Voor een nieuw ontwerp ben ik bezig met een schaduwstation voor mijn nieuwe kato baan. Nu vraag ik mij alleen af welk soort schaduwstation de voorkeur heeft, als in de bocht (links) de keerlus komt. Of zijn er nog betere ontwerpen?
Het schaduwstation moet minimaal sporen van 220cm hebben, maar dient zo kort mogelijk te zijn. Aan de rechterkant wil ik een helix maken.
Hoor het graag! Evenals ik helemaal verkeerd bezig ben.
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Hoi Wiebe,
Beide opties zijn mogelijk.
Waarbij ik zou adviseren om bij de 2e optie de 2 schaduwstations vlak naast elkaar te leggen ivm bereikbaarheid.
De 1e optie is qua ruimte het handigst denk ik.
Groet,
Bert
Hoi Bert,
Dank voor het meedenken! Denk dat je zeker een goed punt hebt. De achterste rails bij optie 2 liggen inderdaad verder bij je vandaan. Bij optie 1 kun je visiueel ook beter zien welke vrij is en welke trein waar staat. Denk dat ik voor optie 1 kies. Het enige voordeel van optie 2 is wellicht, als je ze langer wilt maken je eventueel de bocht om kan. Bij optie 1 zijn ze al op de gewenste lengte.
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Je onderste oplossing van twee stations wordt dan samengevoegd tot een gebogen U vorm station. De opstelsporen lopen dus ieder apart door de bocht waardoor je de helft minder wissels nodig hebt. Hoe breder de baan hoe meer sporen je kunt leggen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Aha, zoiets bedoelen jullie, heeft als voordeel dat je baan ook minder lang kan. Tot welke diepte is te doen bij een baan? Want nu wordt de baan al 1 meter diep. Of is dat nog te doen? (het blauw is de keerlus, dat kan toch ook zo?, de helix bevindt zich onderin) Daarnaast heb je niet de kruisingen die je ipv een wissel kan doen om een dubbele baan te behouden (zoals fm wel heeft).
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Wiebe. Als je nu gelijk na het dubbele kruis begint met de wissels. Vervolgens ga je met alle sporen rechts boven de bocht om en dan links boven weer alles samenvoegen en dan je lus leggen, dan zou je daarna nog een stukje schaduwstation kunnen maken. Om dan weer op je kruiswissel aan te sluiten
Hoi Joost, Dat klink ook mooi. Dan pak je gelijk je opstelrails op en pak je de eerste bocht mee. Wordt de baan ook minder diep, als je voor de linker bocht weer terug gaat naar 1 rail.
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Hallo Wiebe,
Waar wil je dat kruiswissel rechts voor gebruiken? Volgens mij kun je het ook weglaten zonder funktionaliteit te verliezen. Dat scheelt weer 4 wissels. In je schaduwstation hoef je slechts in 1 richting te rijden, dus die overloopwissels lijken me overbodig.
Groet, Wim
Ik zou ivm de bereikbaarheid de sporen zo veel mogelijk aan de voorkant leggen en alleen een retourspoor aan de achterzijde.
Het schaduwstation gebruik je namelijk ook om treinen samen te stellen neem ik aan.
Het kruiswissel is zoals Wim al zei overbodig en maakt het alleen maar gecompliceerd.
Groet,
Bert
Een kruising is inderdaad niet nodig, inderdaad alleen om op te stellen,, maar ik zal dan op de bovenste verdieping een keerlus moeten realiseren.
Helaas kunnen oip ditr moment geen plaatjes worden geupload (inmiddels wel), maar een kwart-bocht schaduwstation lukt mij helaas niet. De geomtrie van kato lijkt niet geschikt.
Is iemand hiermee bekend?
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Ik weet niet veel van Kato dus ik kan niet zeggen of je met passtukjes uitkomt. Ik ben bang dat je moet zagen in de rails om het passend te maken (wat ook goed mogelijk is met Kato rail, dat heb ik hier op het forum ergens gelezen).
Maar waarom zo moeilijk? Aangezien je ruimte genoeg hebt zou ik het niet moeilijker maken dan het is. Gebaseerd op je eigen eerste schetsen zou ik voor zoiets gaan: