2 richtingen rijden - vraag

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

2 richtingen rijden - vraag

Bericht door PeterBuyk »

Ben bezig met een ontwerp op een plaat van 3 mtr bij 1 mtr, de baan wordt dubbelsporig en het is de bedoeling dat ik van de binnenbaan naar de buitenbaan kan en van de buitenbaan naar de binnenbaan, tevens wil ik twee richtingen kunnen rijden, het baanplan is verder nog niet uitgewerkt omdat ik deze twee zaken eerst goed voor elkaar wil hebben, graag commentaar of dit mogelijk is met de onderstaande eerste uitwerking van het baanplan.
Bijlagen
uitwerking-1.jpg
uitwerking-1.jpg (79.43 KiB) 2005 keer bekeken


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 2 richtingen rijden - vraag

Bericht door fenix »

Hallo Peter,

Voor rondjes rijden kan het prima met de dubbele ovaal die je getekend hebt.
Waar je wel rekening mee moet houden is de dwarse oversteek, want die werkt electrisch als een keerlus. Als je dat allemaal 'koud' aan elkaar koppelt, krijg je kortsluiting en dat vindt je regelaar/transformator/stoppenkast niet fijn en treintjes zullen niet rijden. Met een keerlus regeling is dat dan weel weer prima op te lossen.

Fenna


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: 2 richtingen rijden - vraag

Bericht door Nico Essers »

Hallo Peter.

Als je met je vinger over het baanplan de rijrichting volgt dan kom je al snel tot de ontdekking dat je maar een keer van richting kunt veranderen. Rij je linksom dan is je keerlus bruikbaar. Rij je echter rechtsom dan zie je dat je de keerlus niet meer kunt gebruiken tenzij je achteruit rijdt. Bij treinstellen geen probleem maar bij getrokken treinen niet altijd wenselijk. Je zult dus 2 keerlussen moeten maken voor alle rij mogelijkheden. Daarom is het principe van een hondenbot een veel gebruikt uitgangspunt voor een modelbaan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 2 richtingen rijden - vraag

Bericht door bpieters »

hoi Peter,
waarom wil je op de gehele baan 2 richtingen rijden en niet bijv. alleen bij het station om andere sporen te kunnen bereiken zoals gebruikelijk?
de diagonaal is zoals Nico al zegt maar een keer te gebruiken om een trein te keren.
de vele spoorwisselingen en de 2 keerlussen maken het schakeltechnisch ook niet eenvoudig.
groet,
Bert



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: 2 richtingen rijden - vraag

Bericht door PeterBuyk »

@Nico Dat de keerlus alleen nut heeft bij linksom rijden klopt, was ik ook achter gekomen (te laat)
@bpieters Ga proberen of dat een betere oplossing is


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: 2 richtingen rijden - vraag

Bericht door Nico Essers »

Zolang je er tijdens het plannen achter komt is het nooit te laat. Het zou erger zijn als de rails al ligt en is vastgeplakt. Dat is het mooie van een ontwerp programma. Het zou een unicum zijn als je eerste ontwerp meteen definitief zou zijn. Mijn toekomstige BunderBahN 2 was pas na 20 versies definitief (hoop ik :lol: , de toekomst zal het leren) Mijn huidige baan is ook minstens 10 keer gewijzigd alvorens het allemaal klopte. Zelfs dan na het bouwen krijg je weer nieuwe inzichten waardoor je denkt "dat had ik beter zo kunnen doen" en dat pas je weer toe in je volgende baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie