Marklin baanplan in n-schaal

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Hube

Re: Marklin baanplan in n-schaal

Bericht door Hube » 14 feb 2020 19:31

Als je van het schaduwstation naar boven komt moet je achteruit weer terug als je weer het schaduwstation in wilt.
Of “kop” maken in het station. Is dat de bedoeling?
Geeft wel een gevarieerde treinenloop.
Groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast

Onderwerp starter
Pitje

Bericht door Pitje » 14 feb 2020 19:35

Oef dat is inderdaad goed gezien, was me nog niet eens opgevallen..
Enig idee hoe ik dit op een mooie manier kan oplossen?

Hube

Bericht door Hube » 14 feb 2020 19:49

Je kunt het ook gewoon accepteren.
Af en toe een trein in het schaduwstation wegzetten en een andere op halen is een leuke rangeerbeweging.
En je hoeft dan op het onderste nivo ook geen keerlus te maken maar dat wordt dan een zogenaamde “fiddle yard”.
Het is toch een interessant plan.

Groetjes,
Gerard

pr8 baan in een kast

Wim H

Bericht door Wim H » 14 feb 2020 21:24

Tsja... Ik vind het erg druk; veel themas op een erg klein oppervlak. Hierdoor komt geen enkel thema echt goed tot zijn recht.

Ik denk dat je nog even achterover zou "moeten" zitten (je moet natuurlijk niks, het is een advies) en accepteren dat je gewoon minder ruimte hebt. En dus minder kunt weergeven.

Wat Gerard al schreef over het keren van een trein: elke trein MOET keren, anders kom je niet terug naar je schaduwstation. Dat gaat je al snel tegenstaan, tenzij je erg van rangeren houdt. Maar dat is volgens mij niet zo... Plaats het zichtbare station in een lus (bv de schets die Gerard maakte). Als je hem liever niet diagonaal wilt, dan wissel je station en paradebaanvak van plaats. Ruimte voor rangeersporen is om het station heen wel te vinden. Die had je in het eerdere ontwerp ook (waar je meer ruimte had). Het laadspoor van een steengroeve kun je ook hier op de vrije baan aansluiten.

Nog een paar andere opmerkingen:
- Het station heeft 4 sporen, met veel wissels, maar op de twee middelste sporen kunnen treinen van slechts 40 cm staan... Daar ga je niet blij van worden denk ik. Liever een spoor en een paar wissels minder en een grotere nuttige lengte.
- De draaischijf sluit direct aan op de hoofdbaan. Dat is niet realistisch en ook niet praktisch. Ik vind hem sowieso te groot voor een klein baantje als dit, maar zou hem -indien toegepast - toch direct aansluiten op je station. Dan kun je nog een lokwissel doorvoeren wat het ding weer iets logischer maakt.
- Wel een draaischijf met lokloods maar waar zijn de verzorgingssporen van het depot? Dus plaats voor het laden van kolen, van zand, water bijvullen, inspectieput, enz enz.
- Ik zie ook een fabriek met spooraansluiting, maar om daar te komen moet je via de draaischijf rangeren. Dat werkt ook niet fijn, niet in het groot, maar ook niet in het klein. Ik zou hem met het station verbinden.

Een algemeen advies van mijn kant: accepteer dat je minder ruimte hebt en bedenk goed wat je echt graag wilt zien op een modelbaan. Niet alles hoeft nu op deze baan. Later heb je wellicht meer ruimte en kun je ook nog dingen toepassen.

Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Onderwerp starter
Pitje

Bericht door Pitje » 17 mar 2020 18:51

Na een aantal weken van wikken en wegen en schrappen en bedenken. Kom ik er gewoon niet uit. Het plan zoals ik gemaakt had is niet fijn, rijrichtingen kloppen niet. Het oogt niet realistisch, jullie hadden allemaal stuk voor stuk gelijk!

Het hele plan gaat op de schop, en ik wil hier iemand voor gaan inschakelen, desnoods tegen vergoeding. Ik wil niet het risico lopen dat het nooit van de grond komt.

Wie o wie heeft er interesse?

