Ontwerp voor 800x1800MM

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bman96
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 dec 2019 20:00

Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Bman96 »

Hoi allemaal,

Ik heb dit als ontwerp voor de 1e laag van mn modelspoorbaan graag hoor ik tips en tricks over wat beter zou kunnen.

de achterste 2 sporen zijn om de overgang naar boven te maken.
Ik twijfel tussen dit ontwerp zonder spiraal of ontwerp met spiraal.

en de voorste 2 sporen zijn zichtbaar daarna komt een bergwand die de rest bedekt (soort schaduw station idee)

Bedankt alvast voor de reacties

Bas
Afbeelding



Onderwerp starter
Bman96
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 dec 2019 20:00

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Bman96 »

Afbeelding

Hierbij een betere foto van het ontwerp


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Wim H »

Hallo Bas,
Je schrijft dat je dit als een soort schaduwstation wilt gebruiken, maar ik zie 2 problemen:
1. Een trein die via het dubbele spoor naar dit niveau rijdt, kan niet meer terug naar boven, tenzij hij stopt en achteruit rijdt.
2. De 6 opstelsporen zijn allemaal kopsporen en zijn lukraak over de plaat verdeeld. En vanwege punt 1 zijn ze niet te bereiken.

Ik zou na het paradebaanvak aan de voorkant een enkelsporige lus plannen, met daarin 5 of 6 doorgaande opstelsporen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Nico Essers »

Als je alleen met treinstellen rijdt hoeft het geen probleem te zijn omdat deze niet afhankelijk zijn van 1 richting. Echter voor alle andere trein samenstellingen sluit ik me aan bij de opmerkingen van Wim. Waarom zo'n wirwar van kopsporen in een schaduwstation, dit zou je veel eenvoudiger kunnen uitvoeren. Je hebt ruimte genoeg om een schaduwstation efficiënter in te delen met doorlopende opstelsporen. Kijk eens naar andere ontwerpen op dit forum.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Bman96
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 dec 2019 20:00

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Bman96 »

Hierbij een update van het ontwerp ik kies nu toch voor een spiraal omhoog
Afbeelding

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden

Fijne avond nog alvast



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door matthijskuiper »

Dit is een vrij complex plan voor een schaduw station. Wel leuk dat je nog even de trein terug laat komen voordat die het schaduw gedeelte in gaat.

Kijk even goed naar je rij richtingen en hoe je hier je treinen in wil hebben. Dat is voor ons lastig om te zien.
Een simpel voorbeeld is overigens dit schaduw station:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 5&start=30



michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door michael45 »

hoi Bas

Leuk dat je zo aan het bedenken bent. Echter vraag ik me af wat je precies wil bereiken. In je eerste berichtje schrijf je het volgende:
de achterste 2 sporen zijn om de overgang naar boven te maken.
Ik twijfel tussen dit ontwerp zonder spiraal of ontwerp met spiraal.

en de voorste 2 sporen zijn zichtbaar daarna komt een bergwand die de rest bedekt (soort schaduw station idee)
dus als ik het goed begrijp liggen al die opstel sporen dus niet in het zicht? Dan is dit wel een heel onoverzichtelijk plan.
Als ik zie hoeveel rails je wil gaan gebruiken, kan je daar een hele leuke baan mee maken.
Mijn idee is altijd.. keep it simple...
Doe het niet allemaal te complex met veel onnodige bochten en wissels in een stuk wat je later wil bedekken. Als er problemen zijn in de toekomst met b.v. een wissel of slecht contact dan is het altijd lastig om daar bij te komen.

Vraag jezelf ook eens af, wat je precies wil met de baan. wil je lekker rijden, of vooral scenery bouwen, of juist rangeren. Maak daar dan een baan ideetje van. Ik zelf b.v. vind bouwen en scenery het leukste en mijn treintjes moeten leuk kunnen rond rijden. Ik heb ook niet zo een hele grote baan, en heb het daarom ook heel simpel gehouden.

Als ik het goed zie aan de tekening gebruik je scarm. daar kan je ook tunnels en hoogtes mee maken zodat je in de 3D afbeelding beter kan zien hoe je baan "in het echt" er uit gaat zien. probeer dat eens.. dan geeft dat een beter plaatje.

Ik heb mijn baan ook tig keer opnieuw getekend, ook mede door tips van mensen hier op het forum. Kijk gerust naar andere mensen hun baan plannen en doe daar ideeën mee op.

Ik ben erg benieuwd hoe je het allemaal verder gaat bouwen dus ga je zeker volgen..


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Wim H »

Hallo Bas,
Het nieuwe plan ziet er al iets beter uit, maar ik heb nog wel een paar opmerkingen:

1. De 2 kopspoortjes zijn nog steeds niet goed bereikbaar. Wat is het nut van het korte kopspoortje aan de linkerkant trouwens?
2. De sporen slingeren nogal kris kras over de plaat. Dat kan een stuk compacter en wordt daarmee ook beter toegankelijk.
3. De helling in de spiraal wordt veel te steil. Ik gok ongeveer 5% en dat is veel te veel voor de meeste treinen. Ik vermoed ook dat je R1 bogen hebt gebruikt (radius 19 cm). Die zou ik sowieso niet gebruiken. Ook niet in vlakke delen.

Ik heb je eerste baanplan iets aangepast:
Afbeelding

Aan de voorkant ligt nog steeds het paradespoor. Aan de achterzijde (en aan de rechterkant) de helling naar het niveau hierboven.
In het midden ligt nu een lus met daarin enkele opstelsporen.
Het is even snel geschetst, dus teken het even uit in een ontwerpprogramma om te kijken hoe het allemaal precies past. Weet je trouwens al wat de maximale treinlengte gaat worden die je gaat/wilt gebruiken?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door bpieters »

linksonder kan het tunnelportaal wel in de boog want grote radius.
rechtsonder met de kleine radius zou het tunnelportaal naar mijn idee in het rechte gedeelte moeten.
Verder is het idee van Wim prima.
Een schaduwstation moet zo simpel mogelijk zijn.
Linksboven zou je dan nog een spiraal kunnen maken om hoogte te winnen.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Wim H »

Hallo Bert,
De tunnelportalen had ik slechts ter indicatie aangegeven. :) In ieder geval zou ik de sporen in de bogen wat strakker parallel leggen. En inderdaad ruime bogen nemen, zowel links als rechts. Een dubbelsporig portaal heeft sowieso snel de neiging een "schuurdeur" te worden. Een alternatief is dan 2 enkelsporige portalen te nemen. Aan de rechterkant zou dat met de huidige spoorligging (iets verder van elkaar liggende sporen) goed kunnen.

Voor goede toegankelijkheid van de sporenbundel in het schaduwstation zou ik de lus zo groot maken als mogelijk is, dus groter dan in mijn schets. Dan kan er een mangat in en heb je betere toegang tot de opstelsporen.

Ook zou de stijging al kunnen beginnen bij het laatste wissel van het schaduwstation. Door de 180 graden boog links en ook het paradetraject stijgend te maken, zou de opstellengte in het schaduwstation nog iets groter kunnen.

En het verdere verloop naar boven: ja dat hangt af van de rest van het sporenplan in het zichtbare deel. Komt daar een eindstation van een dubbelsporige baan? Of een doorgangsstation? Indien het laatste, wat doe je dan met het verdere verloop van de lijn? Het is en blijft een klein oppervlak.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door bpieters »

Versprongen tunnelingangen zijn idd een optie.
Wat de oppervlakte betreft zou ik na de dubbelsporige paradebaan overgaan naar boven in enkelspoor.
Dan heb je denk ik meer mogelijkheden om een realistisch baanontwerp te maken.
Op zo'n klein oppervlak alles dubbelsporig zal niet meevallen qua boogstralen,station etc.
En dan ook nog de ruimte die dan nodig is voor de wisselstraten .
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Wim H »

Hallo Bas,
Ik ben nog even aan het schetsen geweest in Wintrack (met Fleischmann Piccolo als railmateriaal):

Afbeelding

Zoals te verwachten is, valt het nogal tegen hoeveel opstellengte er beschikbaar is in het schaduwstation. Met 4 parallelle sporen is de max treinlengte zo'n 65 cm. Met een beetje schuiven zou dat misschien nog iets opgerekt kunnen worden. Eventueel kun je de wisselstraten iets meer in de boog beginnnen, maar veel meer zal het niet worden.

Sowieso moest ik de volle lengte van 180 cm gebruiken. Dat betekent dat het paradetraject al moet stijgen. Als je direct bij het laatste wissel van het schaduwstation begint met de helling (via de 180 graden boog en het paradetraject) dan is de helling 2.5%, dus nog goed te doen.

Ik heb ook een extra niveau toegevoegd met daarin een helix. Het buitenste spoor heeft een radius van 320 mm en stijgt met 3.0%. Dat is op het randje en werkt alleen als je korte treinen hebt. Maar lange treinen passen toch al niet in het schaduwstation...

Voor het zichtbare niveau zul je zelf aan moeten geven wat je daar wilt. Al schetsend in Wintrack, lijkt dat in mijn ogen lastig te worden.
Ik zou dus Berts advies volgen en daar overgaan op een enkelsporige lijn. Dat geeft wat meer mogelijkheden voor je zichtbare niveau. Je zou daar een klein doorgangsstation kunnen maken. Via een (onzichtbare) lus keer je dan terug naar het hellingtraject.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Nico Essers »

Je hebt plaats genoeg voor een schaduwstation met 3 of 4 lange opstelsporen. Ik heb dat ook op mijn baantje van 145 x 75 cm toegepast. Je schaduwstation heeft dan een U vorm. Zo kun je dan ook langere treinen plaatsen.

Afbeelding

Ik heb met 75 cm 3 sporen. Met 80 cm kun je zelfs 4 sporen kwijt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Wim H »

Je hebt helemaal gelijk Nico! Inderdaad, er is genoeg ruimte om de sporen in een U vorm te leggen. Ik denk dat de wodka van de nieuwjaarsnacht mijn systeem nog niet helemaal heeft verlaten... ;)

Voor het zichtbare deel is jouw baantje ook een goede leidraad denk ik: een stationnetje aan een enkelsporige lijn. Voor veel meer is er gewoon geen ruimte.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Nico Essers »

Dan ben je goed door gezakt Wim als de Wodka nu nog invloed op je heeft. :lol:

Ik heb de sporen in 2 blokken verdeeld zodat je ook 2 korte treinen achter elkaar kunt plaatsen. Op deze manier kun je het schaduwstation optimaal inzetten. Werkt perfect met iTrain.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Wim H »

Tsja, dit is wel Rusland he? ;) Een beetje wodka bestaat niet. :lol:



Onderwerp starter
Bman96
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 dec 2019 20:00

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Bman96 »

Inmiddels ben ik al verder gaan ontwerpen en doen en ben ik dit tegen gekomen.

https://www.thegoodsyard.co.uk/projects.html

zoiets vergelijkbaars lijkt me goed, ik wil het mezelf niet te moeilijk maken omdat dit mijn eerste baan is.

Maar zeker alle tips die zijn gegeven heb ik nog mee geschetst.

Groet Bas[



Onderwerp starter
Bman96
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 dec 2019 20:00

Re: Ontwerp voor 800x1800MM

Bericht door Bman96 »

Nico Essers schreef: 08 jan 2020 19:28 Dan ben je goed door gezakt Wim als de Wodka nu nog invloed op je heeft. :lol:

Ik heb de sporen in 2 blokken verdeeld zodat je ook 2 korte treinen achter elkaar kunt plaatsen. Op deze manier kun je het schaduwstation optimaal inzetten. Werkt perfect met iTrain.
zelf heb ik de z21 start moet ik ook nog een keer uitzoeken hoe dat nou precies werkt maarja eerst dit weeken maar is in Rijswijk kijken bij de modelspoordagen ;)


Plaats reactie