Kato schaduwstation
-
Onderwerp starter - Berichten: 36
- Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24
Kato schaduwstation
Beste,
Voor een nieuw ontwerp ben ik bezig met een schaduwstation voor mijn nieuwe kato baan. Nu vraag ik mij alleen af welk soort schaduwstation de voorkeur heeft, als in de bocht (links) de keerlus komt. Of zijn er nog betere ontwerpen?
Het schaduwstation moet minimaal sporen van 220cm hebben, maar dient zo kort mogelijk te zijn. Aan de rechterkant wil ik een helix maken.
Hoor het graag! Evenals ik helemaal verkeerd bezig ben.
Voor een nieuw ontwerp ben ik bezig met een schaduwstation voor mijn nieuwe kato baan. Nu vraag ik mij alleen af welk soort schaduwstation de voorkeur heeft, als in de bocht (links) de keerlus komt. Of zijn er nog betere ontwerpen?
Het schaduwstation moet minimaal sporen van 220cm hebben, maar dient zo kort mogelijk te zijn. Aan de rechterkant wil ik een helix maken.
Hoor het graag! Evenals ik helemaal verkeerd bezig ben.
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Re: Kato schaduwstation
Hoi Wiebe,
Beide opties zijn mogelijk.
Waarbij ik zou adviseren om bij de 2e optie de 2 schaduwstations vlak naast elkaar te leggen ivm bereikbaarheid.
De 1e optie is qua ruimte het handigst denk ik.
Groet,
Bert
Beide opties zijn mogelijk.
Waarbij ik zou adviseren om bij de 2e optie de 2 schaduwstations vlak naast elkaar te leggen ivm bereikbaarheid.
De 1e optie is qua ruimte het handigst denk ik.
Groet,
Bert
-
Onderwerp starter - Berichten: 36
- Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24
Re: Kato schaduwstation
Hoi Bert,
Dank voor het meedenken! Denk dat je zeker een goed punt hebt. De achterste rails bij optie 2 liggen inderdaad verder bij je vandaan. Bij optie 1 kun je visiueel ook beter zien welke vrij is en welke trein waar staat. Denk dat ik voor optie 1 kies. Het enige voordeel van optie 2 is wellicht, als je ze langer wilt maken je eventueel de bocht om kan. Bij optie 1 zijn ze al op de gewenste lengte.
Dank voor het meedenken! Denk dat je zeker een goed punt hebt. De achterste rails bij optie 2 liggen inderdaad verder bij je vandaan. Bij optie 1 kun je visiueel ook beter zien welke vrij is en welke trein waar staat. Denk dat ik voor optie 1 kies. Het enige voordeel van optie 2 is wellicht, als je ze langer wilt maken je eventueel de bocht om kan. Bij optie 1 zijn ze al op de gewenste lengte.
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Kato schaduwstation
Er is ook nog de optie van een U vorm voor het schaduwstation. Dan heb je veel minder wissels nodig. Is wel afhankelijk van de breedte van je baan.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 36
- Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24
Re: Kato schaduwstation
Hoi Nico,
Een U vorm?, die ken ik niet. Je hebt toch voor elke railstrook in je station 2 wissels nodig lijkt mij?
Een U vorm?, die ken ik niet. Je hebt toch voor elke railstrook in je station 2 wissels nodig lijkt mij?
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Re: Kato schaduwstation
Als je in optie 2 de 5 onderste sporen allemaal met eigen bocht op de 5 bovenste sporen aansluit heb scheelt dat 8 wissels.
Groet,
Marti-N
Groet,
Marti-N
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Kato schaduwstation
Je onderste oplossing van twee stations wordt dan samengevoegd tot een gebogen U vorm station. De opstelsporen lopen dus ieder apart door de bocht waardoor je de helft minder wissels nodig hebt. Hoe breder de baan hoe meer sporen je kunt leggen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 36
- Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24
Re: Kato schaduwstation
Aha, zoiets bedoelen jullie, heeft als voordeel dat je baan ook minder lang kan. Tot welke diepte is te doen bij een baan? Want nu wordt de baan al 1 meter diep. Of is dat nog te doen? (het blauw is de keerlus, dat kan toch ook zo?, de helix bevindt zich onderin) Daarnaast heb je niet de kruisingen die je ipv een wissel kan doen om een dubbele baan te behouden (zoals fm wel heeft).
