Mijn aller eerste idee van een baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Wim H »

Minitrix heeft ze in ieder geval: nr 14975
Van Fleischmann wist ik het niet, maar even zoeken op de website geeft nr 9110 (voor Picolo gleis).

Persoonlijk zou ik de rails liever op maat zagen. Ik ken die variorails niet. Is dat ontsporingsgevoelig?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door spoor65 »

En de vario rail van minitrix kun je dan weer prima gebruiken bij flm rail zonder bedding (of de oude roco rails)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

Na een (te) lange periode van stilte heb ik de draad weer opgepakt en ben wat verder gaan fröbelen met de baan die Wim H mij aangedragen heeft:

Afbeelding

IK blijf het echter een beetje saai vinden. Ik ga trachten duidelijk te maken wat ik zou willen:

Rijden: digitaal maar verder alle handelingen zoals wissel en seinen en noem maar op manueel, handen aan de knoppen, analoog dus.
Electronica heb ik geen kaas van gegeten, de enige concessie die ik zou willen doen is een keerlus, dat kan ik bevatten en is redelijk rechttoe rechtaan.
Verder dus geen automatisering.
Ik zal met max 2 treinstellen tegelijk willen kunnen rijden en max 3 wagons lang zijn en geen stoom.
Ruimte voor een leuke scenery met dorp en stad.
Iets van hoogte zou leuk zijn maar geen specifiek berglandschap.
Plank waarop e.e.a. gerealiseerd moet worden is 220 x 100 cm.

Als voorbeeld geef ik http://www.modellbahn-traumanlagen.de/modellbahn.htm
dit vind ik een geweldige baan. Maar zou deze te moeilijk voor me zijn?

Tips en ideeën zijn van harte welkom.
Groeten Rolf.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Nico Essers »

Als je dat een geweldige baan vindt dan loont het de moeite om het plan eens verder uit te werken. Er wordt op enkele plekken gebruik gemaakt van R1 bochten. Vele treinstellen hebben minimaal R2 nodig dus daar zul je mee aan de slag moeten gaan om te kijken of je dat kunt inpassen. Je hebt 20 cm meer lengte dan je voorbeeld dus dat moet lukken. Moeilijk is de baan zeker niet en er zijn leuke mogelijkheden qua rijden. Persoonlijk vindt ik het veel rails op zo'n baan maar jij moet het leuk en mooi vinden. Ontwerpen kost in principe niets en tijdens het uitwerken van een bestaande baan worden er vaak zoveel wijzigingen aangebracht waardoor het uiteindelijk toch je eigen baan wordt. Kijk er niet vreemd van op dat je het ontwerp tig keer wijzigt omdat je gaandeweg steeds meer of andere mogelijkheden ontdekt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Wim H »

Hallo Rolf,
Ik sluit me bij Nico aan: als die baan je aanspreekt kun je in ieder geval proberen of hij ook op jouw plaat past. De R1 bogen zou ik ook niet gebruiken, daar ga je spijt van krijgen. Er zijn hier meerdere mensen op het forum die daar slechte ervaringen mee hebben, en zelfs loks hebben moeten verkopen omdat ze niet door de R1 boog rijden...

Het ontwerp dat ik eerder heb aangedragen was trouwens gebaseerd op een opmerking in je openingsbericht:
Rolpom schreef: 12 okt 2019 15:17 ... Ik zou het leuk vinden om een relatief kleine baan (+/- 1 x 2 m) te hebben waar ik wat ervaring mee op kan doen. Ik vond ergens, weet niet meer precies waar) een baan die mij wel aansprak qua eenvoud.
Aangezien je op zoek was naar eenvoud, heb ik geen druk ontwerp gesuggereerd ;) Maar ik kan me voorstellen dat je nu misschien toch iets anders wilt. Geen probleem natuurlijk.

Je schreef net ook dat met max 2 treinen wilt rijden. Maar is zo'n groot station dan niet een beetje overkill? Het gros van de sporen wordt dan nagenoeg niet gebruikt... Nu vermoed ik dat het niet bij die 2 treinen zal blijven, dus ik neem aan dat het in de loop der tijd wel drukker zal worden :)

Succes met ontwerpen/puzzelen!

Groet, Wim



Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Mijn aller eerste idee van een baan

Bericht door Rolpom »

@Nico en @Wim H
Dank voor jullie reacties en ik heb maar afgezien van die "Duitse droombaan" en hou het bij mijn laatste plan. Daar zit ook een bocht R1 in maar daar komen geen lange wagons te rijden. Ik heb de meegebogen wissels uit mijn eerste plan uitgehaald omdat die nog wel 's problemen willen opleveren.
Van een langwerpige vierhoekige eettafel maak ik een U vormige tafel (zaag er een stuk uit) met een lange kant van 200 cm en links en rechts 2 korte delen van 100 x +/- 30 cm. Daarop komt multiplex plaat, scharnierend aan de lange kant want ik kan onmogelijk op de knieën om aan de onderkant te werken (nou, kan wel op de knieën maar kom nooit meer overeind 😅).
De lange kant komt tegen een muur maar het geheel komt op zwenkwielen zodat ik overal bij kan.
De grootte van de baan kan max 100 x 200 cm worden dus zoals voorgesteld gaat het passen. Hebben jullie nog op - of aanmerkingen, suggesties op tips dan hoor ik dat heel graag. Zoals jullie ongetwijfeld hebben opgemerkt is dit alles nogal nieuw voor me en sta open voor alle mogelijke tips.
Mechanisch kan ik aardig uit de voeten maar elektra / elektronica ben ik blanco.

Groet Rolf.


Plaats reactie