Marklin baanplan in n-schaal

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje » 12 jan 2020 18:19

Dag allen,

Nieuw op dit forum, maar niet nieuw in de model spoor wereld.
Ik ben al langdurig lid van het 3-rail forum en heb al jaren van plezier beleefd aan een Marklin H0 baan.

Door ruimte gebrek en grote interesse in 2 rail en kleinere schalen op dit forum terecht gekomen met mijn vragen en hopelijk uiteindelijk een bouwverslag.

1 van de baanplannen die altijd mijn interesse gehad heeft is plan 18 uit Marklin H0 Gleisanlagen 0700 (Zie bijgevoegde plaatjes)

https://www.marklin.org.nz/images/refer ... s/0700.pdf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plan 17 uit dit boek is trouwens ook heel erg mooi, maar ik wil heel graag rondom de baan een dubbele ring hebben.

Nou is mijn vraag of iemand dit plan kent en ook toevallig al omgezet heeft in n schaal :D.

Ik ben geen held als het aankomt op baanplan ontwerp software (Ik gebruik momentaal voornamelijk wintrack)

Ik zit te twijfelen tussen een aantal soorten rails. Het liefste wil ik de meest natuur getrouwe rails gebruiken, code 50.
Dan zit ik aan Peco, maar die heeft geen standaard rechte en gebogen stukken, alleen flex.

Ik wil geen rails met balast bed. Dus piccolo van fleishmann valt af. En minitrix schijnt niet veel details te hebben. Ik hoop dat jullie mij hier ook wat wijzer op kunnen maken!

Met vriendelijke groet,

Roderick



Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 983
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Nico Essers » 12 jan 2020 18:58

Welkom Roderick. Er staan leuke plannen in het boekje en omzetten naar N-spoor is goed te doen. Vaak moet je wel een en ander aanpassen om reële stijgingspercentages te krijgen. Deze voorbeeldbanen schuwen stijgingen tot 5% vaak niet en dat wil je echt niet toepassen. 2% is wenselijk maar zeker niet meer dan 3%. 350 x 150 cm in H0 zou ca 190 x 82 cm in N zijn. Ook ik heb mijn baan omgezet van H0 naar N. Ik heb daarvoor de platte grond van H0 geimporteerd in mijn Railmodeller Pro programma als achtergrond en toen geschaald naar de grootte van N spoor. Vervolgens natekenen en waar nodig aanpassen. Ik neem aan dat dit ook mogelijk is met WinTrack. Als de stijgingspercentages te hoog zijn de lengte van de baan vergroten. Dus het is belangrijk dat je weet hoe groot je kunt gaan in werkelijkheid.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 224
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters » 12 jan 2020 22:35

Hoi Roderick,
Het omzetten naar N moet wel mogelijk zijn.
Probeer wel de zichtbare bogen wat ruimer te maken dan het voorbeeld.
Tunnelportalen iets verplaatsen zou ik ook doen ,zodat niet eerst 90° boog zichtbaar is.
En als het enigszins kan ook flexrail toepassen (vooral voor de slinger in het midden).
En wissels van max. 15° gebruiken.
Ik vind het wel een leuk ontwerp.
Met schaal N heb je wel meer mogelijkheden om eea wat ruimer op te zetten.
Succes met het uitwerken.
Groet,
Bert



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 224
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door bpieters » 12 jan 2020 23:13

Nog 1 aandachtspunt:
Door de 2 sporen zo nu en dan te verbinden kunnen er keerlussen ontstaan.
Dat was met Märklin niet zo'n probleem want 3-rail maar met 2-rail van N is dat anders.
Maar ook daar zijn oplossingen voor.
Maar goed eerst maar omzetten dan komt eea wel.
Groet,Bert



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 957
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H » 13 jan 2020 09:42

Hallo Roderick,

Welkom op dit forum! Ik ben ook een oud Marklinist die tegenwoordig in N bouwt. :)

Qua rails kan ik Peco code 55 absoluut aanbevelen. Het klopt dat er naast wissels alleen maar flexrail is, maar dat is geen enkel probleem. Het werkt geweldig fijn en is veel eenvoudiger op maat te maken dan bv Marklin K rail. Voor Peco gebruik ik een handzaagje, terwijl bij de RVS K rail de dremel noodzakelijk was. Met de hand gaat veel netter en vrijwel net zo snel.

Je baanplan is leuk, maar wel een typisch fabrikantenbaanplan:
- erg steile hellingen. In N zou ik niet steiler dan 2% gaan. N loks zijn een stuk minder sterk dan Marklin loks.
- Het station ligt ook deels op een helling (in ieder geval het rechterdeel). Dat zou ik zeker niet doen!
- veel overbodige wissels (goed voor de fabrikant, maar niet voor jouw portemonnaie)
- wissels op een onhandige/onlogische plek. Het station kan bv veel beter.
- korte stationssporen
- moeilijk te bedienen los/laadsporen
- veel gekronkel van de diverse trajecten waardoor het een tikkie teveel op spaghetti lijkt.
- geen gebruik van flexrail (maar dat kan ook niet met dit plan dat met Marklin M rail is gemaakt). Het paradetraject direct achter het station kan prima in een mooie lange flauwe boog worden gelegd.
- veels te scherpe bogen.