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Re: Kato schaduwstation
Wiebe. Als je nu gelijk na het dubbele kruis begint met de wissels. Vervolgens ga je met alle sporen rechts boven de bocht om en dan links boven weer alles samenvoegen en dan je lus leggen, dan zou je daarna nog een stukje schaduwstation kunnen maken. Om dan weer op je kruiswissel aan te sluiten
-
Onderwerp starter - Berichten: 36
- Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24
Re: Kato schaduwstation
Hoi Joost, Dat klink ook mooi. Dan pak je gelijk je opstelrails op en pak je de eerste bocht mee. Wordt de baan ook minder diep, als je voor de linker bocht weer terug gaat naar 1 rail.
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Re: Kato schaduwstation
Hallo Wiebe,
Waar wil je dat kruiswissel rechts voor gebruiken? Volgens mij kun je het ook weglaten zonder funktionaliteit te verliezen. Dat scheelt weer 4 wissels. In je schaduwstation hoef je slechts in 1 richting te rijden, dus die overloopwissels lijken me overbodig.
Groet, Wim
Waar wil je dat kruiswissel rechts voor gebruiken? Volgens mij kun je het ook weglaten zonder funktionaliteit te verliezen. Dat scheelt weer 4 wissels. In je schaduwstation hoef je slechts in 1 richting te rijden, dus die overloopwissels lijken me overbodig.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Kato schaduwstation
Ik heb zoiets liggen. Past op een plank van 80cm diep. En dat is al aan de diepe kant, de achterste sporen zijn best lastig te bereiken.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Kato schaduwstation
Ik zou ivm de bereikbaarheid de sporen zo veel mogelijk aan de voorkant leggen en alleen een retourspoor aan de achterzijde.
Het schaduwstation gebruik je namelijk ook om treinen samen te stellen neem ik aan.
Het kruiswissel is zoals Wim al zei overbodig en maakt het alleen maar gecompliceerd.
Groet,
Bert
Het schaduwstation gebruik je namelijk ook om treinen samen te stellen neem ik aan.
Het kruiswissel is zoals Wim al zei overbodig en maakt het alleen maar gecompliceerd.
Groet,
Bert
-
Onderwerp starter - Berichten: 36
- Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24
Re: Kato schaduwstation
Een kruising is inderdaad niet nodig, inderdaad alleen om op te stellen,, maar ik zal dan op de bovenste verdieping een keerlus moeten realiseren.
Helaas kunnen oip ditr moment geen plaatjes worden geupload (inmiddels wel), maar een kwart-bocht schaduwstation lukt mij helaas niet. De geomtrie van kato lijkt niet geschikt.
Is iemand hiermee bekend?
Helaas kunnen oip ditr moment geen plaatjes worden geupload (inmiddels wel), maar een kwart-bocht schaduwstation lukt mij helaas niet. De geomtrie van kato lijkt niet geschikt.
Is iemand hiermee bekend?
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Re: Kato schaduwstation
Hallo Wiebe,
Ik weet niet veel van Kato dus ik kan niet zeggen of je met passtukjes uitkomt. Ik ben bang dat je moet zagen in de rails om het passend te maken (wat ook goed mogelijk is met Kato rail, dat heb ik hier op het forum ergens gelezen).
Maar waarom zo moeilijk? Aangezien je ruimte genoeg hebt zou ik het niet moeilijker maken dan het is. Gebaseerd op je eigen eerste schetsen zou ik voor zoiets gaan:
Groet, Wim
Ik weet niet veel van Kato dus ik kan niet zeggen of je met passtukjes uitkomt. Ik ben bang dat je moet zagen in de rails om het passend te maken (wat ook goed mogelijk is met Kato rail, dat heb ik hier op het forum ergens gelezen).
Maar waarom zo moeilijk? Aangezien je ruimte genoeg hebt zou ik het niet moeilijker maken dan het is. Gebaseerd op je eigen eerste schetsen zou ik voor zoiets gaan:
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Kato schaduwstation
Lijkt me idd de meest simpele oplossing.
Treinen samenstellen gaat sowieso beter op recht spoor dan in (scherpe) bogen.
Groet,
Bert
Treinen samenstellen gaat sowieso beter op recht spoor dan in (scherpe) bogen.
Groet,
Bert
-
Onderwerp starter - Berichten: 36
- Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24
Re: Kato schaduwstation
Dan ontwerp ik het inderdaad gewoon zo. Is het makkelijkste met opstellen en geen bochten. Ook makkelijker aan te voeren naar een helix.
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
-
Onderwerp starter - Berichten: 36
- Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24
Re: Kato schaduwstation
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal