Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Inderdaad veel rustiger. En de sporen zijn meer toegespitst op het daadwerkelijke gebruik (ipv bij wijze van spreken "lukraak" sporen te plaatsen). Blijft mijn vraag wat je precies met de kopsporen in het station (de sporen die niet langs een perron liggen) gaat doen? Opstellen, losweg, dieseltankplaat, ... ?
Het kopspoortje langs het perron vind ik een leuke toevoeging. Dat is prima om een pendeltrein tussen schaduwstation en zichtbaar station te laten rijden en daarmee dus extra afwisseling in de treinbewegingen te krijgen.
Het grote aantal engelse wissels in de doorgaande sporen vind ik dan weer wat minder geslaagd. Ik weet niet hoe betrouwbaar die dingen van Roco zijn, maar ik zou proberen ze zoveel mogelijk te vervangen door enkele wissels.
En ja, wat Bert zegt, indien mogelijk de hoofdsporen niet via aftakkende wissels laten lopen. Maar dat is geen dogma. Het kan wel, maar het beperkt (in het groot) de snelheid tot 40 km/h.
Groet, Wim
Het kopspoortje langs het perron vind ik een leuke toevoeging. Dat is prima om een pendeltrein tussen schaduwstation en zichtbaar station te laten rijden en daarmee dus extra afwisseling in de treinbewegingen te krijgen.
Het grote aantal engelse wissels in de doorgaande sporen vind ik dan weer wat minder geslaagd. Ik weet niet hoe betrouwbaar die dingen van Roco zijn, maar ik zou proberen ze zoveel mogelijk te vervangen door enkele wissels.
En ja, wat Bert zegt, indien mogelijk de hoofdsporen niet via aftakkende wissels laten lopen. Maar dat is geen dogma. Het kan wel, maar het beperkt (in het groot) de snelheid tot 40 km/h.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Ik vind het een heel leuk station geworden en inderdaad veel rustiger dan de eerste ontwerpen. Wel zou ik proberen om de twee hoofdsporen recht door het station te leiden. Dat ziet er denk ik nog beter uit dan met de huidige slingerbewegingen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Iets wat me nu pas opvalt: het onderste perronspoor (doorgaand spoor) is nu erg kort geworden, doordat het kopspoortje een flink deel van het perron blokkeert/wegsnoept. Er past nog een trein van slechts 45 cm. Langere treinen die langs het perron moeten stoppen (en dat zullen de meesten zijn denk ik) zullen dan naar spoor 1 of 2 (tellend vanaf boven) geleid moeten worden. Maar dan moeten de treinen voor beide richtingen via hetzelfde engels wissel rijden. Dat gaat een bottleneck worden denk ik. Ook rechts moet alles dan via 1 engels wissel. Ik zou de wisselstraten links en rechts nog iets aanpassen.
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Naar aanleiding van de laatste commentaren met de wisselstraten aan de slag gegaan en denk dat het op deze manier toch weer iets beter is geworden. De Engelse wissels raak ik op de een of andere manier niet kwijt daar ze toch meer mogelijkheden geven en minder plaats in beslag nemen.
Voorlopig wil ik het hier ff bij houden en mijn activiteiten verleggen naar het schaduwstation, ik begin natuurlijk van onder te bouwen en zal dan vanzelf bij het bovengrondse deel komen. Tegen de tijd dat het zover is kan wellicht nog een en ander veranderen.
Ik zeg schiet maar weer.
Voorlopig wil ik het hier ff bij houden en mijn activiteiten verleggen naar het schaduwstation, ik begin natuurlijk van onder te bouwen en zal dan vanzelf bij het bovengrondse deel komen. Tegen de tijd dat het zover is kan wellicht nog een en ander veranderen.
Ik zeg schiet maar weer.
Groet, Raymond
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Hallo Raymond,
Hoewel je aan de ene kant zegt dat je nu eerst verder wil met het schaduwstation, zeg je ook
Wat me opvalt is dat er behoorlijk wat dubbele wisselverbindingen in je stationsontwerp zitten, wat het (in mijn ogen) onrustig maakt. Daarnaast is nog steeds niet elk spoor bereikbaar: als je vanaf het schaduwstation direct je doorgangsstation binnen rijdt, kun je niet op spoor 5 komen. Ik heb de sporen trouwens genummerd, dat praat wat makkelijker.
Door een deel van de wissels weg te halen, en een andere verbinding te verplaatsen, wordt het plan rustiger. Daarentegen verlies je geen funktionaliteit maar krijg je juist meer rijmogelijkheden:
De blauwe verbinding zou ook nog wegkunnen, omdat je via de wissels bij de splitsing ook op spoor 2 kunt komen.
De rode overloopwissels geven toegang vanuit het schaduwstation naar spoor 2, 3 en 5. Het engels in de splitsing zou nu trouwens weer een kruising kunnen worden.