Met vriendelijke groet,

Roderick

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 17 mar 2020 19:58

Ik heb je draadje nog eens doorgespit. Gezien de afmetingen die je nu te beschikking hebt van 60 x 200 cm zul je denk ik naar het principe toe moeten van minder is meer. Een eenvoudig enkelspoor traject met klein station, een stukje paradebaan en eventueel een eenvoudig schaduwstation. Hiervoor zou ik het hondenbot principe aanhouden. Ook zou ik me niet blind staren op slanke wissels omdat deze meestal veel meer ruimte vragen. Als je niet met 2 of 3 assige locomotieven gaat rijden is puntstuk polarisatie geen must en kun je terug vallen op de compactere wissels.De meeste treinen kunnen prima met R2 bochten overweg, R1 zou ik weg laten. Voor puristen zijn deze bochten en wissels minder geschikt maar op kleinere banen vaak een uitkomst. Verder veel ruimte laten voor scenerie en zo kun je toch een prachtige baan bouwen. Probeer hier mee eens te stoeien. Een baantje tekenen kunnen de meesten van ons wel voor je maar dan is het niet je eigen baan en dat is toch wel het mooiste. Lukt het echt niet dan helpen we je zeker wel.

Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Pitje

Bericht door Pitje » 17 mar 2020 20:04

Ik heb ondertussen de ruimte naar 70x200 gekregen. Ik vind zelf de midden slanke wissels wel het mooist.
Natuurlijk zal het nooit compleet je eigen baan zijn als iemand anders tekent, daarom dacht ik ook samen met iemand eraan te werken :)

Met vriendelijke groet,

Roderick

TonN

Bericht door TonN » 17 mar 2020 20:23

2 meter is leuk, maar nog steeds niet super groot. Denk goed na over wat je wil. Hoe lang zijn je treinen? Hoeveel sporen heeft je station in je dromen?
Iemand kan je helpen, maar jij moet je dromen op tafel leggen. Als je droomt van Utrecht en niet verder komt dan Roodeschool, moet je er niet aan beginnen. (Aan Utrecht ook niet, maar dat is een ander verhaal.)

Maar men denkt ook heel snel aan een vaste baan, terwijl heel veel mensen alleen maar modules hebben. Natuurlijk meestal om mee te nemen, maar modules kan je ook thuis gebruiken. Wil je rijden of wil je bouwen. Bouwen kan aan de eettafel. Zo meteen ga ik weer verder aan mijn baan werken. Op de bank, op de laptop. Dat rijden komt later wel een keer.

Hube

Bericht door Hube » 17 mar 2020 20:51

Hube schreef:
13 feb 2020 18:26
Ik heb het plan nog wat aangepast.
Op het boven nivo (groen) kan, het diagonaal liggende station, nu van 2 zijden benaderd worden. Dat geeft een interessantere treinenloop. Bovendien is er nu ook een paradespoor ontstaan aan de voorzijde. Rechts boven een industrie spoor.
Het schaduwstation op het onder nivo (rood) heb ik aan de voorzijde gelaten (sorry Wim). Dit voor de bereikbaarheid. Met een scharnierende klep boven het schaduwstation zou deze nog beter bereikbaar gemaakt kunnen worden. De tussenruimte tussen beide nivo's is klein, ca. 7 cm. Dus moeilijk bereikbaar.
Zoals het plan nu is, is er ook nog geen keerlusmodule nodig.
download/file.php?id=16653
groetjes,
Gerard
Ik vind dit plan zo gek nog niet, al zeg ik het zelf.
De basis is een hondenbot en je kunt het nog naar behoefte aanpassen.
Wat zou je anders willen of wat mis je?
Groetjes,
Gerard

pr8 baan in een kast

Onderwerp starter
Pitje

Bericht door Pitje » 17 mar 2020 22:02

Het station in dat ontwerp vind ik mooi, zo'n mooi doorlopend lang station zorgt er alleen wel voor dat je eigenlijk geen ruimte overhoudt voor rangeren en/of een 2e klein goederen station in de baan. Als je bij de eerste post kijkt zie je wat ik bedoel, 1 hoofd station en verder in de lijn een klein goederen station. Dat vind ik erg mooi en hoop ik graag te kunnen bouwen in deze baan.

Plaats reactie