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt voor je modelbaan, maar ik zou dit plan in de lengte een stuk uitrekken.
Als dit plan in h0 150 bij 360 cm meet, dan zou ik hem niet volgens de schaalverhouding verkleinen, maar hem alleen smaller maken, bv 80 x 360 cm.
Dat geeft veel meer mogelijkheden voor een natuurlijk spoorverloop (ruimere bogen, langere stationssporen). Tegelijk kunnen de hellingen wat minder steil worden.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


matthijskuiper
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door matthijskuiper » 13 jan 2020 11:35

Erg mooi ontwerp is het zeker, heb hier voreger ook veel naar zitten staren.
Wat Wim hierboven al aangeeft is zeker te overwegen.

N tegen over Ho,
N is een stuk fragieler, waardoor bochten zachter moeten zijn. Scherpe bochten lopen vast, of de trein loopt uit de rails.
Ze kunnen niet zoveel kracht verzetten, waardoor je minder steiging kan doen.
Het voordeel is wel dat je hele mooie lange stukken neer kan zetten.
Het omschalen van Ho naar N, kan heel prima, maar het ontwerpen is in de basis wel anders.

Tot slot, alles wat jij wil doen mag. (of het kan is een tweede)
Deze hoeveelheid sporen vraagt voor N wel wat planning. Ben erg benieuwd naar je uiteindelijke ontwerp.


NB. Je kan ook de wissels van Peco 1:1 uit printen en daarme real life gaan tekenen. (of netjes op schaal ;) )




Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje » 13 jan 2020 12:00

Bedankt allen voor jullie reacties.

Ik ben echt geen held als het aankomt op baanplannen en al helemaal niet met flex rail.
Ik hoop dat een van jullie hier mij bij kan assisteren.

Mijn ruimte is beperkt op zo'n 220 bij 85cm

Met vriendelijke groet,

Roderick



Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 467
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Hube » 13 jan 2020 12:18

Je zou de hoofdlijnen van jouw baan eens moeten uittekenen met Wintrack op de beschikbare ruimte die je hebt.
Als railsysteem kan je uitgaan van Minitrix. Als je later de baan gaat maken kunnen je altijd nog overstappen op een ander systeem. Gebruik geen R1 bochten en pas 15o wissels toe en kijk dan of het past en de hellingen niet te steil worden.
Extra wissels kun je later nog toevoegen als de hoofdlijn past. Jouw baan voorstel is nu een opgevouwen hondebot. Je kunt ook voor een dubbele ovaal gaan. Dan heb je geen keerlussen.
Ik ken Wintrack niet. Zelf gebruik ik RailModeller. Dat is eenvoudig en intuïtief en gratis.
Succes en als je ergens niet uitkomt laat het hier weten,
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 957
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Wim H » 13 jan 2020 13:54

Zelf gebruik ik de (gratis) demoversie van Wintrack. Met name om afschattingen te maken voor wisselstraten is dat erg handig.
En ja, flexrail is altijd iets lastiger, dat geldt voor ieder ontwerpprogramma. Mij bevalt de Wintrack methode erg goed. Uiteraard is dat persoonlijk.

Wat betreft de ruimte die je hebt: 220 cm lang is erg weinig om dit plan rechtstreeks in N om te zetten. De hellingen worden gewoon te steil. Je zult dus wat moeten aanpassen.

Wat trekt je trouwens zo aan in dit specifieke plan? Als je dat weet, dan kun je daarmee verder.

Ik zou me dus laten inspireren door dit voorbeeld plan, maar dan wel zelf een baan ontwerpen.

Ik vermoed dat je op zoek bent naar een doorgangsstation aan een dubbelsporige lijn (dat geldt voor 90% van de modelspoorders hier :D)
Vervolgens kun je nog 1 of 2 paradebaanvakken toevoegen. De vele sluip-door-kruip-door kronkels van het Marklin plan zou ik laten zitten. Dat gaat hem gewoon niet worden op dit oppervlak.

Het voorbeeld plan heeft trouwens geen schaduwstation. Wil je dat zelf wel of vind je dat niet nodig?

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Onderwerp starter
Pitje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2020 15:38

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Pitje » 13 jan 2020 19:00

Bedankt voor de reacties weer!

Voornamelijk het doorgangsstation, het kleine station voor goederen, de dubbelsporige lijn is sowieso een must voor mij zodat er in principe altijd zonder te kijken 2 treinen kunnen rijden. En dan is een paradebaan wel een kers op de taart.

Wintrack blijft mijn favoriete ontwerpsoftware, al is het alleen maar hoe het er op mijn scherm uit ziet haha.

Schaduw station vind ik hier niet nodig. Dit word mijn eerste serieuze N-baan en heb bij lange na nog niet genoeg materieel om een schaduw station nodig te hebben (en tegen de tijd dat dat wel zo zal zijn ben ik al lang verhuisd :D )

Ik ga proberen wat te knutselen, uiteraard hoor ik graag suggesties van jullie of nog beter opzetjes (maakt niet uit welke ontwerp software :D)

Met vriendelijke groet,

Roderick



Plaats reactie