog slimme trucjes? (of iemand anders?)
Ehm ja. Het klinkt misschien een beetje flauw, maar als je geen helling neemt, heb je ook geen probleem met je hellingspercentages... ;) :lol:

Vaak wordt gedacht dat een schaduwstation op een lager niveau moet liggen, maar dat is natuurlijk niet zo.
Door alles op 1 niveau te houden, beperk je jezelf natuurlijk een beetje in de mogelijkheden, maar het kan nog steeds erg interessant zijn.
Je schrijft dat je met lange goederentreinen op een paradetraject door een heuvellandschap wilt rijden. Dat is prima te realiseren denk ik, ook zonder hellingen. Je baan wordt dan eigenlijk een groot ovaal, met her en der wat slingers voor de afwisseling.

Aan de achterkant zou je een schaduwstation kunnen plaatsen, met bv 3 sporen per rijrichting. NB ook analoog is dat prima te automatiseren.
Aan de voorzijde van de baan maak je een lang dubbelsporig paradebaanvak dat door de heuvels slingert. Een brug hier, een insnijding daar, variatie genoeg en veel mogelijkheden voor landschap.
Een station is dus niet perse nodig. Eventueel kun je een halte maken waar de stoptreintjes stoppen. Intercities en (lange) goederentreinen rijden gewoon door.
Een voorbeeld van zo'n baan is Brummenbach van Ron hier op het forum. Veel relief voor en achter het paradebaanvak, maar het spoor zelf ligt vlak.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 08 sep 2019 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door bpieters »

hoi Marvin,
Na mijn uitleg over de hellingen en de daarbij gepaard gaande problemen qua hellingslengte, hellingspercentage en de daarvoor benodigde ruimte e.d. zou ik idd de optie van Wim proberen uit te werken.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand »

Hallo Wim en Bert,

Dat is inderdaad een hele andere insteek!
Geen hellingen is geen problemen, hele interessante kijk op mijn vraagstuk.
Ik zal het eens in mijn om laten gaan.

En ik zal de post van Brummenbach van Ron eens doornemen voor inspiratie.

Dank en wordt vervolgd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door bpieters »

je zou het schaduwstation achter een achtergrondplaat kunnen maken en het landschap er tegenaan lopen.
het schaduwstation is dan goed bereikbaar.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door spoor65 »

Bert,

ben ik maar ten dele met jou eens,
ja een schaduwstation achter een achtergrondplaat is idd handig,
maar dan moet je ook ruimte achter de gehele baan hebben, om er bij te komen. of het geheel op wielen hebben staan om naar voren te slepen.

Ik zou het dan eerder andersom plannen, in dit geval, waarom het schaduwstation niet gewoon een bundel opstelsporen laten zijn.
gewoon op de voorgrond, ipv achteraan. kleed het aan, ballast, een paar smalle werkperrons, werkstelling er bij, bedenk het maar, alles wat je vind op zo`n opstelplaats, waar ze ook treinen gewoon wat klaar maken voor de volgende rit.

en dan kun je gerust met een klein beetje hoogteverschil werken op een baan, 3cm is best op kleine banen te realiseren, geeft toch wat meer perspectief.

en nee, dit soort plekken met spoorbundels hoeven niet bij stations te liggen, kunnen ook gewoon ergens langs een baanvak liggen, dus is altijd verantwoord.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Wim H »

Goedenavond Marvin en anderen,

Schaduwstation achter de achtergrondplaat klinkt mij bekend in de oren. Dat heb ik zelf namelijk ook op mijn baantje. ;) Zie ook mijn baanplan in mijn bouwdraadje:
viewtopic.php?f=14&t=9256&p=149534#p149534
Mijn baan is ongeveer 350 cm breed en lijkt eigenlijk best veel op wat jij beschreven hebt in je wensenlijstje. Het verschil is dat ik enkelspoor heb ipv een dubbelsporige hoofdlijn. Ook bij mijn baan gaat het eigenlijk om een paradetraject dat door een dal tussen de heuvels slingert :)
Omdat ik dat toch iets te simpel vond, heb ik er nog een halte bij geplaatst met een laadspoor voor boomstammen. Ook is er een splitsing aanwezig om later te kunnen uitbreiden.

Het grote nadeel bij mij is dat de baan met de achterkant tegen de muur staat en niet verrijdbaar is. Bij ontsporingen kan ik er dus slecht bij en dus in die zin zal ik mijn oplossing niet direct aanbevelen. Echter, ik zie in je schetsen dat er bij jou een schuin dak achter de baan zit. Misschien is het dan wel toegankelijk. Het gaat met name om het terugzetten van een ontspoorde trein. De wisselstraten van je schaduwstation kun je aan de zijkant plannen zodat die vanop zij wel goed toegankelijk zijn.

Een andere mogelijkheid is inderdaad wat Freddy aangeeft; het schaduwstation uit de schaduw halen en in de volle zon leggen en dan tot opstelterrein ombenoemen. Dat zou ik dan nog wel steeds aan de achterzijde plaatsen, zodat je aan de voorkant van je modelbaan ruimte hebt voor een paradetraject dat door de heuvels slingert.

Ik weet trouwens niet of je "Brummenbach" al hebt gevonden. In ieder geval bij deze een link. Op fotos 4 en 5 in dat bericht zie je de halte langs de dubbelsporige baan:
viewtopic.php?f=14&t=5144&start=680#p115456

Groet, Wim



Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand »

Hallo Wim en anderen,

Het is even stil geweest, met name omdat ik niet meer foto's kon uploaden.
Nu zie ik dat anderen daar ook last van hebben en Flickr gebruiken.
Dat ga ik binnenkort eens testen.

Ondertussen heb ik de baan van Ron en Wim gezien en ben daar nogal van onder de indruk.
De baan van Wim is een super voorbeeld van N-spoor bij weinig ruimte.
Echt vakwerk en timmermanskunst!

De baan van Ron is gewoonweg overweldigend...
Wat mijn conclusie onderhand is, is dat ook Nspoor best wel veel ruimte kan vergen.
Een keerlus / wentelspiraal neemt als snel 100cm bij 50 cm in beslag, als het niet meer is.
Een wentelspiraal is wel een mooie uitdaging en kan enorme hoogtes overbruggen.

Zelf heb ik wat ik tot zover had in elkaar geprutst weer uit elkaar gehaald en ben terug bij de basis.
Ik heb twee mooie keerlus / schaduwstation (modules) en daar ben ik tevree over.
De rest moet maar blijken uit testen en de tekentafel.

Wordt vervolgd.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Wim H »

Oh wow! Dank je voor het compliment Marvin! :)
Ik moest wel even kijken of je misschien een andere Wim bedoelde. :lol: Zo'n timmerman ben ik niet. Op de fotos lijkt het beter dan het in werkelijkheid is... :roll: :mrgreen:
Van dicht bij is de houtconstructie meer houtje-touwtje. Ik probeer dat dan weer te camoufleren met een frontplaat die het landschapsprofiel vormt.
Maar goed, over het algemeen ben ik er tevreden over. Het is stevig genoeg en voldoet aan mijn eisen.

Waar ik zeker tevreden over ben is het spoorverloop; er zit nagenoeg geen recht spoor in het zichtbare deel. Vrijwel elk spoor heeft een hele grote boogstraal (2 meter of groter). Daarop komt een trein goed tot zn recht. Beter dan op kaarsrecht spoor (naar mijn mening).
Ook het niet parallel verlopen aan de rand van de modelbaan levert leuke hoekjes en gezichtspunten op.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Wim H »

Marvin Ouwehand schreef: 01 apr 2020 18:10 Wat mijn conclusie onderhand is, is dat ook Nspoor best wel veel ruimte kan vergen.
Tsja... het probleem is vaak dat je wensen meegroeien. Omdat je in schaal N meer kwijt kunt op een bepaald oppervlak, heb je automatisch de neiging om ook meer te willen. Dat had ik zelf ook. Mijn vorige baan was in h0. Op een oppervlak van 2.5 bij 3 m bouwde ik een eindstation van een zijlijntje. De maximale lengte van een goederentrein was 140 cm. Niet heel veel in h0. Dat is een V100 met 9 wagentjes.

Nu bouw ik in N op een oppervlak van 3.5 bij 0.6 m. En de langste goederentrein kan..... 140 cm zijn! :mrgreen:
Want tsja, in N kun je meer kwijt dus dan wil ik ook een wat langere trein laten rijden. Nu past een V160 met 16 wagens :D
Marvin Ouwehand schreef: Een keerlus / wentelspiraal neemt als snel 100cm bij 50 cm in beslag, als het niet meer is.
Een wentelspiraal is wel een mooie uitdaging en kan enorme hoogtes overbruggen.
Klopt, een klimspiraal vreet ruimte. En ook veel rails en dus tijd en geld... Persoonlijk ben ik geen voorstander van die dingen. Ik zie het meer als een noodzakelijk kwaad. Je moet oppassen dat ze niet te steil worden, anders wordt je treinlengte beperkt. En dat was nou net níet de bedoeling. Daarnaast is het veel ondergronds (onzichtbaar) spoor en daardoor niet "nuttig" ( in de zin dat het niet bijdraagt aan beleving van de treinen), maar wel lawaai geeft en slijtage aan de motoren in je loks.
Om die redenen zou ik proberen je schaduwstation op hetzelfde niveau te plaatsen als je paradetrajecten /station. Mits de toegankelijkheid tot het schaduwstation goed is.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand »

AfbeeldingRechthoek by marvin ouwehand, on Flickr

Zo!
Een schone lei.
Al jullie tips en adviezen ter harte genomen.
Dit is de basis wat ik wil:
-mooie lange treinen door een landschap --> paradebaan
-wisselen van treinen --> keerlus / schaduwstation x 2
-glooiende daling in de paradebaan --> links 10cm --> rechts 6 cm = 1,98%
-modules --> elke module is 70 bij 100 cm x 5 stuks = 4 meter lang en in het midden 1,40 meter breed.

Ik kan nu overal super makkelijk bij, wat ergenis gaat voorkomen.
Eventueel kan ik links en rechts nog meer als een tong maken, dan heb ik wat meer ruimte voor landschap.

Midden is nog plek (een hele module)
Daar kan een haven met sporen en industrie enzo.
De lijn moet dan uit de paradebaan komen?

Rechts kan ik op de keerlus een plateau maken, eventueel voor een kopstation?

Graag jullie feedback en ideeen?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door maarten »

Marvin, het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan 'doen'. Als je alleen treintjes wilt kijken is het prima, maar als je ook nog zelf wat wilt 'spelen' dan zou ik dit parade deel wat naar achter leggen en eventueel iets hoger dan de rest. In de berg links een aftakking maken die de zelfde ronding maakt maar iets voor de ronding onder uit de berg komen. Dan (optioneel) een lokaal stationnetje en door naar de andere kant. Voor het stationnetje een aftakking naar het industriespoor. Vanuit de andere kant kan dat ook (denk ik), ik heb het daarvoor iets gedraaid. Je krijgt dan zoiets:

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Wim H »

Hallo Marvin,
Het is al een goed begin denk ik. Wel zou ik er nog een paar extra sporen bij plaatsen, bv wat Maarten al aangaf. Dat geeft wat meer speelmogelijkheden en/of de mogelijkheid voor extra scenery.
Een aftakkende lijn naar een kopstationnetje boven de lussen is bv een mogelijkheid. Dat lijntje kan wat steiler zijn omdat er kortere treinen rijden.
Wim C hier op het forum bouwt aan een dergelijk baantje:
viewtopic.php?f=14&t=2792

Wat je paradetraject betreft: ik zou hem nog iets vloeiender leggen. En meer naar de voorzijde van de baan. Daarnaast kan hij nog wel iets langer door de lussen "om te klappen". Het eerste plan in onderstaand schetsje geeft aan wat ik bedoel:
Afbeelding
Je hebt nu ook nog de mogelijkheid om 1 of 2 extra opstelsporen in de lussen te leggen en zo je schaduwcapaciteit iets te vergroten.

Wat me ook opvalt, is dat je tafel nog al hoekig is. Dat bouwt natuurlijk erg gemakkelijk, maar door ook een beetje schuin te bouwen (of zelfs met gebogen tafelranden), krijg je ook weer meer mogelijkheden voor het sporenplan. Dat heb ik in het 2e schetsje proberen weer te geven.

Verder vind ik je plannen erg interessant en ben benieuwd wat er uiteindelijk uit zal rollen. :)

Groet, Wim



Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand »

Zo mannen, jullie hebben me flink aan het nadenken gezet.
Onderstaand twee varianten met in groene bollen de rijkwijdte met een diameter van 80 cm..

Optie 1:
AfbeeldingParadebaan met kopstation by marvin ouwehand, on Flickr

Voordeel is dat rechts de keerlus / schaduwstation 2x bruikbaar is.
Het nadeel is dat ik links de paarse lus achter de andere keerlus / schaduwstation moet leggen.
De paradebaan en onderlijn kruipen ook naar elkaar toe en dat doet de waarde van de paradebaan een beetje teniet.

Optie 2:
AfbeeldingParadebaan met kopstation alternatief by marvin ouwehand, on Flickr

Het voordeel is dat ik links veel ruimte heb en veel plek voor de parade.
Het nadeel is dat de trein links gewoon rond gaat, dat voelt een beetje suf.
De keerlussen boven elkaar kan, de ene ligt dan op 14 cm hoog en de onderste op 4 cm (stijging<2%)

Ben benieuwd naar jullie feedback.



Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Marvin Ouwehand »

hier twee foto's van de paradebaan met keerlussen.
krijgen jullie een beetje beeld erbij en kan je eindelijk wat zien van mijn verzameling.
Hier een van de ca. 6 locs die ik heb en ca. 30 wagons.

AfbeeldingParadebaan by marvin ouwehand, on Flickr

AfbeeldingParadebaan by marvin ouwehand, on Flickr


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Verhuizing en nieuwe zolder

Bericht door Wim H »

Hallo Marvin.
Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan.
Optie 1 heeft namelijk een erg kort paradespoor, max 2 meter. Dat kun je nog wel wat verlengen door de lussen om te klappen (zie mijn eerdere schets).
Maar in optie 2 is het traject al veel langer. Uiteraard omdat je ook gebruik maakt van het hoogteverschil.
Marvin Ouwehand schreef: 06 apr 2020 23:40 Het nadeel is dat de trein links gewoon rond gaat, dat voelt een beetje suf.
Ja, ik begrijp dat de volledig in het zicht liggende 180 graden boog niet direct voorbeeld getrouw is. Maar je kunt het spoor hier deels in een tunnel leggen en daarmee de keerboog minder zichtbaar maken. Ook kun je de treinen dan nog even laten stoppen in de tunnel waardoor het nog minder opvalt dat ze gewoon keren.

Verder kun je nog wat optische scheidingen tussen de 2 paradetrajecten maken, bv een rivier of een bos of een bergrug.

Groet, Wim


Plaats reactie