[Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Debvd »

Hoi Eric,

Er zit volgens mij idd een keerlus in, kan moeilijk de plaatjes goed openen. Maar het begint in je station als je de verschillende rijwegen combineert met de wissels. Het beste kan je dat doen door het ff uit te printen en dan langs elke rails een plus en min te plaatsen en dan kom je vanzelf een keer plus plus tegen en weet je dat er een kortsluitingspunt onstaat. Op te lossen door een keerlusmodule.

Gr. Bjorn


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Nico Essers »

Als je het schaduwstation los bekijkt zit er geen keerlus. Echter op het moment dat je het schaduwstation aansluit op de bovenbaan wordt het gehele schaduwstation een keerlus omdat er in de bovenbaan overloopwissels zijn toegepast.

Kijk maar eens op deze pagina bovenste 2 tekeningen

https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... -modelbaan

De kortsluiting op jouw baan ontstaat net als in de 2e tekening bij de lus aan het einde van je schaduwstation.
Dat is dan ook de plek in theorie om een keerlusmodule aan te sluiten. Praktisch gezien zet je deze module in de lange rechte rails achter/voor de bocht aan de buitenzijde.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

Beste Debvd en Nico,

Jullie hebben toch in gelijk. Ik dacht wel goed waren, blijkbaar toch niet.. idd keerlus tussen schaduwstation en bovenbaan verbinden door aantal wisselen systeem.

Bedankt man! Ik moet nog wat erbij dingen leren ;)

Maar zit mijn ontwerpen wel goed of hebben jullie nog beter advies voor mij?

Ik had probeer een niveau tussen schaduwstation en maaiveld in een wintrack 13 NL maken en lukt niet bij mij. Heb wel een handleiding in PDF bestand maar werkt toch niet.


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Debvd »

Hi Eric,

Vindt je baan er leuk uitzien en biedt veel mogelijkheden. En laat je niet beperken door keerlussen... hoort er gewoon bij zeker als je 2 richtingen oprijdt over hetzelfde traject. Het leuk is dat je als je aan het bouwen bent het weer in andere perspectief gaat zien. tijdens het bouwen ben ik ook deels van mijn indeling schaduwstation afgeweken en de scenery deel wordt nu ook deels op de schop genomen door ervaringen en andere inzichten.

Dat is het leuke van de hobby :-)

Gr Bjorn


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Nico Essers »

Alle begin is moeilijk Eric. Ik zou in Wintrack een eenvoudig baantje tekenen zoals bijvoorbeeld een ruime 8 en daar mee oefenen. Als je dan het programma onder de knie krijgt dan met je eigen ontwerp verder gaan.

Je kunt ook gebruik maken van YouTube.
https://www.youtube.com/user/wintrackde
Je kunt hier bij de video's de ondertiteling bij aanzetten, is wel in het Duits

Met leuke scenerie erbij kun je van het huidige ontwerp al een mooie baan maken met veel rangeer mogelijkheden.
Persoonlijk zou ik er wel nog een keerlus toevoegen zodat je ook op de bovenbaan beide richtingen kunt gebruiken zonder afhankelijk te zijn van de draaischijven of een omloopspoor. Deze zou je kunnen maken vanaf de bocht in het midden van de baan naar de achterzijde toe.
Wat kleine hoogteverschillen maken ook al veel uit. Zo zou je het station rechtsboven bijvoorbeeld wat hoger kunnen leggen. Een brug voegt ook altijd veel toe.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door bpieters »

hoe los je dat op met de hellingen linksboven?
helling van grijs naar gele schaduwstation is niet te realiseren zo.
groet,
bert


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Nico Essers »