Groet, Wim
Hoewel je aan de ene kant zegt dat je nu eerst verder wil met het schaduwstation, zeg je ook
Dat laatste doe ik dan maar
Wat me opvalt is dat er behoorlijk wat dubbele wisselverbindingen in je stationsontwerp zitten, wat het (in mijn ogen) onrustig maakt. Daarnaast is nog steeds niet elk spoor bereikbaar: als je vanaf het schaduwstation direct je doorgangsstation binnen rijdt, kun je niet op spoor 5 komen. Ik heb de sporen trouwens genummerd, dat praat wat makkelijker.
Door een deel van de wissels weg te halen, en een andere verbinding te verplaatsen, wordt het plan rustiger. Daarentegen verlies je geen funktionaliteit maar krijg je juist meer rijmogelijkheden:
De blauwe verbinding zou ook nog wegkunnen, omdat je via de wissels bij de splitsing ook op spoor 2 kunt komen.
De rode overloopwissels geven toegang vanuit het schaduwstation naar spoor 2, 3 en 5. Het engels in de splitsing zou nu trouwens weer een kruising kunnen worden.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
De blauwe wissels omdraaien zodat je van 1 weer rechtsrijdend het station weer kunt verlaten(dus een rechts wissel in spoor 1 en links wssel in spoor 2) is ook nog optie als je het engelse wissel bij de splitsing vervangt door een kruising.
groet,
Bert
groet,
Bert
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Hallo Bert,
Ik had inderdaad gedacht om het engels wissel bij de splitsing te gebruiken om vanaf spoor 1 weer terug op het rechter spoor te komen.
Persoonlijk zou ik spoor 1 trouwens richtingsgebonden maken; alleen van oost naar west. Naar mijn mening hoeft niet ieder stationsspoor in elke richting te berijden te zijn. Dat kost alleen maar veel wissels, terwijl die rijmogelijkheden zeer waarschijnlijk nooit gebruikt zullen worden. Komend vanuit het westen heb je de keuze voor spoor 2, 3 en 5. Dat lijkt mij persoonlijk genoeg.
De blauwe wisselverbinding had ik als optie geplaatst omdat inhaalspoor 2 dan ook naar links rijdend beschikbaar is, zonder uitrijdend verkeer van sporen 3 en 5 naar rechts te hinderen. Noodzakelijk zijn ze echter niet.
Groet, Wim
Ik had inderdaad gedacht om het engels wissel bij de splitsing te gebruiken om vanaf spoor 1 weer terug op het rechter spoor te komen.
Persoonlijk zou ik spoor 1 trouwens richtingsgebonden maken; alleen van oost naar west. Naar mijn mening hoeft niet ieder stationsspoor in elke richting te berijden te zijn. Dat kost alleen maar veel wissels, terwijl die rijmogelijkheden zeer waarschijnlijk nooit gebruikt zullen worden. Komend vanuit het westen heb je de keuze voor spoor 2, 3 en 5. Dat lijkt mij persoonlijk genoeg.
De blauwe wisselverbinding had ik als optie geplaatst omdat inhaalspoor 2 dan ook naar links rijdend beschikbaar is, zonder uitrijdend verkeer van sporen 3 en 5 naar rechts te hinderen. Noodzakelijk zijn ze echter niet.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Wim en Bert, bedankt voor jullie commentaren, altijd goed om jullie reacties te lezen en daar lering uit te trekken. Na 30 jaar weer opnieuw beginnen is niet niets maar we komen er wel. Dit maakt het wel zo levendig en is een welkome afwisseling van de dagelijkse werkzaamheden al heb ik niet iedere dag zin om in de avond de computer nog aan te zetten.
Groet, Raymond
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Een wisselstraat is meestal net zo lang als de perronsporen zelf. Je kan bv helemaal links al je goederen afslag spoor beginnen en die dan als derde spoor in de bocht ernaast leggen. Eventueel nog een vierde kopspoor. Dan wordt de kriuising links een gewone wissel of je combineert hem met de andere overloop wissels en plaats een kruiswissel.
Aan de rechter kant kan je het speelser krijgen door een lichte boog aan het eind van je perron te maken. Ipv dat je het onderste spoor naar de andere toe buigt, hou je die recht en buig de andere wat af.
De blauwe overgang is sowieso mooi, zelfs als je hem niet zou gaan gebruiken. Het zorgt er optisch voor dat je bovenste spoor verbonden blijft met de onderste en geen losse lijn wordt. Heel mooi.
Aan de rechter kant kan je het speelser krijgen door een lichte boog aan het eind van je perron te maken. Ipv dat je het onderste spoor naar de andere toe buigt, hou je die recht en buig de andere wat af.
De blauwe overgang is sowieso mooi, zelfs als je hem niet zou gaan gebruiken. Het zorgt er optisch voor dat je bovenste spoor verbonden blijft met de onderste en geen losse lijn wordt. Heel mooi.
Re: Ontwerp nieuwe baan, L-vorm 2,80 mtr x 1,60 mtr x 0,95 mtr (titel aangepast)
Bedankt voor de reacties alweer, e.e.a. heb ik meegenomen op m'n lijstje. Nu eerst met de onderzijde van de baan bezig en de tafel in elkaar aan het klussen. Wordt vervolgd.
Groet, Raymond