Dat zou hij kunnen oplossen door de wissels verder naar rechts te verplaatsen. Je hebt dan ca 150 cm alvorens de sporen elkaar kruisen. Dan zal wel het grijze spoor ca 3 cm moeten stijgen om een daling naar het schaduwstation van 2% te kunnen realiseren. Dan heb je bij het kruisen 6 cm hoogteverschil. Hij zal wat met de hoogtes moeten spelen. Omdat de schaduwstations aan de buitenrand liggen ( <30 cm) zijn ze ook bij geringere hoogte redelijk goed bereikbaar. Het meest linkse schaduwstation zal wel onder een helling komen te liggen om toch zeker minimaal 15 cm hoogteverschil te creëren.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

Nico Essers schreef: 25 sep 2019 13:19 Alle begin is moeilijk Eric. Ik zou in Wintrack een eenvoudig baantje tekenen zoals bijvoorbeeld een ruime 8 en daar mee oefenen. Als je dan het programma onder de knie krijgt dan met je eigen ontwerp verder gaan.

Je kunt ook gebruik maken van YouTube.
https://www.youtube.com/user/wintrackde
Je kunt hier bij de video's de ondertiteling bij aanzetten, is wel in het Duits
Bedankt voor YouTube link
Nico Essers schreef: 25 sep 2019 13:19Met leuke scenerie erbij kun je van het huidige ontwerp al een mooie baan maken met veel rangeer mogelijkheden.
Persoonlijk zou ik er wel nog een keerlus toevoegen zodat je ook op de bovenbaan beide richtingen kunt gebruiken zonder afhankelijk te zijn van de draaischijven of een omloopspoor. Deze zou je kunnen maken vanaf de bocht in het midden van de baan naar de achterzijde toe.
Wat kleine hoogteverschillen maken ook al veel uit. Zo zou je het station rechtsboven bijvoorbeeld wat hoger kunnen leggen. Een brug voegt ook altijd veel toe.
Ik teken erbij een keerlus op de bovenbaan

Afbeelding

Over brug, iets wat hoger, enz.. Ja dat ik ook zo plan heb maar ben ik geen prof in WinTrack design tekenen maar heb ik wel een blauwdruk in mijn hoofd zitten :P
Laatst gewijzigd door Saxxon op 26 sep 2019 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x

Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

bpieters schreef: 25 sep 2019 19:24 hoe los je dat op met de hellingen linksboven?
helling van grijs naar gele schaduwstation is niet te realiseren zo.
groet,
bert
Beste Bert,

Ja dat wist ik zelf ook maar lukt bij mij niet een hellingen in WinTrack werken..

Eerder dit bocht naar schadowstation is gewoon 3% hellingen naar beneden met wisselen. dus moet ik ca. 166 cm lange naar beneden. (van 0 naar -5 cm)

Bedankt voor meedenken ;)


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door FidOo »

Misschien compleet overbodig, maar aangezien je baan aan het plafond komt. Heb je in de gaten dat met hoogte verschillen en scenery je baan al snel behoorlijk hoog wordt en dat je dus al gauw 40 tot 50cm hoogte nodig hebt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

FidOo schreef: 27 sep 2019 06:35 Misschien compleet overbodig, maar aangezien je baan aan het plafond komt. Heb je in de gaten dat met hoogte verschillen en scenery je baan al snel behoorlijk hoog wordt en dat je dus al gauw 40 tot 50cm hoogte nodig hebt.
Dat klopt inderdaad en hou ik wel mee rekening. ;)


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 26 sep 2019 00:57 Dat zou hij kunnen oplossen door de wissels verder naar rechts te verplaatsen. Je hebt dan ca 150 cm alvorens de sporen elkaar kruisen....
Je zou ook de aansluiting naar het schaduwstation kunnen omgooien: dus niet de 2 sporen aan de buitenkant naar het schaduwstation laten gaan, maar juist die aan de binnenkant. Door het zichtbare deel met opstelsporen nog iets naar rechts te verschuiven, krijg je voldoende ruimte voor een lange helling die niet te steil is.

Wat betreft de doorrijhoogte bij het linkerschaduwstation: dat kan voorkomen worden door niet 4 relatief kleine schaduwstations achter elkaar te leggen, maar er 1 groter schaduwstation te nemen.

Sowieso is er wel erg veel schaduwstation tov de zichtbare baan. Het huidige ontwerp heeft totaal 5+4+4+4=17 opstelsporen in de schaduwstations. Ik denk dat je met de helft ook genoeg hebt. Dus 1 groot schaduwstation met ongeveer 10 opstelsporen. Dat geeft meer ruimte voor de helling en daarmee ook de toegankelijkheid.


De toevoeging van de keerlus in het zichtbare deel van de baan is goed, maar je komt op het verkeerde spoor uit. Je moet nu eerst een stuk links rijden. Pas na het station rechtsboven kun je via de overloopwissels naar het juiste (rechter) spoor. Dit gaat hinder geven voor het treinverkeer. Ik zou de overloopwissels dus verplaatsen naar het punt waar de lus aansluit.

Nog een laatste vraag: waarom 2 draaischijven? Hoe druk denk je dat het wordt in je BW? En als je echt denkt er 2 nodig te hebben, dan zou ik ze elk een eigen aansluitspoor geven. Nu moet je via de 1e schijf om op de 2e te komen. Dat gaat een flinke opstopping geven....

Groet, Wim



Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

Update ontwerp voor helling 3% naar schadowstation en keerlus aangepast.

P.s Eindelijk ik lukt een helling in WinTrack krijgen. Pff na paar keer test/oefening met WinTrack.

Compleet overzicht:
Afbeelding

Schadowstation:
Afbeelding

Helling 3%:
Afbeelding

Maaiveld:
Afbeelding

P.s. ben ook bezig een burg, wat hoger, enz. maken..


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x

Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

Wim H schreef: 27 sep 2019 08:48 Sowieso is er wel erg veel schaduwstation tov de zichtbare baan. Het huidige ontwerp heeft totaal 5+4+4+4=17 opstelsporen in de schaduwstations. Ik denk dat je met de helft ook genoeg hebt. Dus 1 groot schaduwstation met ongeveer 10 opstelsporen. Dat geeft meer ruimte voor de helling en daarmee ook de toegankelijkheid.
Nee, want een ophijsbare treintafel is en schadowstation is ongeveer 5 cm dieper, daarom moet ik makkelijk met mij handen om een treinstel intussen 5 cm dieper te pakken anders kan ik niet meer treinstel pakken.
Wim H schreef: 27 sep 2019 08:48 Nog een laatste vraag: waarom 2 draaischijven? Hoe druk denk je dat het wordt in je BW? En als je echt denkt er 2 nodig te hebben, dan zou ik ze elk een eigen aansluitspoor geven. Nu moet je via de 1e schijf om op de 2e te komen. Dat gaat een flinke opstopping geven....
Nog niet zeker 2 draaischijven maar ontwerp ik zo ongeveer. ik kan altijd later een plan van dit plek draaischijven veranderen (bijv meer gebouwen en 1 draaischijf minder)


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 4880 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Wim H »

Hallo Eric,
Saxxon schreef: 27 sep 2019 09:12 Nee, want een ophijsbare treintafel is en schadowstation is ongeveer 5 cm dieper, daarom moet ik makkelijk met mij handen om een treinstel intussen 5 cm dieper te pakken anders kan ik niet meer treinstel pakken.
Als er maar 5 cm tussen de niveaus zit, gaat dat sowieso niet lukken. Ook in je huidige ontwerp plan je 6 sporen naast elkaar. Daar kom je nooit met je handen bij.
Bedenk dat de vrije ruimte geen 5 cm is, want het hout is toch snel 5-6 mm dik... Probeer maar eens uit met 2 plankjes 5 cm boven elkaar. Leg er 3 sporen onder en probeer bij het achterste spoor een trein weer op de rails te zetten. Dat lukt je niet. Als er op de sporen ervoor ook treinen staan wordt het natuurlijk alleen maar erger...

Ik zou proberen het schaduwstation dieper te leggen (zeker 12 cm onder maaiveld) of het schaduwstation op het maaiveld te plaatsen. Die laatste optie heeft geen hellingen nodig en heeft een goede toegankelijkheid. Op het schaduwstation kun je een afdekplaat met landschap maken. Je hebt ruimte genoeg.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

Begint een treintafel maken
Afbeelding

Hij is klaar, moet nog twee gaan
Afbeelding


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x

Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

Ben nu klaar met een ophijsbare treintafel gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Nico Essers »

Zo, dat is een ingenieus hijs systeem geworden. dat kan wel een paar kg verdragen. Ik zie alleen dat je weinig ruimte hebt rondom de tafel als deze laag hangt (zitbank en kast). Hoe ga je overal goed bij komen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Wim H »

Je gaat als een speer Eric! Super! Daar kan ik wat van leren... En het ziet er ook erg goed netjes/strak uit!

Wat mij net als Nico opviel, is dat er rondom de baan erg weinig bewegingsruimte is. Ik zou daarom zeker een paar werkopening in het midden van de baan vrij houden. In ieder geval vrij van sporen. Daar ga je gemak van krijgen tijdens de bouw en ook later als je onderhoud moet doen (of alleen maar rails schoonmaken). Eventueel kun je het wel met landschap afdekken (met een afneembaar deel).
Groet, Wim



Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

Nico Essers schreef: 29 sep 2019 19:39 Zo, dat is een ingenieus hijs systeem geworden. dat kan wel een paar kg verdragen. Ik zie alleen dat je weinig ruimte hebt rondom de tafel als deze laag hangt (zitbank en kast). Hoe ga je overal goed bij komen.
Als ik een trein spelen ga dan verplaats een bankstel naar onder een treintafel. En heb ik ook twee deuren via badkamer :D
Een hijsmachine kan tot 300kg optillen. Dus al genoeg zijn.
Maar moet ik wel een treintafel met verbeterde bouten met oog maken want dit oog heeft nu zo kleine dus wel tijdelijk tot ca. 60kg optillen.
Laatst gewijzigd door Saxxon op 29 sep 2019 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x

Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

Wim H schreef: 29 sep 2019 20:54 Je gaat als een speer Eric! Super! Daar kan ik wat van leren... En het ziet er ook erg goed netjes/strak uit!

Wat mij net als Nico opviel, is dat er rondom de baan erg weinig bewegingsruimte is. Ik zou daarom zeker een paar werkopening in het midden van de baan vrij houden. In ieder geval vrij van sporen. Daar ga je gemak van krijgen tijdens de bouw en ook later als je onderhoud moet doen (of alleen maar rails schoonmaken). Eventueel kun je het wel met landschap afdekken (met een afneembaar deel).
Groet, Wim
Bedankt, ja inderdaad dat een landschap met een afneembaar deel komt.
Ook landschap (centrum) bijv van een markt naar kerstmis, kermis of zo en andere plek ook omwisselen dus heb ik zo twee afdekken.
Dus wordt nooit saai hele jaar hetzelfde plek.


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x

Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

Ik moest nog keer een rails van 9120/9125 naar 9130/9135 aangepast doen omdat ik een paar tips/advies van ervaring hobbytrein kreeg.
Dit 9120 is niet zo lekker voor treinstel (zoals ICE, TGV, enz) een scherp bochten gaat rijden.

En kocht ik ook een "Trix" Dammton station (66140)
Afbeelding

Dus hoop ik nu wel juist goed naar mijn wens ontwerpen.
Afbeelding

Edit:
Tunnel (voorheen schaduwstation) is ook aangepast.
Afbeelding


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x

Onderwerp starter
Saxxon
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 sep 2019 19:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [Ontwerp] Ca. 2440 x 3660 mm - Nog ontwikkeling.

Bericht door Saxxon »

Verder op ander mijn topic:

viewtopic.php?f=14&t=13303


Groeten Eric

Minitrix rails, YaMoRC, iTrain Pro v5.x, RailModeller Pro v6.4 en AnyRail v6.x
Plaats reactie